خط 2 متروی کرج 72 درصد پیشرفت کرده است


خط 2 متروی کرج 72 درصد پیشرفت کرده است

مشاور خط 2  پروژه قطار شهری کرج گفت: علی رغم اینکه بخشی از تجهیزات در داخل تولید می شود ولی باز برای خرید برخی قطعات مهم به خرید خارجی و تامین ارز نیاز داریم.

به گزارش ایسنا، احمدرضا محسنی امروز سه‌شنبه ۱۶ مهر در حاشیه بازدید از خط ۲ قطار شهری کرج با بیان اینکه برای پروژه‌هایی مثل مترو علاوه به برنامه زمانبدی شده؛ به جریان مالی مشخصی نیاز است، اظهار کرد: بدون تامین اعتبار مورد نیاز امکان تکمیل فازهای مختلف این پروژه بر اساس برنامه زمانبندی شده وجود ندارد.

وی افزود: برای تامین اعتبار مورد نیاز پروژه خط ۲ قطار شهری کرج سبدی مالی در قالب هم اوراق مشارکت و هم تهاتر املاک بدهکار شهرداری در اختیار پیمانکار قرار می گیرد.

وی ادامه داد: اگر جریان نقدینگی ثابت باشد این پروژه تا آخر سال ۹۹ به پایان می‌رسد و مسافرگیری آن آغاز می‌شود ولی اگر به عنوان مثال از ماه آینده به مدت پنج ماه اعتباری به خط ۲ قطار شهری تخصیص داده نشود تکمیل آن پنج ماه به تعویق می‌افتد.

محسنی با بیان اینکه ۶۵ درصد از فرایند تکمیل یک خط مترو به عملیات عمرانی و مابقی به نصب تجهیزات وابسته است گفت: خط ۲ قطار شهری کرج تا کنون ۷۲ درصد پیشرفت داشته است.

وی گفت: بخشی از تجهیزات و کل ریل این خط خریداری شده و امیدواریم تا پایان سال ۹۹ سه ایستگاه از این خط راه اندازی شود.

وی توضیح داد: کل پروژه خط دو قطار شهری از ایستگاه پل فردیس شروع و با ۱۴ایستگاه در پیشاهنگی به اتمام می‌رسد.

محسنی با اشاره به ضرورت تامین برق مورد نیاز برای راه اندازی ایستگاه‌های مختلف این خط افزود: برای تامین برق این خط باید از پست برق عظیمه شش کیلومتر کابل کشی صورت بگیرد که این عملیات به ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه برای تامین اعتبارات مورد نیاز این پروژه علاوه بر تورم با مشکل تحریم مواجه هستیم افزود: قرار بود ۸۰ درصد اعتبار مورد نیاز این پروژه از طریق فاینانس تامین شود ولی با اعمال تحریم‌ها بانک اتریشی از ادامه کار انصراف داد و همین باعث شد برای تامین مالی متروی کرج با مشکل مواجه شویم.

محسنی تاکید کرد: با تصمیم گیری صورت گرفته بنا شد برای تامین اعتبار مورد نیاز این پروژه اوراق مشارکت فروخته شود ولی واقعیت این است این روش به تنهایی جوابگوی نیاز مالی متروی کرج نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۶۵۰ میلیارد تومان در قالب اوراق مشارکت تخصصیص یافته که ۲۵۰ میلیارد هم اکنون قابل برداشت است و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز برای سال ۹۹ پیش‌بینی شده که تا آخر سال انجام می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه برای خرید تجهیزات این خط هم با مشکل مواجه هستیم گفت: برای خرید تجهیزات این خط به تامین ۱۷۹ میلیون یورو نیاز داریم و چون تحریم هستیم برای پرداخت آن نمی‌توانیم ال سی باز کنیم و همین خرید تجهیزات را با مشکل مواجه کرده است.

محسنی توضیح داد: علی رغم اینکه بخشی از تجهیزات در داخل تولید می شود ولی باز برای خرید برخی قطعات مهم به خرید خارجی و تامین ارز نیاز داریم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نتایج آزمون استخدامی معلمان چه زمانی اعلام می‌شود؟