طرح هویت‌گذاری دام‌ در البرز آغاز شد


طرح هویت‌گذاری دام‌ در البرز آغاز شد

کرج - ایرنا - طرح هویت‌گذاری دام‌های سنگین در گاوهای شیری واحدهای صنعتی و سبک استان البرز آغاز شد.

بر اساس برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی، تمام دام‌های سبک و سنگین کشور با دریافت پلاک با کد ۱۵ رقمی در یک سامانه جامع، هویت‌دار می‌شوند.

بحث هویت‌گذاری دام از اواخر دهه ۸۰ کلید خورد که البته به طور پراکنده توسط برخی ارگان های مربوطه انجام شد اما با پلاک‌گذاری جدید، در یک سامانه جامع تمام این پلاک‌ها برداشته و دام‌ها یک پلاک جدید ۱۵ رقمی برای شناسایی دریافت می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان البرز روز سه‌شنبه به خبرنگار ایرنا گفت که تاکنون اطلاعات ۶۹ هزار راس گاو شیری در سامانه مربوطه ثبت شده است.

در استان البرز ۱۱۰ هزار راس گاو شیری در واحدهای صنعتی موجود می‌باشد.

مجتبی تقی‌زاده افزود: این طرح در اجرای مصوبه کمیسیون قاچاق کالا و ارز به منظور جلوگیری از جابجایی و خروج ذخایر ژنتیکی اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: همچنین تا پایان سال‌جاری بایستی تمام دام‌های سبک استان نیز تحت پوشش این طرح قرار بگیرند.

تقی‌زاده اضافه کرد که دام‌های دیگری همچون اسب و شترهای استان نیز زیرپوشش این طرح قرار می‌گیرند.

وی یادآور شد که برای اجرای این طرح چهار اکیپ با همکاری اتحادیه دامداران استان فعال هستند.

۴۹ هزار راس نشخوارکننده کوچک بیمه شدند

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی البرز در ادامه به طرح بیمه نشخوارکنندگان کوچک (گوسفند و بز) استان اشاره کرد و گفت: تاکنون ۴۹ هزار راس از این دام‌ها تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

وی افزود: همچنین طرح بیمه اجباری دام از طریق بانک کشاورزی اعلام شده که باید تمام نشخوارکنندگان بزرگ (گاو شیری) زیرپوشش این بیمه قرار گیرند و این در حالی است که پیش از این خودمان پوشش بیمه‌ای را به دلیل صنعتی بودن دامداری‌های شیری برای این دام‌ها انجام داده‌ایم.

تجهیز پنج واحد دامداری البرز به سیستم تصفیه پساب

تقی‌زاده ادامه داد: کمیته پایش زیست محیطی دامداری‌ها همه ماهه در قالب کمیته پایش با مشارکت استانداری و محیط زیست استان برگزار می‌شود.

وی گفت: از مجموع ۱۵ واحد دامداری بالای ۵۰۰ راس دام صنعتی که می‌بایستی عملیات بهبود ساختار و ایجاد سیستم تصفیه پساب را اجرا کنند، تاکنون این سیستم در پنج واحد به بهره‌برداری رسیده است.

دریافت مجوز زنجیره مرغ تخم‌گذار در البرز

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی البرز در خصوص راه‌اندازی زنجیره تولید مرغ‌تخم‌گذار در استان گفت: در استان البرز یک زنجیره مرغ تخم‌گذار داریم که برای دریافت مجوز زنجیره یکپارچه تولید معرفی شده است.

وی با بیان اینکه این زنجیره ۲ میلیون قطعه مرغ تخم گذار را زیرپوشش خود قرار می‌دهد، افزود: در این زنجیره مالکیت واحدهای تولیدی کارخانه خوراک دام و پایانه تخم‌مرغ و قرارداد خرید خدمت در خصوص تامین جوجه یک روزه مرغ تخم با تنها واحد مرغ مادر تخم‌گذار استان (شرکت مرغک) می‌باشد.

تقی زاده در خصوص پیش‌بینی میزان تولیدات دامی تا پایان سال‌جاری در استان، اظهار داشت: تولید بیش از ۴۰۰ هزار تن شیرخام، ۱۳ هزار تن گوشت قرمز، بیش از ۹۰ هزار تن تخم مرغ و ۱۳ هزار تن گوشت مرغ پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد که میزان تولید در تمام محصولات دامی در استان روند افزایشی دارد.

میزان تولید شیرخام در استان البرز طی سال گذشته ۳۹۰ هزار تن بوده که رتبه هشتم کشوری را به خود اختصاص داده است.

استان البرز دارای ۲۵۶ واحد گاوداری صنعتی است که بزرگترین واحد گاوداری صنعتی کشور با ۱۴ هزار و ۲۵۰ رأس دام نیز در این استان مستقر می‌باشد.

همچنین بیش از ۱۱۰ واحد تولیدی مرغ تخم‌گذار با ظرفیت اسمی ۹ میلیون قطعه و ۲۸ واحد تولید پولت با ظرفیت ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه در استان وجود دارد.

۶۱۵۶/۶۹۹۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)