حقآبه تالاب بین‌المللی گاوخونی در حال تامین است


حقآبه تالاب بین‌المللی گاوخونی در حال تامین است

اصفهان- ایرنا- معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: آبی که در روزهای اخیر در زاینده‌رود جاری است و در روزهای آینده جریان دارد به منظور تامین بخشی از حقابه زیست محیطی به ویژه تالاب بین‌المللی گاوخونی خواهد بود.

حسن ساسانی سه‌شنبه شب در گفت و گو با ایرنا افزود: صبح امروز زاینده رود به ورودی تالاب بین‌المللی گاوخونی رسید و روند جریان آب به این تالاب در روزهای آینده و تا زمان جریان آب در رودخانه ادامه خواهد یافت.

وی با بیان این که توزیع آب کشاورزی در شبکه رودشتین واقع در شرق اصفهان متوقف شده است، افزود: از دهم مهرماه تا کنون از سد رودشتین به میزان سه میلیون متر مکعب آب روانه تالاب گاوخونی شد و با توجه به مسافت حدود ۱۳۰ کیلومتری این محل تا تالاب، زمان بیشتری طول کشید تا آب به ورودی تالاب برسد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اظهارداشت: میزان آبی که از اکنون از این سد خارج می‌شود در زمان حاضر حدود ۱۱ مترمکعب بر ثانیه گزارش شده و پس از باران و سیلاب ابتدای سال ۹۸، برای دومین بار آب به تالاب بین المللی گاوخونی رسیده است.

وی ادامه داد: ورودی فعلی به سد زاینده رود ۱۶ و خروجی آن ۲۷ مترمکعب بر ثانیه و میزان آب ذخیره شده در آن ۴۵۲ میلیون مترمکعب است.

ساسانی تاکید کرد: هنوز تصمیمات جدیدی برای جریان زاینده رود و یا کشت پاییزه کشاورزان اتخاذ نشده است.

تالاب بین المللی گاوخونی در منطقه ‌ای به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع واقع در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه ‌های شنی واقع و ارتفاع آن از سطح دریا یکهزار و ۴۷۰ متر و بیشینه عمق آن ۱۵۰ سانتی متر است، این تالاب در سال ۱۳۵۴ در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و نام آن در فهرست تالاب های بین المللی قرار گرفت که همواره یکی از زیستگاههای حیات وحش و پرندگان در فلات مرکزی ایران بود که اکنون خبری از موجودات زنده زیادی در آن نیست.
تالاب گاوخونی واقع در شرق اصفهان یکی از بزرگترین و مهم ترین تالاب های ایران است و درطول تاریخ علاوه بر ایجاد فضای فرح بخش در شرق اصفهان، مامنی برای پرندگان مهاجر و جانوران آبی و منبع درآمد و آسایش ساکنان این منطقه بوده است.
کاهش تبعات تغییرات آب و هوایی، تصفیه پساب های جاری شده در زاینده رود، پرکردن سفره های آب زیرزمینی، جلوگیری از سیلاب، گردشگری و مباحث فرهنگی، تثبیت شن های روان و گنجینه متنوع زیستی و ژنتیکی از جمله ارزش ها و کارکردهای تالاب گاوخونی به شمار می رود.

سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان و در شهرستان چادگان قرار دارد.
زاینده رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه می گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌ رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
این رودخانه در سال های اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی، خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و برداشت های بی رویه به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است و در پایین دست بخصوص در فصول گرم سال با خشکی مواجه می شود.

۶۰۲۰/۶۰۲۶/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا