وقتی خلاقیت معجزه می کند


وقتی خلاقیت معجزه می کند

گچساران - ایرنا - کارآفرین گچسارانی در حرفه قالی شویی مشغول بکار است ،هر روز از خرابی دستگاه های قالی شویی خود اهش به آسمان بلند بود در آخر تصمیم گرفت خود کارخانه ساخت قطعات ماشین آلات قالی شویی راه اندازی کند ایده ای که پس از مدتی با خلاقیت وی محقق شد و اکنون علی مرادنژاد صاحب کارخانه دلخواه خود شده است.

به گزارش ایرنا، در روزهای نه چندان دور علی مرادنژاد از قطعات خارجی در قالی شویی خود استفاده می کرد و همواره از خود می پرسید چرا باید قطعات مورد نیاز خود را از کشورهای خارجی وارد کنیم و خود نتوانیم تولید کنیم.

وی با راه اندازی کارخانه ساخت قطعات دستگاه های قالیشویی افزون بر ایجاد اشتغال،صادرات و ارزآوری اکنون با تعمیر ماشین آلات کشاورزی نظیر کمباین باعث خوشحالی بهره برداران بخش کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد شده است.

در کارخانه مرادنژاد قطعات تمام اتوماتیک شست و شوی فرش شامل چند مدل بورس،جارو،و آبکشی تولید می شود.مشتریان این تولید کننده خوش ذوق از خرید محصولات با کیفیت و ارزان تر از نمونه های ساخت ترکیه راضی هستند.

وی از انعقاد تفاهم نامه با تاجران کشور عراق برای ساخت دستگاه های شست و شوی قالی به عنوان نقطه عطفی در فعالیت شغلی خود یاد می کند.

این کارآفرین خوش فکر می گوید: این تفاهم نامه در مرحله نخست پنج هزار دلار ارزآوری داشته و با ساخت و تحویل آن ۳۷هزار دلار ارزآوری برای کشور خواهد داشت.

وی گفت: با تحویل نخستین سفارش عراقی ها این همکاری تدوام خواهد داشت.

مرادنژاد همچنین از در دست مذاکره بودن صادرات محصولات تولیدی این واحد تولیدی به کشور کویت هم خبر داد.

علی مرادنژاد می گوید: هم اکنون متقاضیانی از استان های سراسر کشور برای خرید محصولات تولیدی کارخانه قالی شویی گچساران در انتظار هستند.

کارخانه قالیشویی و ساخت قطعات مراد نژاد در زمینی به مساحت ۲ هزار متر مربع در شهرک صنعتی امامزاده جعفر گچساران راه اندازی شده است.

مرادنژاد از صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد برای پرداخت پنج میلیارد ریال تسهیلات برای احداث کارخانه قدردانی کرد و از مسئولان خواست تا ۶ میلیارد ریال تسهیلات بانکی دیگر برای اجرای طرح توسعه کارخانه به وی پرداخت کنند.

وی بیان کرد: این اعتبار برای ۲ هزار متر مربع زمین و خرید ماشین آلات تکمیلی مورد نیاز است.

مرادنژاد با یادآوری اشتغال چهار نفر در این واحد تولیدی افزود: در صورت اجرایی شدن طرح توسعه زمینه اشتغال چهار نفر دیگر نیز فراهم خواهد شد.

آرزوی های این کارآفرین به اینجا ختم نشده و در فکر راه اندازی کارخانه تولید قطعات ماشین آلات شست و شوی مبل است.

یک بهره بردار حوزه کشاورزی گچساران می گوید: تعمیر ماشین آلات کشاورزی در این کارخانه کمک بزرگی به بهره برداران در استان است.

هوشنگ - ع افزود: تا پیش از این برای تعمیر ماشین آلات کشاورزی بهره برداران باید به شهرستان شیراز در استان فارس سفر می کردند که ضمن پرداخت هزینه های سنگین چند روزی وقت آنان گرفته می شد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد می گوید: کمک به احداث کارخانه های تولیدی مانند قطعات ماشین های قالی شویی در منطقه امامزاده جعفر که امکان تولید،صادرات و درآمدزایی دارد در اولویت برنامه های این صندوق است.

ارسلان حسن پور با اشاره به اینکه اشتغال،تولید و فروش محصول باید به صورت برنامه ریزی شده باشد تا منجر به درآمدزایی شود اضافه کرد: صندوق کارآفرینی امید افزون بر پرداخت تسهیلات بانکی در زمینه های مشاوره و بازار فروش در کسب و کارهای کوجک به متقاضیان خدمت می کند.

وی تصریح کرد: یک سرمایه گذار به صورت استارتاپی و از محل مرکز تحقیقات بازار این صندوق برای رفع مشکل فروش صنایع دستی هنرمندان روستای سربیشه در گچساران شناسایی و معرفی شده است که این یکی از خدمات کمک به رونق تولید ضمن پرداخت تسهیلات است.

ارسلان حسن پور اظهار داشت: روستای سربیشه به عنوان یکی از روستاهای اصلی تولید کننده صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد قرار است بر اساس برنامه ریزی به دهکده صنایع دستی تبدیل شود.

وی بیان کرد: برای نیل به این هدف طرح هر روستا یک محصول از سال ۱۳۹۶ تاکنون در روستای سربیشه شروع شده و در سال ۱۳۹۷ بیش از ۶۰ فقره تسهیلات اشتغال کوچک به هنرمندان صنایع دستی این روستا پرداخت شده است.

حسن پور با اشاره به سفر مدیر تحقیقات بازار و ساماندهی صندوق کارآفرینی امید کشور به این روستا در تابستان امسال تصریح کرد: در این سفر نقاط ضعف و قوت، چگونگی اجرای طرح مورد بررسی قرار گرفت و درباره نحوه اصلاح طرح هر روستا یک محصول در این منطقه تصمیم گیری شد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: هنرمندان صنایع دستی روستای سربیشه در این نشست فروش محصولات را مهمترین مشکل خود عنوان کرده بودند.

روستای سربیشه از سال‌های دور تاکنون مرکز آموزش و تولید صنایع دستی مانند گلیم، قالیچه و جاجیم بوده است.

این روستا که در مسیر جاده ارتباطی گچساران به شیراز قرار دارد و به دلیل آب و هوای بهاری در فصل زمستان، تولیدات صنایع دستی، پوشش محلی و زیبای زنان و مردان نزدیکی به رودخانه و قرار داشتن در دشتی با مزارع و کشتزارهای زیبا از مناطق منحصر به فرد کهگیلویه و بویراحمد است.

زنان و دختران این خطه افزون بر اینکه در کشت و زرع محصولات کشاورزی و دامی همدوش مردان فعالیت می‌کنند با تولید محصولات صنایع دستی برای کسب درآمد و تولید در تکاپو هستند.

سالانه ده‌ها تن محصولاتی مانند گندم، جو، یونجه، لیموترش، گوشت قرمز، ماست شیر و پنیر به همت اهالی ترک زبان روستای سربیشه تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

گردشگرانی که از این روستا دیدن می‌کنند افزون بر به یادگار بردن محصولات صنایع دستی بانوان این خطه، با چشیدن غذاهای محلی مانند آش دوغ، انواع کباب، نان‌های محلی سفر خود را ماندگار می‌کنند.

روستای سربیشه با یک هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت در ۱۸ کیلومتری دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.

شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران دارای ۹۰ روستای دارای سکنه با ۲۶ هزار نفر است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد همچنین از در مسیر تحقق قرار گرفتن طرح روستای بدون بیکار در روستای باغچه جلیل شهرستان بویراحمد خبر داد.

حسن پور بیان کرد: تاکنون ۴۴ فقره تسهیلات به مبلغ ۲۰ میلیارد ریال برای رونق اشتغال در این روستا پرداخت شده است.

وی با اشاره به سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۳ به این روستا اظهار داشت: با تشخیص کمیته برنامه‌ریزی و با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی قرار است طرح روستای بدون بیکار در روستای مذکور اجرایی شود.

حسن پور ابراز داشت: با توجه به شرایط اقلیمی روستای بن زرد برای تحقق هر روستا یک محصول، این روستا به دهکده زعفران تبدیل خواهد شد که تاکنون با حمایت صندوق کارآفرینی چندین مزرعه کشت زعفران در این روستا ایجاد شده است.

وی عنوان کرد: اجرای صندوق‌های خرد زنان در روستاهای شاخص شهرستان‌های باشت، کهگیلویه و چرام از دیگر برنامه‌های شده بر اساس توانمندی‌های هر منطقه برای تحقق اشتغال پایدار است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این راستا طرح دامپروری در شهرستان بهمئی شروع و هم اکنون در حال برنامه ریزی است.
وی بیان کرد: حمایت از کسب و کارهای کوچک با توجه به زودبازده بودن از برنامه‌های دولت برای رونق تولید و کارآفرینی است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۲ تاکنون این صندوق سه هزار و ۱۰۰ شغل با پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت در روستاهای استان ایجاد کرده است.

ارسلان حسن پور افزود: برای ایجاد این تعداد شغل در مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد ۸۷۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی در قالب ۲ هزار و ۷۷۰ فقره پرونده پرداخت شده است.

وی بیان کرد: از این میزان تسهیلات بانکی ۱۶۰ میلیارد ریال آن در سال جاری به متقاضیان پرداخت شده است.

حسن پور همچنین از آماده بهره برداری بودن ۱۷ طرح اشتغالزا در روستاهای استان خبر داد.

حسن پور عنوان کرد: این تعداد طرح اشتغالزا در قالب گلخانه،پرورش طیور و کارگاه های کوچک صنایع دستی با ۹۰ میلیارد ریال اعتبار در مناطق روستایی شهرستان های هشتگانه کهگیلویه و بویراحمد اجرا شده است.

وی بیان کرد: با بهره برداری از این طرح ها زمینه اشتغال ۱۳۱ نفر فراهم شده است.

میزان تسهیلات پرداختی صندوق کارآفرینی استان در دولت تدبیر و امید نسبت به دولت های قبل ۳.۵ برابر شده است.

وی بیان کرد:از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا پایان شهریور امسال ۱۵ هزار فقره تسهیلات از سوی صندوق کارآفرینی امید در این استان به متقاضیان پرداخت شده است.

حسن پورافزود: در این مدت ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال، ازدواج و وام های ضروری در کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است.
وی تصریح کرد: میزان تسهیلات پرداختی صندوق کارآفرینی استان در دولت تدبیر و امید نسبت به دولت های قبل ۳.۵ برابر شده است.

صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته در ردیف استان های برتر کشور براساس سهمیه پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر بود.

نرخ بیکاری استان در بهار امسال با یک درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۱.۳ درصد رسید.

نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۹۵، ۱۷.۷ درصد بوده که در سال ۱۳۹۶ با ۴.۴ درصد کاهش به ۱۳.۳ درصد رسید.

کهگیلویه و بویراحمد ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارد.

۸۱۴۳/۱۶۶۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟