قمرهای جدید زحل نشانه هایی از حیات دارند؟


قمر‌های تازه کشف شده سیاره زحل در اثر بروز پدیده‌ای منحصربه فرد به وجود آمدند و برای قرن‌ها از دید دانشمندان پنهان بوده اند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به تازگی دانشمندان اعلام کرده اند موفق به کشف ۲۰ قمر جدید در اطراف سیاره زحل شده اند که به این ترتیب تعداد قمر‌های سیاره زحل از سیاره مشتری فزونی یافت.

تمامی این قمر‌ها بسیار کوچک هستند و به گفته کارشناسان فاصله کمی درحدود ۵ کیلومتر از سطح سیاره زحل دارند. حدود ۱۷ قمر از این تعداد، در مدار‌هایی که سابق براین شناسایی شده کشف شده اند.

بنابر مطالعات انجام شده تعداد ۱۷ قمر تازه کشف شده سیاره زحل، حدود ۳ سال زمینی طول می‌کشد تا به دور سیاره یک دور گردش انجام دهند.

قمرهای جدید زحل نشانه هایی از حیات دارند؟
شناسایی این قمر‌ها با استفاده از تلسکوپ فضایی ۸.۲ متری سوبارو واقع در رصد خانه Mauna Kea در جزیره هاوایی با استفاده از فناوری عکسبرداری مینیاتوری و اتصال عکس‌ها به یکدیگر به دست آمده است.

کارشناسان اعتقاد دارند منشاء این قمرها، یک قمر بزرگ‌تر در سیاره زحل بوده است که در اثر انفجار به قطعه‌های کوچک‌تر تقسیم شده اند.

این قمر‌ها در گروه قمر‌های بیرونی سیاره زحل قرار می‌گیرند که براساس نحوه حرکت درمدارشان به دور سیاره، در سه خوشه مختلف تقسیم بندی می‌شوند. این گروه‌ها به نام‌های Inuit، Norwegian و Gallic شناسایی می‌شوند که برگرفته از نام گذاری‌های اساطیری است.
بیشتر بخوانید: دانشمندان چینی اولین سفینه فضایی برای سفر انسان به کره ماه را تولید کردنداز جمله دیگر گمانه زنی‌ها درباره علت وجود مقدار فراوان قمر در مدار سیاره زحل، برخورد قمر‌های بزرگ‌تر در مدار سیاره با اشیای خارجی، مانند سیارک و دنباله دارهاست.

محققان این کشف منحصربه فرد را با استفاده از بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های فضایی جهان به دست آورده اند. این کشف می‌تواند یافته‌های منحصربه فردی درباره چگونگی شکل گیری و تکامل سیاره‌های منظومه شمسی در اختیار دانشمندان قرار دهد.
قمرهای جدید زحل نشانه هایی از حیات دارند؟

غول گازی منظومه شمسی در حین تکامل دچار دگرگونی‌های فراوان شده است و در آن زمان در احاطه حجم فراوانی از گرد و غبار و انواع گاز‌ها قرارداشته است. به دلیل سرعت بالای قمر‌ها در زمان گردش به دور سیاره بسیاری از آنها دچار برخورد و تصادف با یکدیگر شده اند.

مشابه این گونه قمر‌های بیرونی در اطراف سیاره مشتری هم مشاهده می‌شود که نشان دهنده برخورد شدید بین قمر‌های فضایی در بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی است.
درطول سال‌های گذشته دهها قمر سیاره زحل به وسیله تلسکوپ‌های فضایی شناسایی شده اند و در جدیدترین کشف، دانشمندان در نظر دارند طرحی برای نام گذاری قمر‌ها بین علاقه‌مندان برگزار کنند.

اکنون سیاره زحل دارای ۸۲ قمر فضایی است درحالی که سیاره مشتری حدود ۷۹ قمر فضایی دارد. کارشناسان این احتمال را می‌دهند که سیاره مشتری دارای قمر‌های بیشتری به نسبت سیاره زحل باشد و هنوز تلسکوپ‌های فضایی این قمر‌های جدید را کشف نکرده اند.

بین قمر‌های فضایی سیاره زحل، یکی از قمر‌ها به نام انسلادوس از ویژگی‌های منحصربه فردی برخوردار است. کارشناسان گمان می‌کنند احتمال دارد زیر سطح اقیانوس یخی این سیاره، نشانه‌هایی از حیات وجود داشته باشد.

قمر فضایی دیگر که دانشمندان گمان می‌کنند در آن نشانه‌هایی از حیات وجود داشته باشد، قمر اروپای سیاره مشتری است. اولین بار کاوشگر کاسینی ناسا به مدت ۱۳ سال به مطالعه بر روی سیاره زحل و قمر‌های آن پرداخت و با پایان یافتن سوخت برسطح سیاره سقوط کرد و نابود شد.
قمرهای جدید زحل نشانه هایی از حیات دارند؟

به گفته دانشمندان داده‌های ارسالی از کاوشگر فضایی کاسینی به اندازه‌ای است که با مطالعه بر روی آنها در طول سال‌ها می‌توان به یافته‌های منحصربه فردی درباره حیات در قمر انسلادوس سیاره زحل دست یافت.
قمرهای جدید زحل نشانه هایی از حیات دارند؟

بررسی جدیدترین تصاویر دریافتی از انسلادوس نشان می‌دهد که به احتمال فراوان نشانه‌هایی از حیات در اقیانوس این قمر وجود دارد. با توجه به ابعاد کوچک قمرهای تازه کشف شده سیاره زحل دانشمندان تخمین می زنند احتمال یافت نشانه هایی از حیات برسطح آنها بسیار کم باشد و به احتمال فراوان قمر مرموز و یخ زده انسلادوس مهمترین قمر فضایی برای یافت حیات فرا زمینی باشد.

منبع:Space
انتهای پیام/

دانشمندان پاسخ می‌دهند؛ چه عاملی سبب شد سیاره زحل رکورد دار قمر‌های فضایی شود؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند