پادشاه سوئد پنج نوه خود را از مزایای سلطنتی خلع کرد+عکس


پادشاه سوئد پنج نوه خود را از مزایای سلطنتی خلع کرد+عکس

حوادث رکنا: کارل گوستاف شانزدهم، پادشاه سوئد طی فرمانی 5 نوه خود را از سلطنت خلع کرده تا ضمن صرفه جویی در هزینه‌های سلطنتی آنها از رعایت وظایف سلطنتی معاف شوند.

به گزارش رکنا، این پنج نوه همچنان عضو خاندان سلطنت باقی خواهند ماند و القاب دوک و دوسش را هم تصاحب خواهند کرد اما از انجام تکالیف و تشریفات سلطنتی معاف خواهند بود اما دیگر از محل بیت‌المال هم مستمری دریافت نخواهند کرد.‌

این تصمیم البته دو نوه پادشاه گوستاف را که در رده بعدی کسب مقام پادشاهی هستند شامل نخواهد شد.

ناظران می‌گویند این اقدام هم سو با رویکردی است که به خاندان سلطنتی سوئد اجازه می‌دهد در صرف هزینه‌ها و دستمزدهای خاندان سلطنتی ملاحظه شود.

بنابر تصمیم جدید پادشاه سوئد دو پسر پرنس کارل فیلیپ وسه فرزند پرنسس مادلین شامل این فرمان جدید خواهند شد.

به این ترتیب این پنج نوه که بین یک تا ۵ سال سن دارند دیگر واجد دریافت هزینه‌های سلطنتی از محل بیت‌المال و مالیاتی که شهروندان می‌پردازند نمی‌شوند.

کارشناسان خاندان سلطنتی سوئد می‌گویند این تصمیم واکنش پادشاه به نگرانی‌هایی است که در چند سال گذشته نسبت به رشد تعداد اعضای خانواده سلطنتی طرح شده بود و این که چند سال پیش پارلمان سوئد از تمایلش برای بازبینی هزینه‌های خاندان سلطنتی از محل بیت‌المال خبر داده بود.

دیک هریسون، تاریخ‌دان سوئدی می‌گوید این تصمیم همچنین همسو با نیازهای خانواده مدرن در دنیای امروز گرفته شده است. این که سال‌ها بود جامعه سوئد فکر می کرد نباید دیگر خرج و مخارج بیش از 100 عضو خاندان سلطنتی را از جیب خود بپردازد.

به گفته آقای هریسون، معافیت از وظایف سلطنتی همچنین به این کودکان اجازه خواهد داد که زندگی معمولی را تجربه کنند.

این تاریخ‌دان سوئدی به بی‌بی‌سی گفت: "این تصمیم همچنین به آنها اجازه خواهد داد که محصور به نرده‌های قصر نمانند و در حالی که زندگی را همچون دیگران تجربه می‌کنند، لقب و عضویت خود در خانواده سلطنتی را هم حفظ خواهند کرد."

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی