بازدید معاون اقتصادی وزیر امورخارجه از مرز تمرچین پیرانشهر


بازدید معاون اقتصادی وزیر امورخارجه از مرز تمرچین پیرانشهر

ارومیه- ایرنا- معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه به منظور گسترش روابط سیاسی، گردشگری و تجاری بین دو کشور ایران و عراق عصر چهارشنبها از مرز تمرچین پیرانشهر بازدید کرد.

علیرضا انصاری در این بازدید با بیان اینکه امکانات خوبی برای توسعه تجارت در مرز تمرچین با کشور عراق وجود دارد، تاکید کرد: دولت تسهیلات بیشتری برای افزایش مبادلات تجاری در اختیار خواهد گذاشت.

وی پس از بازدید میدانی نیز با فرماندار پیرانشهر در مورد مشکلات مرز تمرچین نشستی داشت و بر رفع سریع این مسائل به منظور افزایش مبادلات اقتصادی شد.

به گزارش ایرنا، اوایل مهر ماه جاری نیز هیاتی از نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت صنعت، معدن و تجارت، نماینده توسعه اقتصادی کشور در عراق و سوریه، میراث فرهنگی، گمرک و پایانه و تعدادی دیگر از مسوولان دخیل در روابط دو طرف سفری به اقلیم کردستان داشتندکه در این سفر با همتایان اقلیم کردستان در خصوص توسعه تجارت و تسهیل مبادلات تجاری و مسافری در دو سوی مرزها و گمرکات تمرچین و حاج عمران تصمیم‌گیری شد.

طی این نشست در خصوص ساعات ورود و خروج از محل بازارچه که قبلا مشکلاتی برای تجار ایجاد کرده بود، تصمیماتی گرفته شد؛ همچنین طبق توافقی که قبلا حاصل شده بود و بنا به درخواست اقلیم کردستان، ترانزیت یکسره برای ۹ قلم کالا برقرار خواهد شد اما تصمیم گرفته شد که حجم تبادلات از طریق تخلیه و بارگیری روزانه به حداقل ۲۵۰ خودرو افزایش یابد که این روند در برخی روزها به ۴۰۰ خودرو نیز می‌رسد.

همچنین با سرمایه‌گذاری در بخش توریسم و حمل و نقل مسافران توسط ۲ شرکت از پیرانشهر و اقلیم کردستان موافقت شد تا ضمن ساماندهی این روند، امنیت مسافران نیز تامین شود و صنعت توریسم در دو طرف به صورت هدفمندتر انجام شود.

طی ۶ ماهه نخست سال جاری ۳۵۳ هزار تن کالا به ارزش ۵۱۲ میلیون دلار از مرز تمرچین به کشور عراق صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش دلاری ۱۷۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

گمرک تمرچین‌ پیرانشهر به دلیل فاصله نزدیک با اربیل، مرکز اقلیم‌کردستان از مراکز اصلی تبادلات تجاری و مسافری بین ایران و عراق به شمار می‌رود.

حدود یک چهارم از کل پایانه‌های مرزی ایران شامل بازرگان ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه در مرز ترکیه، صنم بلاغی پلدشت در مرز نخجوان و تمرچین پیرانشهر در مرز عراق در استان آذربایجان غربی قرار دارد و با گشایش پایانه مرزی جدید، سهم استان در کل پایانه های مرزی کشور افزایش می‌یابد.

۷۱۲۵/۳۰۷۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...