بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل


بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل

آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس به‌لطف دوربین توانمند، پردازنده‌ی بی‌نظیر، شارژدهی فوق‌العاده و نمایشگر ارتقایافته‌شان، شایسته‌ی بدل شدن به نخستین عضو «پرو» در خانواده‌ی آیفون هستند.

سپتامبر یکی از جذاب‌ترین ماه‌های سال برای علاقه‌مندان دنیای فناوری به‌شمار می‌آید. مدیران اپل همه‌ساله برای پرده‌برداری از نسل جدید گوشی هوشمند محبوب خود ماه سپتامبر را برمی‌گزینند. کمتر از دو هفته‌ی پیش، سران کوپرتینو با اعتمادبه‌نفس همیشگی‌شان باری دیگر در سالن همایش‌های استیو جابز به‌روی صحنه آمدند و آیفون‌های ۲۰۱۹ را به‌نمایش گذاشتند.

بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل

برای نخستین‌بار در تاریخ آیفون، پرچم‌دار جدید اپل از دوربین سه‌گانه بهره می‌برد؛ دوربینی که با سه لنز متفاوت واید، تله‌فوتو و اولتراواید، امکان عکاسی در سناریو‌های متنوعی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در کنار دوربین ارتقایافته، افزایش ۴ تا ۵ ساعته‌ی عمر باتری، روشنایی بیشینه‌ی ۱۲۰۰ نیتی نمایشگر و توان پردازشی فوق‌العاده‌ی A13 Bionic، همگی ویژگی‌هایی هستند که به‌زعم اپل، آیفون ۲۰۱۹ را شایسته‌ی پسوند «پرو» می‌کنند.

آیا آیفون ۱۱ پرو می‌تواند شایسته‌ی نامش باشد؟ آیا این گوشی هوشمند ارتقاء چشمگیری را نسبت به نسل گذشته تجربه می‌کند؟ برای یافتن پاسخ به چنین سؤالاتی، در ادامه با بررسی آیفون ۱۱ پرو همراه زومیت باشید.

آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس از سوی فروشگاه اینترنتی آی دیجی برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته‌اند.

طراحی

در بررسی آیفون ۱۰ از آن به‌عنوان نخستین قطعه از پازلی یاد کردیم که آینده‌ی گوشی‌های هوشمند اپل را به‌تصویر می‌کشد؛ محصولی که برای شرکت‌های دیگر نیز الهام‌بخش بود. حال پس از گذشت دو سال، این گزاره بیش‌ازپیش منطقی می‌کند؛ سران کوپرتینو کمتر از دو هفته‌ی پیش آیفون‌های جدیدشان را با شباهت‌های بسیاری به آیفون ۱۰ رونمایی کردند. به‌نظر می‌رسد که اپل بازنگری در طراحی آیفون را به سال ۲۰۲۰ موکول کرده است.

بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل

با قرار دادن آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۰ کنار هم، به‌سختی می‌توان متوجه تفاوتی بین آن‌ها شد؛ نمایشگری ۵.۸ اینچی با گوشه‌های گرد و حاشیه‌هایی بسیار باریک که سرتاسر نمای جلوی گوشی را تحت سیطره‌ی خود دارد و در لبه‌ی بالا با بریدگی نسبتا عریضی محدود می‌شود که از دوربین سلفی، اسپیکر و ماژول‌های مربوط به فیس‌آیدی میزبانی می‌کند. خمیده‌‌نبودن دو طرف صفحه‌نمایش مانند آنچه از پرچمداران اندرویدی سراغ داریم، نسبت نمایشگر به بدنه در آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس را به اعداد نه‌چندان شگفت‌انگیز ۸۲.۱ و ۸۳.۷ درصد محدود می‌سازد؛ هرچند که تقارن حاشیه‌ها این موضوع را از نظر پنهان می‌‌کند.

درست‌مانند هر دستگاه دیگری با برند اپل، آیفون ۱۱ پرو کیفیت ساخت فوق‌العاده‌ای دارد. فریمی از جنس فولاد ضدزنگ از قطعات گوشی میزبانی می‌کند و پنل‌های شیشه‌ای پشتی و جلویی با دقت کم‌نظیری روی آن سوار شده‌اند؛ به‌طوری که به‌سختی می‌توان متوجه انفصال بین فلز و شیشه شد. اپل پنل‌های دو طرف آیفون ۱۱ پرو را از جنس «سخت‌ترین شیشه‌ی موجود در صنعت گوشی هوشمند» می‌داند؛ شیشه‌هایی که در اثر فرآیندی موسوم به «تبادل یون دوگانه» مستحکم‌ شده‌اند و نتیجه‌ی سرمایه‌گذاری‌‌های اپل در کورنینگ هستند. برخلاف بدنه‌ی براق نسل‌های گذشته، پنل پشتی آیفون ۱۱ پرو به کمک پوششی به‌نام Optical PVD، بافتی مات و مقاوم در برابر لک یا اثر انگشت دارد. لمس بدنه‌ی مات آیفون ۱۱ پرو تجربه‌ی لذت‌بخشی را برای کاربر به ارمغان می‌آورد.

بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل

با نگاهی به نمای پشتی گوشی، تفاوت‌های آیفون ۱۱ پرو با گذشته نمایان می‌شود. آیفون‌های اپل امسال برای نخستین‌بار به دوربین سه‌گانه مجهز شده‌اند؛ دوربینی که با چینش منحصربه‌فرد و بحث‌برانگیزی در گوشه‌ی سمت چپ دستگاه قرار دارد و به‌نوعی امضای خانواده‌ی آیفون ۱۱ پرو به‌حساب می‌آید. برخلاف آنچه در نگاه نخست به‌نظر می‌رسد، برآمدگی دوربین آیفون ۱۱ پرو به‌صورت یکپارچه از دل پنل پشتی تراش خورده است و برعکس سایر نقاط بدنه، سطحی براق دارد. سه ماژول دوربین پشتی در قالب چینشی مثلثی به‌همراه فلش LED روی برآمدگی بدنه سوار شده‌اند. این برآمدگی دوگانه برخلاف آنچه در عکس‌های تبلیغاتی اپل به‌نظر می‌رسد، چندان ضخیم نیست؛ اما از زیبایی کلی دستگاه می‌کاهد.

بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل

صرف‌نظر از ماژول نه‌چندان زیبای دوربین سه‌گانه، تغییر دیگر نمای پشتی به حذف واژه‌ی iPhone و انتقال لوگوی دوست‌داشتنی اپل به بخش میانی دستگاه بازمی‌گردد. اپل آیفون ۱۱ پرو را با رنگ‌های آشنای خاکستری، نقره‌ای، طلایی و رنگ جدید سبز تیره به‌فروش می‌رساند. نگارنده رنگ خاکستری و احتمالا سبز آیفون ۱۱ پرو را به رنگ‌های دیگر ترجیح می‌دهد. رنگ فریم فولادی آیفون با بدنه هم‌خوانی دارد؛ اما پوشش براق آن باعث لغزندگی گوشی می‌شود. آیفون ۱۱ پرو به‌دلیل افزایش ظرفیت باتری و بهره‌گیری از دوربین سه‌گانه، اندکی بزرگ‌تر، قطورتر و سنگین‌تر از گذشته شده؛ اما پرداختن چنین بهایی برای دستیابی به شارژدهی بهتر کاملا پذیرفتنی است.

بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل

فریم فولادی آیفون از همان ترکیب آشنای کلید کناری (Side Button) در لبه‌ی سمت راست به همراه اسلایدر اعلانات و کلیدهای کنترل صدا در لبه‌ی سمت چپ میزبانی می‌‌کند؛ با این تفاوت که کلیدها اندکی پایین‌تر از قبل قرار گرفته‌اند و همین موضوع دسترسی به آن‌ها را کمی ساده‌تر خواهد کرد. همانند گذشته، فشردن کلیدهای فلزی آیفون بازخورد فوق‌العاده‌ای به‌همراه دارد. درگاه سیمکارت گوشی اندکی پایین‌تر از کلید کناری در لبه‌ی سمت راست قرار جای گرفته است و در لبه‌ی پایین گوشی به همراه کانال اصلی اسپیکر، متأسفانه باز هم پورت قدیمی لایتنینگ به‌چشم می‌خورد؛ انتظار داشتیم که کوپرتینونشین‌ها گوشی «پرو» خود را با پورت کارآمد USB-C روانه‌ی بازار کنند.

ارتقاء مقاومت بدنه به‌ویژه در برابر عوامل محیطی از جمله‌ی دیگر تفاوت‌های چشمگیر بدنه‌ی آیفون ۱۱ پرو نسبت به گذشته به‌شمار می‌آید. اپل برای دستگاه جدید خود گواهی IP68 را از مؤسسه‌ی IEC دریافت کرده و مدعی است که این گوشی هوشمند می‌تواند به‌مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۴ متری آب دوام آورد و به‌لطف درزگیری دقیق انجام‌شده در برابر گردوغبار نیز مقاوم باشد.

بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل
بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل
بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل
بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل

در حالت کلی برخلاف آنچه در عکس‌ها به‌نظر می‌رسد، عادت‌کردن به چینش عجیب دوربین آیفون ۱۱ پرو کار چندان دشواری نیست، ضمن اینکه پوشش مات جذاب بدنه‌ی گوشی به کنار آمدن با چنین چینشی کمک بسیاری خواهد کرد. البته خریدار آیفون چند ۱۰ میلیون تومانی، با تهیه‌ی کاوری همراه گوشی، پشت آن را نیز خواهد پوشاند!

نمایشگر و اسپیکر

شاید مهاجرت کوپرتیونی‌ها به نمایشگرهای اولد دیرتر از برخی رقبا و با آیفون ۱۰ آغاز شده باشد اما همواره گوشی‌های اپل، محصولاتی شاخص در بخش نمایشگر بوده‌اند. نمایشگرهای ۵.۸ و ۶.۵ اینچی از نظر ابعاد تغییری نسبت به نسل قبل نکرده‌اند؛ همچنین رزولوشن‌های درنظر گرفته شده برای آیفون ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس به ترتیب ارقام آشنای ۲۴۳۶ در ۱۱۲۵ و ۲۶۸۸ در ۱۲۴۲ پیکسل است. تراکم ۴۵۸ پیکسل در هر اینچ این دو نمایشگر ارائه‌ی تصاویر شارپ با وضوح بالا را تضمین می‌کند.

بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل

جدای از بحث نام طولانی «Super Retina XDR»، شاهد روشن‌ترین نمایشگر استفاده شده در آیفون‌ها و با شرایط خاصی روشن‌ترین نمایشگر در بین گوشی‌های هوشمند هستیم. همچنین هر دو گوشی از استانداردهای HDR10 و دالبی ویژن پشتیبانی می‌کنند. متاسفانه اپل برخلاف انتظارات از نمایشگرهایی با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز استفاده نکرده است و تنها باید به دریافت لمس ۱۲۰ هرتزی (همانند آیفون‌ها دو سال گذشته) اکتفا کرد؛ این مسئله علاوه بر القای حس تعامل سریع‌تر به کاربر، تجربه‌ی گیمینگ را تا حدی بهبود داده است. وداع با 3D Touch دیگر موردی است که اعلام آن در زمان معرفی آیفون‌های جدید پیش‌بینی می‌شد.

در تست روشنایی ما که با الگوی ۵۰ درصدی انجام می‌شود آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس به ترتیب ۱۰۲۴ و ۱۱۳۰ نیت را ثبت کردند؛ کاهش ۸۰ نیتی روشنایی در تست الگوی ۱۰۰ درصدی نیز کاملا قابل قبول است. به این ترتیب آیفون‌های جدید روشن‌ترین نمایشگرهای دنیای موبایل در حالت تنظیم دستی هستند؛ برخلاف پرچمداران سامسونگ خبری از افزایش روشنایی در حالت تنظیم خودکار نیست. اپل مدعی است که نمایشگرهای آیفون‌های جدید در زمان نمایش محتوای HDR تا ۴۰۰ نیت بیشتر از حالت عادی نیز روشنایی تولید می‌کنند؛ روشنایی‌های ۱۴۲۸ و ۱۵۶۲ نیتی به‌دست آمده در تست‌هایی که با الگوهای HDR انجام شد به نوعی گواه این موضوع است.

عملکرد نمایشگر محصولات بالارده
محصول / پارامترهاحداقل روشناییحداکثر روشنایی دستیحداکثر روشنایی خودکارنسبت کنتراست Nativeخطای رنگ میانگین
سفیدمشکیسفیدمشکیسفیدحالت پیش‌فرضدقیق‌ترین حالت
آیفون ۱۱ پرو مکس۲.۲۰۱۱۳۰۰۱۱۳۰۱.۲۱.۲
آیفون ۱۱ پرو۲.۱۰۱۰۲۴۰۱۰۲۴۱.۲۱.۲
گلکسی نوت ۱۰ پلاس۲.۱۰۶۴۰۰۱۲۵۵۴.۹۲.۸ (Natural)
وان‌پلاس ۷ پرو۲.۳۰۶۴۵۰۹۸۴۳ ۱.۲ (Natural)
وان‌پلاس 6T۲.۲۰۶۴۰۰۶۴۰۷.۵۲.۲ (sRGB)
شیائومی می ۹۲.۹۰۶۷۰۰۸۰۲۳.۳۱.۸ (Standard)
هواوی پی ۳۰ پرو۱.۷۰۶۱۰۰۷۴۸۷.۲۲.۶ (Normal)
گلکسی اس ۱۰ پلاس۲.۲۰۶۲۰۰۱۱۲۵۴.۷۳ (Natural)
میت ۲۰ پرو۲۰۶۴۷۰۸۸۰۵.۳۲.۲ (Normal)
آیفون XS Max۲.۴۰۹۴۰۰۹۴۰۱.۹۱.۹
* تمامی نتایج به‌دست‌آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.
خوانایی نمایشگر آیفون‌های جدید زیر نور خورشید عالی است و زاویه‌ی دید نیز به لطف پنل اولد بسیار خوب ارزیابی می‌شود. علاوه بر تم تاریک اضافه شده به iOS، قابلیت Night Shift برای فیلتر کردن نور آبی نمایشگر، استفاده از آیفون‌ها در فضای تاریک را راحت‌تر از گذشته کرده است. روشنایی حداقل ۲.۱ نیتی نمایشگر هر دو گوشی نیز با وجود بهترین نبودن، هنوز در کلاس‌ پرچمداران قرار دارد. True Tone نیز با کمک حسگر ۶ کاناله‌ی نور به تجربه‌ی بهتر دیداری (البته خطای رنگ‌ها افزایش می‌یابد) کمک می‌کند؛ اپل با دریافت اطلاعات لحظه‌ای حسگر، تجربه‌ای شبیه به کاغذ را هدف قرار داده است.

نمایشگرهای ۱۹.۵ به ۹ هر دو گوشی از فضای گسترده‌ی رنگی مانند DCI-P3 پشتیبانی می‌کند؛ البته همچون گذشته خبری از تغییر دستی پروفایل‌های رنگ نیست و این کار به‌صورت خودکار توسط گوشی انجام می‌گیرد. شناخته نشدن اپلیکیشن تولید الگوهای رنگی به‌عنوان یک محتوای DCI-P3 مانع از انجام برخی تست‌ها شد با این حال خطای میانگین ۱.۲ و حداکثر ۳.۲ در آیفون ۱۱ پرو و ۱.۲ و ۲.۷ در آیفون ۱۱ پرو مکس بدون شک نتایجی شایسته برای یک گوشی محسوب می‌شوند؛ فعال بودن True Tone خطای میانگین را تا ۶ افزایش می‌دهد.

بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل

در مجموع باید گفت این نمایشگر چه در بحث روشنایی و چه در بحث دقت یکی از بهترین‌‌هایی بود که تا به امروز در زومیت تجربه کردیم؛ جای خالی نرخ‌ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتزی حس می‌شود که امیدواریم در آیفون‌‌های ۲۰۲۰ شاهد آن باشیم. شما در ادامه می‌توانید دیگر نتایج دیگر تست‌های این نمایشگر را مشاهده کنید:

آیفون ۱۱ پرو برای ارائه‌ی تجربه‌ی چندرسانه‌ای تمام‌عیار، به سیستم صوتی توانمندی نیاز دارد و خوشبختانه اپل کاملا به این موضوع واقف است. پرچم‌دار اپل از اسپیکر دوکاناله‌ای بهره می‌برد که کانال اصلی آن در لبه‌ی پایین فریم و کانال دوم داخل بریدگی نمایشگر جای دارد. شدت صدای خروجی از هر دو کانال تقریبا برابر به‌گوش می‌رسد. به‌گفته‌ی اپل،‌ آیفون‌های ۲۰۱۹ از صدای فراگیر محیطی (spatial audio) پشتیبانی می‌کنند؛ بدین مفهوم که صدا به‌جای آنکه در جهت خاصی منتشر شود، کل فضای اطراف گوشی را دربرمی‌گیرد و به‌نوعی کاربر را در صدا غوطه‌ور می‌سازد. ما از شدت، وضوح، شفافیت و نویز پایین صدای اسپیکرها رضایت کامل داریم.

بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل

متأسفانه اپل دیگر به‌همراه گوشی‌های خود تبدیل لایتنینگ به جک ۳/۵ ارائه نمی‌دهد؛ اما هدفون سیمی مبتنی بر پورت لایتنینگ کماکان درون جعبه‌ی آیفون‌های ۲۰۱۹ وجود دارد. در‌حالی‌که کیفیت صدای خروجی از هدفون همراه گوشی بسیار خوب و در سطح بهترین‌ها ارزیابی می‌شود؛ اما شدت صدای هدفون اندکی کم‌تر از پرچم‌داران دیگر است.

نرم‌افزار و رابط کاربری

آیفون ۱۱ پرو به‌صورت پیش‌فرض با iOS 13، به‌عنوان جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل موبایل محبوب اپل روانه‌ی بازار شده است. iOS 13 تغییرات بزرگی نسبت به نسخه‌ی قبل به‌همراه دارد که از جمله‌ی مهم‌ترین موارد آن‌ها می‌توان به مواردی همچون تم تیره در سطح سیستمی با قابلیت برنامه‌ریزی، اضافه‌شدن ابزار مدیریت دانلود به سافاری، اپلیکیشن‌های بهبودیافته‌ی Photos و Maps، قابلیت لاگین با اپل آیدی، اضافه‌شدن قابلیت کنترل نورپردازی و جلوه‌ی High Key Mono به نرم‌افزار دوربین، بهبود شارژدهی گوشی و بهبود عملکرد سیری اشاره کرد. برای اطلاع از تمام قابلیت‌های سیستم‌عامل جدید اپل، بررسی iOS 13 را در زومیت مطالعه کنید.

بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل

آیفون ۱۱ پرو مانند نسل قبل برای احراز هویت کاربر، قابلیت بیومتریک فیس‌ آیدی را ارائه می‌دهد. روند ثبت چهره برای نخستین‌بار تفاوتی با آیفون ۱۰ ندارد و همانند قبل طی ۲ مرحله با چرخاندن سر طی چند ۱۰ ثانیه به‌سادگی انجام می‌شود؛ اما به‌مدد توان پردازشی فوق‌العاده‌ی A13 Bionic اکنون فیس آیدی اندکی سریع‌تر از گذشته کاربر را شناسایی می‌کند. با توجه به عریض‌تر شدن زاویه‌ی دید دوربین سلفی، اپل مدعی است که فیس آیدی در آیفون‌های ۲۰۱۹ در زوایای گسترده‌تری نیز امکان احراز هویت دارد؛ اما ما تفاوت چشمگیری را نسبت به نسل قبل تجربه نکردیم. ضمن اینکه برخلاف آیپد پرو ۲۰۱۸، فیس آیدی آیفون‌های جدید امکان شناسایی کاربر در حالت افقی را ندارند.

دوربین

در شرایطی که بسیاری از گوشی‌های شاخص اندرویدی از مدت‌ها پیش به دوربین‌ سه‌گانه و چهارگانه با حسگرهای چند ۱۰ مگاپیکسلی مجهز می‌شوند، اپل سرانجام امسال به استفاده از دوربین سه‌گانه در آیفون‌ روی آورد. ماژول پشتی آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس سه دوربین ۱۲ مگاپیکسلی را دربرمی‌گیرد که با چینشی مثلثی، کنار هم قرار گرفته‌اند. در جدول زیر مشخصات فنی دقیق دوربین پشتی و سلفی آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس آمده است:

مشخصات فنی دوربین آیفون ۱۱ پرو در برابر نسل قبل
دوربین / گوشیآیفون ۱۱ پروآیفون XS
دوربین اصلی۱۲ مگاپیکسلی با ابعاد ۱/۲.۵۵ اینچی
پیکسل‌های ۱.۴ میکرومتری
لنز ۲۶ میلی‌متری با f/1.8 و لرزش‌گیر اپتیکال، PDAF
۱۲ مگاپیکسلی با ابعاد ۱/۲.۵۵ اینچی
پیکسل‌های ۱.۴ میکرومتری
لنز ۲۶ میلی‌متری با f/1.8 و لرزش‌گیر اپتیکال، PDAF
دوربین تله‌فوتو۱۲ مگاپیکسلی با ابعاد ۱/۳.۴ اینچی
پیکسل‌های ۱.۰ میکرومتری
لنز ۵۲ میلی‌متری با f/2.0، زوم ۲ برابری و لرزش‌گیر اپتیکال، PDAF
۱۲ مگاپیکسلی با ابعاد ۱/۳.۴ اینچی
پیکسل‌های ۱.۰ میکرومتری
لنز ۵۲ میلی‌متری با f/2.4، زوم ۲ برابری و لرزش‌گیر اپتیکال، PDAF
دوربین اولتراواید۱۲ مگاپیکسلی، پیکسل‌های ۱.۰ میکرومتری
لنز ۱۳ میلی‌متری با زاویه‌ی دید ۱۲۰ درجه و لنز f/2.4، بدون لرز‌ش‌گیر و فاقد فوکوس خودکار
--
دوربین سلفی۱۲ مگاپیکسلی، پیکسل‌های ۱.۰ میکرومتری
لنز ۲۳ میلی‌متری با f/2.2
۷ مگاپیکسلی
لنز ۳۲ میلی‌متری با f/2.2
دوربین اصلی آیفون ۱۱ پرو تمام پیکسل‌های حسگر را برای فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) به‌کار می‌گیرد و از فناوری فوکوس خودکار Dual Pixel پشتیبانی می‌کند؛ اما این موضوع در خصوص دوربین تله‌فوتو صادق نیست، در عوض مهندسان اپل لنزی با دیافراگم بازترِ f/2.0 را به‌جای لنز f/2.4 نسل گذشته در این دوربین استفاده کرده‌اند تا بدین ترتیب عملکرد آن در محیط‌های تاریک از طریق جذب نور بیشتر بهبود یابد.

دوربین استاندارد، تله‌فوتو و اولتراواید آیفون ۱۱ پرو در طول روز

بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل

تله‌فوتو

بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل

واید

بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل

اولتراواید

دوربین استاندارد، تله‌فوتو و اولتراواید آیفون ۱۱ پرو در طول شب

بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل

تله‌فوتو

بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل

واید

بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل

اولتراواید

دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید آیفون ۱۱ پرو، به‌عنوان عضو جدید دوربین پشتی در گوشی‌های هوشمند اپل از لرزش‌گیر اپتیکال بهره نمی‌برد و مانند بسیاری از پرچم‌داران اندرویدی، فاقد فناوری فوکوس خودکار است. کوپرتینونشین‌ها دوربین سلفی را نیز ارتقا داده‌اند. در کنار افزایش وضوح حسگر از ۷ به ۱۲ مگاپیکسل، حسگر دوربین سلفی اکنون در پسِ لنزی عریض‌تر با فاصله‌ی کانونی معادل ۲۳ میلی‌متری قرار دارد.

یکی از ضعف‌های موجود در نرم‌افزار دوربین پرچم‌داران اندرویدی به جابه‌جایی نه‌چندان نرم بین دوربین‌ها باز‌می‌گردد. فیل شیلر، قائم‌مقام ارشد واحد سخت‌افزار اپل می‌گوید که این شرکت برای ارائه‌ی تجربه‌ای پایدار در ثبت تصویر با هر سه دوربین آیفون ۱۱ پرو، آن‌ها را به‌صورت پیش‌فرض به‌لحاظ رنگ و نوردهی کالیبره می‌کند. از سویی دیگر، حین عکاسی یا فیلم‌برداری کاربر با یکی از دوربین‌ها، دو دوربین دیگر با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌‌‌شده، به‌صورت خودکار، نوردهی، فوکوس و دمای رنگ خود را با آن دوربین منطبق می‌سازند تا جابه‌جایی بین سه دوربین بسیار نرم صورت بگیرد و ناپیوستگی در آن‌ها کمینه باشد.

بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل

چینش خاص دوربین‌های پشتی و کالیبراسیون اپل در نهایت به جابه‌جایی بسیار نرم بین سه زاویه‌ی دید اولتراواید، واید و تله‌فوتو می‌انجامد. مهندسان اپل با بهره‌گیری از این موضوع، رابط کاربری نرم‌افزار دوربین را نیز دستخوش تغییر کرده‌اند؛ اکنون کاربر می‌تواند آنچه را که بیرون از منظره‌یاب از دست می‌دهد، به‌صورت آنی ببیند. به‌موجب قابلیتی موسوم به Photos / Videos CaptureOutside the Frame آیفون ۱۱ پرو به‌‌صورت خودکار و به‌کمک دوربین اولتراواید از سوژه‌ی خارج از فریم دوربین واید (استاندارد) و تله‌فوتو عکاسی/فیلم‌برداری می‌کند؛ سپس در صورت وجود فردی خارج از فریم، اپلیکیشن Photos به‌صورت خودکار پیشنهاد می‌دهد که عکس/فیلم را با داده‌های ذخیره‌شده بازسازی کند، البته داده‌های جمع‌آوری‌شده، پس از ۳۰ روز حذف می‌شوند.

اپل سرانجام قابلیت موردانتظار Night Mode را نیز برای ثبت عکس‌های بهتر در محیط‌های تاریک به نرم‌افزار دوربین آیفون اضافه کرد. برخلاف رقبای اندرویدی، حالت Night‌ در دوربین آیفون‌های ۲۰۱۹ مستقل نیست؛ بلکه به‌صورت خودکار در شرایط نوری نامساعد برای دوربین استاندارد و تله‌فوتو فعال می‌شود و عکس‌هایی با نوردهی طولانی می‌گیرد. در حالت Night، دوربین مدت‌زمان پیشنهادی را کنار آیکون Night Mode نشان می‌دهد؛ اما کاربر می‌تواند با لمس آیکون، زمان پیشنهادی را در بازه‌ی پیشنهادی تغییر دهد یا حالت عکاسی شب را غیرفعال کند. دوربین آیفون زمان نوردهی را عموما بین یک تا ۳ ثانیه پیشنهاد می‌دهد؛ اما ظاهرا بسته به میزان تاریکی محیط، کاربر می‌تواند تا ۳۰ ثانیه نیز پیش برود؛ ما در بررسی‌های خود نوردهی ۷ ثانیه‌ای را نیز تجربه کردیم.

حالت Night در برابر حالت Photo

بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل

Night on

بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل

Night off

Deep Fusion نام ویژگی نرم‌افزاری جذاب دیگر آیفون ۱۱ پرو به‌حساب می‌آید. این ویژگی‌ که به‌زودی در قالب یک بسته‌ی به‌روزرسانی در اختیار کاربران آیفون‌های ۲۰۱۹ قرار خواهد گرفت، الگوریتم پردازش تصویر جدید اپل برای ثبت عکس‌هایی با جزئیات بیشتر در شرایط نوری متوسط محسوب می‌شود؛ الگوریتمی که فیلر شیلر آن را «دانش دیوانه‌وار عکاسی رایانشی» می‌نامد. دیپ‌فیوژن هم‌اکنون در نسخه‌ی بتای عمومی iOS 13.2.1 در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد، ما در بررسی پیش‌رو آیفون ۱۱ پرو را به این نسخه ارتقا دادیم تا عملکرد دیپ‌فیوژن را به‌تصویر بکشیم.

سازوکار دیپ‌فیوژن از زبان اپل به‌شرح زیر است:

۱. پیش از آنکه کلید شاتر را لمس کنید، دوربین برای حفظ حرکت در عکس، ۴ فریم با سرعت شاتر زیاد و ۴ فریم استاندارد می‌گیرد. پس از لمس شاتر، دوربین یک فریم دیگر با نوردهی طولانی‌تر خواهد گرفت تا جزئیات را ثبت کند.
۲. فریم‌های استاندارد یادشده به‌همراه فریم با نوردهی طولانی در قالب آنچه اپل «Synthetic Long» می‌نامد، با یکدیگر ادغام می‌شوند؛ سازوکاری که تفاوت فاحشی با Smart HDR دارد.
۳. دیپ‌فیوژن فریم نوردهی کوتاه با بیشترین جزئیات را انتخاب و با فریم Synthetic Long ادغام می‌کند. برخلاف Smart HDR، دیپ‌فیوژن تنها این دوم فریم را برای ادغام برمی‌گزیند؛ درحالی‌که فریم Synthetic به‌خودی خود حاصل ترکیبی از ۴ فریم پیشین است. تمامی اجزای فریم‌ها با سازکاری متفاوت نسبت به Smart HDR برای کاهش نویز پردازش می‌شوند.
۴. این تصاویر، پیکسل‌به‌پیکسل تحت ۴ گام پردازش جزئیات برای بالا بردن سطح جزئیات؛ آسمان و دیوارها در پایین‌ترین سطح و پوست‌های روشن، مو، البسه و مورادی از این دست در سطح بالا، قرار می‌گیرند. بدین ترتیب بسته به‌شرایط، جزئیات از یک تصویر و رنگ، روشنایی و تون از تصویر دیگر گرفته می‌شود.

تأثیر دیپ‌فیوژن بر وضوح عکس‌های خروجی

بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل

با دیپ‌فیوژن

بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل

بدون دیپ‌فیوژن

ما برای ارزیابی حالت دیپ‌فیوژن، یکی از آیفون‌ها را به نسخه‌ی بتای عمومی iOS 13.2.1 ارتقا دادیم. برخلاف حالت Night، هیچ نشانی از دیپ‌فیوژن در سراسر رابط کاربری دوربین یا اطلاعات EXIF عکس‌ها نیست. اپل باور دارد که خود عکس نشان‌دهنده‌ی عملکرد دیپ‌فیوژن باشد. در هر صورت ما دو عکس فوق را با آیفون به‌روزشده و به‌روزنشده ثبت کردیم و همان‌طور که مشاهده می‌کنید، خروجی با حالت دیپ‌فیوژن اندکی جزئیات بیشتری در بافت‌ها دارد.

به‌لطف دیپ‌فیوژن، حالت بهبودیافته‌ی Smart HDR که با هر چهار دوربین کار می‌کند و حالت Night، آیفون ۱۱ و آیفون ۱۱ پرو اکنون برای هر سطحی از نور محیطی، یک حالت عکاسی دارد که عکس خروجی را ارتقا می‌دهد:

دوربین استاندارد با لنز واید در شرایط نوری روشن تا متوسط از حالت بهبودیافته‌ی Smart HDR، در شرایط نوری متوسط تا تاریک از حالت Deep Fusion و در محیط‌های تاریک از حالت عکاسی Night استفاده می‌کند.دوربین تله‌فوتو عموما به دیپ‌فیوژن اتکا دارد و حالت Smart HDR تنها در محیط‌های بسیار روشن فعال می‌شود؛ آیفون در حالت Night همواره از دوربین استاندارد تله‌فوتو بهره می‌برد، حتی اگر روی حالت 2X باشید.دوربین اولتراواید همواره از Smart HDR بهره می‌برد؛ چرا که از هیچ‌یک از دو حالت Night یا دیپ‌فیوژن پشتیبانی نمی‌کند.

دوربین اصلی آیفون ۱۱ در روشنایی روز عملکرد کم‌نظیری دارد و عکس‌هایی بسیار شارپ با جزئیات بسیار زیاد، نویز فوق‌العاده پایین و گستره‌ی دینامیکی وسیع می‌گیرد. دوربین استاندارد رنگ‌ها را بسیار دقیق و نزدیک به واقعیت تولید می‌کند؛ بنابراین طراوت رنگ‌ها به اندازه‌ی رقیبی همچون گلکسی نوت ۱۰ پلاس با رنگ‌های اشباع نیست.

عکس‌های دوربین تله‌فوتو در طول روز از حیث جزئیات و سطح نویز با دوربین اصلی برابری می‌کند؛ اما میزان شارپ‌بودن عکس‌ها اندکی کمتر از دوربین اصلی به‌نظر می‌رسد. از سویی دیگر دوربین اولتراواید در زمینه‌ی رنگ‌ها و گستره‌ی دینامیکی عملکردی نزدیک به دوربین اصلی دارد؛ هرچند که اصلاح اعوجاج گوشه‌های عکس، در نهایت به افت اندک جزئیات و بالارفتن سطح نویز می‌انجامد.

نمونه‌عکس‌های آیفون ۱۱ پرو در طول روز

حالت Night در آیفون ۱۱ پرو عملکرد بسیار سریعی دارد و خروجی آن در اغلب مواقع عکس‌هایی با جزئیات بسیار زیاد، کنتراست عالی، رنگ‌های چشم‌نواز و نوردهی مناسب در بخش‌های مختلف عکس است؛ اما نکته‌ای که در مورد سوژه‌هایی با منابع نور مصنوعی دیده می‌شود، به وجود هاله‌ای از این منابع در عکس‌ها بازمی‌گردد؛ البته ظاهرا مشکل یادشده محدود به آیفون‌های ۲۰۱۹ نیست و پرچم‌داران قبلی اپل نیز با چنین مشکلی مواجه بوده‌اند.

همان‌طور که اشاره کردیم، Night Mode اپل تنها با دوربین‌های اصلی و تله‌فوتوی آیفون ۱۱ پرو در دسترس قرار دارد؛ بنابراین مایه‌ی تعجب نیست که عکس‌های اولتراواید در محیط‌های کم‌نور و تاریک بسیار بد و غیرقابل استفاده باشند. ناگفته نماند که چنانچه روشنایی محیط بسیار کم باشد، آیفون به‌صورت خودکار، عکس‌های تله‌فوتو را با دوربین اصلی می‌گیرد و سپس برای تولید عکس نهایی، از زوم ۲ برابری دیجیتال استفاده می‌کند.

نمونه‌عکس‌های آیفون ۱۱ پرو در طول شب

آیفون ۱۱ پرو برای ثبت عکس‌های پرتره از دوربین تله‌فوتو با زوم اپتیکال ۲ برابری کمک می‌گیرد؛ اما اکنون امکان عکاسی پرتره با دوربین اصلی واید نیز وجود دارد. موتور پردازش عصبی قدرتمند A13 Bionic برای تفکیک هرچه بهتر سوژه از پس‌زمینه به کمک دوربین تله‌فوتو می‌آید و در نتیجه عکس‌هایی با جلوه‌ی بوکه‌ی مناسب تولید می‌شود؛ البته اگر نور محیطی کافی نباشد، جزئیات عکس به‌شدت افت خواهد کرد. عکس‌های پرتره‌ی دوربین اصلی به‌دلیل اتکای صِرف به موتور پردازش عصبی، تفکیک ایده‌آلی بین سوژه و پس‌زمینه ندارند.

نمونه‌عکس‌های پرتره با جلوه‌ی جدید High Key Mono

بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل

کاربران آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس، اکنون امکان کنترل عمق از طریق تغییر نرم‌افزاری دیافراگم را دارند. همانند گذشته امکان کنترل نوع نورپردازی نیز وجود دارد؛ اما اکنون جلوه‌ی جدیدی موسوم به High Key Mono نیز امکان خلق عکس‌های پرتره‌ی سیاه‌وسفید با پس‌زمینه‌ی کاملا سفید را از سوژه در محیط‌های عادی فراهم می‌کند که گاهی اوقات به ثبت عکس‌هایی هنری و جذاب می‌انجامد.

نمونه‌عکس سلفی آیفون ۱۱ پرو

بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل

دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی آیفون ۱۱ پرو به‌صورت پیش‌فرض عکس‌هایی ۷ مگاپیکسلی ثبت می‌‌کند. با تغییر وضعیت گوشی به حالت افقی برای گرفتن عکس‌های دسته‌جمعی، عکس ۱۲ مگاپیکسلی عریضی ثبت می‌شود؛ البته امکان تغییر دستی حالت عکاسی نیز وجود دارد. عکس‌های سلفی در روشنایی روز، جزئیات زیاد، رنگ‌های طبیعی و گستره‌ی دینامیکی بسیار وسیعی دارند. اگرچه در محیط‌های تاریک نویز بسیار زیادی به عکس‌های اضافه شده و از وضوح کاسته می‌شود، باز هم خروجی حاصل، بسیار بهتر از عکس‌های گلکسی نوت ۱۰ است. حالت پرتره با دوربین سلفی نیز با همان قابلیت‌های نورپردازی و کنترل عمق در دسترس قرار دارد و به‌لطف بهره‌گیری از ماژول ToF فیس‌آیدی، جلوه‌ی بوکه به‌خوبی در عکس‌ها پیاده می‌شود.

بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل

اپل بهترین تجربه‌ی فیلم‌برداری در بین تمام گوشی‌های هوشمند را به آیفون‌های ۲۰۱۹ نسبت می‌دهد. آیفون ۱۱ پرو با هر چهار دوربین خود (پشتی و سلفی) می‌تواند فیلم‌هایی با وضوح 4K، نرخی بالغ بر ۶۰ فریم‌برثانیه و گستره‌ی دینامیکی بسیار وسیع ضبط کند. این گوشی هوشمند با دوربین‌های پشتی امکان فیلم‌برداری صحنه‌آهسته‌ی Full HD با نرخ ۲۴۰ فریم‌برثانیه و برای نخستین‌بار در صنعت موبایل، ویدئوهای سلفی صحنه‌آهسته‌ی Full HD با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

بازده و عملکرد

چندین سال است که اپل بر قلمرو پردازنده‌‌های مبتنی بر معماری آرم حکمرانی می‌کند؛ پرچم‌داران اندرویدی با وجود انبوه قابلیت‌های پر زرق‌وبرقشان، عموما به‌لحاظ توان پردازشی، رقیبی برای آیفون‌های نسل قبل به‌حساب می‌آیند. حال به‌نظر می‌رسد که ۲۰۱۹ نیز به‌کام شرکت‌های دیگر نخواهد بود، چرا که A13 Bionic، قلب تپنده‌ی آیفون‌های امسال، ارتقاء چشمگیری را نسبت به پردازنده‌ی بسیار قدرتمند A12 Bionic‌ تجربه می‌کند.

بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل

A13 Bionic محوریت تمام امور را در آیفون‌های ۲۰۱۹ برعهده دارد. پردازنده‌ی جدید به‌گفته‌ی اپل بر مبنای لیتوگرافی «۷ نانومتری نسل دومی» یا N7 Pro تولید می‌شود و به‌لحاظ ابعادی نیز تراشه‌ی نسبتا بزرگی به‌شمار می‌آید. A13 Bionic با افزایش ۲۳ درصدی نسبت به A12 Bionic با ۶.۹ میلیارد ترانزیستور، اکنون ۸.۵ میلیارد ترانزیستور را در بطن خود دارد. اپل می‌گوید تقریبا تمام بلوک‌های پردازنده‌ی جدید را به‌لحاظ عملکرد، کارایی و بهره‌وری بهبود داده است.

سریبلان سانتانم، قائم‌مقام واحد نیمه‌هادی اپل مهم‌ترین تغییرات A13 Bionic را به طراحی ‌بهینه‌تر و کاربری آن در زمینه‌ی یادگیری ماشین (ML) مربوط می‌داند. او می‌گوید هر سه واحد پردازنده‌ی مرکزی، واحد پردازش گرافیکی و موتور پردازش عصبی A13 برای کاربری‌های‌ مختلف ML بهینه شده‌اند. پردازنده‌ی مرکزی اکنون از شتاب‌دهنده‌‌های ML‌ اختصاصی بهره می‌برد که توان محاسباتی آن در زمینه‌ی ضرب ماتریسی (یکی از محاسبات پرکاربرد یادگیری ماشین) را ۶ برابر کرده‌اند؛ به‌طوری که CPU اکنون در هر ثانیه یک تریلیون عملیات محسباتی انجام می‌دهد.

A13 Bionic در برابر رقبا
پارامترها / پردازندهاپل A13 Bionicاپل A12اکسینوس ۹۸۲۵اسنپدراگون ۸۵۵کرین ۹۸۰
CPU۲ هسته Lightning با فرکانس ۲/۶۵ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی Thunder با فرکانس ۱/۸ گیگاهرتز
۲ هسته‌ی Vortex با فرکانس ۲/۵ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی Tempest با فرکانس ۱/۵۹ گیگاهرتز
۲ هسته‌ی اکسینوس M4 با فرکانس ۲/۷۳ گیگاهرتز
۲ هسته‌ی Cortex A75 با فرکانس ۲/۴ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی Cortex A55 با فرکانس ۱/۹۵ گیگاهرتز
یک هسته‌ی Kryo 485 Gold Prime با فرکانس ۲/۸۴ گیگاهرتز
۳ هسته‌ی Kryo 485 Gold با فرکانس ۲/۴۲ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی Kryo 485 Silver با فرکانس ۱/۸ گیگاهرتز
۲ هسته‌ی A76 با فرکانس ۲/۶۰ گیگاهرتز
۲ هسته‌ی A76 با فرکانس ۱/۹۲ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی A55 با فرکانس ۱/۸۰ گیگاهرتز
حافظه‌ی کش L2؟۱۲۸ کیلوبایت L1
۸ مگابایت L2
هسته‌های M4 کش ۵۱۲ کیلوبایتی
هسته‌های A75 کش ۲۵۶ کیلوبایتی
هسته‌های A55 بدون کش
هسته‌ی Gold Prime کش ۵۱۲ کیلوبایتی
هسته‌های Gold هرکدام ۲۵۶ کیلوبایت
هسته‌های Silver هرکدام ۱۲۸ کیلوبایت
هسته‌های A76 هرکدام ۵۱۲ کیلوبایت
هسته‌های A55 هرکدام ۱۲۸ کیلوبایت
حافظه‌ی کش L3؟--۴ مگابایت L3 مشترک۲ مگابایت L3 مشترک در قالب DSU
۳ مگابایت کش سطح سیستم
۴ مگابایت مشترک در قالب DSU
GPUچهار هسته‌ای با طراحی اختصاصی اپلهفت هسته‌ای با طراحی اختصاصی اپلMali G76MP12
فرکانس نامشخص
Adreno 640آرم Mali-G76MP10
با فرکانس ۷۲۰ مگاهرتز
حافظه‌ی رمLPDDR4XLPDDR4X۴ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X
فرکانس ۲۰۹۳ مگاهرتز
۴ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X
فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز
پهنای باند ۳۴/۱ گیگابایت‌برثانیه
۴ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X
فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز
پهنای باند ۳۴/۱ گیگابایت‌برثانیه
رابط حافظه‌ی ذخیره‌سازی----UFS 3.0UFS 3.0UFS 2.1
پردازنده‌ی سیگنال تصویرISP اختصاصیISP اختصاصی با فوکوس خودکار سریع‌تر در محیط‌ تاریکISP دوگانهSpectra 380ISP‌ دوگانه‌ی جدید با ۴۶ درصد سرعت بیشتر
پایپ‌لاین ۱۰ بیتی
ان‌کُد / دی‌کُد----8K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه
2160p با نرخ ۱۵۰ فریم‌برثانیه
۱۰ بیتی H.265
2160p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه
۱۰ بیتی H.265
ان‌کُد 2160p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه
دی‌کُد 2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه
مودمLTELTEShannon 5000 LTECat.20/13
دانلود ۲۰۰۰ مگابیت‌برثانیه
آپلود ۳۱۶ مگابیت‌برثانیه
Snapdragon X24 LTE
Cat.20
دانلود ۲۰۰۰ مگابیت‌برثانیه
آپلود ۳۱۶ مگابیت‌برثانیه
LTE Cat.21/18
دانلود ۱۴۰۰ مگابیت‌برثانیه
آپلود ۲۰۰ مگابیت‌برثانیه
NPUبلهبلهبله--بله
فرایند ساختN7 Pro۷ نانومتری FinFET۷ نانومتری LPP سامسونگ۷ نانومتری TSMC۷ نانومتری TSMC
به‌‌‌گفته‌ی قائم‌مقام واحد نیمه‌هادی اپل، در قلب پردازنده‌ی A13 صدها دامنه‌ی ولتاژ وجود دارد که اجازه می‌دهند در هر لحظه تنها بخش‌های موردنیاز تراشه فعال شوند. همچنین به‌لطف صدها هزار دامنه‌ی Clock-gating، در هرلحظه، تنها بخش کوچکی از توان منطقی پردازنده فعال خواهد بود. بدین ترتیب هرکدام از واحد‌های A13 بهبود چشم‌گیری در بهره‌وری انرژی نسبت به نسل گذشته نشان می‌‌دهند. سانتانم با اتکا بر تغییرات پیاده‌شده در A13 Bionic، آن را بهینه‌ترین پردازنده‌ی تاریخ اپل می‌داند.

پردازنده‌ی مرکزی A13 Bionic چینشی ۶ هسته‌ای شامل ۲ هسته‌ی قدرتمند Lightning با فرکانس ۲.۶۵ گیگاهرتزی (۶ درصد بیشتر از نسل قبل) و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف Thunder با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتزی دارد. هسته‌های قدرتمند Lightning نسبت به‌ هسته‌های نسل قبل ۲۰ درصد سریع‌تر یا ۳۰ درصد بهینه‌تر شده‌اند؛ درحالی‌که هسته‌های کم‌مصرف Thunder بالغ بر ۲۰ درصد بهبود سرعت عملکرد یا ۴۰ درصد کاهش مصرف انرژی را تجربه می‌کنند. GPU مانند گذشته ۴ هسته‌ای است؛ اما از ریزمعماری جدیدی بهره می‌برد و ۲۰ درصد بهبود عملکرد یا ۴۰ درصد بهبود در مصرف انرژی را تجربه می‌کند و بار دیگر اپل را در زمینه‌ی پردازش‌های گرافیکی از رقبا پیش خواهد انداخت.

بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل

موتور پردازش عصبی نسل سومی اپل از ۸ هسته بهره می‌برد، ۲۰ درصد سریع‌تر است و ۱۵ درصد بهینگی بیش‌تری دارد. این واحد در رأس امور مبتنی بر پردازش تصویر، همچون حالت عکاسی شب یا قابلیت مورد انتظار دیپ فیوژن خواهد بود. آیفون‌های ۲۰۱۹ از تراشه‌ی جدید U1‌ نیز برای «آگاهی از فضای اطراف» بهره می‌برند. به‌کمک این تراشه، آیفون سایر دستگاه‌های مبتنی بر تراشه‌ی U1 را برای قابلیت‌هایی همچون AirDrop موقعیت‌یابی خواهد کرد. اپل کماکان اعتقادی به پیوستن به موج 5G ندارد و A13 Bionic را به مودم LTE مجهز کرده است. آیفون ۱۱ پرو به‌لطف مودم جدید، از اتصال گیگابیتی تا سقف ۱.۶ گیگابیت‌‌برثانیه پشتیبانی می‌کند. آیفون‌های ۲۰۱۹ اپل با اتصال WiFi 6 نیز سازگاری دارند.

اپل هیچ‌گاه در مورد میزان حافظه‌ی رم آیفون اطلاعاتی را به‌اشتراک نمی‌گذارد؛ اما کالبدشکافی‌های انجام‌شده نشان از بهره‌گیری آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس از رم ۴ گیگابایتی دارند. انتظار داشتیم تا حافظه‌ی رم آیفون‌های اپل برای هم‌پا شدن با رقبای اندرویدی اندکی افزایش پیدا کند؛ اما ظاهرا سران اپل با ما هم‌نظر نیستند. آیفون‌های ۲۰۱۹ در زمینه‌ی حافظه‌ی ذخیره‌سازی نیز با گذشته تفاوتی ندارند و در سه نسخه‌ی ۶۴، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی به‌فروش می‌رسند.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل پرچم‌دار
مدل‌ها / عملکردنرخ خواندن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ خواندن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
آیفون ۱۱ پرو مکس۱۵۹۵۶۸۹----
آیفون ۱۱ پرو۱۵۳۱۶۵۷----
آیفون ۱۱۱۱۹۷۵۰۴----
آیفون XS Max۱۶۴۲۵۲۵----
گلکسی نوت ۱۰ پلاس۱۵۱۱/۹۵۵۸۷/۷۷۲۰۳/۰۸۲۰۵/۳۹
وان‌پلاس ۷ پرو۱۴۷۵/۸۲۳۸۵/۱۱۷۶/۴۲۷/۸۸
شیائومی می ۹۷۶۶/۴۱۱۹۱/۷۶۱۴۸/۳۸۱۱۴/۳
هواوی پی ۳۰ پرو۸۵۰/۴۶۲۵۱/۰۱۱۴۹/۲۶۱۵۵/۵۳
گلکسی اس ۱۰ پلاس۷۹۳/۷۴۱۹۴/۶۳۱۳۸/۵۷۲۴/۱
*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.
شما می‌توانید در جدول فوق به‌صورت تقریبی عملکرد حافظه‌ی آیفون ۱۱ پرو (به‌کمک بنچمارک PerformanceTest) را در برابر پرچم‌داران اندرویدی مشاهده کنید، توجه داشته باشید که سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی گوشی‌های اندرویدی با استفاده از فایل‌ها ۳۲ و ۲ مگابایتی در قالب بلوک‌های ۲۵۶ کیلوبایتی سنجیده می‌شود؛ حال آنکه آزمون یادشده در دستگاه‌های iOS با فایلی ۹۰ مگابایتی و در قالب بلوک‌های ۱۶ کیلوبایتی صورت می‌گیرد؛ بنابراین اعداد حاصل در تست iOS، سخت‌گیرانه‌تر هستند.

برای ارزیابی عملکرد آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس در ابتدا طبق روال بررسی‌های زومیت، بنچمارک‌های نرم‌افزاری نامدار را روی آن‌ها اجرا می‌کنیم، عملکرد گوشی در اجرای بازی‌های گرافیکی سنگین را می‌سنجیم و در نهایت وضعیت افت عملکرد GPU را با اجرای مداوم تست Sling Shot Extreme آزمایش می‌کنیم. بهره‌‌گیری از پردازنده‌ی یکسان و نمایشگرهایی با تراکم‌ پیکسلی برابر، باعث می‌شود تا عملکرد دو آیفون جدید تفاوت اندکی داشته باشد.

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل پرچم‌دار
محصول / بنچمارکAntutu 7
3DMarkPCMark
Work 2.0
GeekBench 5GFXBench
IceStormSling Shot Extreme
OpenGL
Overall / Web BrowsingSingle / MultiAztec Ruins Vulkan
High Tier
Manhattan 3.1Car ChaseT-Rex
UnlimitedUnlimited(Onscreen / Offscreen (FPS
آیفون ۱۱ پرو مکس۴۵۹۰۱۱۹۷۰۱۴۶۴۱۱ (Metal)--۱۳۱۰
۳۳۶۸
۴۵.۳
۲۸.۸
۵۹.۲
۱۰۰.۱
۴۹.۶
۶۴.۶
۵۹.۸
۲۸۶.۷
آیفون ۱۱ پرو۴۵۳۵۰۸۹۶۷۱۲۶۴۳۸ (Metal)--۱۳۱۵
۳۳۶۱
۴۵.۳
۲۸.۴
۵۹.۹
۱۱۶.۳
۴۸.۹
۶۲.۷
۶۰.۰
۲۹۷.۱
آیفون XS Max ۳۵۴۷۲۲۷۷۴۲۸۴۲۰۱--۱۱۰۸
۲۶۱۸
۳۴.۴
۱۸.۴
۵۰.۵
۶۶.۳
۳۲.۱
۴۰.۹
۵۹.۹
۱۹۷.۸
گلکسی نوت ۱۰ پلاس
(۲۲۸۰ × ۱۰۸۰)
۳۵۰۳۱۷۵۰۱۵۸۵۱۶۱۹۰۲۸
۸۳۱۴
۷۲۸
۲۰۸۶
۲۰
۱۷
۵۷
۷۱
۳۸
۴۲
۶۰
۱۷۰
گلکسی نوت ۹۲۳۶۶۶۳۴۲۴۴۱۳۴۷۴۵۴۵۳
۵۸۸۴
۵۹۷
۱۸۹۱
--۴۵
۴۵
۲۶
۲۸
۵۹
۱۴۷
وان‌پلاس ۷ پرو
(۹۰ هرتز)
۳۵۸۹۴۶۷۰۱۰۲۶۰۷۱۹۱۹۶
۷۳۲۰
۷۲۱
۲۶۴۰
۱۳
۱۶
۱۹
۴۰
۳۱
۶۶
۶۰
۱۶۰
شیائومی می ۹۳۷۱۷۱۳۶۰۵۴۵۵۸۲۶۸۸۸۲
۷۵۴۱
۶۶۶
۲۵۲۸
۲۳
۱۵
۵۲
۵۷
۳۵
۳۹
۶۰
۱۴۱
هواوی پی ۳۰ پرو
(Performance)
۳۱۴۸۳۵۵۴۳۳۳۴۴۹۳۹۳۱۰
۱۰۰۹۳
۶۸۱
۲۲۸۷
۱۶
۱۳
۴۹
۵۶
۲۹
۳۳
۶۰
۱۳۷
گلکسی اس ۱۰ پلاس
(۲۲۸۰ × ۱۰۸۰)
۳۳۴۹۵۸۵۶۴۹۷۴۵۵۳۷۶۰۲
۸۳۴۲
۷۵۶
۲۰۹۲
۱۹
۱۵
۵۷
۶۷
۴۰
۴۳
۶۰
۱۶۹
هواوی میت ۲۰ پرو
(Performance)
۲۹۷۷۲۴۵۶۹۶۳۴۵۵۶۹۳۰۹
۱۰۲۶۰
۶۷۳
۲۲۷۳
۱۳
۱۱
۴۴
۵۰
۲۷
۳۱
۶۲
۱۲۵
*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.
اپل به‌لطف پردازنده‌ی فوق‌العاده قدرتمند و پیشرفته‌ی A13 Bionic کماکان به حکم‌رانی بر بازار موبایل ادامه می‌دهد. آیفون ۱۱ پرو با اختلافی فاحش چه در تست‌های گرافیکی، چه پردازشی، رقبا را از پیش‌رو برمی‌دارد؛ به‌طوری که نسبت‌دادن عنوان «رقیب» به تراشه‌های دیگر، بسیار مضحک به‌نظر می‌رسد. در حقیقت مهندسان اپل، A13 Bionic را نه برای رقابت با محصولات کنونی، بلکه برای ارائه‌ی تجربه‌ای هم‌سطح با رقبا در ماه‌های پایانی چرخه‌ی پشتیبانی از آیفون ۱۱ پرو طراحی کرده‌اند. اپل با A13 بار دیگر برای فعالان حوزه‌ی نیمه‌هادی؛ به‌خصوص سازندگان تراشه‌های موبایل خط‌ونشان کشید.

ثبت اعداد شگفت‌انگیز در بنچمارک‌ها تنها یک روی سکه است، روی دیگر به ارائه‌ی تجربه‌ای پایدار در استفاده‌های مداوم بازمی‌گردد. علاقه‌مندان بازی‌ موبایل، همچون فورتنایت، معمولا چندین ساعت سرگرم آن‌ها هستند و همین موضوع پیاده‌سازی سیستم خنک‌کننده‌ی کارآمد در گوشی‌های پرچم‌دار را به یک چالش مهم بدل می‌سازد. برای ارزیابی پایداری عملکرد آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس تحت بار پردازشی سنگین و مداوم، آزمون گرافیکی Sling Shot Extreme را ۱۰ بار متوالی روی هر دو گوشی اجرا می‌کنیم. آزمون یادشده محتوای گرافیکی را با رزولوشن ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل رندر می‌کند و با رزولوشن یکسان با صفحه‌نمایش گوشی به‌نمایش می‌گذارد.

بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل

ضخامت کم گوشی و خلأ سیستم‌ خنک‌کننده‌ی کارآمد باعث می‌شود تا آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس نیز تحت بارهای پردازشی سنگین رفتاری مشابه آیفون ۱۱ داشته باشند. همان‌طور که مشاهده می‌‌کنید، در پایان مرحله‌ی دهم، آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس به‌ترتیب ۳۸.۶ و ۴۳.۷ درصد نسبت به مرحله‌ی آغازین آزمون، افت عملکرد داشته‌اند؛ البته پس از ۳ یا ۴ مرحله، عملکرد هر دو دستگاه به حالت پایدار رسیده است. ناگفته نماند که وضعیت بهتر آیفون ۱۱ پرو مکس نسبت به برادر کوچک‌ترش را می‌توان در بزرگ‌تر بودن سطح تبادل حرارتی گوشی جست‌وجو کرد.

صرف‌نظر از اعداد و ارقام بالا، آیفون ۱۱ پرو به‌لطف ترکیب نرم‌افزار بسیار بهینه و پردازنده‌ی خارق‌العاده‌ی A13 Bionic، استفاده‌ی روزمره از گوشی را به تجربه‌ای لذت‌بخش بدل می‌سازد. در آیفون ۱۱ پرو همه‌‌‌چیز از جابه‌جایی بین محیط‌های مختلف رابط‌کاربری گرفته تا انتقال از یک اپلیکیشن به اپلیکیشن دیگر، به‌ نرم‌ترین حالت ممکن صورت می‌گیرد. بازی سنگین فورتنایت روی آیفون ۱۳ در حالت Epic با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه و در حالت High با نرخی بالغ بر ۶۰ فریم‌برثانیه قابل اجرا است که در هر دو حالت می‌توان بازی را بدون هرگونه افت فریم، به‌نرمی اجرا کرد.

باتری

اپل امسال توجه ویژه‌ای به شارژدهی محصولاتش دارد؛ این شرکت به‌لطف استفاده از پنل OLED با ۱۵ درصد مصرف انرژی کمتر و بهینه‌سازی A13 Bionic در کنار افزایش ۱۴.۶ و ۲۵ درصدی ظرفیت باتری آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس (براساس کالبدشکافی iFixit) اکنون ادعا می‌کند که آیفون‌های جدید ۴ تا ۵ ساعت شارژدهی بیشتری دارند. برای اعتبارسنجی ادعای اپل،‌ آزمون‌های متداول زومیت را روی آیفون ۱۱ پرو اجرا می‌کنیم. توجه داشته باشید که آزمون PCMark برای سیستم‌‌عامل iOS در دسترس نیست.

بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل

در آزمون پخش ویدیوی معیار زومیت با وضوح HD که با غیرفعال‌سازی کلیه‌ی اتصالات بی‌سیم، قطع خروجی اسپیکر و تنظیم روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت صورت می‌گیرد، آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس به‌ترتیب با ثبت زمان‌های ۱۴ ساعت و ۳ دقیقه و ۱۶ ساعت و ۲۳ دقیقه عملکرد بسیار خوبی را به‌نمایش گذاشتند. فبلت قدرتمند اپل در این آزمون بهبودی ۲ ساعته را نسبت به نسل قبل تجربه می‌کند و گلکسی نوت ۱۰ پلاس را نیز با اختلافی یک ساعته پشت‌سر می‌گذارد. آیفون‌های ۲۰۱۹ در آزمون سنگین و ۳۰ مرحله‌ای GFXBench چه به‌لحاظ پایداری عملکرد در طولانی‌مدت، چه شارژدهی، بهبود چشم‌گیری داشته‌اند.

محصول / آزموننمایشگرباتریویدئو GFXBench
Manhattan 3.1
PCMark
Work 2.0
ابعاد و رزولوشنمیلی‌آمپرساعتدقیقه:ساعتBattery LifeTime
(min)
LongTerm Performance
(Frame)
دقیقه:ساعت
آیفون ۱۱ پرو مکس۶.۵ اینچ
۲۶۸۸ × ۱۲۴۲ پیکسل
۳۹۶۹۱۶:۲۳۳۸۱.۶۳۰۱۳.۷--
آیفون ۱۱ پرو۶.۳۹ اینچ
۲۴۳۶ × ۱۱۲۵ پیکسل
۳۰۴۶۱۴:۰۳۲۵۱.۱۸۳۰۹۶.۳--
آیفون XS Max۶.۵ اینچ
۲۶۸۸ × ۱۲۴۲ پیکسل‌براینچ
۳۱۷۴۱۴:۳۱۲۷۳.۲۵۲۷۲۵--
گلکسی نوت ۱۰ پلاس۶.۸ اینچ
۳۰۴۰ × ۱۴۴۰ پیکسل
۴۳۰۰۱۵:۲۵۲۲۹.۶۱۲۴۳Failed
وان‌پلاس ۷ پرو
(۹۰ هرتز)
۶.۶۷ اینچ
۳۱۲۰ × ۱۴۴۰ پیکسل
۴۰۰۰۱۴:۱۷FailedFailed۹:۵۲
شیائومی می ۹۶.۳۹ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۳۰۰۱۴:۲۰۱۹۳.۳۲۴۳۶۱۱:۵۴
هواوی پی ۳۰ پرو
(Performance)
۶.۴۷ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۲۰۰--۳۷۱.۷۱۲۸۷--
هواوی پی ۳۰ پرو۲۰:۰۰۵۸۵.۴۱۴۲۱۱۱:۳۶
گلکسی اس ۱۰ پلاس۶.۴ اینچ
۳۰۴۰ × ۱۴۴۰ پیکسل
۴۱۰۰۱۶:۳۵۲۳۹.۲۲۲۸۴۱۰:۴۲
*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.
در شرایطی که تولیدکنندگان دیگر پرچم‌داران خود را با شارژرهای ۳۰ یا ۴۰ واتی نیز به‌فروش می‌رسانند، اپل سرانجام امسال حاضر شد تا با کنار گذاشتن شارژر ۵ واتی، آیفون‌های «حرفه‌ای» خود را با شارژر سریع ۱۸ واتی در اختیار کاربر قرار دهد؛ شارژری که ظرف مدت ۳۰ دقیقه، آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس را به‌ترتیب به میزان ۵۸ و ۵۰ درصد شارژ می‌کند، در‌حالی‌که شارژ کامل هر دو دستگاه حدود ۲ ساعت به‌طول خواهد انجامید.

آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس از شارژ بی‌سیم تا سقف ۱۰ وات نیز پشتیانی می‌‌کنند؛ اما برخلاف انتظار خبری از قابلیت شارژ بی‌سیم معکوس در آن‌ها نیست. گفته می‌شود که مهندسان اپل در آخرین لحظات بر سر مشکلاتی همچون داغ‌شدن بیش از حد، قابلیت شارژ بی‌سیم معکوس را در پرچم‌داران جدیدشان غیرفعال کرده‌اند.

جمع‌بندی

خلأ مواردی همچون نرخ نوسازی ۹۰ تا ۱۲۰ هرتزی نمایشگر، پورت آینده‌نگرانه‌ی USB-C، شارژ بی‌سیم معکوس و باقی‌ماندن منوی تنظیمات دوربین در منوی اصلی آیفون ۱۱ پرو، اندکی ناامیدمان می‌کند؛ اما از سوی دیگر، ارتقاء چشم‌گیر شارژدهی، تحقیر هرچه بیشتر رقبا در زمینه‌ی توان پردازشی و البته اضافه‌شدن دوربین اولتراواید در کنار حالت عکاسی موردانتظار و محبوب Night، پرچم‌دار جدید اپل را به یکی از کم‌نقص‌ترین پرچم‌داران حال حاضر بدل می‌سازد و به‌زعم کوپرتینونشین‌ها، آیفون‌های ۲۰۱۹ را شایسته‌ی پسوند «پرو» می‌کند.

بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل

با وجود تمام نکات مثبت و خوشایند یادشده، آیفون ۱۱ پرو کماکان محصولی گران‌قیمت به‌حساب می‌آید. نسخه‌ی پایه‌ی آیفون ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس در بازارهای جهانی به قیمت حدود ۱۰۰۰ و ۱۱۰۰ دلار و در بازار عجیب‌وغریب کشورمان حدود ۱۷ میلیون تومان به‌فروش می‌رسدِ؛ پرداخت چنین مبلغی برای گوشی هوشمندی که نسبت به برادر اقتصادی خود، تنها عکس‌های تله‌فوتوی بهتری می‌گیرند، چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد! بدین ترتیب اگر مانند ما حساسیت عجیبی روی تعداد پیکسل‌های نمایشگر و وضوح عکس‌های پرتره ندارید و به اکوسیستم اپل وابسته هستید، آیفون ۱۱ انتخاب معقول‌تری برایتان خواهد بود.

برای خرید آیفون ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس می‌توانید به فروشگاه فروشگاه اینترنتی آی دیجی مراجعه کنید.

نکات مثبت

توان پردازشی خارق‌العادهعملکرد عالی دوربین در طول روز و شبشارژدهی بسیار عالیروشنایی فوق‌العاده‌ی نمایشگر با رنگ‌هایی دقیق

نکات منفی

عملکرد ناامیدکننده‌ی دوربین اولتراواید در تاریکیقیمت پایه‌ی نسبتا زیاد برای دستگاهی با حافظه‌ی ۶۴ گیگابایتیاضافه‌نشدن پورت USB-C برخلاف دستگاه‌های دیگر اکوسیستم اپل

بررسی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اپل

برای مطالعه‌ی تمام مطالب مرتبط با گوشی‌های جدید اپل شامل مشخصات فنی، قیمت، تصاویر و ویدیوی نگاه نزدیک، به صفحه‌‌های آیفون 11 پرو، آیفون 11 پرو مکس و آیفون 11 مراجعه کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ضرورت نظارت بیشتر بر واردات آیفون