به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ طی چند روز گذشته بی‌تردید در ترافیک خبری فوتبال ایران که گواه روزهای مهمی را نیز می‌دهد جنجال‌های عجیب در فضای مجازی و موضوع آرای انضباطی در صدر انتقادات مختلف این رشته پرطرفدار قرار دارد.

نیازی نیست از رای پیرامون دربی و پیش و پس از آن تا اعتراضات کم‌سابقه به برخی آرا و حتی صحبت کردن درباره آرای تیم‌های دیگر که این موضوع هم کم‌سابقه است مثال یا کلامی بیاوریم. نتیجه متعجب شدن مدیران، مربیان و بازیکنان از آرای انضباطی هر روز نقل محافل خبری شده است. اغماض در حق برخی باشگاه‌ها و سرسختی با سرخابی‌های پایتخت همگی نشان از این موضوع دارد. یک نمونه از این سرسختی‌ها می‌تواند محرومیت میلیچ، بازیکن خارجی استقلال، باشد. بازیکن خارجی نمی‌داند ناظر بازی احتمال دارد با او شوخی کند و یا سر به سرش بگذارد و بعد هم محروم شود. آیا ناظر بازی در گزارش خود قید کرده ابتدا او بوده که بازیکن استقلال را هل داده است؟!

در بازی چند روز پیش سپاهان با خیبر خرم‌آباد شاهد بودیم مهدی کیانی، کاپیتان زردپوشان، با سیلی صورت بازیکن خیبر را مورد نوازش قرار می‌دهد اما دریغ از حتی یک تذکر خشک و خالی به این بازیکن قدیمی و باتجربه. البته شاید فشار افکار عمومی باعث به توبیخ کتبی شود اما حسن‌زاده قول داده بود که با دانه درشت‌ها برخورد شدیدتری داشته باشد. صحبت و عمل همچنان در فدراسیون فوتبال فاصله معناداری دارد!

به بخش‌های برجسته شده صحبت‌های اسماعیل حسن‌زاده، رئیس کمیته انضباطی، پیش از شروع لیگ دقت کنید:

*اولویت‌های لیگ نوزدهم: ارتقای سطح رکن قضایی در نوع برخورد با تخلفات فوتبالی، رفتار غیرورزشی و سطح داوری از جمله مواردی است که طی این فصل دنبال می‌کنیم.

*مقایسه اشتباه: تلاش اعضا بر این بود که جریمه‌های مالی را کاهش دهند. من مشاهده کردم در فوتبال آمریکای جنوبی تماشاگران به خاطر رفتار نامناسب محروم شدند و یا آ.ث میلان نیز به خاطر رفتار هوادارانش محروم شده است. همه این تفکرات نشان داد که تا الان از همه ظرفیت‌های آئین‌نامه انضباطی استفاده نشده است.

*جریمه حرفه‌ای: اگر بازدارندگی قوانین انضباطی را می‌خواهیم، ظرفیت را ایجاد کنید که ما همانند بازیکنان و مربیان حرفه‌ای، به طور حرفه‌ای تیم‌ها را جریمه کنیم. باید برای کسی که به داور اهانت می‌کند، جریمه بیش‌تری نسبت به گذشته در نظر گرفت. این ظرفیت امسال ایجاد شده است.

*آرای به موقع: شاخص‌ترین حرف من این است امسال این اتفاق رخ نمی‌دهد. این قول را می‌دهیم که به موقع آرای انضباطی صادر شود. اگر بخواهیم وظیفه خودمان را انجام دهیم باید شرایط لازم فراهم شود. یکی از نکاتی که باعث شد این اتفاقات رخ دهد، برخی مسائل غیر فوتبالی به گونه‌ای با مسئال فوتبالی هماهنگ بود که بعضی از تحقیقات خودمان را به پاسخ نهادهای خاص معطوف کردیم. قوانین جدید این اختیار را به ما می‌دهد که رفتاری را قبل از صدور رای تنبیه کنیم. دستور موقت در طول سال چند بار اتفاق می‌افتد اما برای نشان دادن قاطعیت در صدور رای برای چند بار از دستور موقت استفاده خواهد شد.

*مبارزه با دانه‌درشت‌ها: کمیته انضباطی فدراسیون به واسطه استفاده از ظرفیت‌های کامل آئین‌نامه از دانه‌درشت‌ها هم نمی‌گذرد و خواهید دید که چطور قاطع و سریع برخورد می‌کنیم. کاپیتان‌های تیم‌های پرطرفدار که با یک حرکت علیه داور سکو‌ها را ملتهب می‌کنند، با برخورد شدیدتری مواجه می‌شوند. اگر روزی این اتفاق نیفتاد و قول‌مان عملی نشد، با شرافت کامل می‌گویم به این دلایل از سمت فعلی استعفا می‌دهم. تلاش می‌کنیم خشونت‌زدایی کنیم و حرمت همه افراد حفظ شود.

در مورد هریک از موارد بالا می‌توان پس از 6 هفته مثال‌های مختلفی در انجام عمل عکس صحبت‌های ذکر شده پیدا کرد. همین برخورد کیانی با بازیکن خیبر آیا نیاز به رسیدن گزارش ناظر بازی داشت که صحنه را ندیده است؟ آیا حالا که استقلال و پرسپولیس حسابی درگیر محرومیت شده‌اند در این میان نمی‌توان گفت سپاهان و تراکتور دانه‌ درشت‌تر هستند.

عدم شفافیت آرا و اعتراضاتی که به فرهنگ مربوط می‌شود

بی‌تردید عدم شفافیت در صدور آرا و اینکه باب شده همه در فضای مجازی به آرا اعتراض کنند چرخه صحیحی به لحاظ فرهنگی برای ما نیست. اگر رای اشتباهی که به ظاهر توسط چند نفر اتخاذ می‌شود با برهان و دلیل به گونه‌ای نشان داده شود که رای صادره با چکش‌کاری قانونی و دقت بالا قطعی شده بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود. تخریب‌های عجیبی در فضای مجازی مبنی بر اغماض و حتی چشم‌پوشی صورت می گیرد. باید خوب بدانیم هرچقدر هم آرا انضباطی اشتباه، غلط و خود پافشاری بر اشتباه باشد و نتیجه عکس هم بدهد، افراد خاطی حق ندارند به حکم در فضای مجازی اعتراض کنند. حق اعتراض برای شما وجود دارد از طریق کمیته استیناف پس دیگر فشار رسانه‌ای از طریق افکار عمومی برای چیست.

حسن‌زاده: هرچه بگویم به حاشیه تبدیل می‌شود

به سراغ اسماعیل حسن‌زاده هم رفتیم، فردی که درباره اعتراضات از خود فروتنی به خرج می‌دهد و علاقه‌ای هم ندارد که صحبت‌هایش رسانه‌ای شود. او معتقد است در این‌باره هر چه بگوید خودش یک حاشیه می‌شود و دلیل آن‌را این می‌داند که یک طرف موضوع خود او قرار دارد.

استیناف به صحبت افراد در رسانه و فضای مجازی توجه نمی‌کند

علیرضا صالحی، رئیس کمیته استیناف فدراسیون فوتبال، اعتراض در فضای مجازی را مشکل فرهنگی می‌داند. صالحی به‌درستی درباره موضوع فرهنگی که زمینه‌سازی صحیحی نداشته صحبت می‌کند و معتقد است، اگر فردی به قانون اعتقاد داشته باشد، اعتراض خود را مکتوب به استیناف می‌فرستد، نه اینکه رای را ناعادلانه بداند و با حرف‌هایش باعث تشویش اذهان عمومی و حتی حاشیه برای باشگاه خودش شود.

مشخص نبودن سیاست‌های کلی کمیته انضباطی و عدم تدبیر

با توجه به اعلام کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال قرار بود بازیکن بعد از انجام تخلف در بازی قبل از اینکه به خانه برسد حکمش صادر شده باشد ولی چیزی که امسال و سال پیش نیز شاهد آن هستیم چیزی غیر از این است. از سال گذشته تا به الان که اعتراضات به داوری اوج پیدا کرده و شاهد درگیری‌های مختلف در بازی‌ها بودیم به کرات این اتفاق افتاد که آرا خاطی با چند هفته تاخیر صادر شد و همین مسئله با اعتراض گسترده تیم‌های دیگر همراه بود. در این آشفته‌بازار هرکسی به خودش این حق را می‌دهد که به تصمیمات کمیته انضباطی واکنش نشان دهد و از مظلومیت تیم خودش دفاع کند. قطعا برخورد صلبی با بازیکنان و کادر فنی چاره کار نخواهد بود و حل این مشکل نیاز به فرهنگ‌سازی در فوتبال و ورزش ما دارد ولی برخورد قاطعانه، عادلانه و به موقع کمیته انضباطی شاید از خیلی حاشیه‌ها جلوگیری کند.

از حسن‌زاده پرسیدیم آیا سیاست فدراسیون و اعمال نظر در برخوردهای فعلی و احکام صادر شده در ظاهر قاطعانه آیا چیزی نیست که مدیران فدراسیون می‌خواهند؟ حسن‌زاده در پاسخ می‌گوید: به عنوان فردی که عضو کمیته است نمی‌تواند درباره سیاست‌های کلی صحبت کند و اینکه سیاست فدراسیون بازدارندگی است. موضوع درستی است و اگر در این مسئولیت نبودم می‌توانستم بگویم آیا خلا قانونی داریم یا خیر؟ آیا قوانین بروزرسانی می‌خواهد یا خیر؟

تنقیح قوانین نیاز است یا خیر؟

با انتقاد از استفاده مسئولان از کلماتی که معنایش هم فهم نیست ابتدا باید بدانیم تنقیح قوانین به معنای همان بروزرسانی، رفع ایراد و ترفیع قوانین است. آیا قوانین قضایی ما به ویژه قوانین کمیته انضباطی نیاز به تنقیح دارد؟

نمی‌شود انتقاد از ارکان قضایی باشد و سراغ عبدالرحمن شاه‌حسینی، رئیس اسبق کمیته انضباطی، نرفت. او در این‌باره به خبرنگار برنا می‌گوید: به طور معمول قوانین انضباطی هر فدراسیون با توجه به مقررات داخلی و کدهایی نزدیک به مقررات فیفا تعریف می‌شود که در کشور ما نیز قانون همین‌گونه وجود دارد و قوانین کمیته انضباطی نزدیک به قوانین اصلی فیفاست. اما معتقدم قانون فعلی نیاز به یک بروزرسانی دارد. قانون ابزاری است که براساس آن افرادی را که ناهنجاری دارند، به‌موقع و بدون اغماض جریمه می‌کند تا عدالت برقرار شود و اگر در این میان سلیقه و تبعیض دخیل شود و حکم به موقع، شجاعانه و با در نظر گرفتن مواردی از قبیل تعدد تخلفات و میزان تخلف صادر شود چنین حکمی عادلانه است و عدالت اجرا شده و اگر غیر از این باشد ظلم می‌شود. اگر احکام به موقع و مناسب نباشد، قانون علاوه بر اینکه بازدارندگی خود را از دست می‌دهد باعث افزایش ناهنجاری نیز می‌شود.

دود جوسازی به چشم خودتان می‌رود

علیرضا صالحی شاید به بهترین نحو درباره اعتراضات به احکام قضایی صحبت می‌کند، او معتقد است برخی مدیران با مصاحبه‌های جنجالی خود زمینه استحکاک و جوسازی‌های بعدی را رقم می‌زنند. مدیر حکم را ناعادلانه می‌خواند و بعد در بازی بعدی با یک سوت داور بازیکن که ذهنیت‌اش براساس صحبت‌های بی‌پایه مدیر تحت تاثیر قرار گرفته اعتراض می‌کند و دچار استرس می‌شود. این استرس از درون زمین روی سکوها می رود و باعث فحاشی و ایجاد التهاب بیشتر می‌شود. آن وقت می‌گویند چرا تیم از بازی با تماشاچی محروم می‌شود؟ خود کرده را تدبیر نیست! شما اگر قاضی هستی، بفرمائید جای من بنشینید و قضاوت کنید، اما اگر به عدالت اعتقاد داری اعلام کن به صورت کتبی اعتراض خود را به استیناف و منتظر حکم باش. متاسفانه این فرهنگ در جامعه ما هنوز نهادینه نشده که ما به قانون احترام بگذاریم اگرچه به ضررمان باشد. موضوعی که با عرض تاسف بسیاری از مدیران، مربیان و بازیکنان ما هنوز با آن مشکل دارند و دم از حرفه‌ای بودن هم می‌زنند.

اهرم فشار باید از روی تصمیم‌گیرندگان برداشته شود

تردیدی نیست که آرایی که برخی آنها را تند، سلیقه‌ای و همراه با تبعیض می‌دانند در اثر همان جلساتی است که حرف آن ناخواسته از سوی برخی کمیته‌های فدراسیون به بیرون درز پیدا کرده است. شاید اگر امروز اجازه بدهیم حسن‌زاده کار خود را با استقلال کامل و به دور از هرگونه فشار مستقیم یا غیرمستقیم انجام دهد او رویه دیگری را پیش بگیرد. وقتی خود حسن‌زاده در مقابل اعتراضات می‌گوید چون یک طرف بحث بنده هستم بهتر است صحبتی نکنم، آیا تا به‌حال به این نتیجه نرسیده که برخی قوانین نیاز به بازنگری دارد. او و سایر افراد کمیته انضباطی باید به افراد متخلف ابتدا هشدار بدهند و در صورت تکرار جرایم را بازدارنده کنند. از بسیاری از موارد دادرسی می‌توان به این نتیجه رسید که خلا قانونی در ارکان قضایی فدراسیون وجود دارد که باید برطرف شود.

رئیس فدراسیون فوتبال باید پاسخگو باشد

قبل از شروع لیگ بود که رئیس فدراسیون فوتبال زمان آغاز لیگ را به تغییرات بنیادی در ورزشگاه‌ها گره زد. حالا همه می‌دانیم گماردن دوربین‌های زیاد هم نمی‌تواند نشان دهد چه کسی با سنگ در بهترین ورزشگاه ایران می‌خواهد چهره مخدوش از تماشاگران نشان دهد. به هرحال این را باید آزمون و خطا دانست، مانند سایر آزمون و خطاهایی که از سوی کمیته‌های مختلف صورت می‌گیرد و کسی هم پاسخگو نیست. به صورت خاص و مصداقی، موعود بنیادی‌فر بهترین داور ایران از چشم فدراسیون است، شاید این داور 34 ساله می‌خواهد جای خالی فغانی را پر کند، اما به چه قیمت! او در دربی قضاوت ضعیفی داشت و اشتباهات او چند مورد درشت بود. اما فدراسیون چون می‌خواهد تاکید کند این داور، قاضی خوبی است یک دربی دیگر را به او می‌سپارد تا بازهم اشتباهات تاثیرگذار ببینیم.

مهدی تاج در نشست خبری خود بر استقلال فدراسیون و کمیته‌های مختلف آن تاکید کرد. تاج آن روز به صراحت گفت: وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و حتی دولت تنها در حد مشورت می‌توانند در امور فدراسیون دخیل باشند. بی‌تردید حضور سال‌ها در بالاترین بخش‌های فدراسیون از نایب رئیسی تا ریاست سازمان لیگ و ریاست فدراسیون از این مدیر فردی توانمند ساخته است. اما خروجی فدراسیون این موضوع را در بسیاری از بخش‌ها نشان نمی‌دهد. در این موضوع شکی نیست که وی باید پاسخگو عملکرد فدراسیون در بخش‌های مختلف باشد. فشار تحمیلی مدیران فدراسیون کمیته انضباطی را دچار آزمون و خطا کرده و اگر غیر این است فدراسیون باید توضیحی برای این آشفته بازار بدهد.

سخن پایانی

کمیته انضباطی یکی از ارکان فدراسیون فوتبال است که براساس سیاست‌های این فدراسیون تغییر رویه اشتباهی داشته است. شاه‌حسینی در این‌باره می‌گوید تبعیض و افراط در آرا وجود دارد. این جمله‌ای است که شاید در تندترین انتقادات گذشته این کارشناس هرگز وجود نداشته است. این تغییر رویه قطعا در ادامه اثرات مخرب‌تری برای فوتبال خواهد داشت و اگر مسئولین فدراسیون چاره‌ای برای این موضوع درنظر نگیرند شاهد حواشی مختلفی خواهیم بود. با توجه به تاکید همیشگی مقامات و مسئولین مبنی برای اجرای قانون بهتر است مشکلات و خلاهایی که در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در این مدت اخیر به کرات با آن مواجه بودیم به زودی حل شود.