از ماجرای ابتلای اهالی لردگان به ایدز تا ماجرای تخلف یک خانم دکتر با 19 عنوان شغلی


از ماجرای ابتلای اهالی لردگان به ایدز تا ماجرای تخلف یک خانم دکتر با 19 عنوان شغلی

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان (/fa/sicence/57) گروه علمی (/fa/sicence)...

از ماجرای ابتلای اهالی لردگان به ایدز تا ماجرای تخلف یک خانم دکتر با 19 عنوان شغلیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته‌ای که گذشت با رویداد‌هایی متعدد روبرو بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

چند روز پیش بود که خبر ابتلای اهالی روستای چنار محمودی از توابع لردگان چهارمحال و بختیاری به ایدز در رسانه ها خبرساز شد، موضوعی که ابتلای اهالی روستای چنارمحمودی به ایدز را به سر تیتر رسانه‌های داخلی و حتی رسانه‌های معاند خارجی تبدیل کرد و بار دیگر برخی رسانه های معاند دست مایه ای برای تخریب و اغتشاش پیدا کردند.
ماجرا پس از انتشار یک فیلم و اعتراض اهالی روستا در مقابل فرمانداری شد، خبر به سرعت در فضای مجازی انتشار پیدا کرد و آمار و ارقام های تکان دهنده از ابتلای ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر از اهالی روستا به بیماری ایدز خبر می دادند، سناریوی تکراری ابتلای به ایدز با سرنگ آلوده یا تست قند خون باز هم مطرح شده بود، این بار چندمی است که در فضای مجازی ابتلا به ایدز با تست قند خون در درب منازل و تخریب نیروهای زحمتکش بهداشتی مطرح می شود.

بر اساس اطلاعات منابع علمی اگر سرنگ آلوده به ویروس اچ آی وی به دست کسی فرو رود احتمال ابتلای به بیماری بیش از سه دهم درصد نیست و متخصصان اذعان دارند که با یک سرنگ آلوده نمی توان افراد به تعداد انگشتان یک دست را به این بیماری آلوده کرد همچنین به گفته مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت آزمایش ها نشان می دهد که نشان می دهد شماری از اهالی روستای چنار محمودی بیش از ۷ تا ۱۰ سال است که به این بیماری مبتلا شده اند.

هشدار؛ آدامس و شکلات تاریخ مصرف گذشته در سوپرمارکت‌ها/ روش‌های تشخیص موادغذایی اصل و تقلبی

کیانوش جهانپور، مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به عرضه برخی مواد غذایی مانند آدامس و شکلات تاریخ مصرف گذشته در سوپرمارکت‌ها اظهار کرد: نکته بسیار مهمی که هم وطنان باید هنگام خرید فراورده‌های سلامت محور به خصوص فراورده‌های غذایی یا مکمل‌ها رژیمی و تغذیه‌ای و محصولات آرایشی و بهداشتی در نظر بگیرند توجه به اصالت کالا و تاریخ مصرف آن است.

او ادامه داد: در صورتی که هنگام خرید دقت لازم صورت نگیرد ممکن است کالای سلامت محور شناسه اصالت یا تاریخ مصرف نداشته باشد یا تاریخ مصرف آن منقضی شده باشد که در این صورت احتمال تقلبی و قاچاق بودن فراورده وجود دارد.
سخنگوی سازمان غذا و دارو بیان کرد: کالا‌های سلامت محوری که برچسب اصالت ندارند نباید مصرف کرد و اگر کالایی برچسب اصالت دارد از طریق سامانه پیامکی ۲۰۰۰۸۸۲۲ یا سایت ttac.ir و اپلیکیشی ttac که قابل نصب روی تلفن‌های هوشمند است اصالت کالا را چک کنند.
کیانوش جهانپور، مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره دارو‌های ممنوعه برای زائران اربعین اظهار کرد: با توجه به قوانین سخت‌گیرانه در کشور‌های منطقه زائران در سفر‌های زیارتی مانند حج و عتبات عالیات باید از همراه داشتن دارو‌های شبه مخدر و دارو‌های اعصاب به ویژه آرام‌بخش‌ها خود‌داری کنند.
او ادامه داد: هر سال در ایام راهپیمایی اربعین حسینی وزارت بهداشت و هلال احمر لیست دارو‌های ممنوعه زائران اربعین حسینی را اعلام می‌کنند. زائران باید به هشدار‌ها توجه داشته باشند و این دارو‌ها را همراه خود نبرند.
سخنگوی سازمان غذا و دارو با توصیه به زائرانی که بیماری مزمن دارند و دارو مصرف می‌کنند، گفت: در صورتی که زائری به بیماری مبتلا است حدالامکان نسخه دارویی خود را به همراه داشته باشد تا در طول راهپیمایی اربعین و سفر به کشور عراق دچار مشکل نشوند.
کیانوش جهانپور، مدیرکل روابط عمومی و سخنگوی قرارگاه تامین دارو و تجهیزات پزشکی درباره واردات آمپول بدنسازی به اسم پودر کاکائو و پودر نارگیل اظهار کرد: این موضوع به باگ ها و نواقصی که در سامانه تی تک و نحوه دسترسی افراد برای مجوز واردات دارو و تجهیزات پزشکی وجود دارد، بر می گردد.

او ادامه داد: باگ ها و نواقص سامانه تی تک این امکان را برای برخی افراد فراهم کرده بود تا با دسترسی هایی که داشتند بتوانند تخلف های این چنینی رقم بزنند، همچنین برخی افراد در ساعات غیر اداری به سامانه دسترسی داشتند و اقداماتی از جمله صدور مجوز فراتر از حد اختیار انجام می دادند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره سرانجام محموله آمپول تستسترون به اسم پودر کاکائو و نارگیل بیان کرد: این تخلف در سال ۹۷ اتفاق افتاده است و مجوز واردات آمپول تستسترون به اسم پودر کاکائو و نارگیل برای مصارف غیرمجاز در باشگاه های بدنسازی و فروش غیرقانونی آن صادر شده بود.

او ادامه داد: در جریان بررسی سامانه تی تک سازمان غذا و دارو و مجوزهای صادر شده برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی این تخلف را شناسایی کردیم و محموله آمپول بدنسازی مذکور به دلیل اینکه از مسیر قانونی خود وارد نشده بود، توقیف و آمپول های بدنسازی معدوم شدند.

جهانپور با اشاره به تخلف فعالیت یک خانم دکتر در ۱۹ کارخانه داروسازی یا تولید مکمل غذایی و رژیمی گفت: باگ ها و نواقص سامانه تی تک این امکان را فراهم کرده بود تا اسم یک فرد به عنوان مسئول فنی ۱۹ کارخانه در حوزه تولید دارو و مکمل های غذایی، رژیمی و ورزشی ثبت شود و سامانه در آن قدرت شناسایی اسم تکراری را نداشت.

چرا برخی بیمارستان‌های خصوصی دفترچه بیمه سلامت را نمی‌پذیرند؟+ روش دریافت هزینه از بیمه

کوروش فرزین، سرپرست معاونت بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به علت نپذیرفتن دفترچه بیمه سلامت در بیمارستان‌های خصوصی اظهار کرد: بیمارستان‌های خصوصی به دو دسته تقسیم می‌شوند، برخی از آن‌ها با سازمان بیمه سلامت طرف قرارداد هستند و برخی از بیمارستان‌ها علیرغم اینکه ما درخواست عقد قرارداد داشتیم تمایل زیادی برای بستن قرار داد با سازمان بیمه سلامت ندارند.

او ادامه داد: در حال حاضر سازمان بیمه سلامت ۷۰ درصد از هزینه بستری بیمارستان‌ها و مراکز دولتی را تحت پوشش قرار می‌دهد. ۷۰ درصد خدمات‌ ما در دانشگاه‌ها وبیمارستان‌های دولتی ارائه می‌شود و ۳۰ درصد از هزینه‌های پرداختی مربوط به بیمارستان‌های غیر دولتی تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح و بخش خصوصی است.

سرپرست معاونت بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: برخی از بیمارستان‌های خصوصی با سازمان بیمه سلامت طرف قرارداد نیستند. در حال حاضر در استان تهران ۵۳ بیمارستان دانشگاهی و ۵۰ بیمارستان غیر دولتی دانشگاهی نیرو‌های مسلح و خصوصی و مراکز جراحی محدود با سازمان بیمه سلامت قرارداد دارند و این مراکز، بیمه شدگان کارمندی سایر اقشار و حتی خویش فرمای ایرانیان بیمه سلامت را می‌پذیرند اما بیمارستان‌های غیر طرف قرارداد ما هیچ کدام از صندوق‌های بیمه سلامت را قبول ندارند.

استقرار ۴ بیمارستان برای مقابله با حوادث بیوتروریسم در مرزها

کولیوند، رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین در مراسم بدرقه کاروان بهداشت و درمان اربعین حسینی که در جوار حرم مطهر حضرت امام برگزار شد، اظهار کرد: از سال گذشته که اربعین پایان یافت، جلسانی برگزار کردیم و نقاط ضعف و قوت را احصا کردیم و دستگاه‌های همکار در جلسات ما حضور داشتند.

او ادامه داد: ما از مرز‌های شرقی کار را شروع کردیم و در تمام محور‌های مواصلاتی خدمات فوریت‌های به فواصل معین به زائران داده می‌شود و مسیر‌ها را پوشش می‌دهیم.

کولیوند با اشاره به عبور زائران کشور‌های همسایه از ایران اظهار کرد: میزبان مهمانانی از کشور‌های هماسیه هستیم و خدمات فوریت‌های پزشکی به ایران زائران ارائه می‌شود.

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین بیان کرد: ۱۷ هزار نیروی فوریت‌های پزشکی اموزش دیده در ایام راهپیمایی ایران در خاک ایران و عراق به مردم خدمت رسانی می‌کنند، همچنین کارشناسان بهداشت و نیرو‌های مدیریت بیماری‌ها بر رعایت بهداشت در موکب ها، طبخ غذا و توزیع آب و موادغدایی نظارت می‌کنند.

انتقال اورژانسی زائران مصدوم یا بیمار تا درب منزل برای نخستین بار/خدمت رسانی ۷ اتوبوس آمبولانس ایرانی در کشور عراق

سعید نمکی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مراسم بدرقه کاروان بهداشت ودرمان اربعین حسینی با اشاره به امکانات لجستیکی کاروان بهداشت و درمان اربعین اظهار کرد: یک هزار و ۱۰۰ آمبولانس، ۱۷ هزار نیروی اورژانس و ۴ بیمارستان مجهز بر مرز‌ها خدمات بهداشتی درمانی به زائران حسینی ارائه می‌کند.

نمکی با اشاره به عبور زائران کشورهای همسایه از ایران به سمت عراق بیان کرد: پیش بینی می‌کنیم ۹۰ هزار زائر پاکستانی و افغانستانی از ایران به سمت عراق رهسپار شوند و به همین دلیل در مرز میرجاوه نیز امکانات را برای خدمت رسانی به زوار تاسیس کرده‌ایم.
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: در هر مرز ۳ بالگرد اورژانس برای انتقال زائران اربعین حسینی مستقر کرده‌ایم همچنین ۳۰ اتوبوس آمبولانس در کاروان بهداشت ودرمان اربعین به زائران خدمات رسانی می‌کنند که از این تعداد ۷ اتوبوس آمبولانس در عراق مستقر خواهند شد.
نمکی بیان کرد: امسال برای نخستین بار این شرایط را فراهم کرده‌ایم تا اگر زائری نیاز داشت تا او را درب منزل با آمبولانس هدایت کنیم تا زائری که دچار بیماری یا مصدومیت است رنجی نبیند.
او با اشاره به تامین دارو و تجهیزات پزشکی برای خدمت رسانی به زائران اربعین گفت: باوجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا از نظر دارو و تجهیزات پزشکی هیچ مشکلی نداریم.پاسخ به سوالات پزشکی را اینجا بخوانید

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به خبر یوروز نیوز درباره رتبه نهم ایران در جهان در میزان مصرف الکل گفت: شیوع مصرف الکل در ایران یا میزان الکل مصرفی نسبت به کشور‌های دیگر بسیار پایین بوده و طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی رتبه ایران در بین ۱۸۹ کشور ۱۷۳ است.

او با اشاره به سرانه مصرف الکل در ایران تصریح کرد: بر طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی سرانه مصرف الکل یا همان مقدار مصرف به ازای هر نفر (جمعیت کل یا مصرف کنندگان) رتبه ایران در بین کشور‌های جهان بسیار پایین و در دنیا ۱۷۱ است.

حریرچی با بیان اینکه میزان شیوع یا درصد وابستگی به الکل و مصرف مخاطره آمیز در این حوزه از شاخص‌های مهمی است که مطرح می‌شود، گفت: ایران در میزان شیوع یا درصد وابستگی به الکل و مصرف مخاطره آمیز آن در بین کشور‌های جهان رتبه بسیار پایینی دارد و از بین ۱۸۹ کشور دنیا رتبه ۱۸۰ دنیا را داریم.

معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد: در حوزه مصرف الکل، عددی به عنوان سرانه مصرف الکل در افراد وابسته شدید به الکل و مصرف کننده مخاطره آمیز مطرح می‌شود که سازمان بهداشت جهانی در این زمینه رتبه‌ای اعلام نکرده است.

حریرچی گفت: البته در این حوزه باید به دو موضوع مهم توجه کرد، یکی اینکه میزان شیوع مصرف الکل در سال‌های اخیر در کشور افزایش یافته و دیگر اینکه میزان شیوع مصرف مواد مخدر در کشور بالا است.

شرایط تحت پوشش بیمه قرار گرفتن نوزادان/ از هزینه دارو بدون دفترچه تا اقدامات لازم برای بیمه شدن

داوود حاج قاسمعلی مدیرکل بیمه گری و درآمد سازمان بیمه سلامت درباره شرایط تحت پوشش بیمه قرار گرفتن نوزادان بیان کرد: براساس اصول پزشکی فرد تازه متولد شده تا ۲۸ روزگی نوزاد تلقی می‌شود. از آنجایی که بعد از تولد برای نوزاد شناسنامه و کد ملی تهیه و تعریف نشده است، نمی‌توان به سرعت دفترچه بیمه نوزاد را صادر کرد به همین دلیل سازمان بیمه سلامت ایران تمهیداتی برای این گروه در نظر گرفته است که از دفترچه مادر برای پوشش بیمه ای نوزاد تا ۲۸ روزگی استفاده شود.

مدیرکل بیمه گری و درآمد سازمان بیمه سلامت ادامه داد: پدر و مادر به محض دریافت شناسنامه مکلف هستند که برای فرزند خود دفترچه مستقل تهیه کنند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله مرگبار شرور خطرناک به 2 مرد جلوی جگرکی در شهریار / این قاتل 2 سال زندگی پنهانی داش...