بیماری های سگ: رایج‌ترین بیماری سگ‌ها همراه با روش‌های درمان


داشتن یک حیوان خانگی مثل سگ در کنار تمامی لذت هایی که دارد، دردسر‌های فراوانی را با خود به همراه دارد. بازی کردن، غذا دادن، تربیت کردن و… همه مواردی که گفته شد به کنار، ابدا بیماری را نمی‌توان نادیده گرفت! سگ‌ها حیوانات بسیار آرامی هستند که کمتر نسبت به بیماری عصبانی و شاکی می‌شوند. […] نوشته بیماری های سگ: رایج‌ترین بیماری سگ‌ها همراه با روش‌های...

بیماری های سگ: رایج‌ترین بیماری سگ‌ها همراه با روش‌های درمانبیماری های سگ: رایج‌ترین بیماری سگ‌ها همراه با روش‌های درمان
1+

داشتن یک حیوان خانگی مثل سگ در کنار تمامی لذت هایی که دارد، دردسر‌های فراوانی را با خود به همراه دارد. بازی کردن، غذا دادن، تربیت کردن و… همه مواردی که گفته شد به کنار، ابدا بیماری را نمی‌توان نادیده گرفت! سگ‌ها حیوانات بسیار آرامی هستند که کمتر نسبت به بیماری عصبانی و شاکی می‌شوند. تحمل بسیاری از بیماری‌ها برای این حیوانات بسیار دشوار است و می‌بایست برای شناخت و درمان آن‌ها هر چه سریع تر اقدام کنید. در این مقاله نت نوشت شایع ترین بیماری های سگ را با جزییات و رفتارهای صحیح در مقابل هریک بررسی خواهیم کرد.

فهرست عناوین این مطلب

بیماری های سگنشانه‌های بیماری سگ چیست ؟دراز کشیدن‌های طولانی و زیادعلائم بسیار خطرناک بیماری سگخون در استفراغمدفوع خونیکاهش اشتها و کاهش فعالیتبیماری کک و مک در سگبیماری کک و مک دقیقا چیست؟مشکلات و نشانه‌های بروز کک در سگ‌ها چیست؟شناسایی کک‌ها در بدن سگعفونت‌های انگلی در سگانگل‌های داخلیانگل‌های خارجیانگل‌های داخلی چه ویژگی هایی دارند ؟علت‌های پیدایش انگل داخلی چیست؟درمان انگل داخلی چگونه است؟انگل روده‌ای Hookworms در سگانگل حلقوی Ringwormsانگل گرد Roundwormsانگل‌های Whipwormsانگل‌های تهاجمیانگل Fleasشپش‌ها در بدن سگدیابت سگ هاعلائم دیابت در سگ چیست؟درمان دیابت در سگ هااسهال سگرنگ مدفوع هنگام اسهال را بررسی کنیدمراقبت‌های خاص از سگی که دچار اسهال استبیماری های دندان در سگ هابیماری پریودنتال چیست؟چگونه از پریودنتال پیشگیری کنیم ؟درمان پریودنتال به چه صورت است؟دندان‌های شکستهراه‌های درمان شکستگی دندان سگ چیست؟مشکل چاقی در سگ هاآرتریت سگ هاعلائم بیماری آرتریت در سگ‌ها چیست؟درمان آرتریت در سگ‌ها چگونه است؟داروهای موثر در درمان آرتریت سگ

بیماری های سگ

نشانه‌های بیماری سگ چیست ؟

سگ‌ها هنگامی که بیماری می‌شوند علائمی از خود بروز می‌دهند که شما می‌توانید به کمک آن‌ها متوجه شوید این حیوان از یک بیماری رنج می‌برد و یا در آستانه ابتلا به یک اختلال می‌باشد. خوابیدن بیش از حد، اختلال در خوردن غذا و مشکلاتی در راه رفتن و بازی کردن برخی از علائم بیماری های مختلف در سگ‌ها هستند. برخی از علائم که می‌توانند به شما نشان دهند سگ بیمار است :

بوی بد دهانزیاد نوشیدن آبادرار بیش از حدتغییراتی در اشتها ( پر خوری یا کم خوری )کم تحرکی و بی‌علاقگی نسبت به فعالیت‌های روزانهسختی در بالا رفتن از پلهسرفه، عطسه و گرفتگی بینیتنفس شدید و پشت سر همخشکی و خارش پوست همراه با زخم یا برآمدگی پوستلرزش سردفع مزاج مکرر و تغییر در حرکات رودهخشکی، آبریزش و قرمزی یا بزرگ شدن چشم
بیماری های سگ: رایج‌ترین بیماری سگ‌ها همراه با روش‌های درمانبیماری های سگ: رایج‌ترین بیماری سگ‌ها همراه با روش‌های درمان

خوابیدن بیش از حد، اختلال در خوردن غذا و مشکلاتی در راه رفتن و بازی کردن برخی از علائم بیماری های مختلف در سگ‌ها هستند.

دراز کشیدن‌های طولانی و زیاد

سگ‌ها به طور معمول در طی روز چند ساعتی دراز می‌کشند و گوشه‌ای می‌نشینند. در صورتی که این دراز کشیدن بیش از حد باشد نشان دهنده یکی از بیماری های سگ است. برای این که متوجه شوید دراز کشیدن سگ بیش از حد است یا خیر می‌بایست سگ خود را بهتر بشناسید.

با بالا رفتن سن سگ معمولا بیشتر از قبل دراز می‌کشند و کمتر از گذشته فعالیت بدنی و بازیگوشی دارند. صرف نظر از زمان استراحت و خوابیدن، زمانی را که گوشه‌ای دراز می‌کشد می‌تواند یک نشانه نه چندان مثبت باشد.

بیشتر بخوانید: آموزش سگ: تربیت سگ و مهمترین فرمان‌هایی که باید بیاموزد!

بیماری های سگ: رایج‌ترین بیماری سگ‌ها همراه با روش‌های درمانبیماری های سگ: رایج‌ترین بیماری سگ‌ها همراه با روش‌های درمان

طبق گفته کارشناسان حیوانات خانگی در صورتی که سگ در یک روز بیش از یک مرتبه استفراغ کند و این عارضه با مشکلاتی دیگر مانند بی حالی و تغییراتی در اشتها باشد حتما می‌بایست به دامپزشک مراجعه شود.

علائم بسیار خطرناک بیماری سگ

بسیاری از علائم نشان دهنده بیماری در سگ نیستند بلکه این علائم نشان دهنده سن بالای سگ است. به همین جهت می‌بایست در تشخیص علائم بیماری های سگ دقت بالایی به کار برده شود. اما برخی از علائم هستند که می‌توانند یک هشدار جدی برای صاحبان سگ به شمار رود و با مشاهده هر کدام از آن‌ها بدون ذره‌ای شک می‌بایست حیوان را به یک دامپزشک رساند و برای درمانش اقدام کرد.

خون در استفراغ

در برخی از بیماری های سگ استفراغ به خصوص استفراغ خونی مشاهده می‌شود. طبق گفته کارشناسان حیوانات خانگی در صورتی که سگ در یک روز بیش از یک مرتبه استفراغ کند و این عارضه با مشکلاتی دیگر مانند بی حالی و تغییراتی در اشتها باشد حتما می‌بایست به دامپزشک مراجعه شود.استفراغ در صورتی که با خون همراه باشد می‌تواند نشان دهنده مشکلاتی مانند زخم معده یا وجود یک جسم خارجی در معده باشد.

گاهی به دلیل خوردن استخوان‌های تیز یا تکه‌های تیز وسایل مانند قلاب ماهیگیری که همراه با غذا بلعیده می‌شود زخم هایی در معده ایجاد می‌شود که با خون ریزی همراه است. استفراغ خونی علاوه بر وجود زخم معده می‌تواند نشان دهنده مشکلاتی مانند بیماری های گوارشی یا عفونت‌های انگلی باشد.

مدفوع خونی

وجود خون در مدفوع سگ از بیماری های سگ است که یک علامت هشدار دهنده نیز برای صاحب سگ به شمار می‌آید. بیشترین عامل مدفوع خونی سگ مربوط به انگل‌ها و کرم‌ها روده‌ای و یا کرم‌های قلاب در دستگاه گوارش این حیوان است.

این عارضه بسیار خطرناک می‌باشد و در صورت مشاهده این حالت می‌بایست به سرعت به دامپزشک مراجعه شود و تمامی افراد خانواده به مراقبت از سیستم ایمنی بدنشان بپردازند چرا که بیماری های انگلی به راحتی در جمع خانواده منتشر می‌شود.

بیماری های سگ: رایج‌ترین بیماری سگ‌ها همراه با روش‌های درمانبیماری های سگ: رایج‌ترین بیماری سگ‌ها همراه با روش‌های درمان

تبلی و کاهش فعالیت‌های روزانه یک سگ نیز نشان دهنده یک مشکل در بدن آن است

کاهش اشتها و کاهش فعالیت

کاهش یک مرتبه‌ای اشتها و کاهش فعالیت و تنبلی سگ تا حدودی خطرناک می‌باشند و البته دلیل مبهم دارند که حتما می‌بایست توسط دامپزشک بررسی و بر طرف شود. معمولا سگ‌ها به دلایل مختلفی دست از غذا خوردن می‌کشند.

از این دلایل می‌تواند تب، درد و یا برخی از بیماری های سگ باشد. فراموش نکنید که سگ‌های خانگی همیشه منتظر غذا می‌باشند حتی اگر این غذا یک تکه کوچک و یا در حجم بسیار کم باشد. در صورتی که این حالت را در او مشاهده نکردید می‌توانید عوامل را بررسی کنید.

تجمع بیش از حد چربی در کبد یک سگ که منجر به نارسایی کبد می‌شود می‌تواند دلیل کاهش اشتها و تنبلی سگ باشد. تنبلی و کاهش فعالیت‌های روزانه یک سگ نیز نشان دهنده یک مشکل در بدن آن است.

برخی از سگ‌ها سن بالایی دارند و به راحتی نمی‌توانند فعالیت کنند ولی سگ‌های جوان تر که هر روز به ورزش و جست و خیز می‌پردازند در صورتی که در فعالیتشان وقفه‌ای ایجاد شود می‌تواند به دلیل بروز مشکلاتی در استخوان‌های پا یا لگن و یا حتی زانو باشد. کم تحرکی سگ را حتما می‌بایست با دامپزشک در میان گذاشت.

بیماری کک و مک در سگ

پوست نرم و خز مانند سگ‌ها یکی از دلایلی است که معمولا صاحبان آن‌ها دوست دارند به بدن این حیوان دست بکشند و آن‌ها را نوازش کنند. بیماری های بسیاری وجود دارد که از طریق همین پوست برای سگ به وجود می‌آید.

کک و مک یکی از مشکلات پوستی است که در بین حیوانات خانگی به خصوص سگ‌ها به وفور دیده می‌شود. کنترل و درمان این بیماری انگلی کار دشواری نیست فقط به کمی مهارت نیازمند است.

بیماری کک و مک دقیقا چیست؟

یک بیماری انگلی با نام کک در بین تمامی سگ‌ها رایج می‌باشد. این انگل‌ها اندازه‌های بسیار بسیار ریزی دارند که در حدود ۱ تا ۲ میلی متر می‌باشند. کک قادر است بین ۷ تا ۱۴ روز در بدن سگ زندگی کنند. در صورتی که کک ماده باشد در هر روز ۴۰ عدد تخم می‌گذارد که به رنگ سفید و شکلی حدودا بیضی دارد.

چرخه زندگی کک به این صورت است که بعد از مرحله تخم به لاروهای ریز و درشتی تبدیل می‌شوند که در تمام سطح خانه پخش خواهند شد. این روند تا جایی پیش می‌رود که به یک شفیره تبدیل می‌شوند.

شفیره کک ماه‌ها بدون هیچ نشانه‌ای و سر و صدایی زنده می‌ماند و در همان محل زندگی می‌کند. پس از بالغ شدن کک‌ها قابل شناسایی و دیدن هستند و این درست زمانی است که کک قادر به تخم گذاری است و برای از بین بردن آن‌ها بسیار دیر است. کک‌ها معمولا بر روی بدن هر سگی زندگی می‌کنند و در هر منزلی که سگی زندگی کند تا ۹۹ درصد احتمال وجود کک هست.

مشکلات و نشانه‌های بروز کک در سگ‌ها چیست؟

خارش اولین نشانه بروز کک به عنوان یکی از انواع بیماری های سگ می‌باشد. معمولا وجود کک در بدن سگ می‌تواند آلرژی‌های وسیعی در بدن سگ ایجاد کند. به طور معمول اواخر بهار و با شروع فصل تابستان به دلیل گرمای زیاد کک‌ها زیاد می‌شوند. بروز کک‌ها در این فصل نشان می‌دهد که کک‌ها در تمام طول سال در بدن سگ‌ها حضور دارند ولی در این فصل خود را نشان می‌دهند. همیشه ندیدن این موجودات دلیل بر نبودنشان نیست. خارش زیاد حتی پس از نظافت یکی از نشانه‌های بروز این انگل در بدن سگ است. ایجاد طاسی روی پوست سگ و زخم‌های قرمز نشان دهنده کک در بدن این حیوان می‌باشد.

شناسایی کک‌ها در بدن سگ

کک هایی که در بدن سگ‌ها پیدا می‌شوند معمولا در حدود ۲ میلی متر می‌باشند. گاهی این کک‌ها را هنگام شانه زدن موهای بدن سگ می‌توانید مشاهده کنید. بهتر است که هنگام مشاهده آن‌ها را روی یک دستمال نگه دارید و به دامپزشک ارائه دهید تا هر چه سریع تر درمان را شروع کند.

هنگامی که مطمئن شدید یک سگ دچار کک می‌باشد بهتر است زیاد به پوست بدن او نزدیک نشوید و دست نکشید. سگ هایی که حاوی انگل کک هستند می‌توانند این بیماری را به گربه‌ها منتقل کنند که این بیماری برای گربه‌ها بسیار سمی می‌باشد. به یاد داشته باشید تمامی وسایلی که سگ در معرض آن‌ها قرار دارد به این انگل آلوده خواهد شد از جمله قلاده، مبلی که روی آن می‌نشیند، ظرف غذا و …

عفونت‌های انگلی در سگ

یکی از انواع رایج بیماری های سگ در بین نژاد‌های مختلف سگ‌ها عفونت‌های انگلی است. این بیماری به دلیل هجوم یک یا چند انگل در بدن سگ می‌باشد که عوارض خاص خود را در بر دارد. انگل یک موجود زنده می‌باشد که در یک ارگانیسم میزبان به زندگی خود ادامه می‌دهد. انگل‌ها غذای خود را از بدن میزبان دریافت می‌کنند. انگل‌ها در بدن سگ‌ها به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند.

انگل‌های داخلی

HookwormsRingwormsRoundwormsTapewormsWhipwormsCoccidia, Giardia و Spirochetes

انگل‌های خارجی

FleasTicksLiceMites

انگل‌های داخلی چه ویژگی هایی دارند ؟

انگل‌های داخلی یک انگل آلوده می‌باشد که وارد جریان خون سگ می‌شوند. این انگل‌ها زمانی که به قلب سگ می‌رسند بالغ شده و به طرز شگفت آوری رشد می‌کنند و سبب مسدود شدن ناحیه قلب و عروق سگ می‌شوند.

التهابات در دیواره شریانی سگ منجر به مسدود شدن جریان خون می‌شود. زمانی که جریان خون به اندازه کافی کند و آهسته شد علائم بیرونی مانند سرفه در سگ بروز پیدا می‌کند. خستگی، کاهش اشتها، تنبلی از نشانه‌های این انگل هستند. زمانی که این بیماری رسیدگی نشود به نارسایی قلبی تبدیل می‌شود.

تشخیص اینگونه از بیماری های سگ کمی دشوار است چرا که علائم بالینی در آزمایشات سگ مشاهده نخواهد شد. آزمایشات مربوط به انگل داخلی در بدن سگ بسیار حساس و دشوار است به نحوی که معمولا این آزمایشات در زمان بندی خاصی می‌بایست انجام گیرد.

بیماری های سگ: رایج‌ترین بیماری سگ‌ها همراه با روش‌های درمانبیماری های سگ: رایج‌ترین بیماری سگ‌ها همراه با روش‌های درمان

کک‌ها در تمام طول سال در بدن سگ‌ها حضور دارند ولی در این فصل خود را نشان می‌دهند

علت‌های پیدایش انگل داخلی چیست؟

سه عامل به طور هم زمان برای بروز انگل داخلی در بدن سگ وجود دارد.

دیگرسگ‌های آلودهپشه‌های ناقل انگلدمای مناسب برای رشد انگل

درمان انگل داخلی چگونه است؟

درمان انگل داخلی سگ بسیار گران قیمت و دشوار است. درمان این بیماری سگ فقط به دست دامپزشک صورت می‌گیرد. در موارد بسیار نادر احتمال انجام عمل جراحی نیز وجود دارد. قرص‌های جویدنی، کرم‌های موضعی نیز برخی از درمان‌های این بیماری می‌باشند.

انگل روده‌ای Hookworms در سگ

Hookworms یک انگل است که در دستگاه گوارش سگ زندگی می‌کند. این انگل به طور معمول از طریق مادران در زمان شیردهی یا توسط سایر سگ‌های بالغ به صورت موضعی به سگ منتقل می‌شود. لارو انگل Hookworms در خاک زندگی می‌کند و هنگامی که سگ با خاک آلوده در تماس باشد به بدن سگ منتقل شده و سگ را بیمار می‌کند.

این انگل به دیواره روده متصل شده و از خون سگ تغذیه می‌کند. معمولا سگ‌ها به خصوص توله سگ‌ها در این بیماری خون قابل توجهی را از دست می‌دهند و صدمات جدی می‌بینند. برای درمان انگل Hookworms دامپزشک با بررسی مدفوع از پیشرفت عفونت جلوگیری‌های لازم را انجام می‌دهد. علائم این بیماری همانند سایر بیماری های انگلی دیگر اسهاال، کاهش وزن و علائم شایع عفونت می‌باشد.

بیشتر بخوانید: ناخن سگ: چگونه ناخن سگ را کوتاه و مرتب کنیم؟

انگل حلقوی Ringworms

انگل حلقوی Ringworms در حقیقت یک نوع قارچ است که زندگی آن کمتر به انگل‌ها و کرم‌ها شباهت دارد. سگ‌های بالغ بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند چرا که توله سگ‌ها به دلیل این که سیستم ایمنی بدنشان تکامل پیدا نکرده است کمتر به انگل حلقوی مبتلا می‌شوند.

از نشانه‌های این گونه از بیماری های سگ می‌توان به ایجاد ضایعات آلوده بر روی گوش، ساق پا و همچنین پنجه اشاره کرد. این ضایعات که بیشتر به صورت زخم‌های باز هستند گاهی به شکل لکه‌های دایره‌ای ریزش مو ظاهر می‌شوند این لکه‌ها پس از مدتی قرمز رنگ می‌شوند و در بیشتر نقاط بدن سگ انتشار پیدا می‌کنند.

درمان بیماری Ringworms به شدت عفونت در بدن سگ بستگی دارد. دامپزشکان به طور معمول از یک پماد برای درمان این مشکل استفاده می‌کنند که قادر به کشتن قارچ ایجاد شده می‌باشد. در صورتی که شدت داشته باشد داروهای خوراکی نیز استفاده می‌شود.

انگل گرد Roundworms

این انگل‌ها داخل بدن میزبان تخم گذاری کرده و از آن تغذیه می‌کنند. این کرم‌ها از دسته کک هایی است که در سگ‌ها بزرگسال به وجود می‌آید. بخشی از این انگل‌ها را در اطراف مقعد یا حتی در مدفوع سگ می‌توان مشاهده کرد.

آن‌ها اندازه‌های کوچکی دارند. هر کدام از این کک‌ها به اندازه حدودا یک برنج است. بهترین راه برای مبتلا نشدن سگ‌ها به این نوع از کک این است که حیوان را از هر گونه زباله و یا حیوان مرده دور نگه دارید.

انگل‌های Whipworms

این دسته از انگل‌ها از طریق لیس زدن زمین آلوده به دست می‌آید. اندازه آن در حدود ۳ اینچ می‌باشد که بسیار ریز و ظریف هستند. این انگل در روده بزرگ سگ زندگی می‌کند. بر خلاف تمامی کرم‌های انگلی، در مدفوع سگ قابل روئیت نیست.

کاهش وزن از نشانه‌های بارز این انگل می‌باشد. کرم انگلی Whipworms علت مرگ سگ نخواهد شد ولی می‌بایس حتما مورد درمان قرار گیرد.

انگل‌های تهاجمی

یک سری دیگر انگل نیز می‌تواند به بدن سگ‌ها وارد شود که بیماری های سگ را ایجاد کند. این انگل‌ها به شکل کرم نیستند ولی در مجاری گوارشی به خصوص روده سگ زندگی می‌کنند. از نام‌های آن‌ها Spirochetes، Giardia و Coccidia است.

این انگل‌ها نشانه‌های خاصی ندارند و قبل از این که سگ را بیمار کنند در بدن آلودگی ایجاد می‌کنند. برخی از آن‌ها از طریق بستر مادر یا برخی از طریق گربه‌ها و برخی از طریق خاک آلوده وارد بدن سگ شده و بیماری ایجاد می‌کنند.

انگل Fleas

یکی از انگل‌ها که به صورت خارجی سگ را بیمار می‌کند Fleas می‌باشد. Fleas‌ها به صورت حشرات بی بال و کوچکی هستند که بدن بیشتر پستانداران از جمله سگ‌ها را آلوده می‌کنند و البته از آن‌ها تغذیه نیز دارند.

بهتر است قبل از این که این انگل گسترده شود و بیماری ایجاد کند سگ را از آن‌ها دور کنید. معمولا Fleas‌ها نیش می‌زنند و مچ دست و مچ پا را آلوده کرده و با خارش بسیار همراه است. ممکن است بتوانید آن‌ها را بر روی پوست و یا گوش سگ مشاهده کنید. حتی برخی از آن‌ها توسط سگ خورده شده و در مدفوع سگ مشاهده می‌شوند.

شپش‌ها در بدن سگ

شپش و کنه نیز یک ارگانیستم میکروسکوپی بوده که از بیماری های سگ به شمار می‌روند. این موجودات از بدن سگ تغذیه می‌کنند و سبب خارش و ریزش مو و حتی عفونت می‌شوند. بیشتر شپش‌ها بر روی پوست یا موی سگ زندگی می‌کنند. کنه‌ها نیز قادرند در تمامی بدن سگ ساکن شوند و مشکلاتی ایجاد کنند. معمولا کنه سبب ریزش مو در اطراف پیشانی، چشم و پوزه می‌شود.

بیماری های سگ: رایج‌ترین بیماری سگ‌ها همراه با روش‌های درمانبیماری های سگ: رایج‌ترین بیماری سگ‌ها همراه با روش‌های درمان

سگ هایی که به دیابت نوع کمبود انسولین مبتلا هستند در معرض از بین رفتن لوزالمعده قرار می‌گیرند

دیابت سگ ها

یکی دیگر از بیماری های سگ دیابت است. این بیماری همان قند خون می‌باشد که سگ به خصوص سگ‌ها سن بالا و سگ‌ها جنس نر را مبتلا می‌کند. دیابت بر اثر دو عامل ایجاد می‌شود : گلوکز و انسولین. گلوکز سوخت اساسی بدن است که پس از هضم غذا برخی از مواد خوراکی مغذی به گلوکز تجزیه می‌شوند.

این قند یک منبع حیاتی انرژی برای تمامی سلول‌های بدن است. مورد بعدی انسولین است. اندام بسیار مهمی به نام لوزالعمده نیز هورمون انسولین را در بدن آزاد می‌کند. انسولین سبب می‌شود که گلوکز و سایر مواد مغذی دیگر از جریان خون خارج شوند. در واقع از آن‌ها به عنوان یک سوخت استفاده می‌شود.

دیابت در واقع ارتباط بین گلوکز و انسولین به درستی انجام نمی‌شود. دیابت در سگ‌ها یا به دلیل کمبود انسولین است یا به دلیل مقاومت انسولین است. سگ هایی که به دیابت نوع کمبود انسولین مبتلا هستند در معرض از بین رفتن لوزالمعده قرار می‌گیرند. نیاز به عکس برداری از این عضو به صورت مکرر و منظم دارند.

سگ هایی که مبتلا به دیابت نوع مقاوم به انسولین هستند نیز در واقع پانکراسشان مقداری انسولین تولید می‌کند که به طور دقیقی از ان استفاده نخواهد شد بنابراین گلوکز از خون آن‌ها خارج نمی‌شود. این سگ‌ها معمولا چاق تر هستند. علت‌های مختلفی دارد و از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد :

آسیب‌های لوز المعدهکمبود آنزیم‌های گوارشیافزایش هورمون رشد

بیشتر بخوانید: غذای سگ: مغذی‌ترین و مضرترین مواد غذایی برای سگ کدامند؟

علائم دیابت در سگ چیست؟

دیابت از سخت ترین بیماری های سگ می‌باشد که علائمی دارد از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد :

کاهش اشتهاکمبود انرژیافسردگیچاقیاستفراغکاهش وزنتشنگی زیاد

درمان دیابت در سگ ها

برای درمان دیابت در سگ‌ها بهتر است که یک رژیم غذایی تنظیم شده و دقیق را از دامپزشک دریافت کرده و طبق آن به سگ غذا دهید. مقدار پروتئین مورد نیازش را حتما بررسی کنید و میزان فیبر و کربوهیدرات‌ها را کنترل کنید. بهتر است که غذاهای کم چرب استفاده کنید. از افت ناگهانی گلوکز خودداری کنید و اجازه دهید سگ با فعالیت بدنی و ورزش روزانه این میزان را به سطح عادی برساند.

بیماری های سگ: رایج‌ترین بیماری سگ‌ها همراه با روش‌های درمانبیماری های سگ: رایج‌ترین بیماری سگ‌ها همراه با روش‌های درمان

‌ای این که متوجه شویم مدفوع سگ اسهال است یا عادی می‌بایست با علائم دیگری در بدنش کنترل کرد. از جمله کاهش اشتها، درد شکم، استفراغ و . . . همه علائم بیماری اسهال در سگ هستند.

اسهال سگ

از دیگر بیماری های سگ اسهال است .اسهال یکی از بیماری های رایج در بین تمامی نژاد‌های سگ‌ها می‌باشد. دلایل بسیاری برای این بیماری وجود دارد اما مهم ترین دلیل اسهال در سگ‌ها این است که این حیوان هر چیزی را به کمک زبانش می‌چشد و بو می‌کند.

این بیماری را باید جدی گرفت و کامل و دقیق درمان کرد در غیر این صورت اسهال مکرر در سگ می‌تواند بیماری های بسیار سختی را برای او ایجاد کند. برای این که متوجه شویم مدفوع سگ اسهال است یا عادی می‌بایست با علائم دیگری در بدنش کنترل کرد.

از جمله کاهش اشتها، درد شکم، استفراغ و . . . همه علائم بیماری اسهال در سگ هستند. در صورتی که یک سگ به صورت کاملا ناگهانی و بدون هیچ علامتی دچار اسهال شود علت‌های مختلفی مانند استرس، تغییر ناگهانی رژیم غذیی و یا عفونت‌های ویروسی و یا باکتریایی می‌تواند موثر بوده باشد.

رنگ مدفوع هنگام اسهال را بررسی کنید

رنگ مدفوع سگ در مواقعی که این حیوان به اسهال دچار شده است بسیار مهم است و می‌تواند نشان دهنده علت بیماری بوده و روش درمانی را مشخص کند.

رنگ قهوه‌ای : یک رنگ کاملا طبیعی در مدفوع سگ است.رنگ نارنجی یا سبز : مشکلاتی در کبد، صفرا یا لوزالمعده است.رنگ سیاه : احتمال خونریزی داخلی وجود دارد.

مراقبت‌های خاص از سگی که دچار اسهال است

اگر اسهال در سگ به صورت مکرر و آبکی تکرار شد حتما با دامپزشک تماس گرفته و راه کار را از او جویا شوید. مشکلاتی مانند استفراغ و درد بی حالی همراه با اسهال را حتما جدی بگیرید و برای درمان آن فورا اقدام کنید. در صورتی که سگ به یک اسهال معمولی دچار شد می‌توانید این روش‌های درمان خانگی را انجام دهید.

مقداری آب تمیز به سگ بدهید تا از کمبود آب بدنش جلوگیری کرده باشید.مصرف مایعاتی مغذی مانند آب گوشت و یا آب مرغ برای سگ مفید است.ترکیب آب مرغ همراه با کمی برنج پخته شده غذای مناسبی برای سگ مبتلا به اسهال است.در صورتی که ۲۴ ساعت اسهال تکرار شد حتما سگ را به دامپزشک نشان دهید.اگر سگ تا حدود ۳ ساعت استفراغ نکرد یک وعده غذایی سبک مثل مرغ پخته شده به او بدهید.

بیشتر بخوانید: بوی سگ: چگونه بوی بد سگ را در خانه از بین ببریم؟

بیماری های دندان در سگ ها

شاید کمتر به نظر برسد ولی ۸۰ درصد از سگ‌های بالای سه سال دچار بیماری های مختلفی در دهان و دندان می‌شوند. تعداد کمی از سگ‌ها علائم اولیه بیماری دندانی را بروز می‌دهند و همواره این درد را تحمل می‌کنند.

به همین دلیل است که می‌بایست دندان‌های سگ مرتبا کنترل شود. در سگ‌ها به ندرت شاهد پوسیدگی دندان‌ها هستیم و شاید بتوان گفت کمتر از ۱۰ درصد مشکلات دندان‌های سگ‌ها مربوط به پوسیدگی می‌باشد ولی شایع ترین مشکلات مربوط به بیماری های پریودنتال و دندان‌های شکسته است.

بیماری پریودنتال چیست؟

یکی دیگر از بیماری های سگ پریودنتال است. این بیماری در واقع یک التهاب عفونی از بافت‌های اطراف دندان است. پریودنتال زمانی رخ می‌دهد که پلاک‌های دندانی در اطراف لثه و محل اتصال دندان به لثه جمع شود.

در صورت عدم درمان عفونت این بیماری شدید شده و در تمام سطح دندان پخش می‌شود. این حالت سبب از بین رفتن استخوان فک شده و دندان به مرور زمان شل می‌شود و احتمال از بین رفتن دندان بسیار زیاد می‌شود. دو سوم از سگ‌های بالای سه سال از این بیماری رنج می‌برند. این بیماری یکی از شایع ترین بیماری های در سگ‌های خانگی است.

چگونه از پریودنتال پیشگیری کنیم ؟

بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد پلاک‌ها دندانی که منجر به پریودنتال می‌شوند این است که دندان‌های سگ را به صورت روزانه با خمیر دندان تمیز کنیم.

بسیاری از اسباب بازی هایی که به صورت جویدنی نیز هستند در پیشگیری از این بیماری موثر هستند. علاوه بر تمام این‌ها تغذیه نقش بسیار مهمی در سلامت دندان‌های سگ دارد. اگر از غذاهای خشک و آماده برای سگ خود استفاده می‌کنید بهتر است این موضوع را در نظر داشته باشید چرا که بسیاری از غذاهای آماده مانع تشکیل این پلاک‌ها می‌شوند.

درمان پریودنتال به چه صورت است؟

راه‌های درمانی بیماری پریودنتال به این صورت است که قبل از تشدید بیماری و خرابی دندان از فلوراید استفاده شود. در موارد خاص و حاد با عمل جراحی خراش‌های ایجاد شده بر روی دندان را پر می‌کنند و با کمک داروهای آنتی بیوتیک از عفونت‌های احتمالی جلوگیری می‌کنند.

دندان‌های شکسته

بیماری دیگری که در سگ‌ها مشاهده می‌شود شکسته شدن دندان‌ها است. دندان مرکز اصلی دارد که پالپ نامیده می‌شود این قسمت توسط عاج سفت و سختی به نام مینا پوشیده شده است. شکستگی ناحیه عاج یا همان مینای دندان در سگ‌ها به وفور اتفاق می‌افتد. این شکستگی‌ها به دلیل این که سگ‌ها معمولا غذاهای سفت و خشک مانند استخوان را زیاد می‌خورند، اتفاق می‌افتد.

راه‌های درمان شکستگی دندان سگ چیست؟

در صورتی که پالپ دندان آسیب دیده باشد و شکستگی سبب مشاهده شدن پالپ شود نیاز است که کانال درمانی دندان انجام شود چرا که ممکن است عفونت از طریق دندان شکسته وارد جریان خون سگ شود.

بیماری های سگ: رایج‌ترین بیماری سگ‌ها همراه با روش‌های درمانبیماری های سگ: رایج‌ترین بیماری سگ‌ها همراه با روش‌های درمان

بیماری چاقی در سگ می‌تواند بیماری های سخت تری را ایجاد کند از جمله این بیماری‌ها سرطان، اختلالات قلب و عروق، مشکلات مثانه، فلج حنجره، دیابت، بالا رفتن کلسترول، آرتروز و . . .

مشکل چاقی در سگ ها

چاقی نیز یکی از بیماری های سگ به شمار می‌رود. این بیماری ناشی از عدم تعادل در مصرف انرژی و کالری زیاد می‌باشد که زندگی سگ را تهدید می‌کند. علائم چاقی در سگ را به چند صورت می‌توان پیدا کرد. معمولا صاحبان سگ‌ها از روی ستون فقرات و همچنین دور کمر سگ متوجه اضافه وزن سگ می‌شوند. از نشانه‌های بارز در اضافه وزن سگ به این موارد اشاره می‌کنیم :

کم تحرکیمشکل در راه رفتن به خصوص از پله و ورود و خروج از اتومبیلبی حوصلگیاختلالات تنفسیمشکلات در ادرار کردنعدم تحمل ورزش

بیماری چاقی در سگ می‌تواند بیماری های سخت تری را ایجاد کند از جمله این بیماری‌ها سرطان، اختلالات قلب و عروق، مشکلات مثانه، فلج حنجره، دیابت، بالا رفتن کلسترول، آرتروز و . . .

در صورتی که سگ شما به چاقی و اضافه وزن مبتلا است می‌بایست هر چه سریع تر تغییراتی در رژیم غذایی‌اش ایجاد کنید. پیاده روی‌های طولانی تر و فعالیت‌های روزانه را افزایش دهید. رژیم غذایی سرشار از فیبر یک برنامه مناسب برای غذای سگ است.

بیشتر بخوانید: پارس کردن سگ: چگونه از واغ واغ کردن بی موقع سگ جلوگیری کنیم؟

آرتریت سگ ها

آرتریت به معنای التهاب مفاصل است که برای سگ‌ها یک بیماری دردناک و سخت می‌باشد. داخل اتصالات مفاصل سگ‌ها یک لایه نازک غضروف وجود دارد که اجازه می‌دهد با کم ترین میزان اصطحکات دو مفصل بر روی یکدیگر بلغزند.

زمانی که سگ دچار آرتریت می‌شود غضروف مفصل دچار آسیب می‌شود و در واقع غضروف نازک شده و به مرور از بین می‌رود با این وضع استخوان‌های دو مفصل به روی یکدیگر کشیده می‌شوند.

این حالت بسیار دردناک می‌باشد و در گذشت زمان به دلیل ساییدگی بیش از حد دو استخوان بر روی هم استخوان جدیدی در اطراف مفصل ایجاد شده و مفصل سفت و خشک می‌شود. این حالت یکی از بیماری های سگ به شمار می‌رود که دژنراتیو مفصل نامیده می‌شود. به طور معمول آرتریت در سگ‌های مسن تر رخ می‌دهد.

بیماری های سگ: رایج‌ترین بیماری سگ‌ها همراه با روش‌های درمانبیماری های سگ: رایج‌ترین بیماری سگ‌ها همراه با روش‌های درمان

سفتی مفاصل که ناشی از این بیماری است در ظاهر راه رفتن سگ کاملا مشهود است

علائم بیماری آرتریت در سگ‌ها چیست؟

بیشتر موارد آرتریت به دلیل آسیب دیدگی رباط یا رشد غیر طبیعی غضروف و مشکلاتی از این قبیل به وجود می‌آید. سفتی مفاصل که ناشی از این بیماری است در ظاهر راه رفتن سگ کاملا مشهود است. گاهی سگ‌ها به دلیل درد زیاد که در ناحیه مفصل احساس می‌کنند آن قسمت را زیاد لیس می‌زنند.

به ندرت تورم در ناحیه مفصل مشاهده می‌شود. به طور کلی برای تشخیص بهتر و دقیق تر آرتریت در سگ می‌بایست آزمایش‌های پزشکی صورت گیرد. در صورتی که دامپزشک به عفونت داخل مفصلی مشکوک باشد ممکن است که نیاز به نمونه برداری از مایع داخل مفصل نیز باشد.

درمان آرتریت در سگ‌ها چگونه است؟

بهتر است زمانی که متوجه بروز آرتریت در سگ شدید بیشتر از گذشته مراقبت فعالیت‌های بدنی او باشید. کنترل وزن یکی از مهم ترین راه‌های درمانی است. اجازه ندهید که رژیم غذایی نادرست سبب اضافه وزن در سگ شود.

مدیریت ورزش و فعالیت‌های روزانه را انجام دهید به صورتی که بر روی مفصل قرار گرفتن را کاهش دهید و دامه حرکت‌های مربوط به تناسب ماهیچه‌ای را افزایش دهید. در صورتی که دامپزشک داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) تجویز کرد درمان را تا آخر دوره پیگیری کنید.

داروهای موثر در درمان آرتریت سگ

سه گروه اصلی داروهای ضد آرتریت برای بیماری سگ تجویز می‌شود.

داروهای محافظ غضروف که آسیب وارد شده به غضروف را کاهش می‌دهند از جمله اسید هیالورونیک، گلیکوزامینوگلیان پلی سولفات و پلی سولفات پنتوزانمواد مغذی که به صورت طبیعی مصرف می‌شوند از جمله مکمل‌های مفصلی مانند کندرویتین و گلوکزامین که در زرد چوبه به وفور یافت می‌شود.داروهای ضد التهابی NSAIDS که مدیریت التهابات ناشی از آرتریت را انجام می‌دهند.

منابع :++++++++++++

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیروقت خوابیدن مشکلی ایجاد می‌کند؟