کرامت انسانی مورد تاکید اسلام در اشعار حافظ متجلی است


کرامت انسانی مورد تاکید اسلام در اشعار حافظ متجلی است

آیت الله دژکام با اشاره به اینکه دین اسلام دین سخت گیرانه ای نیست، گفت: اسلام کرامت انسان را توسعه می دهد دینی که شرایعش سخت گیرانه نیست و مسلما این ویژگی در اشعار حافظ جلوه گر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، آیت الله «لطف الله دژکام»، امشب (جمعه 19 مهر) در مراسم بزرگداشت یادروز حافظ شیرازی که در جوار تربت این شاعر بزرگ برگزار شد، گفت: با همراهی حافظ به خدمت 2 حدیث از پیامبر (ص)، مشرف شویم و نگاه حافظ را به معرفت شناسی و قدرت انسان در دریافت حقایق از این احدایث و اشعار ناظر به بیان آن کرده کشف کنیم و برای خودمان که می خواهیم ادامه دهنده راه حافظ باشیم، چرا که نمی خواهیم این مسیر قطع شود.

نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به اینکه این راه به ما نشان می دهد، چگونه باید در ادامه راه حافظ طی طریق کنیم همانگونه در گذشته تاریخی در قله های علم، عمل و فرهنگ بودیم، قرار بگیریم، اضافه کرد: پیامبر (ص) فرمودند: «بنی اسرائیل به 72 فرقه تقسیم شدند که 71 فرقه گمراه شدند و یک فرقه اخل حق و حقیقت هستند و امت من 73 فرقه می شود که 72 فرقه گمراه اند و یک فرقه اهل حق اند و در طریق آن.»، این حدیث انقدر سند دارد که جای تردید باقی نمی گذارد.

امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه گاهی اوقات مسائل متاثر از مکتب های فلسفی بر شک است، گفت: آیا حافظ می خواسته تمام فرقه ها تایید کند و صلح برای صلح را مورد توجه قرار دهد، حافظ قائل بود که حقیقت را می تواند انسان کشف کند.

وی با اشاره به اینکه این سئوال در مبانی معرفت شناسی و فلسفی ما باید پاسخ پیدا کند که عمومی نخبگان یک نمونه فکر کنند، در یک تمدن پویا و شکوفا نمی تواند پارادایم های مختلف را یک شکل نگاه کرد، افزود: پاراداریم کار در فعالیت ادبی و هنری حافظ از لحاظ معرفت شناسی در این راه قرار گرفته است که می گوید حق را می توان شناخت و باید شناخت و باید به آن پاییند بود.

آیت الله دژکام با اشاره به اینکه اگر به تفسیر حافظ نشستیم در فضای فلسفه شک و بستر فلسفه هایی که شک دارند، یک جوری می توان حافظ را تفسیر کرد و اگر در بستر حقیقت شناسی بنشینیم حافط را جور دیگر می شناسیم و حافظ رهرو طریق دوم بوده است، افزود: بزرگان عرفای ما در فضای حق و حقیقت سخن می گویند در فضای شناخت چیزی غیر از دیگر نمی گویند و اگر بخواهیم به گونه ای دیگر وی را معرفی کنیم به او جفا کرده ایم.

امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه ما می خواهیم برای دنیا حرف داشته باشیم و از این رو باید حافظ را بشناسیم، افزود: حدیث دیگری از پیامبر (ص) می گوید: «من مبعوث شدم به سوی شما مردم با دینی که حق گراست»، حق گرایی صفت این دین است.

نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به اینکه دین اسلام دین سخت گیرانه ای نیست، خدا در قرآن می فرماید «می خواهد برای ما آسان بگیرد»، وقتی ما حس می کنیم حق را شناخته ایم باید با دیگران چنان سخت برخورد نکنیم که آنان هم نتوانند زندگی کنند، ما هم به آنان با آسانی برخورد می کنیم تا آنان هم حق را بشناسند.

امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه اسلام دینی است که آقا منشی را به انسان می دهد، افزود: اسلام کرامت انسان را توسعه می دهد دینی که شرایعش سخت گیرانه نیست و مسلما این ویژگی در اشعار حافظ جلوه گر است، وی در شعرش می گوید «آسایش 2 گیتی تفسیر این 2 حرف است، با دوستان مروت با دشمنان مدارا»، اینها بازتاب سخن پیامبر (ص) و فرهنگ دینی است.

وی با اشاره به اینکه در فرایند کشف حقیقت به تناسب اینکه کدام ابزار را به کار می گیریم بین خودمان اختلاف ایجاد می شود، این دعوای دراز طریقت و شریعت و عقل و دل اگر بنا باشد روزی به پایان برسد، باید آن روزی را فرض کنیم که فلسفه ما به اوجی رسیده باشد که عقل، کشف و نقل را کنار هم بنشاند، تاکید کرد: فلسفه در اندیشه ملاصدرای شیرازی آغاز یک حرکت نو تمدن اسلامی است.

دژکام با اشاره به اینکه هرچه قرآن می گوید با برهان و فلسفه هم به آن می رسیم و هرچه قرآن می گوید در ساحت مکاشفه عرفانی هم همان دیده می شود این هماهنگی را در دعوای مداراگونه حافظ دیده می شود و در سه قرن بعد وی هم هست اما ملاصدرا افق فراتر از او را پیمود، افزود: این فضا باید باید در ادبیات، علوم تجربی و دینی را نشان دهد، ما باید در جلسات حافظ شناسی این مسائلی برای حافظ دغدغه بود مورد توجه قرار گیرد.

پایان پیام/130

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...