حافظ یک رسانه نقاد فراتاریخی است


حافظ یک رسانه نقاد فراتاریخی است

صالحی گفت: حافظ تنها یک شاعر نیست، او یک رسانه با ویژگی نقادی است، نقدهایی که مربوط به یک دوره تاریخی نیست و فراتاریخی و اجتماعی است و از این رو در هر دوره ای به حافظ می توان مراجعه کرد و از اون به عنوان منتقد مصلح اجتماعی استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «سید عباس صالحی»، امشب (جمعه 19 مهر) در مراسم یادروز حافظ که در جوار آرامگاه این شاعر بلندآوازه برگزار شد، گفت: چرا حافظ این میزان در حافظه مردم ماندگار است چرا 6 و نیم قرن از درگذشت وی می گذرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه حافظ به خودآگاهی ما کمک می کند، تن آگاهی و کالبد آگاهی با کنار آیینه ای ایستادن سهل و آسان است، اضافه کرد: خودآگاهی کار راحتی نیست و حافظ به ما کمک می کند که خود را در آینیه او ببنیم و کشف کنیم و اینجاست که می توانیم با حافظ خط ارتباطی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه ما با حافظ، نجوای با خود داریم و این یکی از رازهای ماندگاری حافظ است، اضافه کرد: چگونه از این منظرها خود را به حافظ نزدیک می کنیم که حس می کنیم با او نجوا با خود داریم.

صالحی با یادآوری این مطلب که مردم ایران در طول چندهزار سال در معرض دردها و رنج های داخلی و بیرونی بودیم و هستیم، تاکید کرد: حافظ سنگ صبور دردها و رنج های ماست ما در فضای حافظ دردهایمان را می گوییم، رنج ها را می سراییم.

وی با اشاره به اینکه مراجعه به حافظ، مراجعه با سنگ صبور ماست و این گونه است که حافظ می ماند برای ماندن، افزود: حافظ تنها یک شاعر نیست، او یک رسانه با ویژگی نقادی است، نقدهایی که مربوط به یک دوره تاریخی نیست و فراتاریخی و اجتماعی است و از این رو در هر دوره ای به حافظ می توان مراجعه کرد و از اون به عنوان منتقد مصلح اجتماعی استفاده کرد.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حافظ انتقال دهنده معنا نست حافظ معنای خامی را تولید که مخاطب آن را فرآوری می کند و جامعه ایرانی احساس نمی کند با حافظ شعر می خواند بلکه با او شعر می سراید چون با تولید فراورایانه او شعر می گوید.

صالحی با اشاره به اینکه حافظ در حافظه جهانی است همانطور که در حافظه ایرانی تداوم دارد از وقتی با حافظه حهانی راه پیدا می کند تداوم آشنایی را همراه خواهد داشت، افزود: اروپا و غرب از قرن 17 با حافظ آشنا می شوند و دویستمین سالگرد دیوان «غربی – شرقی» را شاهد هستیم این کتاب در سال 1819 تالیف می شود، این کتاب در دوره جوانی «ولفگانگ فون گوته» نوشته نشده است و در دوران پختگی در 65 سالگی به زیور طبع آراسته شده است و گوته در گسترش نگاه جهان به حافظ تقش بسزایی داشت.

پایان پیام/130

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام