آتش در مراتع منطقه حفاظت شده جهان‌نمای گلستان خاموش شد


آتش در مراتع منطقه حفاظت شده جهان‌نمای گلستان خاموش شد

گرگان - ایرنا - مراتع منطقه حفاظت شده جهان‌نما در ارتفاعات کوهستانی جنوب شهرستان گرگان مرکز استان گلستان در محدوده چالخانه روستای چهارباغ که بعد از ظهر امروز جمعه آتش گرفته بود؛ پس از ساعاتی مهار و کاملا خاموش شد.

مسوول روابط عمومی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گرگان در این رابطه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آتش سوزی در مجاورت جاده گرگان - شاهرود ۴ کیلومتری شرق روستای چهارباغ به وقوع پیوست که بر اثرآن ۵ هکتار از مراتع منطقه حفاظت شده با پوشش گیاهی غالب گون و درمنه و گونه های فوربی و علفی آتش گرفت.

محسن محسنی با بیان اینکه آتش‌سوزی پس از حدود دو ساعت و با تلاش محیط بانان، همیاران و جوامع محلی مهار شد، گفت: با پایش منطقه خوشبختانه تلفاتی از حیات وحش مشاهده نشد و همزمان علت آتش سوزی در دست بررسی است.

وی افزود: معمولا روزهای تعطیل به سبب حضور گردشگران در مناطق کوهستانی و ییلاقی گرگان بروز آتش سوزی به دغدغه‌ای برای علاقه‌مندان محیط زیست و منابع طبیعی تبدیل می شود.

به گزارش ایرنا جهان‌نما با وسعتی بیش از ‎ ۳۰هزار هکتار در حوزه گرگان و کردکوی از قدیمی ترین مناطق حفاظت شده زیرپوشش مدیریتی حفاظت محیط زیست کشور است.
از نظر جغرافیایی بیشتر منطقه جهان نما کوهستانی و ارتفاع آن از ‎ ۶۰۰متر در مرز شمالی اطراف شصت کلا تا سه هزار و ‎ ۸۶متر در کوه تل انبار در شرق منطقه و جنوب روستای زیارت گرگان متغیر است.
کوههای معروف این منطقه دوکالی در غرب، شاه‌پسند، کالت و چلستان در مرکز، زبله، تلمبار و لنده کوه در شرق و دره‌های مهم آن شامل مغزی در غرب، جلینک بلینگ در جنوب، سفیددره در مرکز و ترکت در شمال واقع است.
با وجود کوهستانی بودن این منطقه چشمه‌های زیادی در آن جاریست که از جمله نخودچشمه، سرخ چشمه، پیرزن چشمه، شربت، تول بنه، سوته، مازوکش، والدیگاه، امام وردی، چهارسرا، چشمه‌های اطراف محلات جلینگ بلینگ، حاجی آباد، مرادچشمه، تاجین چشمه و چشمه آبگرم زیارت است.
همچنین رودخانه‌هایی در این منطقه جاریست که از جمله می‌توان به چهارباغ در جنوب اشاره کرد.
جهان‌نما در طبقه بندی جغرافیای گیاهی ایران جز بخش فرعی جنگل های هیرکانی شمال کشور و پوشش غالب گیاهی آن درختان پهن برگ، درختچه و بوته‌زار است.
مهمترین گونه‌های گیاهی آن سرخدار، ارس، سروکوهی، پیرو، مازو، راش، ممرز، آلوچه، زرشک، آزاد، بید، هفت کول، نمدار، سیاه‌تلو و گونه‌های علفی و بوته‌ای گل گاوزبان، سریش، فستوک، یونجه، گل قاصد، مریم گلی، شکرتیغال، اسپرس بوته‌ای، چوبک و درمنه است.
این منطقه به دلیل شرایط خاص دارای حیات وحش غنی شامل گونه‌های کمیاب و در معرض خطر نظیر خرس قهوه‌ای، روباه، شوکا، خوک وحشی، گربه جنگلی. سیاه گوش و پلنگ است.
پرندگان بومی و مهاجر این منطقه نیز از دیگر زیبایی ها هستند که از جمله آن انواع دلیجه، عقاب، سارگیه، قرقی، کبک، تیهو، بلدرچین، قرقاول، کرکس، هما، کبوتر جنگلی، شاهین، فاخته و توکا است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر ناگهانی چهره و اندام همایسریال پایتخت بعد 10 سال ! / هم لاغر هم خیلی پیر ! + عکس