جاماندگان کربلا میزبان زائران/ تکاپو در گذرگاه مرزی آستارا


جاماندگان کربلا میزبان زائران/ تکاپو در گذرگاه مرزی آستارا

عشق به سالار شهیدان در حالی مرزها را درنوردیده و تاکنون بیش از 16 هزار زائر خارجی از کشورهای حاشیه دریای خزر از مرز زمینی آستارا برای شرکت در مراسم اربعین حسینی رهسپار کربلای معلی شده‌اند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مهدی حسین نژادی: شهرستان مرزی آستارا از ۱۰ روز پیش میزبان زائران خارجی اربعین حسینی از کشورهای منطقه قفقاز و حاشیه دریای خزر است. شور و شوق و تکاپوی حسینی خاصی در این گذرگاه بین‌المللی وجود دارد و در این رابطه ستاد استقبال از این زائران به‌خوبی توانسته با ایجاد موکب‌هایی تجهیز شده از زائران کربلای معلی میزبانی کرده و آنان را با رضایت کامل رهسپار مرزهای شلمچه و مهران و بعد کشور عراق کند.

مردم، خیران، هیئت‌امنای مساجد و دستگاه‌های اجرایی شهرستان مرزی آستارا در استان گیلان نیز با کمک‌های خود و عوامل ذی‌ربط، زائران خارجی اربعین حسینی را یاری کردند و با تلاش جمعی، از این زائران استقبال شد.

جاماندگان کربلا میزبان زائران/ تکاپو در گذرگاه مرزی آستارا

افزایش ورود زائران خارجی اربعین به مرز آستارا

سال گذشته ۱۲ هزار زائر خارجی اربعین حسینی از مرز زمینی آستارا وارد کشور شدند و امسال نیز این ورود افزایش‌یافته و در همین رابطه اداره کل گمرک آستارا با فعالیت ۲۴ ساعته خود و حذف برخی تشریفات اداری کمک زیادی به تسهیل ورود زائران خارجی اربعین حسینی کرده است.

نکته بسیار مهمی که در ورود اتباع خارجی که قصد سفر به کربلای معلی و شرکت در مراسم بزرگ اربعین حسینی را دارند این است که به‌راستی عشق به امام حسین(ع) حدومرز نمی‌شناسد و بیداری نهفته در ذات اسلام، دل‌های آگاه را به هم پیوند داده و ازاین‌رو همایش عظیم پیاده‌روی اربعین حسینی که از چند سال پیش به‌عنوان بزرگ‌ترین راهپیمایی جهان شهرت یافته است، نماد بارز اتحاد انسان‌های آزاده و آزادیخواه جهان است.

حمایت‌های مردمی و دولتی در استقبال از زائران خارجی اربعین

زائران خارجی عتبات عالیات ورودی به ایران از مرز زمینی آستارا از کشورهای جمهوری آذربایجان، جمهوری خودمختار داغستان، گرجستان، ازبکستان، روسیه و ترکیه بودند که از ۱۰ روز گذشته تاکنون برای عزیمت به کربلای معلی وارد کشور شده‌اند.

در طول ورود این زائران در آستارا خدمات مختلفی در قالب ستاد اربعین حسینی نظیر پذیرایی با صبحانه، ناهار و شام و اقامت موقت به آن‌ها ارائه شد و تمام تلاش‌های مردم و مسئولان بر این بود تا شرایط مناسبی برای تردد زوار خارجی فراهم شود. مردم آستارا نیز کمک‌های خوبی در این زمینه کرده‌اند و پذیرایی‌ها با حمایت‌های مردمی انجام گرفت.

ستاد اربعین حسینی در شهرستان مرزی آستارا تا زمان بازگشت زائرین خارجی اربعین آماده خدمت است.

جاماندگان کربلا میزبان زائران/ تکاپو در گذرگاه مرزی آستارا

حیات اسلام مرهون ماه محرم

سرپرست یکی از کاروان‌های زائران آذربایجانی که اهل شهر سومقاییت بوده و از طریق شهر مرزی آستارای ایران عازم کربلای معلی است، با بیان اینکه ایرانی‌ها بسیار مهمان‌نواز هستند به خبرنگار مهر، می‌گوید: مناسبات دو ملت مسلمان ایران و آذربایجان ناشی از احترام به علایق دیرینه و پیوندهای مستحکم است.

علی حسین بالایف با اشاره به اینکه مأموران، مسئولان و مردم شهر مرزی آستارای ایران همکاری صمیمانه‌ای با زائران آذری عازم کربلای معلی دارند، گفت: هیچ مشکلی برای کاروان‌ها در کشور ایران پیش نیامده و ما از مسئولان این شهر مرزی و مردم مهمان‌نواز آستارا تشکر می‌کنیم.

این تبعه آذری با اشاره به عزاداری‌های انجام‌گرفته در پایانه مرزی و امامزادگان ابراهیم و قاسم(ع)، افزود: مسئله محرم، عاشورا و اربعین از بنیادی‌ترین و اصلی‌ترین مسائل مکتب تشییع بوده که حیات اسلام مرهون آن است.

در ایران احساس راحتی می‌کنیم

مدیر یکی دیگر از کاروان‌های زائران خارجی اربعین حسینی از کشور روسیه در گفتگو با خبرنگار مهر، فرهنگ عاشورا و اربعین حسینی را سرمشقی روشن و کارساز برای تمام ملت‌های آزاده جهان عنوان کرده و می‌گوید: امام حسین (ع) به ما درس آزادگی آموخت که هرگز نباید تسلیم ظلم بود.

ولادیمیر والاخوف با اشاره به علاقه خود به ایران، می‌افزاید: در کشور شما احساس راحتی می‌کنیم.

میرزا آقا علی‌اف یکی دیگر از اتباع مسلمان جمهوری آذربایجان از شهر تاریخی گنجه که مداح است، در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه قیام امام حسین(ع) ایستادگی در برابر متجاوزان، با هدف احیای دین، اقامه نماز و امربه‌معروف و نهی از منکر و پایداری نماز در دین اسلام بوده است، اظهار می‌کند: امام حسین(ع) در واقعه عاشورا درس ایثار، شهامت و فداکاری را به بشریت آموخت.

جاماندگان کربلا میزبان زائران/ تکاپو در گذرگاه مرزی آستارا

حرمت و اهمیت ماه محرم در بین شیعیان جمهوری آذربایجان

خانم میلا حسین اوا از اتباع آذری ساکن شهر دربند روسیه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ماه محرم در نزد مردم جمهوری آذربایجان و مسلمانان روسیه از حرمت و اهمیت خاصی برخوردار است و آیین‌های عزاداری ماه محرم در اغلب مناطق این دو کشور برگزار می‌شود، ادامه می‌دهد: در روزهای عاشورا و اربعین حسینی مردم جمهوری آذربایجان و مسلمانان روسی به‌موازات برگزاری آیین‌های عزاداری اقدام به توزیع نذورات کرده و سفره‌های احسان امام حسین(ع) را در مساجد و مکان‌های مقدس مذهبی پهن می‌کنند.

وی مداحی مداحان ایرانی در وصف سیدالشهدا (ع) و بازماندگان کربلا را ستود.

حسین اوا با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان کشور دوست و برادر می‌شناسیم و برای ملت و دولت این کشور همسایه احترام ویژه‌ای قائل هستیم، ادامه می‌دهد: خدمات ارائه‌شده توسط دولت و ملت ایران در مرز زمینی آستارا برای زائران خارجی اربعین حسینی قابل‌تقدیر است.

همیشه دوست داشتم ایران را ببینم

میخائیل والی شیف تبعه اهل کشور گرجستان در گفتگو با خبرنگار مهر هدف از سفر به کربلای معلی و شرکت در مراسم بزرگ اربعین حسینی را بلند کردن پرچم عزت و افتخار مسلمین جهان و لبیک به حرکت امام حسین(ع) و یاران باوفایش عنوان کرد.

وی ادامه می‌دهد: اسلام دین آزادگی است و من نیز به همراه اقوام خود به عشق امام حسین(ع) با طی مسیری طولانی به سمت کربلای معلی حرکت می‌کنیم و سختی راه برایمان مهم نیست.

والی شیف از موکب‌های برپاشده در پایانه مرزی و آستان امامزادگان ابراهیم و قاسم (ع) آستارا توسط مردم و مسئولان این شهرستان قدردانی و می‌گوید: همیشه دوست داشتم که جمهوری اسلامی ایران را از نزدیک ببینم و خوشحالم که از طریق این کشور راهی کربلا می‌شوم.

جاماندگان کربلا میزبان زائران/ تکاپو در گذرگاه مرزی آستارا

عزیمت اتباع خارجی از مرز زمینی آستارا به کربلای معلی

مدیر پایانه مرزی آستارا با بیان اینکه همه‌ساله در ماه محرم اعزام کاروان‌های خارجی از مرز زمینی این شهرستان به مرقد مطهر امام حسین (ع) انجام می‌شود، به خبرنگار مهر توضیح می‌دهد: کاروان‌های زیارتی از کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، ترکیه، جمهوری خودمختار داغستان و کشور گرجستان پس از ورود به ایران از طریق مرز زمینی آستارا ضمن زیارت امامزادگان ابراهیم و قاسم(ع) راهی مشهد مقدس و حرم مطهر امام رضا (ع) شده و پس از چند روز اقامت به سمت کشور عراق و کربلای معلی حرکت می‌کنند.

منصور بابایی با اشاره به افزایش تردد زائران در مهرماه امسال نسبت به سال گذشته، می‌افزاید: برخی از زائران به‌صورت کاروانی و از طریق اتوبوس‌های ویژه مسافرتی و برخی دیگر نیز به‌صورت شخصی راهی کربلای معلی و همچنین مشهد مقدس می‌شوند.

مدیر پایانه مرزی آستارا، ادامه می‌دهد: در حال حاضر بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر از اتباع منطقه قفقاز با استفاده از مسیر زمینی ایران به کربلای معلی مشرف شده‌اند و این سفرهای زیارتی همچنان ادامه دارد و آمار فوق با نزدیک شدن به اربعین حسینی افزایش خواهد یافت.

فعالیت ۶ گیت گذرنامه در مرز بین‌المللی آستارا

فرمانده انتظامی آستارا نیز دراین‌باره در گفتگو با خبرنگار مهر به افزایش گیت‌های گذرنامه در مرز بین‌المللی آستارا به ۶ عدد اشاره‌کرده و اظهار می‌کند: مرز بین‌المللی آستارا یکی از مرزهای فعال کشور برای تردد زائران خارجی اربعین حسینی است.

سرهنگ محمد نمازی می‌افزاید: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در سطح شهرستان آستارا شرایط لازم برای عزیمت زائران به سمت مرزهای مجاز کشور با عراق فراهم است.

وی با بیان اینکه سعی کرده‌ایم که مدت‌زمان انتظار بررسی گذرنامه زوار اربعین را کاهش دهیم، گفت: پیش‌ازاین سه گیت در محل پایانه مرزی آستارا برای ورود زائران خارجی اربعین حسینی به کشور فعال بود که سه گیت دیگر برای سرعت بخشیدن به روند تردد زائران اضافه شد.

جاماندگان کربلا میزبان زائران/ تکاپو در گذرگاه مرزی آستارا

حضور شبانه‌روزی گمرک و مرزبان

فرمانده هنگ مرزی آستارا با بیان اینکه مرزبانی آستارا آماده میزبانی و تسهیل در ورود و خروج زائران خارجی عتبات عالیات از کشور است به خبرنگار مهر گفت: مرزبانان هنگ مرزی آستارا علاوه بر مأموریت حفاظت و حراست از مرزهای کشورمان در حوزه استحفاظی شهرستان مرزی بندر آستارا، مأموریت مهم و ارزشمند دیگری همچون استقبال و پذیرایی از زائران حسینی (ع) را بر عهده دارند.

سرهنگ نوذر مرادی، افزود: مرزبانان هنگ مرزی آستارا برقراری امنیت در مرز بین‌المللی آستارا و دروازه ورودی به جمهوری اسلامی ایران جهت استقبال از زائران خارجی عتبات عالیات را افتخاری بزرگ برای خود می‌دانند.

مدیرکل گمرک آستارا نیز دراین‌باره به خبرنگار مهر گفت: تمام نیروهای گمرک در مرز زمینی آستارا از آمادگی کامل برای خدمات‌رسانی مطلوب به زائران خارجی اربعین حسینی برخوردار هستند و به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند.

رسول امیدی، افزود: سعی مدیریت و پرسنل گمرک آستارا کاهش مدت‌زمان انجام تشریفات گمرکی و امور اداری مربوط به زائران خارجی در گمرک آستارا است.

وی ادامه داد: تشریفات گمرکی در گمرک مرزی آستارا و به هنگام ورود زائران خارجی عتبات عالیات در حداقل زمان ممکن انجام می‌شود و در این زمینه گمرک آستارا باوجود ترافیک کاری سنگین در این مرز پرتردد کشور، با سرعت و دقت لازم اقدامات ورودی و خروجی زائران را انجام می‌دهد.

ضرورت تقویت گردشگری مذهبی/حضور زائران خارجی اربعین را قدر بدانیم

نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی ارائه خدمات مناسب به زائران اربعین حسینی در لحظه ورود به ایران را بسیار مهم ارزیابی کرد و به خبرنگار مهر گفت: از ظرفیت حضور اتباع خارجی باید در طول سال برای اشاعه فرهنگ دینی استفاده کنیم.

ولی داداشی با اشاره به امنیت پایدار ایران اسلامی، افزود: جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه قفقاز روابط خوبی دارد و با ورود زائران خارجی اربعین حسینی برای سفر به عراق و از طریق ایران روابط ملت‌ها و دولت‌ها تقویت خواهد شد.

امام‌جمعه آستارا یکی دیگر از مسئولان این شهرستان مرزی است که حضور زوار خارجی اربعین حسینی را مهم دانست و گفت: خدمات‌رسانی به زائران خارجی اربعین حسینی بسیار مهم است.

حجت‌الاسلام کاظم حافظ نیا برخورد شایسته با زائران امام حسین (ع) را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: باید حضور زائران خارجی اربعین حسینی در جمهوری اسلامی ایران، استان گیلان و شهرستان مرزی آستارا را قدر بدانیم و با ارائه رفتار ایرانی اسلامی فرهنگ اصیل کشورمان در مقابل زوار خارجی به نمایش بگذاریم.

جاماندگان کربلا میزبان زائران/ تکاپو در گذرگاه مرزی آستارا

افتخار مردم مرزنشین آستارا خدمت به زائران خارجی اربعین

فرماندار آستارا با بیان اینکه جوانان در شهرستان آستارا در زمینه خدمات‌رسانی به زائران خارجی اربعین پیشگام هستند در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: مسائل مربوط به استقبال و پذیرایی از زائران خارجی اربعین در قالب هشت جلسه اصلی ستاد اربعین بررسی‌شده است.

حسن رستم زاد با اشاره به اینکه یکی از افتخاراتی که نصیب مردم شهرستان آستارا شده خدمت‌رسانی به زائران کشورهای حوزه قفقاز است، گفت: در این راستا خیران و بازاریان مشارکت کرده و فعال هستند.

وی، ادامه داد: مرز زمینی آستارا این روزها در تکاپو حسینی است و به میزبانی از زائران خارجی اربعین حسینی افتخار می‌کنیم.

فرقی ندارد کجای دنیا باشی و فاصله‌ات تا کربلا چقدر باشد، مهم این است که عشق به حسین (ع) مرزها را درنوردیده و عاشقان ابا عبدالله (ع) در همه جای دنیا «لبیک یا حسین» گویان اربعین سرور و سالار شهیدان را به سوگ می‌نشینند.

در شهرستان مرزی آستارا هم جاماندگان کربلای معلی با جان‌ودل از زائران خارجی اربعین حسینی با افتخار تمام پذیرایی می‌کنند.


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مهدی حسین نژادی: شهرستان مرزی آستارا از ۱۰ روز پیش میزبان زائران خارجی اربعین حسینی از کشورهای منطقه قفقاز و حاشیه دریای خزر است. شور و شوق و تکاپوی حسینی خاصی در این گذرگاه بین‌المللی وجود دارد و در این رابطه ستاد استقبال از این زائران به‌خوبی توانسته با ایجاد موکب‌هایی تجهیز شده از زائران کربلای معلی میزبانی کرده و آنان را با رضایت کامل رهسپار مرزهای شلمچه و مهران و بعد کشور عراق کند.

مردم، خیران، هیئت‌امنای مساجد و دستگاه‌های اجرایی شهرستان مرزی آستارا در استان گیلان نیز با کمک‌های خود و عوامل ذی‌ربط، زائران خارجی اربعین حسینی را یاری کردند و با تلاش جمعی، از این زائران استقبال شد.

جاماندگان کربلا میزبان زائران/ تکاپو در گذرگاه مرزی آستارا

افزایش ورود زائران خارجی اربعین به مرز آستارا

سال گذشته ۱۲ هزار زائر خارجی اربعین حسینی از مرز زمینی آستارا وارد کشور شدند و امسال نیز این ورود افزایش‌یافته و در همین رابطه اداره کل گمرک آستارا با فعالیت ۲۴ ساعته خود و حذف برخی تشریفات اداری کمک زیادی به تسهیل ورود زائران خارجی اربعین حسینی کرده است.

نکته بسیار مهمی که در ورود اتباع خارجی که قصد سفر به کربلای معلی و شرکت در مراسم بزرگ اربعین حسینی را دارند این است که به‌راستی عشق به امام حسین(ع) حدومرز نمی‌شناسد و بیداری نهفته در ذات اسلام، دل‌های آگاه را به هم پیوند داده و ازاین‌رو همایش عظیم پیاده‌روی اربعین حسینی که از چند سال پیش به‌عنوان بزرگ‌ترین راهپیمایی جهان شهرت یافته است، نماد بارز اتحاد انسان‌های آزاده و آزادیخواه جهان است.

حمایت‌های مردمی و دولتی در استقبال از زائران خارجی اربعین

زائران خارجی عتبات عالیات ورودی به ایران از مرز زمینی آستارا از کشورهای جمهوری آذربایجان، جمهوری خودمختار داغستان، گرجستان، ازبکستان، روسیه و ترکیه بودند که از ۱۰ روز گذشته تاکنون برای عزیمت به کربلای معلی وارد کشور شده‌اند.

در طول ورود این زائران در آستارا خدمات مختلفی در قالب ستاد اربعین حسینی نظیر پذیرایی با صبحانه، ناهار و شام و اقامت موقت به آن‌ها ارائه شد و تمام تلاش‌های مردم و مسئولان بر این بود تا شرایط مناسبی برای تردد زوار خارجی فراهم شود. مردم آستارا نیز کمک‌های خوبی در این زمینه کرده‌اند و پذیرایی‌ها با حمایت‌های مردمی انجام گرفت.

ستاد اربعین حسینی در شهرستان مرزی آستارا تا زمان بازگشت زائرین خارجی اربعین آماده خدمت است.

جاماندگان کربلا میزبان زائران/ تکاپو در گذرگاه مرزی آستارا

حیات اسلام مرهون ماه محرم

سرپرست یکی از کاروان‌های زائران آذربایجانی که اهل شهر سومقاییت بوده و از طریق شهر مرزی آستارای ایران عازم کربلای معلی است، با بیان اینکه ایرانی‌ها بسیار مهمان‌نواز هستند به خبرنگار مهر، می‌گوید: مناسبات دو ملت مسلمان ایران و آذربایجان ناشی از احترام به علایق دیرینه و پیوندهای مستحکم است.

علی حسین بالایف با اشاره به اینکه مأموران، مسئولان و مردم شهر مرزی آستارای ایران همکاری صمیمانه‌ای با زائران آذری عازم کربلای معلی دارند، گفت: هیچ مشکلی برای کاروان‌ها در کشور ایران پیش نیامده و ما از مسئولان این شهر مرزی و مردم مهمان‌نواز آستارا تشکر می‌کنیم.

این تبعه آذری با اشاره به عزاداری‌های انجام‌گرفته در پایانه مرزی و امامزادگان ابراهیم و قاسم(ع)، افزود: مسئله محرم، عاشورا و اربعین از بنیادی‌ترین و اصلی‌ترین مسائل مکتب تشییع بوده که حیات اسلام مرهون آن است.

در ایران احساس راحتی می‌کنیم

مدیر یکی دیگر از کاروان‌های زائران خارجی اربعین حسینی از کشور روسیه در گفتگو با خبرنگار مهر، فرهنگ عاشورا و اربعین حسینی را سرمشقی روشن و کارساز برای تمام ملت‌های آزاده جهان عنوان کرده و می‌گوید: امام حسین (ع) به ما درس آزادگی آموخت که هرگز نباید تسلیم ظلم بود.

ولادیمیر والاخوف با اشاره به علاقه خود به ایران، می‌افزاید: در کشور شما احساس راحتی می‌کنیم.

میرزا آقا علی‌اف یکی دیگر از اتباع مسلمان جمهوری آذربایجان از شهر تاریخی گنجه که مداح است، در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه قیام امام حسین(ع) ایستادگی در برابر متجاوزان، با هدف احیای دین، اقامه نماز و امربه‌معروف و نهی از منکر و پایداری نماز در دین اسلام بوده است، اظهار می‌کند: امام حسین(ع) در واقعه عاشورا درس ایثار، شهامت و فداکاری را به بشریت آموخت.

جاماندگان کربلا میزبان زائران/ تکاپو در گذرگاه مرزی آستارا

حرمت و اهمیت ماه محرم در بین شیعیان جمهوری آذربایجان

خانم میلا حسین اوا از اتباع آذری ساکن شهر دربند روسیه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ماه محرم در نزد مردم جمهوری آذربایجان و مسلمانان روسیه از حرمت و اهمیت خاصی برخوردار است و آیین‌های عزاداری ماه محرم در اغلب مناطق این دو کشور برگزار می‌شود، ادامه می‌دهد: در روزهای عاشورا و اربعین حسینی مردم جمهوری آذربایجان و مسلمانان روسی به‌موازات برگزاری آیین‌های عزاداری اقدام به توزیع نذورات کرده و سفره‌های احسان امام حسین(ع) را در مساجد و مکان‌های مقدس مذهبی پهن می‌کنند.

وی مداحی مداحان ایرانی در وصف سیدالشهدا (ع) و بازماندگان کربلا را ستود.

حسین اوا با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان کشور دوست و برادر می‌شناسیم و برای ملت و دولت این کشور همسایه احترام ویژه‌ای قائل هستیم، ادامه می‌دهد: خدمات ارائه‌شده توسط دولت و ملت ایران در مرز زمینی آستارا برای زائران خارجی اربعین حسینی قابل‌تقدیر است.

همیشه دوست داشتم ایران را ببینم

میخائیل والی شیف تبعه اهل کشور گرجستان در گفتگو با خبرنگار مهر هدف از سفر به کربلای معلی و شرکت در مراسم بزرگ اربعین حسینی را بلند کردن پرچم عزت و افتخار مسلمین جهان و لبیک به حرکت امام حسین(ع) و یاران باوفایش عنوان کرد.

وی ادامه می‌دهد: اسلام دین آزادگی است و من نیز به همراه اقوام خود به عشق امام حسین(ع) با طی مسیری طولانی به سمت کربلای معلی حرکت می‌کنیم و سختی راه برایمان مهم نیست.

والی شیف از موکب‌های برپاشده در پایانه مرزی و آستان امامزادگان ابراهیم و قاسم (ع) آستارا توسط مردم و مسئولان این شهرستان قدردانی و می‌گوید: همیشه دوست داشتم که جمهوری اسلامی ایران را از نزدیک ببینم و خوشحالم که از طریق این کشور راهی کربلا می‌شوم.

جاماندگان کربلا میزبان زائران/ تکاپو در گذرگاه مرزی آستارا

عزیمت اتباع خارجی از مرز زمینی آستارا به کربلای معلی

مدیر پایانه مرزی آستارا با بیان اینکه همه‌ساله در ماه محرم اعزام کاروان‌های خارجی از مرز زمینی این شهرستان به مرقد مطهر امام حسین (ع) انجام می‌شود، به خبرنگار مهر توضیح می‌دهد: کاروان‌های زیارتی از کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، ترکیه، جمهوری خودمختار داغستان و کشور گرجستان پس از ورود به ایران از طریق مرز زمینی آستارا ضمن زیارت امامزادگان ابراهیم و قاسم(ع) راهی مشهد مقدس و حرم مطهر امام رضا (ع) شده و پس از چند روز اقامت به سمت کشور عراق و کربلای معلی حرکت می‌کنند.

منصور بابایی با اشاره به افزایش تردد زائران در مهرماه امسال نسبت به سال گذشته، می‌افزاید: برخی از زائران به‌صورت کاروانی و از طریق اتوبوس‌های ویژه مسافرتی و برخی دیگر نیز به‌صورت شخصی راهی کربلای معلی و همچنین مشهد مقدس می‌شوند.

مدیر پایانه مرزی آستارا، ادامه می‌دهد: در حال حاضر بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر از اتباع منطقه قفقاز با استفاده از مسیر زمینی ایران به کربلای معلی مشرف شده‌اند و این سفرهای زیارتی همچنان ادامه دارد و آمار فوق با نزدیک شدن به اربعین حسینی افزایش خواهد یافت.

فعالیت ۶ گیت گذرنامه در مرز بین‌المللی آستارا

فرمانده انتظامی آستارا نیز دراین‌باره در گفتگو با خبرنگار مهر به افزایش گیت‌های گذرنامه در مرز بین‌المللی آستارا به ۶ عدد اشاره‌کرده و اظهار می‌کند: مرز بین‌المللی آستارا یکی از مرزهای فعال کشور برای تردد زائران خارجی اربعین حسینی است.

سرهنگ محمد نمازی می‌افزاید: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در سطح شهرستان آستارا شرایط لازم برای عزیمت زائران به سمت مرزهای مجاز کشور با عراق فراهم است.

وی با بیان اینکه سعی کرده‌ایم که مدت‌زمان انتظار بررسی گذرنامه زوار اربعین را کاهش دهیم، گفت: پیش‌ازاین سه گیت در محل پایانه مرزی آستارا برای ورود زائران خارجی اربعین حسینی به کشور فعال بود که سه گیت دیگر برای سرعت بخشیدن به روند تردد زائران اضافه شد.

جاماندگان کربلا میزبان زائران/ تکاپو در گذرگاه مرزی آستارا

حضور شبانه‌روزی گمرک و مرزبان

فرمانده هنگ مرزی آستارا با بیان اینکه مرزبانی آستارا آماده میزبانی و تسهیل در ورود و خروج زائران خارجی عتبات عالیات از کشور است به خبرنگار مهر گفت: مرزبانان هنگ مرزی آستارا علاوه بر مأموریت حفاظت و حراست از مرزهای کشورمان در حوزه استحفاظی شهرستان مرزی بندر آستارا، مأموریت مهم و ارزشمند دیگری همچون استقبال و پذیرایی از زائران حسینی (ع) را بر عهده دارند.

سرهنگ نوذر مرادی، افزود: مرزبانان هنگ مرزی آستارا برقراری امنیت در مرز بین‌المللی آستارا و دروازه ورودی به جمهوری اسلامی ایران جهت استقبال از زائران خارجی عتبات عالیات را افتخاری بزرگ برای خود می‌دانند.

مدیرکل گمرک آستارا نیز دراین‌باره به خبرنگار مهر گفت: تمام نیروهای گمرک در مرز زمینی آستارا از آمادگی کامل برای خدمات‌رسانی مطلوب به زائران خارجی اربعین حسینی برخوردار هستند و به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند.

رسول امیدی، افزود: سعی مدیریت و پرسنل گمرک آستارا کاهش مدت‌زمان انجام تشریفات گمرکی و امور اداری مربوط به زائران خارجی در گمرک آستارا است.

وی ادامه داد: تشریفات گمرکی در گمرک مرزی آستارا و به هنگام ورود زائران خارجی عتبات عالیات در حداقل زمان ممکن انجام می‌شود و در این زمینه گمرک آستارا باوجود ترافیک کاری سنگین در این مرز پرتردد کشور، با سرعت و دقت لازم اقدامات ورودی و خروجی زائران را انجام می‌دهد.

ضرورت تقویت گردشگری مذهبی/حضور زائران خارجی اربعین را قدر بدانیم

نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی ارائه خدمات مناسب به زائران اربعین حسینی در لحظه ورود به ایران را بسیار مهم ارزیابی کرد و به خبرنگار مهر گفت: از ظرفیت حضور اتباع خارجی باید در طول سال برای اشاعه فرهنگ دینی استفاده کنیم.

ولی داداشی با اشاره به امنیت پایدار ایران اسلامی، افزود: جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه قفقاز روابط خوبی دارد و با ورود زائران خارجی اربعین حسینی برای سفر به عراق و از طریق ایران روابط ملت‌ها و دولت‌ها تقویت خواهد شد.

امام‌جمعه آستارا یکی دیگر از مسئولان این شهرستان مرزی است که حضور زوار خارجی اربعین حسینی را مهم دانست و گفت: خدمات‌رسانی به زائران خارجی اربعین حسینی بسیار مهم است.

حجت‌الاسلام کاظم حافظ نیا برخورد شایسته با زائران امام حسین (ع) را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: باید حضور زائران خارجی اربعین حسینی در جمهوری اسلامی ایران، استان گیلان و شهرستان مرزی آستارا را قدر بدانیم و با ارائه رفتار ایرانی اسلامی فرهنگ اصیل کشورمان در مقابل زوار خارجی به نمایش بگذاریم.

جاماندگان کربلا میزبان زائران/ تکاپو در گذرگاه مرزی آستارا

افتخار مردم مرزنشین آستارا خدمت به زائران خارجی اربعین

فرماندار آستارا با بیان اینکه جوانان در شهرستان آستارا در زمینه خدمات‌رسانی به زائران خارجی اربعین پیشگام هستند در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: مسائل مربوط به استقبال و پذیرایی از زائران خارجی اربعین در قالب هشت جلسه اصلی ستاد اربعین بررسی‌شده است.

حسن رستم زاد با اشاره به اینکه یکی از افتخاراتی که نصیب مردم شهرستان آستارا شده خدمت‌رسانی به زائران کشورهای حوزه قفقاز است، گفت: در این راستا خیران و بازاریان مشارکت کرده و فعال هستند.

وی، ادامه داد: مرز زمینی آستارا این روزها در تکاپو حسینی است و به میزبانی از زائران خارجی اربعین حسینی افتخار می‌کنیم.

فرقی ندارد کجای دنیا باشی و فاصله‌ات تا کربلا چقدر باشد، مهم این است که عشق به حسین (ع) مرزها را درنوردیده و عاشقان ابا عبدالله (ع) در همه جای دنیا «لبیک یا حسین» گویان اربعین سرور و سالار شهیدان را به سوگ می‌نشینند.

در شهرستان مرزی آستارا هم جاماندگان کربلای معلی با جان‌ودل از زائران خارجی اربعین حسینی با افتخار تمام پذیرایی می‌کنند.

کد خبر 4742645

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول