امضای 6 سند همکاری در نشست سران سازمان همسود


سران کشورهای عضو سازمان همسود در شهر «عشق آباد» 6 سند همکاری امضا و ازبکستان را برای میزبانی نشست بعدی انتخاب کردند.

امضای 6 سند همکاری در نشست سران سازمان همسود

به گزارش شفاف، در پایان نشست سران کشورهای عضو سازمان همسود در شهر «عشق آباد» 6 سند همکاری امضا شد.

در این نشست اسنادی از جمله، انتقال ریاست سازمان همسود به ازبکستان در سال 2020، توافقنامه برگزاری نشست بعدی سران سازمان در شهر «تاشکند»، توافقنامه همکاری استراتژیک اقتصادی در چارچوب سازمان همسود، پیام رؤسای سازمان به مردم کشورهای عضو به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد پیروزی در جنگ جهانی دوم، کنوانسیون تبادل افراد محکوم شده و برنامه همکاری کشورهای سازمان همسود در زمینه مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی برای سال‌های 2020- 2022 توسط سران این سازمان بین‌المللی امضا شد.

در اجلاس رؤسای روسیه، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، مولداوی و ارمنستان حضور داشتند.

مقامات دولت اوکراین با اینکه دعوت کمیته اجرایی سازمان همسود را قبول کرد اما به دلیل وجود اختلافات با دولت روسیه در نشست حضور پیدا نکردند.

همکاری‌های اقتصادی، مسائل امنیتی و تقویت ظرفیت‌های دفاعی در برابر تأثیرات جنگ‌های تجاری و تحریم‌ها موضوع‌های اصلی نشست بود.

نشست بعدی شورای رؤسای جمهور کشورهای جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع 16 اکتبر سال 2020 میلادی در ازبکستان به ریاست این کشور برگزار می‌شود.

تمهیدات لازم برای برگزاری این نشست تنظیم و با همکاری کمیته اجرایی جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع با طرف ازبکی تدوین شده است.

همچنین پیشنهاد برگزاری نشست دوره‌ای شورای روسای اتاق‌های بازرگانی و صنایع جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع و هفته ابتکارات بازرگانی همسود تحت سرپرستی ازبکستان در این نشست ارائه شد.

سازمان کشورهای مستقل مشترک‌المنافع پس از فروپاشی شوروی سابق شکل گرفت و اولین نشست این سازمان آگوست سال 1993 میلادی برگزار شده است.

بیانیه تأسیس این سازمان 21 دسامبر 1991 (20 آذر 1380) در «آلماتی» منتشر و توسط سران کشورهای شرکت کننده در نشست از جمله آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و اوکراین امضا شد.

گرجستان 8 اکتبر 1993 (16 مهر1382) به دنبال موافقت رؤسای جمهور کشورهای عضو با درخواست عضویت این کشور در این سازمان به عضویت سازمان کشورهای مستقل مشترک‌المنافع درآمد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها