حافظ در اشعار خود «آز» را مایه زشتی ها می داند


حافظ در اشعار خود «آز» را مایه زشتی ها می داند

دادبه با تاکید بر اینکه حافظ در اشعار خود روی «آز» دست گذاشته که مایه تمام زشتی هاست که آن را از خلق و خوی بشر حذف کند، گفت: درمان آز تنها با عشق شکل می گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «اصغر دادبه»، امروز (شنبه 20 مهر) در نشست های علمی یادروز حافظ شیرازی که در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد، با سخنرانی با موضوع «حافظ و انسان امروز»، گفت: مهر و اردیبهشت، محرم و صفر ماست اما با یک تفاوت جزئی، چرا که ادیبان هم در این 2 ماه سخنرانی های مختلف دارند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه در منطق یک تقسیم وجود دارد که در برهان است دلیل نقضی یا دلیل حلی است، افزود: اگر حافظ برای انسان امروز حرفی نداشت این بزرگداشت ها برگزار نمی شد.

وی با اشاره به اینکه حافظ بدون اینکه بوق های رسانه ای برای آن تبلیغ کنند، شناخته شده است و سعدی و فردوسی هم همین هستند، افزود: انسان ها غیر از نیاز مادی نیازهایی دارد که آن نیازهایی است که از هنر پدید می آید را نمی توان سرکوب کرد.

دادبه با اشاره به اینکه شهود مرحله آخر تعقل است، اظهارداشت: آنچه که محقق شده است شاید لازم بوده ولی کافی نبوده است.

وی با اشاره به اینکه فردوسی گفته ام الفساد «آز» است و حافظ هم روی آن توجه داشته، تاکید کرد: نگاه حافظ و فردوسی به ایران عزیز و زبان فارسی به زبان خودشان بوده است البته هرکدام به زبان خود این را نشان داده اند.

دادبه با تاکید بر اینکه حافظ در اشعار خود روی «آز» دست گذاشته که مایه تمام زشتی هاست که آن را از خلق و خوی بشر حذف کند، یادآور شد: درمان آز تنها با عشق شکل می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه از بس که شاعران بزرگ و اشعار آنان در کنار ما بوده است و به آن توجه نکرده ایم متوجه این ارزش نمی شویم اما خارجی ها با ترجمه متوجه این موضوع می شوند، افزود: عشق و محبت عامل پیوند انسان هاست، امروز مردم دنیا پر از کینه هستند، یک تصادف اتفاق می افتد چه جنجال ها می شود، امروز نیاز مردم جستجوی عشق و محبت است.

دادبه گفت: آزادی یک پدیده جدید نیست، زیر این آسمان هیچ چیز تازه نیست فقط شکل و رنگ آن تغییر کرده است.

پایان پیام/130

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود