قبرستان نشتیفان خواف


قبرستان نشتیفان یکی از مکان‌های تاریخی روستای نشتیفان خواف است که اعتقادات مذهبی با خطوط خاص بر روی سنگ قبر‌ها و ظاهر قبور شکل گرفته است. سنگ قبرهای قبرستان نشتیفان عمودی و بسته به اهمیت صاحب قبرارتفاع سنگ آن بلندتر می‌شود. طول مزارکه با خرده سنگ پوشیده شده نیز بسته به اهمیت متوفی طویل‌تر می‌گردد […] نوشته قبرستان نشتیفان خواف اولین بار در جامع...

قبرستان نشتیفان یکی از مکان‌های تاریخی روستای نشتیفان خواف است که اعتقادات مذهبی با خطوط خاص بر روی سنگ قبر‌ها و ظاهر قبور شکل گرفته است. سنگ قبرهای قبرستان نشتیفان عمودی و بسته به اهمیت صاحب قبرارتفاع سنگ آن بلندتر می‌شود. طول مزارکه با خرده سنگ پوشیده شده نیز بسته به اهمیت متوفی طویل‌تر می‌گردد و گاهی به سه یا چهار متر می‌رسد. بر روی برخی از سنگ قبر‌های قبرستان نشتیفان تصویر پنجه دست و بر روی برخی دیگر پنجه معکوس دیده می‌شود.
پنجه در مذهب تشیع به عنوان سمبل دست بریده حضرت عباس (ع) و پنج تن آل عبا مقدس است ولی در این قبرستان که متعلق به اهل تسنن است مفهوم دیگری باید داشته باشد. این علامت در کشور هندوستان، تونس، مراکش، بوسنی وهرزگوین و جمهوری آذربایجان نیز یک نقش مقدس بشمار می‌آید.

در کشور مراکش این دست را تحت عنوان دست حضرت فاطمه مقدس می‌دارند و در مذهب یهود نیز از پنجه معکوس با علامت ستاره داوود و شمعدان هفت شاخه و نیز چشم برای جلوگیری از چشم زخم استفاده می‌شود. بودائی‌ها هم دست را مقدس می‌دارند. در بعضی از قبور هم در بالا و هم در پائین قبر سنگ گور گذاشته شده، بر روی برخی از سنگ گور‌ها باخط کج و معوجی نام صاحب قبر وتاریخ وفات وی نوشته شده است.

قبرستان نشتیفان خواف
نشتیفان این شهر که در جنوب شرقی شهرستان خواف استان خراسان رضوی قرار گرفته، آسیاب‌های بادی قدیمی دارد که از باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان نیرو می‌گرفتند بنابراین نشتیفان را دیار آسباد‌ها می‌نامند. نشتیفان یکی از مراکز تولید عمده نهال در سطح کشور است. از جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به آسباد‌های نشتیفان، مسجد جامع این شهر و قبرستان‌هایی که به شیوه مقبره‌های زرتشتیان باستان اطراف شهر را فراگرفته‌اند، اشاره کرد.

قبرستان نشتیفان خواف
قبرستان نشتیفان خواف

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا