104 تن گوشت فاسد از چرخه تولید در تیران خارج شد


104 تن گوشت فاسد از چرخه تولید در تیران خارج شد

اصفهان- ایرنا- مدیرشبکه دامپزشکی تیران‌ و کرون گفت: 104 تن از مجموع 10 هزار 400 تن گوشت سفید و قرمز تولید شده یک سال گذشته در این شهرستان به دلایل بهداشتی قابلیت عرضه در بازار را نداشته است.

فضل الله صالحی روز شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: واکسیناسیون و نظارت‌های دامپزشکی در کشتارگاه‌های دام و طیور این شهرستان و مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی مانع از فروش محصولات فاسد شده که سلامت غذایی در این منطقه وجود دارد.

وی بیان‌کرد: بیمارهای مشترک بین انسان و دام در این منطقه تا بیش از 90 درصد کنترل شده و فعالیت‌های نظارتی و 80 درصد از عملیات واکسیناسیون دام و طیور به صورت رایگان انجام می‌شود.

مدیرشبکه دامپزشکی تیران‌ و کرون با بیان اینکه جایگاه و اهمیت دامپزشکی تا حد مطلوب در این شهرستان شناخته‌ نشده است، تصریح‌کرد: در زمان حاضر همکاری نهادهای اداری، مردم و فعالان حوزه تولید فرآورده‌های خام دامی نسبت به 10 سال گذشته شناخت و همکاری خوبی نسبت به دامپزشکی دارند اما باید این آگاهی‌ها بیشتر شود.

وی اضافه‌ کرد: در یک سال گذشته 500 نوبت نظارت از دامداری‌ها، مرغداری ها و مراکز تولید فرآورده‌های خام دامی انجام شده که جلوگیری از گسترش بیماری‌ها در منطقه و خسارت به فعالان اقتصادی این حوزه از نتایج آن است.

به گفته صالحی 9 هزار دام سنگین در بیش از 130 دامداری صنعتی و سنتی و بیش از 90 هزار دام سبک، یکصد واحد مرغداری و پرورش 100 هزار قطعه شترمرغ در تیران‌وکرون وجود دارد که چنین وضعیتی از اهمیت و جایگاه خاصی در اقتصاد برخور دار است.

وی ادامه‌ داد: نظارت بهداشتی برای پیشگیری از بیماری‌ها و جلوگیری از آلودگی در منطقه از برنامه های دامپزشکی این شهرستان است چرا که موقعیت جغرافیایی تیران و کرون و میزان انتقال دام و طیور احتمال انتقال بیماری را افزایش می‌دهد.

مدیرشبکه دامپزشکی تیران‌ و کرون همکاری بین بخشی، تعامل برای کنترل بیماری‌ها و شناخت جایگاه دامپزشکی در تامین مواد غذایی سالم در تحقق شعار سلامت محصولات غذایی از مرزعه تا مراکز عرضه محقق خواهد شد.

بیش از 100 واحد دامداری سنتی و صنعتی و بیش از100واحد مرغداری در مجموع با تولید سالیانه 10 هزار تن گوشت سفید و 400 تن گوشت قرمز نقش مهمی در تولید فراورده‌های خام دامی دارد.

این شهرستان رتبه دوم گوشت بوقلمون را در استان اصفهان دارد و سالیانه 12 هزار تن شیر در این منطقه تولید می شود.

در یک سال گذشته بیش از 400 هزار نوبت سر گوسفند و بز و 46 هزار نوبت سر گاو و گوساله در این شهرستان علیه بیماری‌ها واکسینه شده‌اند.

7131/6026/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طحان نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است