توضیحات وزارت اقتصاد درباره انتشار عملکرد سازمان های وابسته


توضیحات وزارت اقتصاد درباره انتشار عملکرد سازمان های وابسته

روابط عمومی وزارت اقتصاد در پی انتشار گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ ۶ نکته در خصوص انتشار گزارش های سالیانه سازمان های وابسته به این وزارتخانه را اعلام کرد. ...

روابط عمومی وزارت اقتصاد در پی انتشار گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ ۶ نکته در خصوص انتشار گزارش های سالیانه سازمان های وابسته به این وزارتخانه را اعلام کرد.
توضیحات وزارت اقتصاد درباره انتشار عملکرد سازمان های وابسته
به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، روابط عمومی وزارت اقتصاد در پی انتشار گزارش باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر ضعف‌های پیدا و پنهان وزارت امور اقتصاد و دارایی/ نبود شفافیت، آفتی آشکار برای سیستم اقتصادی کشور است؛ ۶ نکته در خصوص انتشار گزارش های سالیانه سازمان های وابسته این وزارتخانه را اعلام کرد.
در مطلب "ضعف‌های پیدا و پنهان وزارت امور اقتصادی و داریی/ نبود شفافیت، آفتی آشکار برای سیستم اقتصادی کشور است" اشاره شده کهبیشترین تمرکز وزارت اقتصاد به دستاورد‌های سازمان امور مالیاتی، بیمه و چند موضوع خلاصه می‌شود و سکوت طولانی مدت دیگر بخش‌های وابسته به این سازمان‌ها، کمی اقتصاددانان را در باره عملکرد نهاد‌های مربوط به این وزارتخانه نگران کرده است؛ در این رابطه باید گفت: آیا انتشار کتاب گزارش اهم عملکرد و دستاورد‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی (شهریور ۱۳۹۷ لغایت مرداد ۱۳۹۸) که به مناسبت هفته دولت صورت پذیرفته است و در آن به دستاورد‌های خزانه داری و مدیریت مالی دولت، ارتقاء توان تولید ملی و بهبود محیط کسب و کار، نظام بانکی، ارتقاء عملکرد نظام گمرکی، سرمایه‌گذاری خارجی، توسعه صنعت بیمه، توسعه و تعمیق بازار سرمایه، خصوصی‌سازی، فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند و هسته‌های اندیشه‌ورزی پرداخته شده است و اینفوگرافی‌های آن نیز در سایت وزارت اقتصاد و سازمان‌های تابعه و رسانه‌های گروهی به صورت گسترده اطلاع‌رسانی شده است، در کنار تعداد زیادی از مصاحبه‌های وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی و مسئولان ارشد این وزارتخانه و ... نشانه سکوت طولانی مدت و تمرکز وزارت اقتصاد صرفاً به دستاورد‌های سازمان امور مالیاتی، بیمه و چند موضوع دیگر است؟ یا اینکه انتشار گزارش عملکرد یکساله نشانه پویایی و پاسخگو بودن در حوزه مسئولیت‌های این وزارتخانه است.
در جای دیگری از مطلب باشگاه خبرنگاران اشاره شده است که آخرین اخبار سازمان سرمایه گذاری و کمک به اواخر سال ۱۳۹۷ است. این در حالی است که با مراجعه به سایت سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، گزارش اهم دستاورد‌های یکساله سازمان مذکور را از شهریور ماه ۱۳۹۷ لغایت مرداد ۱۳۹۸ که به شاخص‌های اصلی عملکرد این سازمان پرداخته است و همچنین اینفوگرافی آن را مشاهده می‌کنیم.
در بخش دیگر مطلب باشگاه خبرنگاران آمده است. نتیجه جستجوی نام سازمان حسابرسی، پژوهشکده امور اقتصادی و مابقی بخش‌ها تنها به چند خبر انتصاب ختم می‌شود. در این باره نیز اگر نویسندگان مطلب به سایت سازمان حسابرسی بخش اخبار مراجعه و اخبار این سازمان را مشاهده می‌کردند، قطعا اینگونه، خدمات این سازمان را زیر سوال نمی‌بردند و در خصوص پژوهشکده امور اقتصادی که ماهیت وظیفه‌ای آن مطالعاتی است، سایت پژوهشکده اطلاعات خوبی را در حوزه وظیفه‌ای خود در اختیار مخاطبان گذاشته است.
در جای دیگری از مطلب باشگاه خبرنگاران جوان آمده است. تا یکسال گذشته نیز عدم گزارش‌های شفاف گمرک منجر به اتفاقات عدیده از جمله دپوی خودرو‌های وارداتی در گمرک شد و یا گمرک شهید رجایی حدود ۱۰ ماه است که با سرپرست اداره می‌شود، در این خصوص نیز تأکید می‌نماید اظهار نظر در خصوص سازمان مهمی مثل گمرک نیازمند توجه به تمام شاخص‌های اصلی عملکرد نهاد مذکور است و نمی‌توان بدون توجه به این شاخص‌ها، عملکرد سازمانی را خوب یا ضعیف توصیف کرد.
مع‌الوصف نظر این رسانه را به گزارش عملکرد یکساله اخیر گمرک جلب می‌نماید که خدمتگذاران مردم در گمرک در اقصی نقاط کشور با تلاش شبانه روزی عملکرد قابل توجه‌ای را از خود بر جای گذاشته‌اند، پیشنهاد می‌شود دوستان رسانه‌ای برای آگاهی از گزارش عملکرد یکساله اخیر گمرک به سایت این سازمان مراجعه نمایند.
همچنین در مطلب باشگاه خبرنگاران جوان به دو کارت زرد وزیر به دلیل دریافت هزینه پیامک حساب‌های بانکی و سامانه حقوق و مزایای کارکنان دولت اشاره شده است. در حالی که اگر پایش رسانه‌ای مختصری در این خصوص انجام می‌شد اطلاعات زیادی از عدم ارتباط این موضوع با وظایف و اختیارات وزارت اقتصاد به دست می‌آمد که اظهارات برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در این راستا، رسانه‌ای شده است.
در پایان تأکید می‌نماید: در شرایطی است که علی‌رغم تروریسم اقتصادی آمریکا بر علیه مردم ایران اسلامی، با تلاش خدمتگذاران بخش‌های مختلف نظام از جمله وزارت امور اقتصادی و دارایی و همراهی مردم شریف ایران اسلامی، اقتصاد کشور از تلاطم عبور کرده و بر اساس بیانات اخیر مقام معظم رهبری کشور وارد ثبات اقتصادی شده است. امید بخشی و اعتماد آفرینی در جامعه بایستی از اولویت‌های رسانه‌های جمعی و به ویژه ارکان رسانه ملی باشد و البته نقد سازنده به همراه پیشنهادات نیز قطعا در بهبود شرایط کمک خواهد نمود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش