قدردانی غیر منتظره ایرانی‌ها از خادمان عراقی/ اجرای «خیرالاحباب» در موکب‌ سفیر آفتاب+ فیلم


قدردانی غیر منتظره ایرانی‌ها از خادمان عراقی/ اجرای «خیرالاحباب» در موکب‌ سفیر آفتاب+ فیلم

مرکز ماوا بنا به سنت چند سال اخیر خود در مسیر پیاده روی زائران حسینی در موکب سفیر آفتاب (عمود ۹۷۵) به اجرای سرود نمایشی به ۴ زبان (فارسی، عربی، ترکی، انگلیسی) خواهد پرداخت.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، این روزها دشمنان تلاش بسیاری کردند تا به رابطه ریشه دار، غنی و مذهبی مردم ایران و عراق حمله کنند و در این بین برخی اعتراضات مردم عراق را به ایران نسبت دادند.

اما در کنار همه این نفرت پراکنی ها و تفرقه انگیزی های دشمنان، طی روزهای اخیر نماهنگی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که هم در ایران طرفداران زیادی پیدا کرده و هم در عراق مدام دست به دست می شود.

ماجرای این نماهنگ که «خیرالاحباب» نام دارد، قدردانی غیر منتظره یک گروه سرود از موکب داران عراقی است. در حقیقت مرکز ماوا بنا به سنت چند سال اخیر خود در مسیر پیاده روی زائران به موضوع تشکر و قدردانی از موکب داران و خدام الحسین(ع) می پردازد و سرود «خیرالاحباب» که در سال های اخیر توسط مرکز ماوا و با هدف تشکر و قدردانی از موکب داران مسیر پیاده روی اربعین و خدام الحسین(ع) ساخته شده و مورد استقبال عراقی ها قرار گرفته بود، در مراسم پیاده روی امسال به صورت زنده برای موکب داران اجرا شد.

این حرکت توسط یک کاروان سرودی به صورت میدانی برای موکب داران عراقی اجرا شد و از امروز ۲۰ مهرماه از شهر نجف کار خود را آغاز و تا ۲۶ مهرماه ادامه خواهد داشت. کاروان سرودی «خیرالاحباب» به صورت کاملا غیرمنتظره در مسیر پیاده روی از موکب دارانی که مشغول خدمت به زائران حسینی هستند، تشکر و قدردانی کرد.

بد نیست کسانی که عازم پیاده‌روی اربعین هستند، بدانند که موکب سفیر آفتاب هم در ایام اربعین حسینی در عمود ۹۷۵ به اجرای سرود نمایشی به ۴ زبان (فارسی، عربی، ترکی، انگلیسی) می‌پردازد. این اجراها از تاریخ ۲۰ مهرماه آغاز شده‌اند و در هر روز ۵ نوبت روی صحنه خواهد رفت. حماسه عاشورا، راهپیمایی بزرگ اربعین، مقاومت در برابر ظلم و تشکر از خدام و موکب داران عراقی از جمله مواردی است که در «سرود نمایش الحسین یجمعنا» به آن پرداخته می‌شود.

قدردانی غیر منتظره ایرانی‌ها از خادمان عراقی/ اجرای «خیرالاحباب» در موکب‌ سفیر آفتاب+ فیلم

موکب به موکب از خدام عراقی قدردانی شد

با گسترده شدن رخداد اربعین در همه ابعاد و با توجه به مخاطبان متنوع و مختلفی که با زبان‌های مختلف در این مسیر گردهم جمع میشوند، تلاش برخی از گروه‌های فرهنگی در این است که از این فرصت بیشترین حسن استفاده را برای فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی صورت دهند.

در این بین سرود و موسیقی به همراه یک نمایش مخاطب پسند می‌تواند رویدادی جذاب را در مسیر پیاده روی اربعین برای زائران رقم بزند. ماوا از جمله گروه‌هایی است که سعی کرده در سال‌های اخیر با بهره‌گیری از فضای پیاده روی اربعین نوعی از اجرا در فضای سرود و نمایش را به اجرا درآورد.

این نوع اجرا ترکیبی است از اجرای سرودهای متصل به هم به همراه هنرهای نمایشی و جذابیت‌های بصری که به مدت ۳۰ دقیقه روی صحنه می‌رود.

این اجراها از ۷ صبح تا ۹ شب در فواصل زمانی معینی اجرا می‌شود، پنج سرود در قالب نمایشی که سناریویی ویژه دارد، به زبان های فارسی-عربی و ترکی خوانده و اجرا می‌شود تا مخاطبان مختلف بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

نام این سرود نمایش که در عمود ۹۷۵ اجرا میشود «حسین یجمعنا» نام دارد و به حماسه عاشورا و پیاده‌روی اربعین می‌پردازد و محتوای سرودها درونمایه‌ای از همدلی و وحدت حول نام مقدس اباعبدالله الحسین (ع) است و یک سرود هم به موضوع تشکر و قدردانی از خدام عراقی اختصاص دارد.

ترکیب سرودهای اجرا شده در نوانمایش «حسین یجمعنا» به نحوی است که هارمونی موضوعی و محتوایی و شکلی به شدت فکر شده‌ای دارد.
سرودهای احساسی حول محور همدلی و وحدت شیعیان در دفاع از مرزهای اعتقادی و میهنی، مقاومت و ایستادگی در مقابل ظلم و همچنین اهمیت جهانی شدن و شناساندن امام حسین(ع) به جهانیان ترکیب قابل توجه و مخاطب پسندی را ارائه داده است.

قدردانی غیر منتظره ایرانی‌ها از خادمان عراقی/ اجرای «خیرالاحباب» در موکب‌ سفیر آفتاب+ فیلم

* سرود نذری

یکی از فرصت‌هایی که موکب سفیرآفتاب در عمود ۹۷۵ ایجاد کرده است، در اختیار قرار دادن استیج اجرا به گروه‌های سرودی است که در مسیر راهپیمایی اربعین حاضر شده‌اند‌.

سفیر آفتاب طی فراخوانی با عنوان سرود نذری از گروه‌های سرود حاضر در پیاده‌روی اربعین دعوت کرد تا از ظرفیت مجموعه ماوا در عمود ۹۷۵ برای اجرای سرود استفاده کنند.

* اجرای پاتوقی و غیرمنتظره در موکب‌ها

اجرای سرود و تواشیح به صورت کاملا غیرمنتظره در موکب‌های عراقی یکی از اقدامات مثبت در راستای قدردانی از مردم عراق است که به همت یک گروه ایرانی این روزها در حال رقم خوردن است. گروه تواشیح «الغدیر» به همت مرکز موسیقی ماوا در طریق معروف نجف به کربلا با خواندن سرودی عربی از موکب‌داران عرب‌زبان تشکر می‌کنند.

این گروه که درست شبیه به پراکندگی سنی زائران پیاده‎روی اربعین حسینی از نوجوان و جوان و میان‌سال در آن حضور دارند، هم‌زمان با ورود به موکب‌های کوچک و بزرگ عربی مشغول خواندن اشعاری زیبا می‌شوند که مضمون آن تشکر از خدمات موکب‌داران در راه زیارت امام حسین(ع) است.

تصاویر زیبای منقلب شدن موکب‌دارها در واکنش به این شعرخوانی گنیجینه ارزشمند دوستی و وحدت میان شیعیان است، آن‌ها که بدون چشم‌داشت به زائران امام حسین(ع) خدمت می‌کنند.

گروه ایرانی «خیرالاحباب» یک گروه ۳۰ نفره است که در مسیر پیاده روی اربعین مهمان موکب‌های عراقی می‌شوند و با یک اجرای هنری به همراه دسته سنج و دمام زن و با خواندن یک سرود زیبای عربی از مهمان‌نوازی آن‌ها تشکر می‌کنند.
این سرودها که به زبان عربی و عامیانه است توانسته ارتباط خوبی با عراقی ها برقرار کند. در بخشی از این سرود آمده است:

《سپاس ای خدمت گزاران، ای خدمتگزاران حسین
سرور آزادگان شما را حفظ کند
و حضرت زهرا شما را در کنف حمایت خود نگاه دارد
خداوند شما را در برابر دشمنان حمایت کند
شما شایسته‌اید، اهل جود و فضل و بخشش هستید...》

قدردانی غیر منتظره ایرانی‌ها از خادمان عراقی/ اجرای «خیرالاحباب» در موکب‌ سفیر آفتاب+ فیلم

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قطعی شد ناریمان الصالحی، زن عراقی مصطفی زمانی است ! + بیوگرافی عروس عراقی و عکس ها