ناگفته‌های جوان در حضور استاندار


ناگفته‌های جوان در حضور استاندار

بیرجند - ایرنا - بانوی جوانی که به عنوان نماینده جوانان فرصت سخن گفتن در حضور استاندار و جمع مدیران استان خراسان جنوبی را یافت، اعتقاد داشت صحبت‌هایش ممکن است به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید برای همین به گفته یک حکایت بسنده کرد.

حدود یک سال از آخرین نشست ستاد ساماندهی امور جوانان خراسان جنوبی می‌گذرد؛ نشستی که در هشتم مهرماه ۹۷ برگزار شد. در مدت یک سال گذشته، هم استاندار به عنوان رئیس ستاد ساماندهی امور جوانان تغییر کرد و هم مدیرکل ورزش و جوانان استان که نقش دبیر این ستاد را به عهده دارد.

اما دغدغه‌های جوانان در این یک سال همچنان پابرجاست از همین رو مرضیه شهریاری یکی از مدعوین سی و یکمین نشست ستاد ساماندهی امور جوانان خراسان جنوبی فرصتی به‌دست آورد تا در حضور مقام عالی دولت در استان و سایر مدیران به نمایندگی از دغدغه‌های هم‌سن و سالان خود بگوید.

وی گفت: باعث افتخار است که بعد از یک‌سال در خدمت بزرگانم، تصمیم نداشتم امروز صحبت کنم چون صحبت‌های من به مذاق خیلی‌ها خوش نمی‌آید. (در این لحظه استاندار هم لبخندی زد)

سمن‌های حوزه جوانان هم فعال هستند و هم بیش‌فعال

شهریاری در ادامه با بازگو کردن حکایت معروف وعده پادشاه و نگهبان یخ زده! اظهار داشت: «پادشاهی عادت داشت گاهی به نگهبانان کاخش سر بزند، یک روز هنگام سرکشی به یکی از نگهبانان گفت آیا می‌خواهی در این هوای سرد برایت لباس گرم بیاورم؟ و نگهبان نیز از این حرفش استقبال کرد اما وقتی پادشاه وارد کاخ شد، هوای گرم داخل، وعده‌ای که به نگهبان داده بود را از یادش برد و صبح دید که نگهبان مرده و روی کاغذی نوشته تمام زمستان را با لباس اندک به سرکردم ولی امید به لباس گرم تو مرا کشت.»

وی ادامه داد: بحث ما اینجا هویت جوانان و اعتماد به آنها است اما اعتماد نه به آن معنا که بودجه‌ای را اختصاص دهند بلکه وقتی فعالیتی را انجام می‌دهیم حضور بسیاری از مدیران را شاهد هستیم اما بعد از آن صحبت‌هایی شنیدیم که انرژی را از ما می‌گیرد.

این فعال مدنی در حوزه جوانان با بیان اینکه چنین انتظاری از مدیران نداریم خطاب به استاندار گفت: سمن‌های حوزه جوانان هم فعال هستند و هم بیش‌فعال، چرا که دختران و زنان زیادی وارد این حوزه شدند و حتی افراد بد سرپرست را حمایت می‌کنند.

وی وجود یک دغدغه را علت ورود جوانان به این حوزه دانست و افزود: بیکار نیستیم که بخواهیم این فعالیت‌ها را انجام دهیم، ما هم برای وقت خود ارزش قایل هستیم و فکر نکنید بیکاریم و از روی بیکاری در اتاق شما مدیران را می‌زنیم و درخواستی داریم.

شهریاری با بیان اینکه همیشه پول نخواسته‌ایم اظهار داشت:بعضی مواقع اعتماد و حضور مدیران برای ما اهمیت دارد ولی این اتفاق نمی‌افتد که شاید خود ما مقصر هستیم.

وی عنوان کرد: شناسه ملی که می‌توانیم از طریق آن با دستگاه‌های مختلف تفاهم‌نامه امضا کنیم از خواسته‌های مجمع جوانان است که تاکنون درخواست آن را داشتند و الان دیگر آن را نمی‌خواهیم چون هر وقت خواسته خود را مطرح کرده‌ایم مورد هجمه قرار می‌گیریم و دوستان عصبانی می‌شوند وگرنه ما خواسته غیر معقولی نداریم حرف ما این است که در کنار هم برای استان تلاش کنیم.

البته حاشیه‌های این نشست به همین جا ختم نشد بلکه مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی که در ابتدا تلاش داشت با توضیحاتی از مصوبات شورای عالی ورزش و جوانان سطوح این شورا، ستاد استانی و اهداف آن را معرفی کند با تذکر استاندار مواجه شد که گفت: از این توضیحات بگذرید و وارد بحث مصوبات شوید.

حسن عزیزی یکی از مصوبات مهم سی و امین جلسه ستاد هماهنگی امور جوانان خراسان جنوبی در سال گذشته را بحث تهیه تدوین سند جوانان عنوان کرد اما از توضیحات او و معاونش مشخص شد که هنوز این سند به نتیجه نرسیده است.

برآیند توضیحات آنها این بود که برای موضوع تهیه و تدوین سند جوانان سال گذشته با رئیس وقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مکاتبه‌ای انجام داده‌اند که به خاطر موضوع بودجه مورد موافقت قرار نگرفته و با وجود اینکه بیش از پنج ماه از معارفه رئیس جدید این سازمان می‌گذرد، دیگر پیگیری هم برای آن نشده است.

این موضوع باعث تعجب استاندار شد و از آنها خواست مجدد درخواست خود را به جریان اندازند و از رئیس فعلی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در این خصوص کمک بگیرند.

البته یکی از اساتید دانشگاه به عنوان طرف تفاهم‌نامه این سند و مجری طرح قرار بود در بخش‌هایی از نشست حاضر و توضیحات تکمیلی را درباره روند کار ارایه دهد که تا پایان نشست این حضور اتفاق نیافتد.

مدیرکل ورزش و جوانان که همچنان به معرفی تالارهای گفت وگو به عنوان یکی از مصوبات قبلی این نشست مشغول بود مجدد با این تذکر استاندار مواجه شد : توضیح دهید در رابطه با ایجاد تالار گفت و گو در استان چه اقدامی انجام شده است.

عزیزی در این بخش از معاون فرهنگی و امور جوانان خود خواست توضیحات لازم را ارایه دهد.

بخش دیگری از نشست معرفی خبرگزاری برنا وابسته به وزارت ورزش و جوانان بود که دبیر نشست از مصطفی ملایی سرپرست نمایندگی این خبرگزاری در خراسان جنوبی خواست گزارش لازم را ارایه دهد .

او که مشغول گرفتن عکس درآن سمت سالن جلسات بود خود را به صندلی‌اش رساند که در این موقع استاندار گفت: آقای ملایی همزمان هم می‌خواهی عکس بگیری هم صحبت کنی؟ معلوم است که جوان بیش‌فعالی هستی.

برجوانی ما ببخشید!

در بخش دیگری از این نشست که مدیرکل ورزش و جوانان مشغول توضیحاتی در خصوص برنامه‌های اوقافت فراغت بود با این سوال استاندار مواجه شد «تا آخر جلسه نکند تصمیم دارید شما صحبت کنید؟ قرار است شما این نشست را با دستور کارها مدیریت کرده نه اینکه سخنرانی کنید »که مدیرکل ورزش و جوانان با خنده گفت: برجوانی ما ببخشید!

استاندار در این بخش از وی خواست که گزارشی از یک سال گذشته ارایه کند و عزیزی باز هم از معاونش درخواست ارایه گزارش کرد که معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار گفت: هرچی کار سخت هست که به خانم معاون می‌دهید.

مدیرکل ورزش و جوانان هم دوباره تریبون را به دست گرفت و اظهار داشت: چون آقای خوش خبر را خیلی دوست دارم یک توضیحی می‌دهم که معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار در پاسخش افزود: ولی من شما را دوست ندارم . مدیرکل ورزش و جوانان هم بیان کرد: این نشان می‌دهد هنوز نتوانستم...، ما زیر مجموعه شما هستیم و شما را دوست داریم، لذا اگر تذکر می‌دهید باید آویزه گوشمان باشد حتما سعی می‌کنیم هر چه بهتر همسو با رویکردها باشیم و اقدامات مبارکی را رقم بزنیم.

در بخشی از نشست که معاون امور فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان مشغول معرفی سمن‌های استان بود عنوان کرد: در همه شهرستان‌ها به جز بشرویه و درمیان سمن داریم و در این ۲ شهرستان جوانان پای کار نمی‌آیند که استاندار از آنها خواست در این شهرستان‌ها حضور پیدا کرده و مستقیم با جوانان در ارتباط باشند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری خراسان جنوبی نیز با این توضیح که سمن‌های ورزش باید مجوز از وزارت کشور داشته باشند گفت: سال گذشته به این سمن‌ها یک میلیارد و ۲۰۵ میلیون تومان اعتبار داده شده ولی کل اعتباراتی که به سمن‌های دیگر از جمله سمن‌های وزارت کشور داده شده ۴۰۰ میلیون تومان بوده است.

اصغر موسوی کیا با بیان اینکه سال گذشته هیچ هماهنگی با دفتر امور اجتماعی استانداری خراسان جنوبی نشده است افزود: امسال حتما باید از طریق دفتر اجتماعی مجوز سمن‌های ورزش نیز انجام شود لذا اگر اعتباری امسال آمده اطلاع نداریم و باید با استانداری هماهنگ شود.

چرا فقط نهادهای حمایتی اینجا عملکرد دارند؟

گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی در خصوص مطالبات جوانان دستور کار دیگر نشست بود که مدیرکل ورزش و جوانان استان از استاندار اجازه خواست برخی مدیران گزارش عملکرد خود ارایه دهند . مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان و مدیرکل بهزیستی از جمله کسانی بودند که در این زمان نوبت ارایه گزارش داشتند که استاندار سوال کرد چرا فقط نهادهای حمایتی اینجا عملکرد دارند؟

معتمدیان با بیان اینکه گزارش عملکردها مشخص است خواست که فرصتی بیشتر در اختیار جوانان قرار گیرد تا مطالبات و پیشنهادات خود را مطرح کنند که در این زمان دبیر نشست با رعایت نگاه جنسیتی گفت: ۲ نفر از جوانان استان یک نفر زن و یک نفر مرد در نشست حضور دارند که به نمایندگی خواسته‌ها را بیان می‌کنند.

وی ادامه داد: البته اگر شما اجازه دهید چهار نفر از جوانان صحبت کنند که استاندار گفت: اشکالی ندارد ما پیرمردها کمتر صحبت می‌کنیم تا زمان به جوان‌ترها برسد.

مدت بیش از ۱۰ دقیقه در اختیار یکی دیگر از جوانان قرار گرفت تا طرح کارآفرینی با موضوع شتابدهی به صنایع دستی و سوغات را برای اعضا تشریح کند و در این مدت برخی از اعضا با دقت تمام نگاهشان به صفحه نمایشگر مقابل بود تا بیشتر از جزئیات این طرح سردرآورند و برخی هم مدام نگاه به ساعت می‌کردند که گویا منتظر بودند زودتر نشست تمام شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی که در این نشست زمان محدودی برای ارایه گزارش داشت گفت: با توجه به اینکه گزارش سر فصل‌های مختلف و متنوع دارد امکان ارایه در زمان محدود نیست لذا ممکن است مطلب شهید شود ! پس مکتوب به آقای استاندار ارائه می‌کنم.

شهردار بیرجند نیز عنوان کرد که دعوت نامه نیم ساعت قبل از شروع نشست برایش ارسال شده است.

در پایان زمانی که معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی خواست صحبت کند مدیرکل ورزش و جوانان از او خواست صحبت‌هایش را با نگاه نقادانه مطرح کند اما خوش‌خبر گفت: نقد باشد برای بعد.


۹۸۹۳* ۶۰۵۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان