خلیل‌زاده: سه سال قهرمان شدیم، امسال هم قهرمان می‌شویم


خلیل‌زاده: سه سال قهرمان شدیم، امسال هم قهرمان می‌شویم

جزو ۷‌، ۸ بازیکن گران پرسپولیس هم نیستم به تیم ملی خودمان کاری ندارم اما به دفاع وسط‌های تیم‌های تاپ فوتبال جهان نگاه کنید و ببینید چند سال‌شان است. سن یک عدد است که نباید ملاک دعوت باشد. اگر یک مهاجم ۳۵ سالش باشد و خوب گل بزند، آیا نباید او را دعوت کنند؟ همین جلال حسینی خودمان را مثال می‌زنم، ۳۸‌، ۳۹ سالش است اما دارد در سطح بالا بازی می‌کند.

اتفاقاً از خیلی جوان‌ها هم بهتر است. فکر می‌کنم اینها همه بهانه است. اگر اینطور باشد، برخی رفقای صمیمی‌ام در تیم ملی بزرگتر از من هستند که همچنان در اوج قرار دارند و به اردو دعوت می‌شوند. نظر سرمربی تیم ملی است و باید به آن احترام گذاشت. من برای پرسپولیس بازی می‌کنم و دوست دارم بهترین عملکرد را هم به نمایش بگذارم. تا وقتی بتوانم سعی‌ام را می‌کنم تا نظر مربیان تیم ملی را تغییر بدهم.

شجاع‌ خلیل‌زاده و تیم ملی تبدیل به معمایی شده که هیچ‌کس پاسخش را نمی‌داند. مدافع کم‌نوسان پرسپولیس

هر چقدر هم خوب کار کند، انگار جایی در فهرست تیم ملی ندارد. برخی اما بحث سن شجاع را پیش کشیده‌اند که او می‌خندد و می‌گوید همین حالا برخی رفقایش در تیم ملی بزرگتر از او هستند. به این معمای بی‌جواب، بحث درباره مبلغ قرارداد بازیکنان پرسپولیس را هم اضافه کردیم تا میزبان صحبت‌های یکی از بهترین مدافعان فوتبال ایران باشیم. مدافعی که محبوب دل هواداران پرسپولیس است اما در تیم ملی جز غضب گزینه دیگری مقابل خود نمی‌بیند.

ماجرای مصدومیت تو به کجا رسید؟

پای من ورم دارد، باید یک هفته استراحت می‌کردم که الان دو، سه روز از آن باقی مانده.

چرا مصدوم شدی؟

فشار بازی‌ها زیاد بود، من هم مصدوم بودم و صبر نکردم که پایم بهتر شود.

چرا صبر نکردی و چرا این ریسک را انجام دادی؟

چون بازی‌ها حساس بود و تیم به وجود من نیاز داشت.

اما شنیدیم امکان داشت که آسیب‌دیدگی تو در نقطه حساسی باشد.

خودم که فکر کردم رباطم آسیب‌دیده اما پیش دکتر کیهانی رفتم و خدا را شکر مشکل خاصی نبود.

تو مدت‌هاست یکی از مدافعان کم‌نوسان لیگ برتر هستی. در پرسپولیس هم نشان داده‌ای که چقدر آماده‌ای. این سؤال برای خودت مطرح نشده که چرا به تیم ملی دعوت نمی‌شوی؟

به خدا چیزی در این مورد نمی‌دانم و دوست هم ندارم صحبتی در این رابطه انجام بدهم.

اما گروهی معتقدند با توجه به اینکه سن تو بالا رفته و به مرز ۳۰ سالگی رسیده‌ای، مربیان تیم ملی از دعوت تو منصرف شده‌اند.

(می‌خندد‌) چه ربطی دارد؟ به تیم ملی خودمان کاری ندارم اما به دفاع وسط‌های تیم‌های تاپ فوتبال جهان نگاه کنید و ببینید چند سال‌شان است. سن یک عدد است که نباید ملاک دعوت باشد. اگر یک مهاجم ۳۵ سالش باشد و خوب گل بزند، آیا نباید او را دعوت کنند؟ همین جلال حسینی خودمان را مثال می‌زنم، ۳۸‌، ۳۹ سالش است اما دارد در سطح بالا بازی می‌کند. اتفاقاً از خیلی جوان‌ها هم بهتر است. فکر می‌کنم اینها همه بهانه است. اگر اینطور باشد، برخی رفقای صمیمی‌ام در تیم ملی بزرگتر از من هستند که همچنان در اوج قرار دارند و به اردو دعوت می‌شوند.

اگر سن هم ملاک نباشد، پس چه چیزی مانع دعوت تو به تیم ملی است؟

نظر سرمربی تیم ملی است و باید به آن احترام گذاشت. من برای پرسپولیس بازی می‌کنم و دوست دارم بهترین عملکرد را هم به نمایش بگذارم. تا وقتی بتوانم سعی‌ام را می‌کنم تا نظر مربیان تیم ملی را تغییر بدهم.

یعنی هنوز امید داری به تیم ملی دعوت شوی؟

باید ببینم صلاح فدراسیون فوتبال و کادر فنی تیم ملی چیست اما تلاشم را انجام می‌دهم.

انگار لیست‌های قبلی تیم ملی را در اختیار ویلموتس قرار داده‌اند تا او از میان‌ آنها بازیکنان را انتخاب کند. این یکی دیگر از احتمالات است که چون تو در لیست نبودی، نامت هم از قلم افتاده.

این حرف‌ها بچگانه است. مگر می‌شود سرمربی تیم ملی لیست‌های قبلی را ببیند و بازیکنان را بر اساس آنها دعوت کند. من دوست ندارم حرف جدیدی بزنم و دلیلی هم ندارد به سلیقه سرمربی تیم ملی احترام نگذارم. نظر ویلموتس برای من محترم است.

تو با اینکه به تیم ملی دعوت نمی‌شوی میان هواداران و پیشکسوتان پرسپولیس محبوبی و آنها هم این سؤال را بارها مطرح کرده‌اند.

امیدوارم هر کسی به تیم ملی دعوت می‌شود موفق باشد. هواداران پرسپولیس هم می‌دانند که چقدر دوست‌شان دارم. تا جایی که در توانم باشد برای پرسپولیس بهترین بازی‌ها را انجام می‌دهم تا آنها شاد شوند. یک روز گفتم تا وقتی که هواداران بخواهند در پرسپولیس می‌مانم و حالا هم آن را تکرار می‌کنم. حالا می‌خواهد ۴ روز دیگر باشد یا چهار سال.

البته حوصله‌ات هم سر می‌رود به باشگاه می‌روی و قراردادت را تمدید می‌کنی. تازگی‌ها امضای جدیدی نزده‌ای؟

(می‌خندد ) قرارداد من با پرسپولیس دلی است و نیازی به تمدید آن وجود ندارد. شما می‌توانید بروید و از سه مدیرعامل سابق پرسپولیس درباره من سؤال کنید. دوست دارم بپرسید که آیا شجاع درباره پول صحبت کرده و یا در این چند سال مبلغ بالاتری نسبت به سایر بازیکنان گرفته یا نه.

اما برخی می‌گفتند تو، بیرانوند و یکی، دو بازیکن دیگر سقف را گرفته‌اید.

اصلاً اینطور نیست. باور کنید من جزو ۷‌، ۸ بازیکن گران پرسپولیس هم نیستم. هیچ‌وقت برای پول حرف نزده‌ام و هر وقت هم گفته‌اند پای برگه تمدید را امضا زده‌ام. چرا؟ چون در حد و اندازه‌ای نیستم که برای پرسپولیس کلاس بگذارم. پرسپولیس بازیکنان بزرگی را در تاریخ خود داشته که من ناخن کوچک آنها هم نیستم. به همین خاطر سعی می‌کنم در بحث قرارداد اینگونه رفتار کنم.

اما من بارها شنیده‌ام که قیمت بازیکنان پرسپولیس بالاتر از سایر تیم‌ها است.

گروهی بر اساس اعلام سایت ترانسفرمارکت، مانور دادند. آنجا ارزش کلی بازیکنان پرسپولیس بالا بود اما درباره قیمت باید به قراردادها رجوع کنیم. من یک سؤال از شما دارم.

بپرس.

این حرفم درباره همه تیم‌هاست. چه استقلال، چه پرسپولیس و چه سایر باشگاه‌ها. ۵۰۰ هزار دلار به پول ما چقدر می‌شود؟

حدود ۶ میلیارد تومان. چطور؟

من با کسی تعارف ندارم و هیچ منتی هم نمی‌گذارم. قراردادم بین یک تا دو میلیارد تومان است. یک پیشنهاد ۸۰۰ هزار دلاری از قطر داشتم که جواب منفی دادم. چقدر می‌شود؟ ۸ میلیارد تومان. به مبلغ قراردادم با پرسپولیس نگاه نکردم و سفید امضا زدم.

منظورت از این حرف‌ها چیست؟

بحث من این است که اگر خارجی بودم، در ایران بیشتر پول می‌گرفتم. این پول‌های زیاد را به بازیکنان ایرانی پرسپولیس بدهند که پیشنهاد دارند اما همین جا می‌مانند، چون به تیم‌شان عرق دارند. بازیکن درجه پنجم به ایران می‌آید و زیر ۴۰۰، ۵۰۰ هزار دلار هم قرارداد نمی‌بندد. کسی اینها را نگاه نمی‌کند و فقط روی قرارداد بازیکنان ایرانی مانور می‌دهند. الان یک ماشین حدود یک میلیارد ارزش دارد، یک خانه هم که خیلی بیشتر. هنوز برخی فکر ۸ سال قبل را می‌کنند که دلار هزار تومان بود. تورم بالا رفته اما قرارداد بازیکنان بر اساس آن رشد نکرده است.

درباره بازیکنان خارجی گفتی که یکی‌اش متعلق به پرسپولیس است.

من حرف دیگری نمی‌زنم. همه تیم‌ها همین هستند. بهتر است در این مورد از مدیران باشگاه سؤال کنید.

اما تو پیشنهاد ۸۰۰ هزار دلاری را رد کردی و با یکی دو میلیارد در پرسپولیس ماندی. خیلی ضرر نکردی؟

یکسری مربیان و بازیکنان گفتند چند سال قهرمان شدیم و می‌رویم. تیم هم به فینال آسیا رفت و خیلی از آنها پیشنهاد هم داشتند. در این شرایط بازیکن وسوسه می‌شود که تیم را انتخاب کند یا پول را. من اما ماندم و پرسپولیس را انتخاب کردم. شاید بگویید اشتباه کردی اما من به ماجرا یکطرفه نگاه نمی‌کنم و نمی‌گویم به هر قیمتی شده می‌خواهم بروم. به دل چهار تا جوان که ما را به‌عنوان الگو انتخاب کرده‌اند هم باید نگاه کنم. باور کنید وقتی می‌بازیم، تا دو، سه شب نمی‌توانم بخوابم. خیلی‌ها هم هستند که با شکست پرسپولیس اشک می‌ریزند. من به خاطر آنها ماندم و فکر می‌کنم منظورم را گرفتید.

اما خیلی کم هستند فوتبالیست‌هایی که چنین مواردی برای‌شان مهم باشد.

این بستگی به خود بازیکن دارد. البته فوتبالیست‌ها حق هم دارند نگران زندگی و آینده‌شان باشند. همه آنها خانواده دارند، از زن و بچه گرفته تا پدر و مادر. شغل‌شان هم فوتبال است و اگر آسیب ببینند کسی نگاه‌شان هم نمی‌کند. به همین خاطر زمان کوتاهی دارند تا زندگی‌شان را بسازند. به همین دلیل طرز تفکرها فرق دارد.

اما تو اگر از پول بگذری، بمانی و چند سال بعد برای خرید به مغازه بروی، آیا می‌توانی بگویی چون در پرسپولیس ماندم از من پول نگیرید؟

مثال خوبی زدید اما هستند بازیکنانی که فراموش هم نمی‌شوند. علی کریمی را نگاه کنید، علی دایی و کریم باقری و خیلی‌های دیگر. به نظر شما مردم اینها را فراموش می‌کنند؟ این اسطوره‌ها از یاد کسی می‌روند؟ مردم همه چیز یادشان می‌ماند، قشنگ هم یادشان می‌ماند. شاید عده‌ای در گذر زمان اتفاق‌ها را فراموش کنند اما همه نه.

بگذریم. چه اتفاقی افتاده که پرسپولیس مثل فصل قبل نتیجه نمی‌گیرد؟

وقتی مربی جدید می‌آید، طرز تفکرش با مربی قبلی فرق می‌کند. به زمان نیاز داریم تا با تفکرات کالدرون وفق پیدا کنیم. هواداران ما هم اینقدر فهیم هستند که شرایط را درک می‌کنند. آنها خوب می‌دانند که اگر بازیکن یا تیم افت ‌کنند، باید حمایت شوند تا به شرایط قبلی برگردند.

مثلاً علی علیپور.

علیپور با مصدومیت و در پنجره بسته نقل و انتقالات برای پرسپولیس بازی کرد، گل‌های حساسی زد و قهرمان شدیم. علی بچه است و شاید حرفی هم بزند اما هواداران باید حمایتش کنند. طرفداران پرسپولیس گول فضای مجازی را نخورند، چون علی به روحیه نیاز دارد. اتفاق‌هایی که در فضای مجازی می‌افتد، به جای انگیزه، یک بازیکن را بی‌انگیزه می‌کند. بازیکنان پرسپولیس هر چه دارند از هواداران است و من معتقدم به همه آنها باید یک نگاه داشت. علیپور را هم باید به چشم فرزند پرسپولیس ببینیم و از او حمایت کنیم.

اما خیلی وقت است به علیپور فرصت داده‌اند.

خب فوتبال بالا و پایین دارد و حالا روی بدش به علی علیپور افتاده. علی باید تلاشش را بیشتر کند و هواداران هم کمکش کنند. با این راهکار او می‌تواند به همان مهاجمی تبدیل شود که انتظارش را داریم.

با اتفاق‌هایی که این فصل افتاده و قدرت سپاهان و تراکتورسازی آیا باز هم قهرمان می‌شوید؟

صد‌در‌صد قهرمان می‌شویم.

چقدر قاطعانه!

ما همیشه قهرمانیم. سه سال قهرمان شدیم، امسال هم قهرمان می‌شویم.

اما خیلی از تیم‌ها هزینه کرده‌اند که قهرمانی را از شما بگیرند. البته خود پرسپولیس هم کم هزینه نکرده.

اگر ما خرج کرده‌ایم، تیم‌های دیگر ۱۰ برابر خرج کرده‌اند. اگر ما بازیکن خریده‌ایم، تیم‌های دیگر ۱۰ برابر ما پول به بازیکنان‌شان داده‌اند. سندش هم موجود است. به‌عنوان نمونه یک بازیکن خارجی گرفته‌اند که قیمتش ۵ برابر بازیکن ماست. البته در نهایت مهم این است که ما موفق شویم و حرف تیم‌های دیگر را نزنیم.

همیشه می‌گفتی وقتی جلال حسینی در ترکیب است، با خیال آسوده بازی می‌کنی. الان که او نیست هم همین حرف را به زبان می‌آوری؟

هنوز هم سید هست.

اما در ترکیب نیست.

اینکه ایرادی ندارد. یک بازی من هستم، یک بازی او و یکی هم حسین کنعانی. همین که سایه جلال حسینی بالای سر ماست و از تجربیاتش استفاده می‌کنیم، برای‌مان کافی است. او هم البته با مصدومیتی مواجه شد که الان بهبود یافته و می‌تواند به پرسپولیس کمک کند.

پس هنوز درباره سیدجلال سر حرف قبلی‌ات هستی.

صددرصد. متأسفانه برخی می‌گویند سن و سال سید بالا رفته اما من معتقدم جلال حسینی همین حالا یکی از ۴، ۵ مدافع برتر لیگ است و از خیلی جوان‌ها بهتر کار می‌کند. سن ملاک نیست و نباید به یک عدد اینقدر توجه کنیم. ضمن اینکه قبلاً سن سیدجلال مهم نبود و حالا مهم شده؟ اوج فوتبال یک فوتبالیست بین ۲۹ تا ۳۳ سال است.

جایی که باتجربه و پخته می‌شود و با فراز و نشیب‌ها بهتر برخورد می‌کند. نمی‌دانم چرا یکسری همه‌اش می‌گویند سن.

تو تا کی می‌خواهی بازی کنی؟

تا وقتی پرسپولیس مرا بخواهد بازی می‌کنم. درباره بعد از آن هنوز فکری نکرده‌ام.

امیر اسدی

newspaper.i​ran-varzeshi.‎​com

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فوتبال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403