مرکز تشخیص هویت پلیس؛ از بررسی صحنه جرم تا شناسایی اجساد خبرنگاران C130


مرکز تشخیص هویت پلیس؛ از بررسی صحنه جرم تا شناسایی اجساد خبرنگاران C130

بررسی صحنه جرم، صدور گواهی عدم سوءپیشینه، احراز هویت کشته‌شدگان، انگشت‌نگاری، تهیه DNA و نمونه‌برداری از اجساد و مطابقت با وابستگان از جمله وظایف مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی پایتخت...

خبرگزاری فارس - مریم عرب‌انصاری:«مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی پایتخت» واژه جدیدی نیست؛ اما شاید کمتر آن را شنیده باشیم.مرکزی که حدود 107 سال قدمت دارد و اولین بار در اختیار مستشاران سوئدی قرار گرفت.

این مرکز خاص و ویژه جای دوری نیست ؛همین نزدیکی است؛ در خیابان وحدت اسلامی و در مقر پلیس آگاهی پایتخت؛ ساختمانی چند طبقه و قدیمی که مجموعه تشخیص هویت پلیس آگاهی را تشکیل داده و به سه اداره 21، 22 و 23تقسیم شده است.

ورود به این مجموعه کار آسانی نیست، مگر با هماهنگی با پلیس آگاهی.

در ابتدای ورود به مجموعه، «سعید زندیه جانشین بانک اطلاعات مجرمین پلیس آگاهی» با لبخند به استقبال‌مان می‌آید؛ از پله‌ها بالا می‌رویم تا به اتاق رئیس برسیم، در هر راهرو چندین اتاق وجود دارد؛ فعالیت تخصصی هر واحد روی تابلوی کوچکی که سر در اتاق‌ها نصب شده، مشخص است: سوءپیشینه، احراز هویت، انگشت‌نگاری، آزمایشگاه‌های فیزیک جنایی، بیولوژیک، اسناد، ادله الکترونیکی، دایره تطبیق و ... .

مرکز تشخیص هویت پلیس؛ از بررسی صحنه جرم تا شناسایی اجساد خبرنگاران C130

در نهایت به اتاق رئیس مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی پایتخت وارد شده و «سرهنگ مکرم» برایمان از تاریخچه این مرکز و فعالیتهای آن می‌گوید.

ماموران مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی در حوادثی چون سقوط هواپیمای C130، واژگونی قطار، ریزش ساختمان پلاسکو و ... به منظور احراز هویت کشته‌شدگان، انگشت‌نگاری ، تهیه DNA و نمونه‌برداری از اجساد و مطابقت با وابستگان در محل حضور داشتند.

نکته جالبی که «سرهنگ مکرم» به آن پرداخت این بود که به واسطه وسایل همراه اجساد می‌توان 80 تا 85 درصد شناسایی اجساد را سرعت بخشیدکه متأسفانه این امر کمتر محقق می شود؛ چراکه نیروهای امدادی که در مرحله اول وارد عمل شده به این موارد توجه نکرده و اجساد و وسایل را از هم جدا می‌کنند که این مسأله، کار شناسایی را زمان‌بر می‌کند.

وی به حادثه سقوط هواپیمای C130 گریزی زد و گفت: شناسایی اجساد این حادثه به واسطه همراه بودن دوربین و وسایل عکاسی کار را راحت کرد؛ یکی از کمک‌ خلبان‌ها را نیز از طریق موبایلش شناسایی کردیم چرا که موبایل درون شکمش فرو رفته بود و به واسطه آن، وی را سریع شناسایی کردیم.

مرکز تشخیص هویت پلیس؛ از بررسی صحنه جرم تا شناسایی اجساد خبرنگاران C130

مسأله دیگری که سرهنگ مکرم در خصوص ‌آن صحبت کرد در خصوص شناسایی اجساد مجهول‌الهویه بود که نمونه عضله آنها یا بافت برای شناسایی برداشته می‌شود.

سوءپیشینه مسأله مهمی بود که سرهنگ مکرم به مراحل آن اشاره و اعلام کرد: در اداره 21 پلیس آگاهی، سوءپیشینه و احراز هویت انجام می‌شود؛ یک فرد برای دریافت گواهی‌نامه عدم سوءپیشینه، باید به پلیس 10+ مراجعه کند؛ در نهایت با تنظیم درخواست در آن مرکز، این درخواست به صورت سیستمی به پلیس آگاهی ارجاع شده و پلیس پس از بررسی، جواب استعلام را به دادسرا ارسال کرده و پس از چاپ و الصاق مُهر با پست پیشتاز به آدرس متقاضی ارسال می‌شود.

وی مدت زمان کاری برای صدور سوءپیشینه را حدود یک روز کاری دانست و گفت: اگر مواردی نیاز به بررسی بیشتر داشته باشد زمان بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد؛ اما به طور معمول این درخواست حدود یک روز کاری زمان می‌برد؛ البته باید گفت که در دادسرا توسط قاضی بررسی شده و پس از امضای الکترونیک تحویل پست می‌شود.

صدور 36 هزار گواهی عدم سوءپیشینه در انتخابات شورایاری

رئیس مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی به فعالیت این مرکز در انتخابات شورایاری‌ تهران پرداخت و اعلام کرد: حدود 36 هزار گواهی عدم سوءپیشینه برای انتخابات شورایاری تهران در این مرکز صادر شد.

وی گفت:صدور 1800 تا 2000 درخواست سوءپیشینه در هر روز توسط پلیس آگاهی از جمله اقدامات اداره 21 پلیس آگاهی است؛ در نیمه نخست امسال نیز حدود 250 هزار درخواست سوءپیشینه به پلیس آگاهی ارجاع شده است.

صدور کارت زندانیان از جمله اقدام دیگری است که پلیس آگاهی آن را انجام می‌دهد؛ بر این اساس هر متهمی که وارد زندان می‌شود یک کارت برایش صادر می‌شود که مشخصات کامل محکوم از جمله عکس، سابقه جدید و برگ انگشت‌شماری به آن الصاق می‌شود.

بعد از شنیدن این آمار همراه با سرهنگ مکرم به اتاق‌های اداره جنائی پلیس آگاهی سر می‌زنیم، بررسی صحنه جرم از جمله وظایف مأموران اداره 22 پلیس آگاهی است. مأموران این اداره برای بررسی صحنه‌هایی چون قتل، سرقت مسلحانه، آتش‌سوزی، اسیدپاشی و غیره وارد عمل می‌شوند؛ همچنین اکیپ‌های بررسی صحنه سرقت در 9 پایگاه در شهر تهران، صحنه‌های سرقت منازل و اماکن را بررسی کرده و بعد از جمع‌آ‌وری مستندات به دایره تطبیق ارسال می‌شود.

مرکز تشخیص هویت پلیس؛ از بررسی صحنه جرم تا شناسایی اجساد خبرنگاران C130

اکیپ‌های بررسی صحنه جنایی در مرکز تشخیص هویت مستقر هستند؛ تیم بررسی صحنه جرم از مقام قضایی، اکیپ بررسی صحنه قتل و افسر بررسی صحنه و پزشک پزشکی قانونی تشکیل شده است.

در بررسی صحنه جرم علاوه بر تیم‌های تشخیص هویت، کارشناسان سازمان‌های مختلف نیز حضور می‌یابند مثلاً اگر صحنه گازگرفتگی باش کارشناس شرکت گاز به کمک مأموران آگاهی آمده تا بتواند در خصوص علت، نظرات کارشناسی ارائه دهد.

سرهنگ مکرم در پاسخ به این سؤال که چند جلسه کارشناسی برای صحنه‌های جرم صورت می‌گیرد،‌گفت: تعداد مشخصی تعیین نشده ممکن است چندین بار جلسه کارشناسی واقع شود؛ به طور مثال در یک پرونده قتل کارشناسان ساعت 10 شب وارد صحنه شده و ساعت 5 صبح کار کارشناسی پرونده را تمام کردند. در برخی پرونده‌ها نیز صحنه جرم پلمب می‌شود و بعد از گذشت 24 ساعت تحقیقات صورت می‌گیرد.

وی به صحنه جرم اشاره و اعلام کرد: در یک پرونده اعلام شد که یک کودک از روی موتورسیکلت پایین افتاده و جان باخته است، با حضور در صحنه جرم متوجه شدیم که امکان سقوط از روی موتورسیکلت وجود نداشته و در نهایت متهم بازداشت و به قتل اعتراف کرد.

بررسی 4500 صحنه جرم در نیمه نخست امسال

سرهنگ مکرم در تشریح صحنه جرم فوت مشکوک، گفت: به هر فوتی که علت آن مشخص نباشد فوت مشکوک می‌گوییم. در هر پرونده‌ای که بازپرس نیاز ببیند تیم تشخیص هویت به محل اعزام می‌شود. در بسیاری موارد نیز بازپرس نیاز نمی‌بیند که جسد در صحنه بررسی شود؛ جسد به پزشک قانونی آمده و در آنجا بررسی خواهد شد.

وی گفت: در نیمه نخست امسال حدود 4500صحنه اعم از صحنه جرم، قتل و فوت مشکوک توسط تیم تشخیص هویت پلیس آگاهی بررسی شده است.

در ادامه به آزمایشگاه‌های فیزیک جنائی، بیولوژیک و شیمی در اداره 23 پلیس‌ آگاهی می‌رویم. در این اداره بدون استثناء تمام اجسادی که گلوله خورده‌اند توسط تیم بررسی صحنه و کارشناس سلاح بررسی خواهند شد؛ همچنین صحنه‌های خودکشی با سلاح نیز پرونده‌شان به این اداره ارجاع می‌شود.

مرکز تشخیص هویت پلیس؛ از بررسی صحنه جرم تا شناسایی اجساد خبرنگاران C130

از طرف دیگر تمام سلاح‌های مکشوفه در تهران در این اداره مورد بررسی قرار می‌گیرد که مشخص شود که آیا از آن سلاح استفاده شده یا نه، یا اینکه در سیستم بانک سلاح سابقه‌ای برای آن درج شده است.

در آزمایشگاه‌های مختلفی که در این اداره وجود دارد بررسی‌های تخصصی صورت می‌گیرد؛ در آزمایشگاه شیمی مواد جمع‌آوری شده در صحنه جرم بررسی می‌شود تا بتوان تعیین کرد که آیا ترکیبات سمی در آنها وجود دارد یا نه؛ در آزمایشگاه بیولوژیک تمام ترشحات کشف شده از صحنه‌های جنائی و نمونه‌برداری‌های DNA انجام می‌شود.

در آزمایشگاه اسناد، تمام سندهایی که در صحنه وجود داشته یا ایراد و خدشه به آنها وارد شده، یا موارد دیگری که برای صحت امضا و غیره است سنجیده می‌شود.

مرکز تشخیص هویت پلیس؛ از بررسی صحنه جرم تا شناسایی اجساد خبرنگاران C130

در ادله الکترونیک نیز بررسی‌های صوتی و تصویری امکان‌پذیر است. ممکن است فردی یک نفر دیگر را تلفنی تهدید کرده باشد و پس از بازداشت ادعا کند که وی این تهدید را انجام نداده در این قسمت با تطبیق صدا و بررسی‌های فنی می‌توان صاحب صدا را شناخت؛ همچنین بررسی صحنه‌های دوربین‌های مدار بسته و بررسی چهره مظنونان با تصاویر ثبت شده در دوربین‌ها از جمله موارد دیگری است که به آن پرداخته می‌شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته