ناسا تصاویر جدید از نسل تازه لباس‌های فضانوردی منتشر کرد

سازمان فضایی آمریکا( سازمان ناسا) تصاویری از نسل تازه لباس‌های فضایی منتشر کرد که از فضانوردان آمریکایی در جریان مأموریت برنامه ریزی شده برگشت به ماه در سال ۲۰۲۴ محافظت خواهند کرد؛ طراحی پیمانه ای این نسل تازه از لباس‌های فضایی، امنیت و انعطاف پذیری بیشتری را نسبت به مدل های قدیمی تر فراهم می کند.

به گزارش ایرنا به نقل از نیواطلس، هرچند فضانوردان سازمان ناسا بطور مرتب در ایستگاه بین المللی به پیاده روی فضایی می پردازند، ولی عمر لباس هایی که برای محافظت دربرابر موقعیت های مرگبار در فضا می پوشند به دهه ۸۰ میلادی بازمی گردد. آمریکایی ها در واقع به غیر چند تلاش آزمایشی، از زمان ماموریت های آپولو به این طرف هیچ لباس فضایی جدیدی برای اکتشافات قمری نساخته اند.

حال که سازمان ناسا متعهد شده تا سال ۲۰۲۴ میلادی فضانوردان آمریکایی را در قالب برنامه آرتمیس به ماه بازگرداند، این سازمان فضایی در حال اختراع یک لباس فضایی پیشرفته تر برای نسل بعدی از مأموریت ها برای فرود بر سطح ماه است. این لباس تازه که « واحد تحرک خارج از سفینه» (Extravehicular Mobility Unit) اسم دارد نه تنها بر مبنای آنچه در مورد ماه آموخته ایم بلکه با اتکاء به نصف قرن پیشرفت در حوزه فن آوری لباس‌های فضایی، ساخته شده است.

به گفته سازمان ناسا، در ساخت این لباس فضایی از درس هایی که از مأموریت های آپولو آموخته شده هم استفاده شده است. فضانوردان از ماموریت های آپولو آموختند که اصلی ترین خطر در ماه این نیست که گرد و غبار پودری آن از وزن فضانوردان حمایت نکند، بلکه این خطر از ذرات گرد و غبار ریز و شیشه مانند می آید که میتوانند به بندهای لباس فضانوردان برخورد نموده، سامانه های پشتیبانی از زندگی را آلوده و به شش ها نفوذ کنند.

در این لباس تازه، نه تنها بندهای لباس فضانوردان و سامانه های پشتیبانی از زندگی به گونه ای طراحی شده اند تا مقاومت بیشتری دربرابر گرد و غبار داشته باشند، بلکه سامانه حمایت از زندگی قابل حمل شبیه کوله پشتی آن نمونه مینیاتوری نسخه ای است که در آپولو، اسپیس شاتل و ایستگاه بین المللی فضایی مورد استفاده قرار می گرفت. این بدان معناست که این سامانه نه تنها ابعاد کوچکتری دارد، بلکه قسمت های اضافی بیشتری دارد که میتوانند در حین بروز اختلال در کارکرد، امنیت بیشتری را برای فضانورد به ارمغان آورند.

این لباس تازه طبق یک طراحی پیمانه ای ساخته شده است که نه تنها تن خور راحت و مناسبی را برای فضانوردان آماده میکند ، بلکه خود را با مأموریت های گوناگون در ماه یا جاذبه صفر، مطابقت می دهد.

علاوه بر دیگر امکانات تعبیه شده در این نسل از لباس‌های فضایی، کلاه ارتباطی( Communication Cap) که میکروفون و ایرفون ها را در خود جای میدهد ، با یک سری میکروفون های هوشمند در درون لباس جایگزین شده است که میتوانند بطور اتوماتیک صدای فضانورد را ردیابی کنند، درست مانند دستیارهای صوتی که امروزه در بسیاری از منازل یافت می شود.

به گفته سازمان ناسا، یکی از پیشرفت های عظیم در ساخت این لباس در قیاس با لباس‌های مأموریت آپولو، اختراع اسکن بدنی سه بعدی است که به دانشمندان اجازه داد تا به اندازه‌گیری های مشروح و دقیق از حرکات و شرایط بدنی نخست دست پیدا کنند. به این ترتیب این لباس فضایی تازه نه تنها بهتر روی بدن فضانوردان می نشیند، بلکه بر روی طیف وسیع تری از حرکات فضانورد با ایجاد نیروی اصطکاک کم تر، تطبیق می یابد.

ناسا تصاویر جدید از نسل تازه لباس‌های فضانوردی منتشر کرد

سازمان ناسا برنامه دارد تا قبل از ارسال این لباس جدید به ماه در دهه آینده، لباس و بعضی از اجزایش را در ایستگاه بین المللی فضایی تست کند.

پروژه تازه سازمان ناسا موسوم به آرتمیس با هدف برگشت انسان به ماه، سالها بعد از سفر موفقیت آمیز نیل آرمسترانگ و باز آلدرین به ماه در سال ۲۰۲۴ اجرایی می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی