سیتروئن زانتیا ترنس AM: گنجشکی که می‌خواست عقاب باشد!


سیتروئن زانتیا ترنس AM: گنجشکی که می‌خواست عقاب باشد!

تا زمانی که مدت زیادی را در اروپا ساکن نبوده باشید یا درباره‌ی قاره‌ی همیشه‌سبز اطلاعات زیادی را به دست نیاورید با صنعت خودروی فرانسه آشنایی چندانی نخواهید داشت اما نام سیتروئن زانتیا حداقل برای ما ایرانی‌ها نامی آشناست! این خودروی خانوادگی قدیمی که ظاهر تیزی هم داشته توسط شرکت طراحی برتونه خلق شده و... The post سیتروئن زانتیا ترنس AM: گنجشکی...

تا زمانی که مدت زیادی را در اروپا ساکن نبوده باشید یا درباره‌ی قاره‌ی همیشه‌سبز اطلاعات زیادی را به دست نیاورید با صنعت خودروی فرانسه آشنایی چندانی نخواهید داشت اما نام سیتروئن زانتیا حداقل برای ما ایرانی‌ها نامی آشناست!

سیتروئن زانتیا ترنس AM: گنجشکی که می‌خواست عقاب باشد!
این خودروی خانوادگی قدیمی که ظاهر تیزی هم داشته توسط شرکت طراحی برتونه خلق شده و به عنوان جایگزین سیتروئن BX و با استفاده از پلتفرم پژو 406 روانه‌ی بازارهای مختلف از جمله بازار خودروی کشورمان شده بود. پس از گذشت 10 سال از تولید زانتیا، سیتروئن C5 جای آن را گرفت. مدل‌های فول این خودرو حتی با سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک عرضه شدند که برای چنین خودرویی ویژگی کاملاً شاخصی محسوب می‌شد.

سیتروئن زانتیا ترنس AM: گنجشکی که می‌خواست عقاب باشد!
از دیگر ویژگی‌های زانتیا (در نمونه‌های خارجی) می‌توان به اکسل عقب خود فرمان اشاره کرد که در آن چرخ های عقب می‌توانند در عبور از پیچ‌های تیز در مسیر چرخ های جلو کمی بچرخند. زانتیا همچنین آخرین محصول این خودروساز بود که از جریان هیدرولیکی مشترک برای سیستم تعلیق، ترمزها و فرمان استفاده کرد. این ویژگی از مدل نمادین دی اس گرفته شده بود.

خب مسئله این است که زانتیا به عنوان خودروی خانوادگی و فرانسوی چه وجه اشتراکی با پونتیاک فایربرد می‌تواند داشته باشد؟ خب البته که هیچ! حقیقت این است که خودروی حاضر در تصاویر توسط یکی از کاربران در اروپا مشاهده شده و روی آن از نوشته‌ها و طرح‌های مربوط به مدل ترنس AM استفاده شده که نتیجه‌ی نهایی هم کاملاً مضحک و خنده‌دار است. حتی این خودرو دارای برآمدگی روی کاپوت بوده تا پیشرانه‌ی 8 سیلندر 6.6 لیتری را پنهان کند!

سیتروئن زانتیا ترنس AM: گنجشکی که می‌خواست عقاب باشد!
اما در واقعیت باید گفت قوی‌ترین پیشرانه‌ی نصب شده روی زانتیا پیشرانه‌ی 6 سیلندر 2.9 لیتری با قدرت 188 اسب بخار و گشتاور 235 نیوتون متر بوده که همین قلب آهنین ابتدا روی پژو 406 کوپه نصب شده بود.

در نهایت باید گفت برخی ریزه‌کاری‌ها همچون برآمدگی کاپوت و اسپویلر عقب باعث شده‌اند زانتیا از حالت اصیل خود خارج شده و حتی کوچک‌ترین شباهتی به پونتیاک نداشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟