نمایشگاه نقوش لباس‌های سنتی استان سمنان برپا شد


نمایشگاه نقوش لباس‌های سنتی استان سمنان برپا شد

سمنان- ایرنا- نمایشگاه نقوش لباس‌های سنتی استان سمنان با هدف معرفی نقش‌های لباس سنتی استان و ترویج و استفاده دوباره آن‌ها در لباس های فرم مدارس و سپس بین کارمندان در سمنان برپا شده است.  

کارشناس کارگروه مد و لباس استان سمنان در حاشیه برگزاری این نمایشگاه با اشاره به فعال بودن آن تا ۲۵ مهرماه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: در این نمایشگاه تصاویر و نقش‌هایی بصورت گرافیکی از نقش‌های سنتی لباس‌ها و طرح‌های سنتی که در فرهنگ سنتی استان سمنان با تاکید بر لباس های سنگسری استخراج شده به صورت الگو به نمایش گذاشته شده است.

سمیه امتی خاطر نشان کرد: در کارگروه مد و لباس که زیر نظر معاونت هنری و امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان فعالیت می‌کند، کمیته ای با عنوان «کمیته بازپیرایی نقوش لباس‌های سنتی استان سمنان» ایجاد کردیم که متشکل از کارشناسان دانشکده هنر، میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی، آموزش و پروش، سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، صدا و سیما مرکز استان سمنان و یک سازمان مردم نهاد در حوزه میراث فرهنگی است.

وی افزود : هدف از این طرح، شناخت و بازگشت این طرح ها در جریان زندگی امروزی می‌باشد و قرار بر این است در اولین قدم با همکاری سازمان دانش آموزی طرح‌هایی همراه با پژوهش استخراج و در لباس های فرم مدارس استفاده شود و در ادامه در بخشی از لباس های کارمندان نقوشی که تصویب می شود در قسمتی از لباس اداری به عنوان یک نشانه درج شود.

وی در ادامه تشریح کرد: با توجه به اینکه در استان سمنان به ویژه در فرهنگ سنگسر لباس‌های سنتی ارزشمندی وجود داشته است و در حال حاضر در جامعه کمتر دیده می شود تلاش خود را خواهیم کرد تا این طرح ها در جامعه جایگاه خود را دوباره پیدا کند.

استان سمنان به علت فرهنگ های متفاوتی و جغرافیای طبیعی متنوعی که در سطح دارد ،دارای پوشش های مختلفی است که شاخص ترین آن را می توان در فرهنگ سنگسر یافت و از جمله لباس های سنتی ویژه استان سمنان می توان به لباس های سنتی مجن ،دیباج و سنگسر اشاره کرد.

نمایشگاه نقوش لباس‌های سنتی استان سمنان در نگارخانه سیمرغ فرهنگسرای کومش شهر سمنان برپاست.

۹۸۵۶/۷۴۰۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...