ارتقاء توانمندی زنان روستایی اقدامی برد-برد برای شهر و روستا


ارتقاء توانمندی زنان روستایی اقدامی برد-برد برای شهر و روستا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت: بهبود معیشت خانوارهای روستایی که زنان نقش اساسی در آن دارند منجر به جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و همچنین جلوگیری از دیگر آسیب ها نظیر تغییرکاربری  اراضی کشاورزی می شود.

به گزارش ایسنا، زنان روستایی جمعیت قابل ملاحظه ای از جوامع مختلف را تشکیل می دهند این قشر در اکثر جوامع، نیروی عمده کار کشاورزی را بر عهده دارند.

نگهداری و مراقبت از دام و طیور و برخی فعالیت های مربوط به بازاریابی و فروش محصولات از جمله زمینه های مشارکت زنان در کار کشاورزی به شمار می روند. در کنار کار کشاورزی، تقریبا تمامی فعالیت های مربوط به خانه، اعم از پخت و پز، نگهداری بچه ها و نظافت منزل نیز به عهده زنان روستایی است.

توجه به نقش زنان روستایی در توسعه روستایی، دربرگیرنده تلاش برای شناسایی هرچه دقیق تر و ارزش گذاری فعالیت آنان و رفع مسایل و موانع بر سر راه گسترش فعالیت زنان روستایی در مسیر توسعه روستایی است.

در مناطق شمالی کشور که زراعت برنج رایج است و از آنجایی که رشت بزرگترین شهرستان برنج خیز کشور است، زنان روستایی این شهرستان نقش موثری در تولید برنج سفید کشور دارند.

مسعود اسدی پرور مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت با بیان اینکه ۹۲هزار نفر از کشاورزان در شهرستان رشت فعالیت می کنند که بیش از ۴۰ درصد از این جمعیت را زنان تشکیل می دهند، گفت: زنان روستایی شهرستان رشت نقش موثری در تولید انواع مختلف کشاورزی از جمله برنج دارند.

ارتقاء توانمندی زنان روستایی اقدامی برد-برد برای شهر و روستا

اسدی پرور ادامه  داد: در حال حاضر ۵۵ درصد نشاء برنج در رشت به صورت مکانیزه انجام می شود و ۴۵درصد مابقی نشاء برنج توسط زنان این شهرستان انجام می شود.

مدیر جهاد کشاورزی رشت با بیان اینکه با توسعه مکانیزاسیون از کار نشاء برنج توسط زنان کاسته می شود، خاطرنشان کرد: برای جایگزینی این شغل تعاونی هایی با عنوان تعاونی خرد زنان روستایی تشکیل شده است، تا این بانوان بتوانند درآمد خود را با تولید دیگر محصولات کشاورزی و یا صنایع دستی افزایش دهند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۰ تعاونی در این خصوص در رشت تشکیل شده است برنامه داریم تا تعداد این تعاونی ها را به ۳۰ تعاونی ارتقاء دهیم، افزود: تشکیل تعاونی ها موجب ارتقاء توانمندی بانوان می شود و ارتقاء توانمندی بانوان در تولید محصولات کشاورزی و صنایع دستی منجر به افزایش رفاه اقتصادی خانوارهای روستایی می شود.

اسدی پرور با بیان اینکه توسعه کشت دوم از راهکارهای مهم ارتقاء درآمد روستاییان است، تصریح  کرد: زنان روستایی شهرستان رشت در تولید و فروش محصولات کشاورزی شان در بازارهای هفتگی زحمت زیادی می کشند و با تلاش فراوان سعی در بهبود معیشت خانوارهایشان می شوند.

وی گفت: بهبود معیشت خانوارهای روستایی که زنان روستایی این روزها نقش اساسی دارند منجر به جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و همچنین جلوگیری از دیگر آسیب ها نظیر تغییرکاربری  اراضی کشاورزی می شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور