نقش هیپنوتیزم در ورزش برجسته‌تر از همه شرایط یک ورزشکار است


نقش هیپنوتیزم در ورزش برجسته‌تر از همه شرایط یک ورزشکار است

مشهد- ایرنا- رییس انجمن رفتار، حرکت و روانشناسی خراسان رضوی گفت: نقش هیپنوتیزم به معنای آمادگی روحی، روانی یک ورزشکار برای رسیدن به حداکثر نتیجه در ورزش برجسته تر از سایر شرایط یک ورزشکار است.

دکتر مهدی سرابی رییس دانشکده علوم وزرشی دانشگاه فردوسی مشهد و رییس انجمن ورزش‌های دانشگاهی استان خراسان رضوی روز سه شنبه در نشست رسانه ای " نخستین سمپوزیوم بینالمللی هیپنوتیزم ورزشی" افزود: هیپنوتیزم ورزشی یک روش است که مربیان و روانشناسان ورزشی به ورزشکاران برای تغییر در احساس، اداراک، تفکر و رفتار القاء می کنند.

وی ادامه داد: در این روش دقیقا مثل یک ذره بین که نور آفتاب را در نقطه ای تجمیع و سوزاننده می کند حداکثر توجه ورزشکار به نقطه ای خاص برای دستیابی به هدف متمرکز می شود که باعث می شود ورزشکاران رسیدن خود را به موفقیت های بیشتر باور کنند.

رییس انجمن رفتار، حرکت و روانشناسی خراسان رضوی گفت: امروزه در کنار همه تیم های موفق دنیا یک تیم هیپنوتیزم ورزشی نیز حضور دارند گرچه در گذشته تعبیرهای غلطی از این روش می شد اما امروزه هیپنوتیزم، جای خود را در اکثر علوم حتی علوم پزشکی باز کرده است و از آن برای تغییر رفتار در زمینه های مختلف استفاده می شود.

سرابی افزود: در علم ورزش هم این روش بسیار پر کاربرد است و ورزشکارانی که تجربه آسیب جسمی و روانی دارند می توانند خود را تخلیه کنند و این روش احساس نامطلوب شکست را در ورزشکاران از بین می برد و می تواند انگیختگی را کنترل کند و اعتماد به نفس را بالا ببرد و توجه ورزشکاران را به هدف جلب کند.

وی ادامه داد: شعار ۹۹ درصد توجه به معنی صد در صد شکست است به این معنی است که اگر مثلا یک تیم فوتبال فقط سه دقیقه مانده به آخر بازی از نتیجه خود مطمئن شود و دست از تلاش بکشد نتیجه بازی عوض می شود کما اینکه دیدیم در بازی‌های اخیر والیبال در ژاپن، تیم ایران فقط به دلیل عدم آمادگی روحی روانی نتوانست نتایج مطلوب را به دست آورد.

رییس انجمن رفتار، حرکت و روانشناسی خراسان رضوی گفت: روانشناسی ورزش در استعدادیابی نیز تعیین کننده است اگر یک ورزشکار از همه شرایط ایده آل فیزیکی برخوردار باشد اما علاقه و انگیزه فعالیت در یک رشته ورزشی را نداشته باشد نتیجه ای به دست نمی آورد اما اگر انگیزه داشته باشد و همه شرایط فیزیکی را برخوردار نباشد امکان موفقیتش بیشتر است.

سرابی افزود: وجود روانشناس ورزشی در انتخاب ورزشکار و کارنامه ورزشی فوق العاده تاثیرگذار است و لزوم حضور روانشناس در کنار تیم های ورزشی وقتی بیشتر احساس می شود که توجه داشته باشیم ورزشکاران به دلیل ترس از کنار گذاشته شدن از ترکیب اصلی تیم مسایل روحی روانی خود را به مربی نمی گویند در حالی که اگر یک روانشناس در کنار تیم باشد برای حل این مشکلات بسیار می تواند موثر باشد.

وی ادامه داد: نخستین کنگره هیپنوتیزم آسیایی فردا چهار شنبه ۲۴ مهرماه با شرکت نمایندگان ۲۸ کشور در محل دانشکده علوم کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می شود و در این کنگره مهم پروفسور لارس اریک اونستان بزرگترین مدرس هیپنوتیزم ورزشی جهان از کشور سوئد با موضوع هینوتیزم ورزشی و تمرین ذهنی یکپارچه کلیدی برای موفقیت در المپیک سخنرانی می کند و یک کارگاه آموزشی نیز با همین موضوع برگزار می کند.

رییس دانشکده علوم وزرشی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دکتر عنایت الله شهیدی پزشک و روانشناس و رییس کمیته انجمن بین المللی هیپنوتیزم هم با موضوع هیپنوتیزم و توالی یادگیری رویه ای در این کنگره سخنرانی دارد و علی صنعتگر روانشناس بالینی و مدرس FIFA و AFC نیز در مورد نفوذ به ناخود آگاه ورزشکار سخنرانی کرده و کارگاه آموزشی برگزار می کند.

دبیر کمیته هیپنوتیزم این کنگره نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: استان خراسان رضوی با تربیت نیرو از کارشناس تا سطح دکتری روانشناسی ورزشی قطب این علم در کشور به حساب می آید و جامعه هدف کنگره بین‌المللی هیپنوتیزم ورزشی مربیان، ورزشکاران نخبه و دانش آموختگان با هدف دانش افزایی هستند.

دکتر مهدی محمدی نژاد افزود: در حال حاضر در استان خراسان رضوی انجمن رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی فعال و انجمن روانشناسان ورزشی خراسان رضوی نیز در شرف تاسیس است.

۶۰۷۰/۱۹۲۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جذاب ترین بازیگران سینما که کراش همه اند + 16 استایل ترند و مدلینگی که ایسنتاگرام را تر...