محیط‌بانان پارک ملی گلستان مجهز به فناوری نوین شدند


محیط‌بانان پارک ملی گلستان مجهز به فناوری نوین شدند

گنبدکاووس - ایرنا - رییس پارک ملی گلستان گفت: محیط‌بانان این پارک با هدف ارتقای سطح حفاظت از این عرصه ملی، مجهز به فناوری نوین مانند دوربین‌های فیلم برداری و عکاسی چشمی، شبکه بی‌سیم و جی‌پی‌اس شدند.

مهدی تیموری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با افتتاح مرحله نخست پروژه هوشمندسازی حفاظت از پارک ملی گلستان به عنوان یکی از ذخیره‌های زیست‌کره که روز گذشته انجام شد، محیط‌بانان از این پس وضعیت بهتری در پایش منطقه دارند.

وی بابیان اینکه برای اجرای مرحله نخست این طرح ۱۲ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است گفت: با توجه به اهمیت حفاظت از پارک ملی گلستان، استفاده از فناوری نوین و امکانات روز حفاظتی مانند شبکه بی‌سیم، دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری چشمی، جی‌پی‌اس و دوربین پایش میدانی برای کمک به محیط‌بانان با هدف جلوگیری از فعالیت‌های غیرمجاز متخلفان ضروری است.

رییس پارک ملی گلستان ادامه داد: شبکه بی‌سیم محیط‌بانان این پارک بعد از چند سال خرابی با همکاری شرکت صاایران و با استفاده از تجهیزات روز فعال شد و حدود ۱۲ دستگاه از دوربین‌های مختلف پایش در مرحله نخست اجرای پروژه در محدوده پاسگاه محیط‌بانی میرزابایلو نصب شد.

تیموری افزود: ۱۳۵ ردیف سازمانی برای فعالیت در پارک ملی گلستان تعریف شده اما هم اینک نیروهای فعال محیط‌بان در این پارک تنها ۳۵ نفر هستند بنابر این باید با استفاده از فناوری‌های نوین تا حدودی این کمبود نیرو را جبران کنیم و به‌ طور قطع با تخصیص اعتبار مراحل بعدی این پروژه ملی اجرا می‌شود.

وی گفت: پروژه هوشمندسازی حفاظت برای نخستین بار به صورت پایلوت در پارک ملی گلستان در حال انجام است تا در صورت موفقیت در دیگر مناطق کشور نیز اجرا شود.

به گزارش ایرنا، پارک ملی گلستان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره گاه زیست کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پارک ملی گلستان بدون تردید ارزشمندترین منطقه ایران چه از لحاظ کمیت و چه از نظر تنوع زیست جانوری و گیاهی است و تنوع زیستی این پارک حتی فراتر از برخی کشورهای اروپایی است که صدها برابر این پارک وسعت دارند.

پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

۳۰۴۲/۱۸۶۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک