کشف 126 میلیاردی کالای قاچاق در همدان


کشف 126 میلیاردی کالای قاچاق در همدان

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالاوارز استان همدان با اشاره به کشف و ضبط کالای قاچاق در این استان گفت: در 6 ماهه ابتدای امسال کالای قاچاق به ارزش 126 میلیارد تومان در استان همدان کشف و ضبط شده است.

حبیب مومیوند در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تغییر رویکرد در مبارزه با قاچاق کالاوارز در استان همدان مشهود است، اظهار کرد: در زمینه مبارزه با قاچاق کالا با کمک مردم و دستگاه‌های فرهنگی و دانشگاه‌ها امیداوریم به زودی شاهد نتایج مثبت در استان باشیم.

وی با تأکید بر اینکه برخورد با قاچاق کالا یکی از اضلاع رونق اقتصادی است، افزود: به هر میزان که کالای قاچاق وارد کشور شود، به همان میزان از اشتغال جوانان کاسته می‌شود.

مومیوند با اشاره به اینکه 18 دستگاه در کمیسیون مبارزه با قاچاق کالاوارز عضو هستند، تصریح کرد: در بحث قاچاق کالا دو رویکرد مقابله و پیشگیری وجود دارد به‌طوریکه کار برخوردی توسط نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌ها به خوبی انجام می‌گیرد اما اگر پیشگیری و کار فرهنگی صورت بگیرد بهتر و مؤثرتر خواهد بود.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان همدان با بیان اینکه کار پیشگیرانه به قوت در حال انجام است، خاطرنشان کرد: کار فرهنگی جزو دستور اصلی ستاد مبارزه با قاچاق کالاست.

مومیوند با تأکید بر اینکه با مباحث فرهنگی مردم باید بر این باور برسند که خرید کالای قاچاق یعنی بیکاری فرزندانشان، ادامه داد: بیشترین حجم قاچاق از غرب استان، در مسیر سنندج و گلوگاه شهید زارعی وارد استان شده و از جنوب، محور سامن به ملایر یکی از گلوگاه‌هایی است که قاچاق زیادی وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه با 4 دانشگاه اصلی استان مکاتباتی برای پژوهش در زمینه قاچاق کالا صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: همچنین متولیان فرهنگی استان و انجمن‌های فرهنگی هنری می‌توانند به موضوع مقابله با قاچاق کالا کمک کنند.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان همدان با اشاره به اینکه هیچ کالایی بدون کد حمل و نقل نمی‌تواند جابجا شود، بیان کرد: در زمینه پیشگیری از قاچاق بارنامه‌هایی که کد پستی نداشته باشند، مجوز حمل و نقل نخواهند داشت به طوریکه سروسامان مناسبی در بحث قاچاق کالا در استان صورت گرفته و راه تخلفات کالا در استان همدان بسته شده است.

وی اظهار کرد: کالای قاچاق قابل شناسایی نیست بنابراین اولین توصیه‌ای که داریم عدم خرید کالای خارجی است به‌طوریکه مردم از خرید کالاهایی که مشابه داخلی دارند، خودداری کنند چرا که مردم نمی‌دانند چه کالایی قانونی و یا غیرقانونی است.

مومیوند در پاسخ به اینکه این باور در بین مردم وجود دارد کالاهای قاچاق ضبط شده به پرسنل دستگاه اداری داده می‌شود، توضیح داد: به هیچ‌وجه کالاهای قاچاق بین پرسنل توزیع نمی‌شود به طوریکه کالاهایی همچون کیف، کفش و پوشاک تحت هیچ شرایطی در کشور توزیع نمی‌شود یا معدوم شده و یا به خارج برگردانده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه این ذهنیت که کالای قاچاق با دریافت جریمه آزاد می‌شود، اشتباه است بلکه جریمه گرفته شده و کالا ضبط می‌شود، یادآور شد: استان همدان طبقه دوم در زمینه کالای قاچاق بوده و محل عبور کالای قاچاق در کشور است.

به گفته دبیر کمسیون مبارزه با قاچاق کالاوارز استان همدان، جریمه‌های قاچاق بازدارنده است به‌طوریکه در کالای معمولی تا 4 برابر ارزش کالا و در کالاهای غیرمجاز 10 برابر ارزش کالا جریمه اعمال می‌شود.

وی درباره قاچاق دام در استان همدان اعلام کرد: قاچاق دام به فراخور قیمت‌ها و در برخی از فصول اتفاق می‌افتد و در استان همدان فراوانی ندارد اما بحثی جدی است که با عزم نیروی انتظامی اجازه خروج دام از استان همدان داده نمی‌شود.

مومیوند در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا در تابستان امسال شاهد قاچاق گندم از استان بوده‌ایم؟ عنوان کرد: گندم کالایی استراتژیک بوده و دولت خرید تضمینی می‌کند که کشاورزان در فروش آن آزاد هستند اما با این وجود خروج گندم از کشور صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه حمل گندم به راحتی قابل مشاهده است، ادامه داد: ممکن است کشاورزی گندم خود را به دولت نفروخته باشد اما به خارج از کشور فروخته نشده است.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالاوارز استان همدان با اشاره به اینکه در جنگ اقتصادی قرار داریم، تأکید کرد: در جنگ اقتصادی همه باید کمک کنند تا بتوانیم دشمن را از پا درآوریم.

وی با بیان اینکه کالای خارجی به میزان نیاز وارد کشور می‌شود، تصریح کرد: مشکل در کالاهای قاچاق این است که بدون حساب و کتاب داخلی و برای منافع شخصی و بدون پرداخت تعرفه گمرکی واردمی‌شوند.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالاوارز استان همدان در پاسخ به اینکه آیا کالاهای غیرمجاز در استان همدان کشف شده است؟ بیان کرد: در استان همدان نیز قاچاق کالای غیرمجاز حتما وجود دارد اما کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه بیت کوین در حال حاضر به عنوان قاچاق محسوب می‌شود، گفت: در استان همدان کشفیاتی در زمینه بیت کوین داشته ایم و تا زمانی که قانون جدید در این رابطه مصوب شود مانند بقیه کالاهای قاچاق برخورد می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش