28 پرونده تخلف تولید و عرضه موادغذایی در استان اردبیل تشکیل شد


28 پرونده تخلف تولید و عرضه موادغذایی در استان اردبیل تشکیل شد

اردبیل - ایرنا - معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: امسال در راستای تامین ایمنی غذایی و سلامت عمومی شهروندان، 28 پرونده تخلف تولید و عرضه مواد غذایی فاقد ویژگی سلامت در این استان تشکیل شد.

دکتر محسن ارزنلو روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگاران افزود: در سال جاری ۲۴ مورد تخلفات در زمینه تولید و عرضه کالاها و مواد غذایی فاقد ویژگی سلامت به مراجع تعزیرات حکومتی و چهار مورد نیز طی شکایتی به مراجع قضایی استان معرفی شده است.

وی با اشاره به نظارت و پایش فعالیت ۲۵۰ کارخانه و واحد تولید و فرآوری مواد غذایی در استان اردبیل گفت: علاوه بر اینها، مراکز نگهداری و انبار مواد غذایی ، سیلوها و سردخانه‌های استان نیز به طور مستمر مورد پایش و نظارت قرار می‌گیرد.

ارزنلو همچنین با اشاره به ۹۴۴ مورد بازدید از کارخانه‌های تولید محصولات غذایی در استان اردبیل طی یک سال گذشته اظهار داشت: در این مدت ۶۰۰ مورد نمونه‌برداری از محصولات تولیدی در استان انجام شده است.

وی اضافه کرد: در یک سال گذشته همچنین ۲۷۵ مورد پروانه تولید محصولات و مواد غذایی در واحدهای صنعتی استان صادر شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به کنترل عرضه محصولات و مواد غذایی طی ۲ نوبت در سال گفت: در یک سال گذشته ۱۴۴ مورد گواهی بین‌المللی برای صادرات کالاها از مبداء استان اردبیل صادر شده است.

وی از نظارت دقیق در فرایند صدور مجوز موادغذایی فرآوری شده در استان خبر داد و اضافه کرد: تاکنون کالای صادراتی دارای مجوز بهداشتی استان مرجوع و یا معدوم نشده است.

وی همچنین از معدوم‌سازی ۳۰ تن کالا و محصول غذایی از جمله شهد عسل، خامه تقلبی و شکلات در استان اردبیل طی سال جاری خبر داد و گفت: این میزان کالا در بازرسی و پایش‌های حضوری کشف شده و به علت احتمال آسیب‌رسانی به سلامت عمومی مردم از چرخه مصرف خارج و معدوم شده است.

ارزنلو پایش تولید محصولات غذایی فرآوری شده و اعطای نشان ایمنی برای محصولات را از جمله وظایف معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل ذکر کرد و افزود: این پایش برای تحقق تولید محصولات سلامت محور انجام می‌شود.

وی همچنین مبارزه با قاچاق کالای سلامت‌محور و پایش کالاهای موجود در بازار با همکاری سایر سازمان‌های مرتبط را نیز از جمله وظایف معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل عنوان کرد.

او اظهار داشت: هدف معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل ورود کالاهای سلامت محور به داخل کشور از مبادی قانونی و تحت نظارت های کارشناسان وزارت بهداشت برای تامین سلامتی عمومی جامعه است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل از اجرا و فعال سازی سامانه "تی تک" برای رصد کالاها و محصولات سلامت محور در داخل کشور خبر داد و اضافه کرد: در این راستا برچسب اصالت برای کالاهای وارداتی نصب می‌شود.

وی همچنین "رفتار ما، آینده ما را می سازد؛ اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامتی" را شعار سال ۲۰۱۹ سازمان خوار و بار جهانی(فائو) ذکر کرد و ادامه داد: بر این اساس در کنار امنیت غذایی، بحث ایمنی غذایی نیز در راس برنامه‌های وزارت بهداشت قرار دارد.

ارزنلو افزود: در گذشته کنترل و درمان بیماری‌های واگیردار در راس خدمات بهداشتی و درمانی قرار داشت ولی امروزه بیماری های غیرواگیر از جمله چاقی، پرفشاری خون، دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی در راس برنامه وزارت بهداشت قرار گرفته و بر این اساس ایمنی محصولات غذایی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

او بیان کرد: سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درصدد همگانی کردن توجه به نشانگرهای رنگی تغذیه حاوی اطلاعاتی در خصوص میزان نمک، قند، کالری و اسیدهای چرب بر روی محصولات غذایی فرآوری شده است تا خریداران متناسب با شرایط جسمانی خود، کالاهای موجود را انتخاب و خرید کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با تاکید بر ضرورت کاهش مصرف نمک، قند و روغن و چربی در سبد غذایی مردم تاکید کرد: برای تحقق این هدف باید استانداردهای مصرف مواد غذایی و سبک زندگی مردم عوض شود.

وی توسعه تولید غذاهای ویژه و فراسودمند از جمله تولید محصولات حاوی ویژگی پروبیوتیک را از جمله اهداف سازمان غذا و دارو دانست و افزود: تولید و مصرف این نوع کالاها و محصولات غذایی موجب ارتقای سطح پاسخ بدن در برابر عوامل بیماری، عفونت‌ها و سرطان می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا