آلمان و فرانسه بر حفظ و اجرای برجام تاکید کردند


به گزارش سرویس بین الملل

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما, آلمان و فرانسه طی بیانیه مشترکی بر حفظ و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (ایران) تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اینترنتی دفتر صدراعظم آلمان، سران دو کشور آلمان و فرانسه که روز چهارشنبه به مناسبت بیست و یکمین نشست شورای وزیران دو کشور در شهر تولوز فرانسه با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند, با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی ده ماده ای، در بخش همکاری های دوجانبه برای تحقق صلح و ثبات و به ویژه, در مورد برنامه اتمی ایران، ضمن تاکید بر حفظ و اجرای این توافق، مصرانه از ایران درخواست کردند به اجرای کامل تعهدات قراردادی خود در توافقنامه اتمی بازگردد. دو کشور همچنین خاطر نشان کردند: "ضروری می دانیم مبتنی بر مذاکرات مربوط به این توافق با ایران، تعیین یک چارچوب بلندمدت برای برنامه اتمی این کشور را آغاز کنیم؛ چارچوبی که البته باید وجوه امنیتی منطقه را در بر گیرد و شامل برنامه موشکی، همین طور سایر سامانه های پرتابگر (ایران) نیز بشود.
در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: آلمان و فرانسه معتقدند برقراری ثبات در لیبی تنها از طریق راه حل سیاسی امکانپذیر است. هدف ما مشترک با شرکایمان، برقراری آتش بس و بازگشت به فرآیند سیاسی مورد حمایت سازمان ملل، به ویژه از طریق در پیش گرفتن فرآیند موسوم به «برلین» است. آلمان و فرانسه همچنین خود را به مشارکت در حل مشکلات منطقه ساحل آفریقا متعهد می دانند. تازه ترین ابتکارعمل مشترک ما با عنوان «مشارکت در امنیت و ثبات ساحل آفریقا» نشان دهنده قدرت و بهبودپذیری نیروهای امنیتی و دفاعی در سایه هماهنگی بهتر بین المللی است. در این ارتباط برگزاری کنفرانسی در سطوح بالا را که در همین سال جاری میلادی امکان برپایی دارد، انتظار می کشیم.
در ارتباط با منطقه خاورمیانه نیز فعالیتهای نظامی حال حاضر ترکیه را در شمال سوریه محکوم می کنیم و خواهان بازگشت ترکیه از روندی که در پیش گرفته است، هستیم. ما بر لزوم تعهد ترکیه به حقوق بین الملل و حقوق بشر تاکید می کنیم. این خصومت مسلحانه اخیر (ترکیه) در شمال شرقی (سوریه) ظرفیتی را ایجاد کرده است که ثبات کل منطقه را به مخاطره می اندازد؛ درد و رنج غیرنظامیان را تشدید و خروج بیشتر شهروندان سوری را موجب می شود. این پیشروی نظامی یکجانبه در منطقه شمال شرقی سوریه به طور جد، پیشرفتهای «ائتلاف بین المللی مقابله با دولت اسلامی (داعش)» را که اتفاقا آلمان، فرانسه و همین طور ترکیه به آن تعلق دارند، از بین می برد. معیارهای بین المللی تعریف شده از سوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در بازگشت آوارگان (به کشورشان) که عبارتند از بازگشت آزادانه، مطمئن و توام با تکریم باید همچنان باقی بماند. پایان کنشگری نظامی و آغاز فرآیندی سیاسی تحت حمایت سازمان ملل به طور موثر و موکد، مورد نیاز است. در بخش دیگری از بند دهم این بیانیه مشترک آمده است: از تنشهای رو به رشد منطقه خلیج (فارس) که یکی از پیامدهای آن، حمله به تاسیسات زیربنایی عربستان سعودی است و همچنین آزادی مسیردریایی در تنگه هرمز, همچنان نگرانیم. آلمان و فرانسه، با هماهنگی انگلیس مصممند به تلاشهای دیپلماتیک خود در این موارد ادامه دهند تا سرانجام شرایط برای انجام گفتگو با تمامی شرکا و طرفها که منجر به کاهش تنشها در منطقه خاورمیانه شود، برقرار شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر