از کلاف سردرگم سد مراش تا تبدیل ایستگاه راه‌آهن به مرکز فرهنگی


از کلاف سردرگم سد مراش تا تبدیل ایستگاه راه‌آهن به مرکز فرهنگی

زنجان - ایرنا - رسانه‌های استان زنجان در هفته جاری موضوعات مختلفی را در سرخط خبرها و صفات نخست خود انعکاس دادند که از جمله آنها می‌توان به مسائل مطرح شده پیرامون سد مراش و تبدیل بنای تاریخی ایستگاه راه‌آهن زنجان به مرکز فرهنگی اشاره کرد.

روزنامه صدای زنجان در گزارشی پیرامون مسائل سد مراش نوشت: این سد در بخش انگوران از توابع شهرستان ماهنشان و در ۱۲۵ کیلومتری گوشه جنوب غربی شهر زنجان و در حدود ۴ کیلومتری شهر دندی قرار دارد. این پروژه ملی از جمله طرح‌های مهم شرکت آب منطقه‌ای زنجان بوده که با هدف تامین آب شرب شهرهای ماهنشان، دندی و ۱۲۲ روستای منطقه، تامین آب موردنیاز صنایع مستقر در شهرستان، بهبود شرایط زیست محیطی منطقه، اشتغال زایی و تأمین نیاز آبی بخشی از صنایع مستقر و حق‌آبه های زیست محیطی در سال ۸۸ به اجرا درآمد که با گذشت ۱۰ سال از آغاز اجرای این پروژه و پیشرفت حدود ۶۵ درصدی آن، هنوز هم مورد انتقاد برخی قرار می‌گیرد.

سؤال مخالفان پروژه این است که چه کسی اجازه احداث سد مراش که فاقد مجوز نهایی سازمان حفاظت محیط زیست بوده، داده است و از سویی، وقتی آب‌های زیرزمینی موجود در ماهنشان که پاسخگوی نیازهای آبی منطقه هم هست چرا مسئولان و برنامه‌ریزان نسبت به احداث سد و تخریب محیط اقدام کرده‌ و سبب ایجاد مشکلات زیست‌محیطی و مهاجرت اجباری روستائیان و تحمیل هزینه به مردم منطقه و هدررفت منابع کشور شده‌اند؟

رضا رمضانی یکی از منتقدان پروژه سد مراش با بیان اینکه طبق قانون طرح‌های سدسازی همانند سایر پروژه‌ها باید مجوز زیست‌محیطی داشته باشند تا تصمیم‌گیری نهایی از سوی مسئولان اخذ و پس از تامین و تخصیص اعتبار وارد فاز اجرایی شود، عنوان کرد: سدها به دلیل ویژگی فنی که دارند ممکن است با مطالعات ارزیابی به مرحله دریافت و یا بررسی صدور مجور بروند و یا اگر در مقایس کوچک باشند، مرحله بررسی صدور مجور بدون انجام مطالعات ارزیابی در دستور کار قرار گیرد. در مورد سد مراش باید بگویم مجریان این طرح بدون اینکه استعلامی از سوی دستگاه مربوطه دریافت کنند پروژه را به سمت عقد قرارداد پیش برده و آن را وارد فاز اجرایی کردند.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای زنجان در پاسخ به این انتقاد مراحل اخذ موافقت‌نامه در کل کشور را با توجه به به‌روز شدن بخشنامه‌های ابلاغی تشریح کرد و گفت: شرکت آب منطقه‌ای زنجان ابتدا مطالعات لازم را انجام و برای تائید به شرکت مادر تخصصی ارسال کرد، این شرکت نیز پس از بررسی و تائید به وزارت نیرو ارسال کرد.

عباسعلی زمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان اظهارات دست‌اندرکاران طرح مراش را غیرقابل قبول دانست و گفت: اینکه در پاسخ به عدم صدور مجوز نهایی سد مراش می‌گوئیم هیچ پروژه‌ای در سطح استان و کشور مجوز نهایی ندارد، اما مجریان آن را به پایان رسانیده‌اند و کسی هم ادعایی در قبال آن ندارد نمی‌تواند پاسخ قانع‌کننده‌ای باشد. مگر قرار است وقتی ۹۰ درصد جامعه دزدند ما هم دزدی کنیم؟

قزلباش، معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای زنجان با تاکید بر اینکه شرکت آب منطقه‌ای به عنوان کارفرما هر آنچه که لازم بود در راستای احداث سد مراش انجام داده و به تمامی ضوابط نیز احترام گذاشته است، ابراز کرد: در این مدت طبق بخشنامه‌ها در چارچوب قانون ضوابط را رعایت کرده‌ایم، صدور مجوز نهایی ارتباطی به شرکت آب منطقه‌ای ندارد، سازمان حفاظت محیط زیست دستگاه صدور مجوز است نه وزارت نیرو و به تبع آن شرکت آب منطقه‌ای. ما متولی پاسخگویی به سئوالات در حوزه مسائل و مباحث فنی و تخصصی سد هستیم.

روزنامه مردم نو درباره راه اندازی یک کتابفروشی در بنای تاریخی ایستگاه راه آهن زنجان نوشت: اینجا ساختمان تاریخی راه‌آهن است؛ ساختمانی که کودکان سابق و بزرگان امروز زنجان ازآن خاطرات فراونی دارند. با افتتاح ساختمان جدید راه‌آهن زنجان، این ساختمان تاریخی که جزئی از خاطرات مردم زنجان بود به‌دست فراموشی سپرده شد و با ازدست‌دادن کارکرد خود تبدیل به ساختمانی غیرقابل استفاده شده بود. اما دست تقدیر اجازه نداد برخلاف سایر ساختمان‌های تاریخی این شهر که روزگاری هویت این شهر بودند و بر اثر سوءتدبیر یا بی‌تدبیری برخی مدیران این استان در زیر چرخ‌دندۀساختمان‌سازی و آپارتمان‌های بی‌قواره نابود شدند، این ساختمان نیز از حافظۀ تاریخی مردم این شهر پاک شود. ساختمان تاریخی راه‌آهن به‌لطف و تدبیر یکی از مدیران فرهنگی این مرزوبوم که اصالتاً زنجانی است و از گذشته‌های دور، دستی بر آتشِ فرهنگ این مرزوبوم دارد، با همیاری و سرمایه‌گذاری مشترک جناب شهرداد میرزایی، مدیرمحترم نشرفرهنگان و دیبایه، امروز تبدیل به بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی و مرکز فرهنگی شمالغرب شده‌است. به‌اعتقاد مختار مهدی‌زاده این مرکز قرار است محلی برای تغذیۀ فکری جوانان و مردم این شهر باشد؛ محلی برای اندیشیدن و فکرکردن.

مهدی زاده، عضو انجمن علم ایران ومدیر فرهنگان زنجان به روزنامه مردم نو گفته است: ساختمان‌های قدیمی بخشی از هویت تاریخی ما هستند. درست است که برخی مدیران با بی‌تدبیری و سوءمدیریت‌های خود به این بخش از هویت ما لطمه می‌زنند، اما قرار نیست ما هم دست‌روی‌دست بگذاریم و فقط نظاره‌گر باشیم. من خاطرات بسیار خوبی از این مکان در دوران کودکی و نوجوانی‌ام دارم و قطعاً بسیاری از مردماین شهر نیز همانند من از این مکان تاریخی خاطره دارند. این ساختمان بخشی از حافظۀ تاریخی این شهر است به‌همین‌دلیل در مجموعه برنامه‌ریزی‌ایکردیم وقرار بر این شد که مجموعۀ فرهنگیان زنجان در این مکان تاریخی ایجاد شود عموم مردم فرهنگ‌دوست زنجان از آن استفاده کنند.

پایگاه خبری موج رسا در مطلبی از تبدیل قولنامه ها و قراردادهای مسکن در زنجان از حالت دستی به هولگرام دار و پرینتی خبر داد و از قول رئیس اتحادیه مشاورین املاک زنجان نوشت: این قولنامه ها همچون قراردادهای دفاتر رسمی قابل پذیرش است و ضروری است همشهریان پس از اعلام سامانه مذکور برای ثبت قراردادها درخواست پرینت از مشاوران املاک داشته باشند.

این مسئول با اشاره به قابل رویت بودن فعالیت های مشاوران املاک با ثبت اینترنتی، تصریح کرد: با این روش آمارها نیز شفاف سازی شده و قابل استناد است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس