نقش موثر رسانه ها در معرفی حماسه بزرگ اربعین


نقش موثر رسانه ها در معرفی حماسه بزرگ اربعین

کاشان - رسانه های اربعینی به عنوان اصلی ترین جابران زمان طی چند سال اخیر در انعکاس زیبایی‌های بزرگترین تجمع سالیانه بشر و معرفی آن به جهانیان نقشی غیرقابل انکار دارد.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها، هادی نجف زاده: آیین های مذهبی یکی از فرصت های ویژه اصحاب ادیان و مذاهب برای اعلام موجودیت خود به هویت های دیگر و همچنین موقعیتی مناسب برای بازنمایی اهالی آن مذهب از وضعیت فرهنگی و اجتماعی خود است.

آیین های حسینی از مهمترین و تأثیرگذارترین مراسم جمعی و اجتماعی شیعیان هستند که از حیث تأسیس، تکوین و کیفیت اجرا عمدتاً با زمینه هایی از فرهنگ عامه عجین شده اند.

آیین پیاده روی اربعین که هرساله همزمان با اربعین شهادت حضرت امام حسین(ع) در مسیرهای منتهی به کربلای معلی برگزار می شود، با توجه به حضور میلیونی اقشار و ملیت های گوناگون از اقصی نقاط جهان، خصوصاً در سالهای اخیر گسترش چشمگیری داشته و به یکی از بزرگترین اجتماعات آیینی جهان تبدیل شده است.

اربعین ادامه یک سنت ریشه دار تاریخی

اربعین از نظر ماهوی و به گفته کارشناسان ادامه یک «سنت ریشه دار تاریخی» است که با توجه به شرایط منطقه و جهان اهمیت دوچندان یافته و هر سال جمعیت بیشتری از شیعیان جهان را گرد می آورد.

در این بین «رسانه» به عنوان گسترده ترین شبکه ترویجی آیین پیاده روی اربعین، این مراسم را نوعی «گردهمایی هویتی» معرفی می کند که حضور در آن به سبب کارکردهای سیاسی و فرهنگی اش ضرورت دارد و تقویت آن موجب «تقویت وحدت و گفتمان مصلحانه آن در سطح منطقه و جهان» است.

ترویج رسانه ای اربعین حاکی از یک نوع موقعیت شناسی دقیق است

یک استاد دانشگاه در گفت و گو با مهر با بیان اینکه ترویج رسانه ای اربعین حسینی در این برهه زمانی می تواند حاکی از یک نوع موقعیت شناسی دقیق باشد، اظهار داشت: درحالی که طی چند سال گذشته افکار عمومی جهان با توجه به خونریزی های گروههای تروریستی مدعی اسلام راستین، در حال حرکت به سمت اسلام هراسی همه جانبه ای قرار داشت، شیعیان تلاش کردند تا از دریچه این آیین عظیم و مسالمت آمیز، به معرفی مکتب اهل بیت، همگرایی، مشارکت وتاثیرگذاری استراتژیک مبانی آن در سطح منطقه وجهان بپردازند.

ظرفیت های مردمی مهمترین رسانه حماسه جهانی اربعین

وی با اشاره به لزوم مردمی ماندن ساختار این آیین و نقش مردم به عنوان مهمترین رسانه این حماسه جهانی ابراز داشت: جابران رسانه ای زمان، دراشاعه تجلی اربعین به مقتضای فعالیت تبلیغی خود، فراتر از نقش تبلیغی در زمینه فراخوان رسانه ای دیگران نیز تأکید داشته و دارند.

حسین باغ شیخی با بیان اینکه رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی عمدتاً در مرتبه اول تأثیرگذاری قرار دارند، تصریح کرد: تولیدات رسانه ای و انتشار محتوای تولید شده شرکت کنندگان در حماسه جهانی اربعین در تأثیرگذاری ارتباطات انسانی و احیای انگیزه حضور، نقش کم نظیری را ایفا می کند.

تولیدات و مستندهای رسانه ای برگ برنده پویش رسانه ای اربعین

وی مشخصاً مستندهای واقعی وشرح رفتارهای این مسیر که در این چند سال ساخته شده و جزو تولیدات رسانه ای با موضوع پیاده روی اربعین است را نمونه های موفقیتی از تولیدات محتوایی اربعین دانست و اظهار داشت: این مستندات در مواردی برای مخاطبان و به فراخور انتشار آن میان مردم و تأثیرش در فرآیند ترویج این آیین، خود برگ برنده ای برای اعتلای رفتار و عملکرد در حماسه جهانی اربعین گردیده است.

این دانش آموخته دکترای مدیریت رسانه افزود: یکی از دلایل پوشش دادن رسانه ای هر موضوعی، جذابیت برای مخاطب است و مراسم اربعین حسینی از منظر ژورنالیستی یک طیفی گسترده از ارزش‌های خبری را برای مخاطب رسانه دارد و بزرگی و فراوانی آن باعث می شود که برای کنشگران این رویداد جذابیت شگفتی ایجاد می‌کند.

در این بین شرکت کنندگان در حماسه جهانی اربعین هر یک خود یک رسانه گشته اند و برای دیگر دوستان خود یک جابر زمان و اما در کنار تمام شکوه و عظمت اربعین؛ رسانه های غربی و اروپایی که کوچکترین رویداد و مناسبت را در دیگر کشورها به خصوص کشورهای خاورمیانه در سریع ترین زمان ممکن خبر و مخابره می کنند در مقابل عظمت این حماسه عظیم فقط سکوت را پیشه خود کرده اند.

دوربین های شبکه های تلویزیونی غربی در هنگام حماسه اربعین خاموش است

یک دکترای علوم سیاسی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت رسانه ها در انعکاس حماسه اربعین حسینی اظهار داشت: شبکه های تلویزیونی غربی برای بازتاب و انعکاس این رویداد جهانی دوربین های خود را خاموش می کنند.

وی با بیان اینکه همین رسانه های غربی مراسم حج را پوشش و از زوایای مختلف آن را فیلمبرداری می کنند، گفت: اربعین حسینی یک حادثه الهی است که شیعه و سنی ندارد و حتی بعضی از افراد مسیحی نیز در این تجمع عظیم بشری شرکت می کنند.

امیر ابراهیم رسولی با اشاره به لزوم تقویت این رخداد بزرگ توسط شرکت کنندگان در رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی تصریح کرد: هر فرد با استفاده از ظرفیت های ذاتی و همچنین تجهیزات مختصر خود علاوه بر اینکه می تواند یک رسانه برای بازتاب انعکاس و زیبایی های حماسه جهانی اربعین باشد؛ باید با تشویق دیگر دوستان خود برای حضور در این حماسه بزرگ باعث تقویت آن شود.

به عقیده تمام کارشناسان حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) اولین مبلغین و مروجین و به عبارتی اولین رسانه های فرهنگ عاشورا و قیام سید و سالار شهیدان هستند. همان افرادی که در کاخ یزید نقاب از چهره کره او برداشتند و او را رسوا کردند. در این زمان نیز سربازان فضای رسانه ای کشور در جبهه های مختلف مشغول نبرد با یزید و یزیدیان زمان هستند.

پیاده روی اربعین یکی از بزرگترین رسانه های اسلام

یک کارشناس رسانه نیز در گفت و گو با مهر با بیان اینکه وقتی جای پای جابر و حضرت زینب(س) می گذاریم یعنی ادامه دهنده راه آنها هستیم، اظهار داشت: این یعنی که شرکت کنندگان در مراسم جهانی اربعین ادامه دهنده راه رسانه‌ای اولین مبلغین پیام عاشورا هستند.

وی با اشاره به اینکه پیاده روی اربعین به خودی خود یکی از بزرگترین رسانه‌های اسلام است، ابراز داشت: زائر امام حسین(ع) شدن در اربعین، یعنی آمده ام تا رسانه‌ی تو باشم.

ظهور رسانه های جدید فرصتی پیش روی عاشقان امام حسین(ع)

محسن مشرقی با بیان اینکه عمق تاثیر هر کس با دیگری متفاوت است، تصریح کرد: ظهور رسانه های جدید، فرصتی پیش روی عاشقان اباعبدالله گشوده است تا پیام قیام حضرت را بتوانند به گوش جهانیان برسانند.

وی افزود: رسانه های غربی با عدم پوشش این راهپیمایی یا بازنمایی‌های مغرضانه سعی در کمرنگ کردن این رویداد مهم در رسانه های دنیا دارند.

این دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت رسانه تصریح کرد: آن‌قدر تنوع سوژه ها و موضوعات قابل طرح در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی، زیاد است که این ظرفیت را دارد هر زائر با حداقل یک محتوای رسانه ای خودساخته از زیارت برگردد.

به گفته کارشناسان اربعین حسینی نشانی از اقتدار شیعیان و مقدمه ای برای ظهور امام زمان(عج) است و مهمترین وظیفه شرکت کنندگان و جاماندگان در این حماسه عظیم انعکاس و بازتاب زیبایی های آن در بین مردم و رسانه و شبکه های اجتماعی است.

در زمانی که رسانه های معاند غربی از کوچکترین اخبار و اتفاقات در کشورهای منطقه نمی گذرند و حتی تجمعات چند ده نفری را با آب و تاب فراوان گزارش و مخابره می کنند؛ به صورت مکرر بر طبل بی طرفی می کوبند و دانستن را حق انسان می دانند و با اتاق های در ظاهر جهانی خبر مدعی پوشش اخبار خود در پنج قاره هستند چگونه است که برای پوشش رسانه ای اینچنین رخداد برجسته ای زبان در کام گرفته اند؟!.

از نظر مطلعین شکوه و عظمت اربعین برای رسانه های زنجیری غربی و اربابان آن نه فقط تجمعی انسانی بلکه حادثه ای شگرف از تاثیر اسلام و انقلاب اسلامی و همچنین مقاومت ماندگار نظام جمهوری اسلامی در برابر کفر و استکبار جهانی و یزیدیان زمان است که اینگونه توانسته اند با محور امام حسین(ع) و ولایت به خاندان اهل بیت، عاشقان حضرتش را اینگونه فارغ از زبان و نژاد و ملیت و هر طرز تفکری گرد آزاده ترین انسان هستی جمع کند.

و به راستی این چه می تواند باشد به جز اینکه #حب_الحسین_یجمعنا


خبرگزاری مهر - گروه استان ها، هادی نجف زاده: آیین های مذهبی یکی از فرصت های ویژه اصحاب ادیان و مذاهب برای اعلام موجودیت خود به هویت های دیگر و همچنین موقعیتی مناسب برای بازنمایی اهالی آن مذهب از وضعیت فرهنگی و اجتماعی خود است.

آیین های حسینی از مهمترین و تأثیرگذارترین مراسم جمعی و اجتماعی شیعیان هستند که از حیث تأسیس، تکوین و کیفیت اجرا عمدتاً با زمینه هایی از فرهنگ عامه عجین شده اند.

آیین پیاده روی اربعین که هرساله همزمان با اربعین شهادت حضرت امام حسین(ع) در مسیرهای منتهی به کربلای معلی برگزار می شود، با توجه به حضور میلیونی اقشار و ملیت های گوناگون از اقصی نقاط جهان، خصوصاً در سالهای اخیر گسترش چشمگیری داشته و به یکی از بزرگترین اجتماعات آیینی جهان تبدیل شده است.

اربعین ادامه یک سنت ریشه دار تاریخی

اربعین از نظر ماهوی و به گفته کارشناسان ادامه یک «سنت ریشه دار تاریخی» است که با توجه به شرایط منطقه و جهان اهمیت دوچندان یافته و هر سال جمعیت بیشتری از شیعیان جهان را گرد می آورد.

در این بین «رسانه» به عنوان گسترده ترین شبکه ترویجی آیین پیاده روی اربعین، این مراسم را نوعی «گردهمایی هویتی» معرفی می کند که حضور در آن به سبب کارکردهای سیاسی و فرهنگی اش ضرورت دارد و تقویت آن موجب «تقویت وحدت و گفتمان مصلحانه آن در سطح منطقه و جهان» است.

ترویج رسانه ای اربعین حاکی از یک نوع موقعیت شناسی دقیق است

یک استاد دانشگاه در گفت و گو با مهر با بیان اینکه ترویج رسانه ای اربعین حسینی در این برهه زمانی می تواند حاکی از یک نوع موقعیت شناسی دقیق باشد، اظهار داشت: درحالی که طی چند سال گذشته افکار عمومی جهان با توجه به خونریزی های گروههای تروریستی مدعی اسلام راستین، در حال حرکت به سمت اسلام هراسی همه جانبه ای قرار داشت، شیعیان تلاش کردند تا از دریچه این آیین عظیم و مسالمت آمیز، به معرفی مکتب اهل بیت، همگرایی، مشارکت وتاثیرگذاری استراتژیک مبانی آن در سطح منطقه وجهان بپردازند.

ظرفیت های مردمی مهمترین رسانه حماسه جهانی اربعین

وی با اشاره به لزوم مردمی ماندن ساختار این آیین و نقش مردم به عنوان مهمترین رسانه این حماسه جهانی ابراز داشت: جابران رسانه ای زمان، دراشاعه تجلی اربعین به مقتضای فعالیت تبلیغی خود، فراتر از نقش تبلیغی در زمینه فراخوان رسانه ای دیگران نیز تأکید داشته و دارند.

حسین باغ شیخی با بیان اینکه رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی عمدتاً در مرتبه اول تأثیرگذاری قرار دارند، تصریح کرد: تولیدات رسانه ای و انتشار محتوای تولید شده شرکت کنندگان در حماسه جهانی اربعین در تأثیرگذاری ارتباطات انسانی و احیای انگیزه حضور، نقش کم نظیری را ایفا می کند.

تولیدات و مستندهای رسانه ای برگ برنده پویش رسانه ای اربعین

وی مشخصاً مستندهای واقعی وشرح رفتارهای این مسیر که در این چند سال ساخته شده و جزو تولیدات رسانه ای با موضوع پیاده روی اربعین است را نمونه های موفقیتی از تولیدات محتوایی اربعین دانست و اظهار داشت: این مستندات در مواردی برای مخاطبان و به فراخور انتشار آن میان مردم و تأثیرش در فرآیند ترویج این آیین، خود برگ برنده ای برای اعتلای رفتار و عملکرد در حماسه جهانی اربعین گردیده است.

این دانش آموخته دکترای مدیریت رسانه افزود: یکی از دلایل پوشش دادن رسانه ای هر موضوعی، جذابیت برای مخاطب است و مراسم اربعین حسینی از منظر ژورنالیستی یک طیفی گسترده از ارزش‌های خبری را برای مخاطب رسانه دارد و بزرگی و فراوانی آن باعث می شود که برای کنشگران این رویداد جذابیت شگفتی ایجاد می‌کند.

در این بین شرکت کنندگان در حماسه جهانی اربعین هر یک خود یک رسانه گشته اند و برای دیگر دوستان خود یک جابر زمان و اما در کنار تمام شکوه و عظمت اربعین؛ رسانه های غربی و اروپایی که کوچکترین رویداد و مناسبت را در دیگر کشورها به خصوص کشورهای خاورمیانه در سریع ترین زمان ممکن خبر و مخابره می کنند در مقابل عظمت این حماسه عظیم فقط سکوت را پیشه خود کرده اند.

دوربین های شبکه های تلویزیونی غربی در هنگام حماسه اربعین خاموش است

یک دکترای علوم سیاسی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت رسانه ها در انعکاس حماسه اربعین حسینی اظهار داشت: شبکه های تلویزیونی غربی برای بازتاب و انعکاس این رویداد جهانی دوربین های خود را خاموش می کنند.

وی با بیان اینکه همین رسانه های غربی مراسم حج را پوشش و از زوایای مختلف آن را فیلمبرداری می کنند، گفت: اربعین حسینی یک حادثه الهی است که شیعه و سنی ندارد و حتی بعضی از افراد مسیحی نیز در این تجمع عظیم بشری شرکت می کنند.

امیر ابراهیم رسولی با اشاره به لزوم تقویت این رخداد بزرگ توسط شرکت کنندگان در رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی تصریح کرد: هر فرد با استفاده از ظرفیت های ذاتی و همچنین تجهیزات مختصر خود علاوه بر اینکه می تواند یک رسانه برای بازتاب انعکاس و زیبایی های حماسه جهانی اربعین باشد؛ باید با تشویق دیگر دوستان خود برای حضور در این حماسه بزرگ باعث تقویت آن شود.

به عقیده تمام کارشناسان حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) اولین مبلغین و مروجین و به عبارتی اولین رسانه های فرهنگ عاشورا و قیام سید و سالار شهیدان هستند. همان افرادی که در کاخ یزید نقاب از چهره کره او برداشتند و او را رسوا کردند. در این زمان نیز سربازان فضای رسانه ای کشور در جبهه های مختلف مشغول نبرد با یزید و یزیدیان زمان هستند.

پیاده روی اربعین یکی از بزرگترین رسانه های اسلام

یک کارشناس رسانه نیز در گفت و گو با مهر با بیان اینکه وقتی جای پای جابر و حضرت زینب(س) می گذاریم یعنی ادامه دهنده راه آنها هستیم، اظهار داشت: این یعنی که شرکت کنندگان در مراسم جهانی اربعین ادامه دهنده راه رسانه‌ای اولین مبلغین پیام عاشورا هستند.

وی با اشاره به اینکه پیاده روی اربعین به خودی خود یکی از بزرگترین رسانه‌های اسلام است، ابراز داشت: زائر امام حسین(ع) شدن در اربعین، یعنی آمده ام تا رسانه‌ی تو باشم.

ظهور رسانه های جدید فرصتی پیش روی عاشقان امام حسین(ع)

محسن مشرقی با بیان اینکه عمق تاثیر هر کس با دیگری متفاوت است، تصریح کرد: ظهور رسانه های جدید، فرصتی پیش روی عاشقان اباعبدالله گشوده است تا پیام قیام حضرت را بتوانند به گوش جهانیان برسانند.

وی افزود: رسانه های غربی با عدم پوشش این راهپیمایی یا بازنمایی‌های مغرضانه سعی در کمرنگ کردن این رویداد مهم در رسانه های دنیا دارند.

این دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت رسانه تصریح کرد: آن‌قدر تنوع سوژه ها و موضوعات قابل طرح در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی، زیاد است که این ظرفیت را دارد هر زائر با حداقل یک محتوای رسانه ای خودساخته از زیارت برگردد.

به گفته کارشناسان اربعین حسینی نشانی از اقتدار شیعیان و مقدمه ای برای ظهور امام زمان(عج) است و مهمترین وظیفه شرکت کنندگان و جاماندگان در این حماسه عظیم انعکاس و بازتاب زیبایی های آن در بین مردم و رسانه و شبکه های اجتماعی است.

در زمانی که رسانه های معاند غربی از کوچکترین اخبار و اتفاقات در کشورهای منطقه نمی گذرند و حتی تجمعات چند ده نفری را با آب و تاب فراوان گزارش و مخابره می کنند؛ به صورت مکرر بر طبل بی طرفی می کوبند و دانستن را حق انسان می دانند و با اتاق های در ظاهر جهانی خبر مدعی پوشش اخبار خود در پنج قاره هستند چگونه است که برای پوشش رسانه ای اینچنین رخداد برجسته ای زبان در کام گرفته اند؟!.

از نظر مطلعین شکوه و عظمت اربعین برای رسانه های زنجیری غربی و اربابان آن نه فقط تجمعی انسانی بلکه حادثه ای شگرف از تاثیر اسلام و انقلاب اسلامی و همچنین مقاومت ماندگار نظام جمهوری اسلامی در برابر کفر و استکبار جهانی و یزیدیان زمان است که اینگونه توانسته اند با محور امام حسین(ع) و ولایت به خاندان اهل بیت، عاشقان حضرتش را اینگونه فارغ از زبان و نژاد و ملیت و هر طرز تفکری گرد آزاده ترین انسان هستی جمع کند.

و به راستی این چه می تواند باشد به جز اینکه #حب_الحسین_یجمعنا

کد خبر 4747601

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج