با موکب ملایر تا کربلا سفر کن


با موکب ملایر تا کربلا سفر کن

همدان_ ایرنا_ اربعین که می‌شود، جاده عشق دوباره هموار است، جاده‌ای که موکب قدم به قدم منزلگاه دلدادگانی می‌شود و برای رسیدن به کوی دوست پا در رکاب قافله کربلا می‌گذارند.

این رمز و راز دلدادگی و تکاپو برای قرار گرفتن در رکاب زائرانی است که سال‌ها با گذر از موکب‌ها تجربه کرده‌اند، موکب‌هایی که مکتب عشق‌اند و در آموختن ایثار و شهادت از مکتب امام حسین(ع) در صف نخست ایستاده‌اند.

امسال نیز ۶ موکب ملایر جاده را برای روهروان و بی قراران نجف تا کربلا و بین الحرمین مهیا کرده است تا با دیدن صحنه‌ای از تلاش خادمان موکب، شُمار دوست‌داران اباعبدالله الحسین(ع) را ببینند و بدانند که قرار سالانه عاشقان سیدالشهدا(ع) برپا است و قدم هر زائر اربعین حسینی(ع) بر روی چشم خود می‌گذارند.

اربعین که می‌شود، دلت پَر می‌کشد برای دیار دوست، گرمای محبتش را حس می‌کنی و با دیگر عاشقانش در موکب‌های حسینی(ع) رهسپار وادی مهربانی‌ها می‌شوی ... .

عشق حسین(ع) هیچگاه در وجودم و وجود هر جُنبنده‌ای سرد نمی‌شود، تا آنجا که بی‌اختیار فرسنگ‌ها پیاده می‌روی، گویی صَد قدم را با یک گام طی می‌کنی و خستگی‌ناپذیری.

با موکب ملایر تا کربلا سفر کن

اگر چه مانده‌ای، اما سفره عشق حسین(ع) همه جا گسترده است و همین جا در موکب حضرت فاطمه الزهرا(س)، موکب قمر بنی هاشم و موکب امام رضا(ع) هم می‌توانی زائر کوی دوست باشی.

در خیالم واقعیت پیدا کرد که زائر حسین‌ام، شور و عشقی که در نجف تا کربلا است، اینجا هم موج می‌زند و کوچک و بزرگ، پیر و جوان و زن و مرد در موکب برای خدمت به مردم سر از پا نمی‌شناسند.

حال و هوای عجیبی است، ناخودآگاه این شعر در ذهنت نقش می‌بندد «این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست» و با خودت زمزمه و هر چه آرزوی ریز و درشت داری، زیر لب نجوا می‌کنی.

اینجا هم تکه‌ای از بهشت است، عشق و دلدادگی به اباعبدالله الحسین(ع) تو را از خودت دور می‌کند و برای خدمت به زائران و عاشقان سرور و سالار شهیدان مُشتی خاک می‌شود، عاشقانی که بیش از ۲۰ روز موکب تمام زندگیشان شده و می‌خواهند برای خدمت به زائران حسین(ع) سنگ تمام بُگذارند.

موکب فاطمه الزهرا(س)؛ برترین در خدمت‌رسانی

جاماندگان از اربعین حسینی(ع) که قلبشان پَر کشیده برای زیارت بارگاه سرور و سالار شهیدان، در پیمودن راه کوی دوست به زائران واقعی حسین(ع) ندا دادند اگر به موکب امام رضا (ع) رسیدی، یادم کن، اگر زیر بُقعه امام حسین(ع)، تل زینبیه(س) و بین الحرمین هستی، یادم کن و اینگونه خود را به حلقه عشق سیدالشهدا(ع) وصل کردند.

اینها عاشقانی بودند که امروز /شنبه/ در اربعین حسینی(ع) با پای پیاده در رکاب دیگر دلدادگان سرور شهیدان میدان آزادگان ملایر را تا گلزار بهشت هاجر این شهر پیمودند و میهمان موکب‌هایی شدند که با تمام وجودشان گویی به زائران واقعی امام حسین(ع) در بین الحرمین و نجف تا کربلا خدمت‌رسانی می‌کنند؛ همانجا نیز در جوار شهدای همیشه زنده و شهدای مدافع حرم زیارت اربعین را گریه‌کنان زمزمه کنند.

با موکب ملایر تا کربلا سفر کن

موکب فاطمه الزهرا(س) ملایر که در خدمتگزاری و خدمت‌رسانی به زائران در غرب کشور نامی و پیشرو است، یکی از این موکب‌ها بود که صحنه‌های زیبایی را از دلدادگی مردم به سیدالشهدا(ع) خلق کرده است و در این وادی گویی زمینی نیستی و محبت و عشق حسین(ع) به دوست‌دارانش را بی‌واسطه به نظاره نشسته‌ای ... .

خدمت به امام حسین(ع) معامله بُرد- بُرد

«حمیدرضا زمانی» یکی از اعضای هیات امنای موکب حضرت الزهرا(س) است که در کنار دیگر خادمان این موکب شبانه‌روز تلاش می‌کنند و خدمت به امام حسین(ع) و زائرانش را معامله‌ای برد_برد می‌داند که هیچگاه نزد خدا گُم نمی‌شود.

وی می‌گوید: تمام اقشار، گروه‌ها، مدیران دستگاه‌های اجرایی، خیران و نیکوکاران و نمایندگان مجلس همه و همه برای کمک به موکب از یکدیگر پیشی می‌گیرند و این موکب مردمی است.

زمانی، صاحب اصلی موکب را امام حسین(ع) می‌داند و برقراری ارتباط خالصانه و دوستانه با مردم در سایر نقاط کشور و زائران دیگر کشورها را بزرگترین برکت برپایی این موکب عنوان می کند.

وی سال‌ها صحنه‌های زیبایی را در موکب دیده و چه کمک‌های اندکی از مردم عاشق امام حسین(ع) که مایه برکت زیادی در موکب شده و نذرهایی که شفای بیماران را به همراه داشته است.

«حاج حسین زهره‌وند» سر آشپز موکب حضرت الزهرا(س) است و با وجود اینکه مرخصی گرفتن وی از محل کارش در نیروگاه هسته‌ای خُنداب بسیار سخت است، اما عصر که از محل کارش بر می‌گردد تا نیمه‌های شب در آشپزخانه موکب مشغول فعالیت است.

وی توضیح می‌دهد: در کنار ۱۰ نفر دیگری که در آشپزخانه موکب فعالند، با تمام وجود ۲ وعده در روز برای زائران غذا آماده می‌کنند و روزانه پنج هزار پرس غذا بین زائران توزیع می‌شود.

با موکب ملایر تا کربلا سفر کن

توزیع بیش از ۶۰ هزار پرس غذا در موکب حضرت فاطمه الزهرا(س)

زهره‌وند ادامه می‌دهد: کسانی‌که در آشپزخانه موکب فعالیت می‌کنند از ساعت ۶ صبح تا ۱۸ عصر مشغول پخت غذا برای زائران هستند و از هیچ تلاشی برای خدمت‌رسانی به مردم کوتاهی نمی‌کنند.

به گفته وی تمامی هزینه‌های این موکب مردمی و بخشی هم دستگاه‌های اجرایی است و امروز که دوازدهمین روز برپایی موکب است، در این مدت بیش از ۶۰ هزار پرس غذا تهیه و بین زائران توزیع شده است و خدمت‌رسانی موکب تا پایان هفته جاری و بازگشت کامل زائران برپاست.

غیر از موکب فاطمه الزهرا(ع) پنج موکب دیگر در سایر نقاط شهرستان ملایر مشغول ارائه خدمات به زائران هستند که موکب امامزاده عبدالله و سعید آورزمان یکی از پرترددترین محورهای این شهرستان در مسیر زائران، افتخار میزبانی زائران را برای سومین سال متوالی دارد و روزانه بیش از یکهزار زائر در این موکب خدمت‌رسانی می‌شوند.

«حجت الاسلام مهدی گوگردی» مسئول این موکب با اشاره به اینکه خدمات‌رسانی به زائران تا پایان مهر ادامه دارد می‌گوید: هزینه‌های این موکب از محل کمک‌های مردمی و کمک اوقاف و امور خیریه است.

وی با بیان اینکه این موکب در محور ملایر به نهاوند برپا شده است، خدمت به زائران امام حسین(ع) را کمتر از زیارت بارگاه سیدالشهدا(ع) نمی‌داند و آن را افتخاری بزرگ برای خود برشمرد.

با موکب ملایر تا کربلا سفر کن

موکب قمربنی هاشم پذیرای روزانه چهار هزار زائر

البته موکب قمر بین هاشم توچغاز نیز در بین دیگر موکب‌ها سر و گردنی بالاتر دارد و به گفته مسئول این موکب به این افتخار می‌کند که روزانه میزبان بیش از چهار هزار زائر است و با صبحانه، میان وعده، نهار و شام از زائران اربعین پذیرایی می‌کند.

«حجت الاسلام میثم واحدی» می‌افزاید: این موکب از ۱۵ مهر فعالیت خود را آغاز کرده و تا پس از اربعین خدمات آن برای بازگشت زائران ادامه دارد.

وی با اشاره به فعالیت ۲ ساله این موکب، خدمات آن را طی این مدت بی‌نظیر دانست که در خدمت‌رسانی به مردم سنگ تمام گذاشته است.

در این میان موکب‌هایی هم همچون موکب امام رضا(ع) شهر زنگنه برای نخستین سال است که برای خدمت‌رسانی به زائران برپا شده است و روزانه حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر از زائران اربعین در این موکب پذیرایی می‌شوند.

با موکب ملایر تا کربلا سفر کن

موکب امام رضا(ع) در پذیرایی از زائران سنگ تمام گذاشت

«حجت الاسلام احسان ترکاشوند» اساتید حوزه و دانشگاه ملایر در این باره می‌گوید: مانند سایر موکب‌ها هزینه این موکب نیز مردمی است و ۴۵ نفر از خادمان حسینی ائم از زن و مرد در این موکب خدمت می‌کنند.

وی امیدوار است تا پایان فعالیت موکب یعنی سه روز پس از اربعین، به بیش از ۲۵ هزار زائر اربعین حسینی(ع) خدمات‌دهی داشته باشند.

این تنها گوشه‌ای از عشق و ارادت مردم به سرور و سالارشان اباعبدالله الحسین(ع) است که در گوشه‌ای از خطه استان همدان و در مسیر تردد زائران اربعین خودنمایی می‌کند، در شهر جهانی انگور و شهر ملی منبت که برای تمامی هموطنان‌مان شُهره است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...