کانون‌های بیماری آنفلوانزای مرغی و تب‌برفکی در قم کنترل شده است


کانون‌های بیماری آنفلوانزای مرغی و تب‌برفکی در قم کنترل شده است

مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: در حال حاضر با تمهیدات لازم، کانون‌های بیماری آنفلوانزای مرغی و تب‌برفکی در قم کنترل شده است و امسال مورد خاصی از این بیماری‌ها مشاهده نشده است.

مهدی رفیعی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت پیشگیری از بیماری‌های دام و طیور عنوان کرد: در فصل پائیز دو موضوع مهم آنفلوآنزا و تب برفکی مطرح است که باید مرغداران و دامداران به نکات بهداشتی در پیشگیری از شیوع این بیماری‌ها توجه داشته باشند.

مدیر کل دامپزشکی استان قم افزود: در حال حاضر با تمهیدات لازم، کانون‌های بیماری آنفلوانزای مرغی و تب برفکی در قم کنترل شده است و امسال مورد خاصی از این بیماری‌ها مشاهده نشده است.

وی اظهار کرد: توصیه می‌شود مرغداران به بحث توسعه بهداشتی و مقررات امنیت زیستی مرغداری‌ها، ترددها و جابه‌جایی مرغ‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

رفیعی بیان کرد: امسال نیز واکسیناسیون جامع در مرغداری‌ها انجام می‌شود و مرغداران این واکسیناسیون را طبق نظر دامپزشکی به موقع انجام داده و رعایت مقررات بهداشت و قرنطینه و توصیه‌های دامپزشکی را در اولویت کار خود قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته آنفوانزا در سطح استان کنترل شد و مشکل خاصی در خصوص این بیماری نداشتیم و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز با رعایت ضوابط بهداشتی، مشکلی در مورد بیماری آنفلوانزا در قم نداشته باشیم.

مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: ورود پرندگان مهاجر از فصل پاییز شروع می‌شود و اگر مرغداران واکسیناسیون‌ها را به موقع در مرغداری‌ها انجام دهند، سال بی خطری در انتقال بیماری‌ها خواهیم داشت و مشکلی به لحاظ شیوع بیماری آنفلوانزا، به وجود نخواهد آمد.

وی بیان کرد: در بحث بیماری‌های دامی، مهم ترین بیماری واگیر، تب برفکی است که خوشبختانه کانون این بیماری نیز به خوبی کنترل شده است و اپیدمی این بیماری را در سال جاری نداشتیم.

رفیعی افزود: در حال حاضر با آغاز فصل پائیز، طرح واکسیناسیون رایگان تب برفکی گوسفند و بز به مدت یک ماه اجرایی می‌شود و دامداران در این مدت باقی مانده که طرح ادامه دارد با اکیپ های دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند و واکسیناسیون را انجام دهند.

وی اظهار کرد: بیماری تب برفکی موجب سقط جنین دام و تلفات در بره‌ها و گوسفندان می‌شود و بهترین مقطع برای واکسیناسیون، ابتدای پائیز است و دامداران از این فرصت مهم در اجرای رایگان طرح استفاده کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان قم عنوان کرد: در تب برفکی گاو نیز واکسن‌های مختلف با کیفیت خوبی تامین شده است که حتما دامداران با اکیپ‌های مرکز مایه کوبی منطقه ارتباط برقرار کنند و با توصیه مسئول فنی، واکسیناسیون گاوداری‌ها به موقع انجام شود.

وی بیان کرد: در شرایطی هستیم که بیماری و اپیدمی واگیر در جمعیت دامی قم وجود ندارد اما توصیه می‌کنیم هر گونه خرید فروش و نقل و انتقال و جابه‌جایی دام نیز با مجوز دامپزشکی انجام شود و برای انجام واکسیناسیون دامی به موقع اقدام کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر مرد جذابی که با پولدار ترین خانم مدل اینستاگرام ازدواج کرد! + عکس ها و بیوگرافی