وقتی قلب، ناکوک می zwnj;تپد!


وقتی قلب، ناکوک می zwnj;تپد!

سلامت نیوز:قلب یک فرد سالم باید هنگام استراحت در دقیقه 60 تا صد بار بزند. هر چه یک فرد ورزشکارتر باشد و بدن سالم تری داشته باشد، تعداد ضربان قلبش در یک دقیقه در حالت استراحت کمتر است. به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،با این حال ممکن است عواملی به ویژه با افزایش سن باعث نامنظمی های ضربان قلب و سبب ایجاد ضربان بالاتر از 150 در...

سلامت نیوز:قلب یک فرد سالم باید هنگام استراحت در دقیقه ۶۰ تا صد بار بزند. هر چه یک فرد ورزشکارتر باشد و بدن سالم‌تری داشته باشد، تعداد ضربان قلبش در یک دقیقه در حالت استراحت کمتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،با این‌حال ممکن است عواملی به‌ویژه با افزایش سن باعث نامنظمی‌های ضربان قلب و سبب ایجاد ضربان بالاتر از ۱۵۰ در دقیقه بشوند و قلب را دچار آریتمی کنند . در واقع، حدود ۱۰درصد افراد در سنین بالاتر از ۷۵ سال با مشکل نامنظمی‌های ضربان قلب دسته و پنجه نرم می‌کنند. جالب آن که ۳۰ درصد سکته‌های مغزی نیز ناشی از نامنظمی‌های ضربان قلب(آریتمی) است.

به بیان دیگر، آریتمی نه‌تنها منجر به نامنظمی ضربان قلب می‌شود بلکه باعث نارسایی عضله قلب و حتی سکته‌های مغزی نیز می‌شود. شیوع آریتمی قلب به‌ویژه در سنین بالا ما را بر آن داشت تا با دکتر عباس سلیمانی،متخصص قلب و عروق در این‌باره به گفت‌وگو بنشینیم.

چرا قلب برخی افراد دچار آریتمی می‌شود؟

آریتمی قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که یا بیمار دچار اختلالات کانال‌های یونی دیواره سلولی است یا اختلال الکترولیتی یا راه‌های اضافه دارد یا این‌که قلب، اختلال در راه‌های هدایتی دارد یا به‌دلیل صدمه به عضله قلب و ایجاد نواحی فیبروز، زمینه وقوع آریتمی ایجاد شود.

چقدر سبک زندگی غلط اعم از کشیدن سیگار، تغذیه ناسالم و افزایش وزن در بروز آریتمی نقش دارد؟

ثابت شده است سیگار کشیدن، تغذیه و رفتارهای ناسالم مثل مصرف الکل و وزن زیاد خطر آریتمی قلب را زیاد می‌کند.

کدام بیماری‌های غیرمرتبط با قلب می‌تواند آریتمی بدهد؟

گاهی بیماری‌های داخل مغز مثل خونریزی مغزی، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و بعضی داروهای دیگر مثل متادون، استرس را زیاد می‌کند که می‌تواند باعث آریتمی قلبی شود.

اگر آریتمی زمینه ژنتیک داشته باشد از چه سنی قابل تشخیص است؟

آریتمی‌هایی با زمینه ارثی، هر زمانی که تغییرات نشان‌دهنده وقوع آریتمی در نوار قلب وجود داشته باشد قابل تشخیص است که بر حسب نوع بیماری از سنین کودکی یا بالاتر می‌تواند آشکار شود .

نشانه‌های اولیه و غیر خطرناک آریتمی چه هستند؟

نشانه‌های اولیه آریتمی‌قلبی شامل تپش قلب، تاری دید ناگهانی و احساس سیاهی رفتن گذرای چشم‌ها، همراه با ناتوانی در حفظ تعادل بدن و افتادن و از دست دادن موقتی هوشیاری می‌شود.

در چه شرایطی آریتمی خطرناک بوده و با خطر سکته قلبی یا مغزی همراه است؟

گاهی اولین علامت فرد مستعد آریتمی خطرناک، مرگ ناگهانی است و براساس علائم به تنهایی نمی‌توان گفت آریتمی خطرناک دارد یا خیر .فقط می‌توان گفت افرادی که علائم خطر آریتمی دارند یا در خانواده آنها مرگ ناگهانی یا بیماری با آریتمی قلبی یا بیماری قلبی ارثی وجود دارد، لازم است برای غربالگری و بررسی به پزشک مراجعه کنند .

آیا آریتمی در زنان و مردان متفاوت است؟

برخی آریتمی‌ها در زنان و برخی در مردان شیوع بیشتری دارد، ولی شیوع علائم خفیف آریتمی که مساله مهمی نیست در خانم‌ها شایع‌تر است .

در چه مواردی آریتمی نیاز به درمان خاصی ندارد؟

در مواردی که در بررسی‌های انجام شده، علت مهمی برای آریتمی پیدا نشده یا از آریتمی‌های غیرکشنده باشد که علائم آزاردهنده برای بیمار نداشته باشد، می‌توان درمان دارویی انجام نداد.

چه درمان‌هایی برای آریتمی وجود دارد؟

درمان برخی انواع آریتمی فقط دارویی است، برخی را می‌توان با سوزاندن و حذف راه اضافه یا ناحیه عامل آریتمی کنترل کرد. برخی انواع خطرناک را که نمی‌توان با درمان‌های موثر کنترل کرد با کاشتن دستگاه شوک‌دهنده اتوماتیک در بدن، کنترل و از مرگ بیمار در زمان وقوع آریتمی جلوگیری می‌کنیم.

آیا استرس می‌تواند آریتمی بدهد؟

بله . استرس می‌تواند باعث آریتمی‌های بی‌خطر، خطرناک و حتی کشنده شود.

تغییر سبک زندگی مبتلایان به آریتمی شامل چه مواردی می‌شود؟

کاهش وزن، قطع مصرف سیگار، کاهش مصرف غذاهای تحریک کننده مثل قهوه و ادویه‌جات در برخی انواع آریتمی می‌تواند در کاهش وقوع آن نقش داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قابل توجه خانم ها / ظلم به رحم چیست؟