دومین تصفیه‌خانه فاضلاب روستایی آذربایجان‌غربی در تکاب آماده بهره‌برداری‌ شد


دومین تصفیه‌خانه فاضلاب روستایی آذربایجان‌غربی در تکاب آماده بهره‌برداری‌ شد

مهاباد- ایرنا- عملیات اجرایی دومین تصفیه‌خانه فاضلاب روستایی آذربایجان غربی در روستای چوپلوی بخش تخت‌سلیمان تکاب با 60 میلیارد ریال هزینه از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به پایان رسیده و آماده بهره‌برداری شد.

فرماندار تکاب روز سه‌شنبه پس از بازدید از این تصفیه‌خانه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تصفیه‌خانه که در زمینی به مساحت چهار هکتار توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی احداث شده، از نوع تصفیه‌خانه‌های مدرن به شیوه لجن فعال است.

محمود زمانی بیان کرد: برای تکمیل این تصفیه‌خانه فاضلاب ۱۳ کیلومتر شبکه جمع‌آوری و ۱.۲ کیلومتر خط انتقال احداث‌ شده که پس از بهره‌برداری، با ظرفیت ۳۵۰ مترمکعب در روز برای تامین آب مصارف کشاورزی فعالیت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تصفیه‌خانه فاضلاب روستای چوپلو، ۵۰۰ خانوار روستایی با یک‌هزار و ۸۰۰ نفر جمعیت را تحت‌پوشش قرار می دهد، اظهار داشت: برای احداث این تصفیه‌خانه، پنج هزار و ۵۰۰ متر مکعب عملیات خاکی، ۲ هزار متر مکعب عملیات سنگی و ۷۰۰ متر مکعب بتن‌ریزی انجام شده و یکی از مهمترین طرح‌های عمران روستایی و توسعه‌ای تکاب است که در هفته‌های آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی گفت: احداث این تصفیه‌خانه فاضلاب مدرن روستایی در تکاب نشانه توجه ویژه به توسعه این شهرستان است و کیفیت و دانش به کار رفته در روند فعالیت این تصفیه‌خانه یکی از نمونه‌های الگویی در کشور به شمار می‌رود.

رییس اداره آب و فاضلاب روستایی تکاب نیز در این خصوص گفت: تامین بهداشت عمومی، حفظ محیط زیست، بازیافت فاضلاب و استفاده از فاضلاب تصفیه شده در مصارف کشاورزی از مهمترین اهداف اجرای طرح تصفیه‌خانه فاضلاب در روستای چوپلو است که با جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب، ضمن تامین آب اراضی زراعی، تبعات پدیده‌های جوی و دغدغه‌های زیست محیطی اهالی روستا نیز به حداقل می‌رسد.

علی فرجی افزود: این تصفیه‌خانه به روش لجن فعال فعالیت خواهد کرد که بازدهی بالا در حذف مواد آلی قابل تجزیه بیولوژیکی، راهبری ساده فاضلاب، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کاهش میزان آلایندگی زیست محیطی و فضای اشغال شده کمتر برای نصب و قابلیت انتقال و جابجایی ساده و آسان از مزایای این روش تصفیه فاضلاب روستایی به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: همچنین لجنی که از تصفیه زیستی فاضلاب به دست می‌آید، حاوی مقادیر زیادی از ترکیبات شیمیایی نظیر نیترات‌ها و فسفات‌ها است که ارزش کودی بالایی برای رشد گیاهان دارد.

تکاب با ۸۱ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده که ۳۶ هزار نفر از این جمعیت در ۱۰۲ روستای تابعه بخش های مرکزی و تخت سلیمان این شهرستان سکونت دارند.

شهر تکاب با ۴۵ هزار نفر جمعیت فاقد شبکه جمع آوری فاضلاب است و فاضلاب این شهر به صورت سنتی دفع می‌شود، در چند سال اخیر طرح احداث شبکه فاضلاب شهری تکاب به عنوان یک طرح ملی با ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار تصویب رسیده و مطالعات آن نیز انجام شده اما هنوز وارد مرحله عملیاتی و اجرا نشده است.

روستای چوپلو بخش تخت سلیمان تکاب تنها روستای دارای شبکه جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب این شهرستان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور