شرایط نگهداری و طرز کاشت تخم شربتی (دانه چیا) در گلدان/


شرایط نگهداری و طرز کاشت تخم شربتی (دانه چیا) در گلدان/

کاشت تخم شربتی در گلدان به عنوان یک گیاه دارویی و زینتی زیبا به راحتی قابل انجام است. فراهم کردن محیط گرم، نور کافی خورشید، آبیاری مستمر و منظم روزانه از شرایط نگهداری و کاشت تخم شربتی در منزل است.

شرایط نگهداری و طرز کاشت تخم شربتی (دانه چیا) در گلدان/
ستاره |
سرویس گیاهان و حیوانات - تخم شربتی با نام انگلیسی چیا از گیاهان دارویی پرخاصیت است که در هوای گرم رشد می‌کند و پرورش آن به عنوان یک گیاه زینتی در داخل گلدان نیز می‌تواند تجربه‌ای لذتبخش برای علاقه‌مندان به گل و گیاه را به وجود آورد. کاشت تخم شربتی در گلدان مانند کاشت سبزی خوردن در فضای آپارتمان بسیار ساده است و در هر زمان و هر فصلی در بستر خاکی و در بستر بدون خاک می‌توان آن را پرورش داد. در این مقاله طرز کاشت تخم شربتی (دانه چیا) در گلدان و شرایط نگهداری از این گیاه در محیط آپارتمان را آموزش می‌دهیم.
در این مطلب می‌خوانید:
مراحل کاشت تخم شربتی شرایط نگهداری گیاه تخم شربتی

مراحل کاشت تخم شربتی

دانه‌های تخم شربتی را قبل از کاشت به مدت دو تا سه روز در مقداری آب ولرم بخیسانید تا آب جذب کرده، متورم شود و حالت ژله‌ای به خود بگیرد. دانه تخم شربتی بیضی شکل، کوچک با قطری حدود یک میلیمتر و در رنگ‌های گوناگون از جمله قهوه‌ای، خاکستری، سفید و سیاه‌و‌سفید است و شباهت زیادی با تخم ریحان دارد. گلدان مناسبی با قطر هفت سانتیمتر را برای کاشت دانه‌های تخم شربتی انتخاب و آن را با مخلوط خاک باغچه و خاکبرگ یا ماسه نرم پر کنید. خاکی که برای کاشت تخم شربتی استفاده می‌کنید باید دارای زهکش مناسب باشد تا آب اضافی به راحتی از کف گلدان خارج شود. در زمان کاشت، ابتدا بذر‌ها را از آب خارج و روی یک پارچه یا روزنامه پهن کنید تا نم آن‌ها گرفته شود. دانه‌های تخم شربتی را در نیم سانتیمتری خاک سطحی بکارید و روی آن را با لایه نازکی از خاک بپوشانید. در یک گلدان کوچک دو تا سه عدد از بذر تخم شربتی را بکارید و اگر از گلدان‌های بزرگ مستطیلی شکل استفاده می‌کنید، هر دانه را با فاصله ۴۰ سانتیمتر از دانه قبلی بکارید تا فضای کافی برای رشد گیاه جود داشته باشد. سطح بستر کاشت را تا زمان جوانه‌زنی همواره مرطوب و نه خیس و باتلاقی حفظ کنید و گلدان را در محلی گرم با دریافت نور کافی خورشید قرار دهید. برای ایجاد شرایط بهتر جوانه‌زنی پیشنهاد می‌کنیم سطح گلدان را با نایلون شفاف بپوشانید تا رطوبت مورد نیاز به خوبی فراهم شود و چند سوراخ در سطح نایلون ایجاد کنید تا تهویه به راحتی صورت گیرد. در روز‌های اول آبیاری سطح مقطع گلدان را با تک‌های گونی یا یک برگ روزنامه بپوشانید تا بذر‌ها دقیقا زیر روزنامه قرار بگیرند. با یک آبپاش کوچک و روزانه دو تا چهار بار روی آن آب بریزید تا سطح آن کاملا خیس شود و در هنگام آبیاری نیز بذر‌ها جابه‌جا نشده و حرکت نکنند. دانه‌های تخم شربتی در مدت یک تا دو هفته جوانه زده و از خاک خارج می‌شوند. بعد از خروج جوانه‌ها، نایلون را از سطح گلدان بردارید و گیاهان تازه روییده چیا را به محلی با نور بیشتر منتقل کنید.

گیاه تخم شربتی رشد سریعی دارد و در فصل تابستان گلدانی با برگ‌های سبز پرشت و گل‌های آبی رنگ زیبا، زینت‌بخش خانه شما خواهد بود. ارتفاع این گیاه در محیط مناسب نگهداری به ۵۰ تا ۹۰ سانتیمتر خواهد رسید.

شرایط نگهداری و طرز کاشت تخم شربتی (دانه چیا) در گلدان/

شرایط نگهداری گیاه تخم شربتی

خاک مناسب برای پرورش تخم شربتی

مناسب‌ترین خاک برای کاشت تخم شربتی در گلدان خاک لومی شنی حاصلخیز مخلوط با خاکبرگ است.

نحوه آبیاری گیاه تخم شربتی

تخم شربتی به آبیاری منظم روزانه نیاز دارد و لازم است بستر کاشت گیاه هموراه مرطوب و نه خیس و غرقابی باشد.

دمای مناسب

تخم شربتی در آب و هوای گرم به خوبی رشد می‌کند. درجه حرارت مناسب برای پرورش این گیاه دمای ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتیگراد است.

نور لازم

دانه‌های تخم شربتی برای رشد بهینه نیاز به دریافت نور کافی و مستقیم خورشید برای چند ساعت در طول روز دارند. بهترین مکان برای نگهداری از این گیاه در منزل قرار دادن گلدان در بالکن یا پشت پنجره‌های آفتابگیر است.

شرایط نگهداری و طرز کاشت تخم شربتی (دانه چیا) در گلدان/

سخن پایانی

تخم شربتی یکی از مهمترین گیاهان دارویی مورد استفاده در طب سنتی ایران است و کاشت و پرورش آن در بخش‌هایی از کشور مانند اطرف تهران، همدان و خراسان و اطراف آذربایجان صورت می‌گیرد. کاشت تخم شربتی به منظور استفاده در صنایع غذایی نیز رونق زیادی دارد. به دلیل نگهداری آسان، رشد سریع و گل‌های زیبایی که این گیاه دارد، کاشت و نگهداری از آن در منزل به عنوان یک گیاه زینتی نیز مورد استقبال دوستداران گل و گیاه قرار گرفته است.
شما نیز می‌توانید با کاشت تخم شربتی در منزل در هر زمانی که خواستید، علاوه بر داشتن گلدانی سرسبز، از خواص تخم شربتی دست پروده خودتان بهره‌مند شوید. در صورت علاقه به کاشت گیاهان دارویی به عنوان یک کار پردرآمد، مطالعه معرفی و نحوه کاشت گیاهان دارویی گران قیمت را پیشنهاد می‌کنیم. سوالات و تجربیات خود درباره پرورش و نگهداری از تخم شربتی را می‌توانید از طریق بخش نظرات و پرسش‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | انتقادات تند آیت الله علوی بروجردی از مسئولان: مردم دیگر نمی‌توانند تحمل کنند