یک حزب استقلال‌طلب، پیروز بزرگ انتخابات پارلمانی کانادا


یک حزب استقلال‌طلب، پیروز بزرگ انتخابات پارلمانی کانادا

نتایج انتخابات پارلمانی کانادا نشان می‌دهد تعداد کرسی‌های یک حزب استقلال‌طلب به میزان چشمگیری افزایش یافته و همین امر هم حزب لیبرال را از دستیابی به اکثریت پارلمانی محروم کرده...

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از انتخابات پارلمانی روز دوشنبه کانادا، یک حزب استقلال‌طلب در ایالت «کبک» با افزایش چشمگیر کرسی‌هایش در پارلمان، پیروز بزرگ انتخابات لقب گرفته است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بلوک پارلمانی «کبکوا» که در ماه‌های گذشته با رهبری رئیس جدیدش، «یوس فرانکو بلانشه» توانسته نظرات را به سمت خود جلب کند، در انتخابات این هفته توانسته ۳۲ کرسی، یعنی تقریبا نیمی از کرسی‌های کبک را تصاحب کند. این در حالی است که در پارلمان کنونی این بلوک تنها ۱۰ نماینده دارد.

افزایش قابل توجه آرای این حزب استقلال‌طلب، برنامه‌های حزب لیبرال به رهبری «جاستین ترودو» برای حفظ اکثریت در پارلمان را هم نقش برآب کرده است. در حالی که ترودو امیدوار بود تعداد کرسی‌های لیبرال‌ها در کبک از ۴۰ به ۵۰ افزایش یابد، با بالا رفتن تعداد کرسی‌های بلوک کبکوا، لیبرال‌ها تنها به ۳۳ کرسی در این ایالت دست یافتند.

ترودو و لیبرال‌ها هرچند بیشترین کرسی‌های پارلمان را به دست آورده‌اند، اما برای رسیدن به اکثریت لازم جهت تشکیل کابینه غیرائتلافی ۱۴ کرسی کم آوردند.

بلوک تحت رهبری بلانشه تا چند سال پیش به صراحت از لزوم حرکت به سوی جدایی کبک از کانادا صحبت می‌کرد، اما اکنون مواضع خود را تعدیل کرده و شعار خود را به تلاش برای پیشبرد منافع کبک تغییر داده است.

کانادا یکی از کشورهایی است که جنبش‌های جدایی‌طلب فعالی در آن وجود دارد. در تاریخ معاصر، دستکم ۸ منطقه در کانادا برای جدایی از دولت مرکزی تلاش کرده‌اند.

انتهای پیام/م

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری