تولید 100 درصدی واکسن دامی در آینده نزدیک/توان صادرات واکسن PPR وجود دارد


تولید 100 درصدی واکسن دامی در آینده نزدیک/توان صادرات واکسن PPR وجود دارد

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی گفت: در سال جاری 10 قلم داروی جدید به بازار کشور عرضه شد.

به گزارش ایسنا، قاسم رضاییان‌زاده در جریان سفر به اراک در جمع خبرنگاران بیان کرد: با توجه به رسالت سازمان دامپزشکی کشور درخصوص حفظ و سلامت سرمایه دامی و تقویت بهداشت عمومی و عملکرد هوشمندانه و تکنیکال سازمان در سال‌های اخیر، بیماری خاصی در منطقه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های قبل بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان مشکلاتی را ایجاد کرد ولی با تدابیر و اقدامات مبارزه‌ای بیماری کامل تحت کنترل درآمد و مشکلی در کشور وجود ندارد، افزود: در سال جاری توفیقاتی در بحث تولید واکسن تب برفکی، PPR و آنفلوآنزای پرندگان حاصل شده است. شرکت‌های داروسازی در سال جاری با وجود تحریم‌ها، در حوزه بهره‌برداری و عرضه تولیدات به بازار مصرف موفق عمل کرده اند و حدود ۱۰ قلم داروی جدید به بازار عرضه شد و شاهد رونق کارخانجات هستیم.

رضاییان‌زاده با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در کشور موجود است و مزارع مورد نظر واکسینه شده اند و مشکل خاصی در این راستا وجود ندارد، افزود: بیماری های مشترک بین دام و انسان با سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ها و واکسیناسیون مرتب کنترل شدند و مشکل خاصی در کشور دیده نشده است.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت کشور از نظر دارو و واکسن وضعیت مناسبی است هرچند که در قیاس با سال‌های قبل مشکلاتی وجود دارد، افزود: با تلاش‌های صورت گرفته، کارخانجات دارویی در حال تولید هستند و خدمات‌رسانی به دامداران در حوزه‌های مختلف در حال انجام است.

این متخصص بهداشت و بیماری‌های طیور تصریح کرد: باتوجه به اینکه امسال سال رونق تولید است، سازمان در کنار وظایف اصلی خود در امر حفظ بهداشت و سلامت دامی در حوزه رونق تولید، اقدامات ارزشمندی انجام داده است و در تولید واکسن دام و طیور اقدام خوبی صورت گرفته است. در حوزه تولید تعداد قابل توجهی واکسن دامی خودکفایی حاصل شده است و توانستیم در بخش واکسن طیور با برنامه‌ریزی و ایجاد زیرساخت‌ها و صدور موافقت اصولی برای شرکت‌های دام و طیور خودکفایی داشته باشیم.

وی گفت: در حال حاضر ۹۵ درصد واکسن دامی و ۳۵ درصد واکسن طیور مورد نیاز در کشور تولید می‌شود و سایر اقلام بر حسب مورد و براساس نیاز وارد کشور می‌شوند. با برنامه‌ریزی صورت گرفته و حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در آینده نزدیک شاهد تولید ۱۰۰ درصدی واکسن دامی و طی سه سال آینده شاهد تکمیل ظرفیت تولید واکسن طیور در کشور خواهیم بود و این اتفاق خروج ارز را به حداقل می‌رساند.

وی گفت: در تولید واکسن PPR که در سال‌های اخیر به کشور وارد می‌شد، به خودکفایی کامل رسیدیم و حتی توان صادرات این محصول در بین شرکت‌های تولیدکننده نیز وجود دارد.

صفری با بیان اینکه در اقلام دارویی افزایش قیمت ایجاد نشده است، گفت: با وجود همه مشکلات، تامین و مدیریت اقلام به انجام شده و توانستیم نیاز کشور را تامین کنیم و مشکل خاصی نداریم. هرچند که فرآیند کار بسیار سخت و دشوار بود، اما تهدید تحریم‌ها به فرصت تبدیل شد و با برنامه‌ریزی انجام شده توانستیم مشکلات ناشی از تحریم را رفع کنیم، همچنین استفاده از ظرفیت تولید قبلی و ایجاد ظرفیت جدید تولید شرایط را تحت کنترل درآورد و مشکلی در تامین اقلام نیست.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی افزود: ۱۰۸ کارخانه تولید دارو در کشور وجود دارد که از طریق ۷۲۰۰ شرکت‌ و مرکز پخش مرکزی واستانی، نسبت به تولید اقلام و توزیع داروخانه ای در استان‌ها اقدام می شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس