آشنایی با انیسون ستاره ای (بادیان ختایی) و طریقه مصرف آن


آشنایی با انیسون ستاره ای (بادیان ختایی) و طریقه مصرف آن

انیسون ستاره ای (بادیان ختایی)، یک ادویه خوش‌عطر و بو و شیرین است. این ادویه مفید، خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به تنظیم قند خون، کاهش التهاب، کاهش علائم افسردگی و ... اشاره کنیم.

آشنایی با انیسون ستاره ای (بادیان ختایی) و طریقه مصرف آن
ستاره | سرویس سلامت - انیسون ستاره‌ای ادویه‌ای بسیار خوش‌طعم و شیرین است که آن را می‌توانیم با رازیانه و شیرین بیان مقایسه کنیم. این ادویه گرم و شیرین یک ماده کلیدی در طعم غذا‌های سنتی آسیاست. شما نیز می‌توانید آن را به آبگوشت و یا انواع سوپ اضافه کنید و از طعم شیرین و دلچسب آن بهره‌مند شوید. در این مطلب به معرفی انیسون ستاره ای (بادیان ختایی) و خواص آن و همچنین نحوه استفاده، نگهداری و عوارض جانبی آن می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

در صورتی که مطالعه بخش خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست موضوعی زیر، به موضوع دلخواه خود برسید.

انیسون ستاره‌ای چیست؟ خواص و فواید کاربرد در آشپزی نحوه خرید و نگهداری عوارض جانبی

انیسون ستاره ای (بادیان ختایی) چیست؟

انیسون ستاره ای (بادیان ختایی)، که گاهی به آن آنیسون ستاره چینی نیز گفته می‌شود، ادویه‌ای ستاره‌ای شکل بومی کشور چین و ویتنام است. این ادویه شیرین، میوه خشک شده از درخت همیشه سبز آسیاست (Illicium verum). این ادویه یک عنصر رایج در غذا‌های چینی است و عطر و طعم شیرینی دارد که شبیه به شیرین بیان است. افزودن این ادویه دلچسب در چای‌های گیاهی، کوکتل، سوپ‌ها و آبگوشت کاربرد دارد.


خواص و فواید انیسون ستاره ای (بادیان ختایی)

علاوه بر طعم و عطر بی‌نظیر و کاربردهای آشپزی، انیسون ستاره ای (بادیان ختایی)، خواص بی‌نظیری برای سلامتی دارد و به عنوان داروی طبیعی برای انواع مختلفی از بیماری‌ها به کار می‌رود. در قسمت زیر برخی از مهم‌ترین خواص انیسون را بررسی می‌کنیم.

۱. انیسون و مواد مغذی فراوان

اگرچه دانه انیسون در مقادیر نسبتاً کمی استفاده می‌شود، اما در همین مقدار کم هم مقدار زیادی مواد مغذی مهم وجود دارد. به طور خاص، دانه انیسون سرشار از آهن است که برای تولید سلول‌های خونی سالم در بدن شما بسیار مهم است. همچنین حاوی مقدار کمی منگنز است؛ منگنز یک ماده معدنی کلیدی است که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و برای متابولیسم و رشد ضروری است.


یک قاشق غذاخوری (۷ گرم) دانه انیسون تقریباً حاوی مواد مغذی زیر است: (کالری: ۲۳)

پروتئین: ۱ گرم چربی: ۱ گرم کربوهیدرات ها: ۳ گرم فیبر: ۱ گرم آهن: ۱۳ ٪ از میزان توصیه شده روزانه (RDI) منگنز: ۷ ٪ از میزان توصیه شده روزانه کلسیم: ۴ ٪ از میزان توصیه شده روزانه منیزیم: ۳ ٪ از میزان توصیه شده روزانه فسفر: ۳ ٪ از میزان توصیه شده روزانه پتاسیم: ۳ ٪ از میزان توصیه شده روزانه مس: ۳ ٪ از میزان توصیه شده روزانه

۲. کاهش علائم افسردگی با مصرف انیسون

افسردگی یک بیماری شایع و در عین حال ناتوان کننده است که حدود ۲۵ ٪ از زنان و ۱۲ ٪ از مردان در سراسر جهان را درگیر کرده است. جالب است بدانید که برخی تحقیقات نشان داده‌اند که بذر انیسون می‌تواند به درمان افسردگی کمک کند. یک مطالعه نشان داده است که عصاره دانه انیسون، خواص ضد افسردگی در موش‌ها داشته و به اندازه یک داروی تجویز شده پزشکی، برای درمان افسردگی موثر است.

علاوه بر این، در مطالعه‌ای دیگر که در بین ۱۰۷ نفر انجام شد، مصرف ۳ گرم پودر بذر انیسون، به صورت سه بار در روز، در کاهش علائم افسردگی پس از زایمان مؤثر بود. به طور مشابه، در یک مطالعه چهار هفته‌ای که روی ۱۲۰ نفر انجام شد، مصرف یک کپسول به همراه ۲۰۰ میلی گرم روغن انیسون (سه بار در روز)، به طور قابل توجهی علائم افسردگی خفیف تا متوسط را کاهش داد.

آشنایی با انیسون ستاره ای (بادیان ختایی) و طریقه مصرف آن

بیشتر بخوانید: درمان افسردگی خفیف بدون دارو و با تغییر سبک زندگی


۳. انیسون و درمان زخم معده

زخم معده، زخم دردناکی است که در لایه برونی بافت معده شکل می‌گیرد و باعث ایجاد علائمی نظیر سوء هاضمه، تهوع و احساس سوزش در سینه شما می‌شود. اگرچه درمان رایج معمولا شامل استفاده از دارو‌ی شیمیایی برای کاهش تولید اسید معده است، اما تحقیقات اولیه حاکی از آن است که دانه انیسون نیز می‌تواند به جلوگیری از زخم معده و کاهش علائم آن کمک کند.
برای مثال، یک مطالعه که روی حیوانات انجام شده، نشان داده است که انیسون ترشح اسید معده را کاهش داده و به جلوگیری از تشکیل زخم معده و محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب کمک می‌کند. با این وجود، تحقیقات در مورد اثرات دانه انیسون در درمان زخم معده، هنوز بسیار محدود است.

آشنایی با انیسون ستاره ای (بادیان ختایی) و طریقه مصرف آن

بیشتر بخوانید: برای پیشگیری از زخم معده چه مواردی را باید رعایت کنید؟


۴. دانه انیسون و جلوگیری از رشد قارچ‌ و باکتری‌

مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که دانه انیسون و ترکیبات آن دارای خواص ضد میکروبی قوی هستند که از عفونت جلوگیری کرده و رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها را محدود می‌کنند. یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده است که دانه و روغن انیسون، در برابر برخی از گونه‌های قارچی از جمله مخمر‌ها و درماتوفیت‌ها (نوعی قارچ که می‌تواند باعث بیماری پوستی شود)، مؤثر هستند.

آنتول نیز، ماده فعال موجود در بذر انیسون، رشد باکتری‌ها را مهار می‌کند. طبق یک مطالعه آزمایشگاهی، آنتول قادر است از رشد نژاد خاصی از باکتری که باعث وبا می‌شود، جلوگیری کند.

۵. انیسون ستاره ای (بادیان ختایی) و تسکین علائم یائسگی

یائسگی دورانی است که هورمون‌های تولید مثل زنان به طور طبیعی کاهش می‌یابد و منجر به علائمی مانند گرگرفتگی، خستگی و خشکی پوست می‌شود. اینگونه تصور می‌شود که دانه انیسون اثرات استروژن را در بدن تقلید می‌کند، که به‌طور بالقوه علائم یائسگی را کاهش می‌دهد. برخی از ترکیبات موجود در دانه انیسون نیز به جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان کمک می‌کنند، تحلیل رفتن استخوان یکی از علائم یائسگی است که در نتیجه کاهش سطح استروژن، در بدن رخ می‌دهد.

یک مطالعه انجام شده حاکی از آن بوده که روغن انیسون متشکل از ۸۱ ٪ آنتول، در جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان و محافظت در برابر پوکی استخوان در موش‌ها موثر است.
آشنایی با انیسون ستاره ای (بادیان ختایی) و طریقه مصرف آن


۶. انیسون تنظیم کننده سطح قند خون

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که، آنتول موجود در انیسون ستاره ای (بادیان ختایی)، در کنار یک رژیم غذایی سالم می‌تواند سطح قند خون را، تنظیم کند. در یک مطالعه ۴۵ روزه که روی موش‌های مبتلا به دیابت انجام شده، دیده شده که آنتول، با تغییر سطوح چند آنزیم کلیدی، به کاهش قند خون بالا کمک می‌کند. آنتول همچنین عملکرد سلول‌های لوزالمعده که انسولین را تولید می‌کنند، افزایش می‌دهد. البته برای ارزیابی چگونگی تأثیر بذر انیسون بر میزان قند خون در انسان، مطالعات بیشتری لازم است.


۷. انیسون ستاره ای (بادیان ختایی) و کاهش التهاب

در بسیاری از موارد، التهاب یک واکنش طبیعی از سیستم ایمنی شما برای محافظت در برابر آسیب‌ها و عفونت در نظر گرفته می‌شود. با این حال، التهاب طولانی‌مدت، با شرایط مزمنی نظیر بیماری قلبی، سرطان و دیابت مرتبط است. مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان می‌دهند که دانه انیسون می‌تواند به منظور ارتقای سطح سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها، التهاب را کاهش دهد. برای مثال، یک مطالعه در موش‌ها نشان داد که روغن گیاهی انیسون، تورم و درد را کاهش می‌دهد . تحقیقات دیگر نیز حاکی از آن است که دانه انیسون سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌تواند التهاب را کاهش دهد.


کاربرد‌های آشپزی انیسون ستاره ای (بادیان ختایی)

از انیسون ستاره ای (بادیان ختایی)، مانند برگ‌ بو، در غذا‌های ویتنامی و چینی استفاده می‌شود؛ البته معمولا قبل از سرو غذا، انیسون ستاره‌ای را از غذا جدا کرده و دور می‌اندازند. همچنین این ادویه در دستورالعمل‌هایی با مرکبات، مرغ و گوشت به خوبی ترکیب می‌شود و یک عطر و طعم شیرین به غذا‌ها اضافه می‌کند. انیسون ستاره‌ای، ادویه‌ای رایج در غذا‌های هندی است که در ترکیب ادویه جات گرام‌ماسالا استفاده می‌شود.


۴ دستور العمل آسان برای استفاده از انیسون ستاره‌ ای

چای انیسون ستاره‌ای: برای تهیه چای انیسون ستاره‌‌ای، یک کتری آب روی گاز بگذارید تا به جوش آید. به ازای هر لیوان، ۱ الی ۲ تکه از پوسته انیسون ستاره‌‌ای را درون قوری بیاندازید، آب جوش بریزید و اجازه بدهید چند دقیقه دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و برای شیرین کردن این دمنوش نیز از عسل استفاده کنید. این دمنوش خوشمزه را بعد از هر وعده غذایی، ۳ بار در روز، بنوشید تا عمل هضم شما را بهبود دهد. پودر ۵ ادویه: برای تهیه پودر ۵ ادویه، ۲ قاشق چای‌‌خوری فلفل را حدود ۲ الی ۳ دقیقه در یک تابه سرخ کنید، تا عطر آن آزاد شود. دانه‌های فلفل را با ۵ دانه انیسون ستاره‌‌ای، به صورت درشت آسیاب کنید. این مخلوط را با نصف قاشق چای‌خوری میخک، ۱ قاشق غذاخوری دارچین و ۱ قاشق غذاخوری دانه رازیانه مخلوط کنید. در نهایت این ادویه را در یک ظرف درب دار، در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید.

آشنایی با انیسون ستاره ای (بادیان ختایی) و طریقه مصرف آن

سس معطر سویای مرغ: برای تهیه سس سویای مرغ، ۲ پیمانه بال مرغ، ۱ فنجان سس سویا و ۳ فنجان آب را در یک قابلمه بزرگ، روی حرارت متوسط قرار دهید. پس از اینکه مواد به جوش آمد، شعله را کم کنید، ۱ قطعه زنجبیل خرد شده، ۳ قطعه میخک خرد شده، ۳ قاشق غذاخوری شکر، ۱ تکه چوب دارچین و ۳ دانه انیسون را به آن اضافه کنید و بگذارید مرغ به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه بپزد، تا زمانی که پخته و نرم شود. (سس این غذا بسیار لذیذ و مقوی است.) گلابی آبپز: برای تهیه گلابی آبپز شده، دو سوم فنجان شکر، نصف فنجان آب و ۴ دانه انیسون را در یک قابلمه بزرگ بریزید. مخلوط را به جوش آورید و همزمان هم بزنید تا شکر حل شود و به مدت ۱۰ دقیق با شعله کم پخته شود. ۳ عدد گلابی پوست کنده شده و نصف شده را نیز به آن اضافه کنید. اجازه دهید حدود ۲۵ دقیقه روی شعله کم، تا زمانی که مایع به قوام شربت برسد، باقی بماند.

آشنایی با انیسون ستاره ای (بادیان ختایی) و طریقه مصرف آن

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دسر گلابی عسلی با خمیر هزار ورق


نحوه خرید و نگهداری انیسون ستاره‌ ای

بهترین مکان برای خرید انیسون ستاره ای (بادیان ختایی) با کیفیت، بازار‌های آسیاست؛ اگرچه می‌توانید در برخی از سوپر مارکت‌های عمومی نیز آن را پیدا کنید. برای بررسی کردن تازگی آن، یک نقطه از آن را بشکنید دانه‌اش را خرد کرده و آن را بو کنید، باید بوی عطر را حس کنید، در صورتی که بوی آن قوی نباشد ممکن است کهنه شده باشد.

اما انیسون ستاره‌‌ای را در ظرفی درب دار که هوا به آن نفوذ نکند و در مکانی تاریک نگهداری کنید. انیسون ستار‌ه‌ای حدود یک سال تازه می‌ماند، در حالی که ادویه آن پس از شش ماه شروع به از دست دادن طعم خود می‌کند.
آشنایی با انیسون ستاره ای (بادیان ختایی) و طریقه مصرف آن

عوارض جانبی انیسون ستاره ای

اکثر افراد بدون ترس از عوارض جانبی این ادویه، می‌توانند با خیال راحت آن را مصرف کنند. با این حال، این ادویه می‌تواند یک واکنش آلرژیک ایجاد کند، به خصوص اگر به گیاهان این خانواده حساسیت دارید. علاوه بر این، خواص تقلید کننده استروژن آن نیز می‌تواند علائم بیماری‌های حساس به هورمون زنانه، مانند سرطان پستان یا اندومتریوز را بدتر کند. اگر سابقه این شرایط را دارید، استفاده از این گیاه را در حد اعتدال نگه دارید و در صورت نگرانی با پزشک خود صحبت کنید.

سخن پایانی

انیسون ستاره‌‌ای یا همان بادیان ختایی، علاوه بر طعم بی‌نظیر، به خاطر مزایای بی‌نظیرش بسیار معروف است. در پایان یک وعده غذایی سنگین، چای انیسون ستاره‌‌ای درست کرده و میل کنید، یا اینکه چند قطره روغن انیسون ستاره‌‌ای را به آب داغ اضافه کرده و سپس نوش جان کنید تا به هضم غذا کمک کرده و نفخ را کاهش دهد. در پایان شما را به مطالعه مطلب مفید «طرز تهیه دمنوش رازیانه و معرفی خواص رازیانه» نیز دعوت می‌کنیم.
آیا تا به حال از انیسون ستاره‌ای استفاده کرده‌اید؟ چه تجربه‌ای در این مورد دارید؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران عزیز ستاره در میان بگذارید.
برگرفته از : masterclass و healthline

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها