جمع‌آوری گاز همراه نفت پشتوانه ایجاد منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر است


جمع‌آوری گاز همراه نفت پشتوانه ایجاد منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر است

اهواز- ایرنا- استاندار خوزستان با بیان اینکه جمع‌آوری گازهای همراه با تولید نفت پشتوانه‌ای برای ایجاد فاز دوم منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر است، گفت: این اقدام می‌تواند سهم استان خوزستان را در تولید ناخالص ملی افزایش دهد.

به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی روز چهارشنبه در آیین راه‌اندازی سامانه بهسوزی مشعل بدون دود واحد بهره‌برداری شماره ۲ اهواز، بیان کرد:جمع آوری گازهای همراه با تولید نفت علاوه بر اینکه می تواند به حفظ محیط زیست منجر شود،د برای کشور تولید ثروت را در پی دارد.

وی با اشاره به اینکه اکنون مجتمع های پتروشیمی در ماهشهر به دلیل نبود خوراک نمی توانند با تمام ظرفیت به تولید در واحدهای خود بپردازند، گفت: خوراک مورد نیاز آنها همین فلر و گازهایی است که با سوختن در مشعل ها، ثروت عظیمی را هدر می دهد.

وی به سرمایه گذاری ۱.۱ میلیارد دلاری برای جمع آوری گازهای همراه تولید نفت در گستره فعالیت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اشاره کرد و افزود: در صورتی که این سرمایه گذاری محقق شود، می توان شاهد ایجاد فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر بود.

شریعتی پیگیری برای ایجاد این منطقه را همزمان با فعالیت های مربوط به جمع آوری گازها در استان خوزستان دانست و گفت: در صورتی که این امر محقق شود بخش زیادی از عوامل آسیب زننده به محیط زیست اصلاح و بهبود بخشیده خواهد شد.

وی ادامه داد: فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر به دلیل موضوعات زیست محیطی در خود ماهشهر تاسیس نمی شود بلکه جانمایی آن در مسیر ماهشهر به بندر هندیجان پیش بینی شده است.

سرمایه گذاری پتروشیمی ها در طرح جمع آوری گازها

استاندار خوزستان انجام سرمایه گذاری پتروشیمی ها در طرح جمع آوری گازها را اقدامی موثر در بهبود تولید پتروشیمی ها بیان کرد و گفت: این اقدام نگرانی ها برای تامین خوارک مورد نیاز این صنایع را برطرف می کند.

وی اضافه کرد: به همین منظور پارسال یک قرارداد سه میلیارد دلاری با حضور رییس جمهوری در عسلویه بین مناطق نفتخیز جنوب و هلدینگ خلیج فارس و دیگر صنایع پتروشیمی بسته شد.

شریعتی با بیان اینکه در ۲۱ مهر امسال نیز بانک سپه به عنوان نماینده کنسرسیوم بانکی که تامین مالی ۱.۱ میلیارد دلار را بر عهده دارد برای اختصاص این مبلغ نامه ای به صندوق توسعه ملی نوشته است، گفت: در این کنسرسیوم بانک های ملی، ملت، پارسیان، تجارت و سپه حضور دارند که هر کدام ۱۷۵ میلیون دلار را تقبل کرده اند و هلدینگ خلیج فارس نیز به میزان ۲۰۰ میلیون دلار در این تامین مالی سهم دارد.

وی ادامه داد: این سرمایه گذاری قرار است در مدت یک تا ۲ سال آینده به منظور جمع آوری گازها و فلرهای نفتی انجام شود.

نفت نباید مانع توسعه شهری شود

استاندار خوزستان در ادامه گفت: به همان اندازه که توسعه کشور به واسطه فعالیت های نفتی اهمیت دارد، توسعه شهری و مسایل زیست محیطی خوزستان و شهرستان اهواز نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: اهواز بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعت دارد و صنعت نفت و مخازن نفتی، بدون اختیار ما در این منطقه ایجاد شده تا جایی که با بزرگترین مخزن نفتی کشور در اهواز رو به رو هستیم.

شریعتی افزود: بر این اساس باید شرایط را به نحوی مدنظر قرار دهیم که زندگی مسالمت آمیزی بین مردم و صنعت نفت که بزرگترین و زیرساختی ترین صنعت کشور است فراهم شود.

چشم انداز صنعت نفت برای جمع آوری ۹۰ درصد گازها

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز به ایجاد پنج قرارداد برای جمع آوری گازهای همراه با تولید نفت اشاره کرد و گفت: در صورتی که این قراردادها اجرایی شوند ۹۰ درصد از این گازها جمع آوری خواهد شد که از این میزان ۷۰ درصد در استان خوزستان قرار دارد.

جمع‌آوری گاز همراه نفت پشتوانه ایجاد منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر است

احمد محمدی افزود: از مهمترین اقداماتی که از پارسال در این شرکت شروع شده می توان به اصلاح فلرهای دودزا اشاره کرد که در نهایت به جمع آوری آنها منجر می شود.

وی گفت: قرارداد ۱.۱ میلیارد دلاری با شرکت هلدینگ خلیج فارس و شرکت پالایش گاز بیدبلند مهم ترین این قراردادها است که حجم قابل توجهی را از جمع آوری این گازها به خود اختصاص خواهد داد.

وی افزود: علاوه بر این پتروشیمی مارون با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری متعهد شده که روزانه ۲۰۰ میلیون فوت مکعب گاز فلرهای منطقه مارون و کلانشهر اهواز را جمع آوری و به عنوان مواد اولیه به کار بگیرد.

محمدی همچنین به انعقاد قرارداد با شرکت پتروپالایش بختیاری برای جمع آوری ۵۰ میلیون فوت مکعب گاز در شرق خوزستان اشاره کرد و گفت: همچنین برنامه ریزی برای جمع آوری ۲۰ میلیون فوت مکعب در شمال خوزستان در دست انجام است.

جمع آوری فلرهای نزدیک به مناطق مسکونی با سرعت بیشتری انجام شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در این آیین با تاکید بر اینکه مهار فلرهای مجتمع بهره برداری شماره ۲ اهواز از انتظارات زیست محیطی خوزستان بوده ، گفت: نیاز است جمع آوری فلرهای نزدیک به مناطق مسکونی با سرعت بیشتری از سوی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب انجام شود.

جمع‌آوری گاز همراه نفت پشتوانه ایجاد منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر است

محمدجواد اشرفی اضافه کرد: وزارت نفت با قرارداد سه میلیارد دلاری که با شرکت های پتروشیمی برای تامین خوراک آنها دارد انتظار می رود در مدت ۳۶ ماه آینده موضوع جمع آوری فلرها را محقق کند.

وی با اشاره به اینکه اهواز در بین واحدهای بهره برداری نفت و گاز احاطه شده، گفت: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب باید در رفع و کاهش آلایندگی ها جدیت بیشتری از خود نشان دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصویب استان تهران شرقی در کمیسیون سیاسی دولت