تبلیغات رب گوجه فرنگی در شبکه پویا!/ تبلیغات حذف می شوند؟/دیدگاه کاربران توئیتری چیست؟
شبکه پویا مدتی طولانیست برای تامین منابع مالی اش رو به تبلیغاتی نامتعارف آورده است.بسیاری از والدین، با اقدامات شبکه پویا در زمینه تامین مالی مخالفند. در ادامه نظرات کاربران توئیتری در این باره را می خوانیم.
شبکه پویا مدتی طولانیست برای تامین منابع مالی اش رو به تبلیغاتی نامتعارف آورده است. همین مسئله زمینه را برای اعتراضات عده ای از خانواده ها، فراهم کرده است. طبق تحقیقی که بصورت میدانی از سوی خبرنگار بازارنیوز صورت گرفته است، مطلع شدیم بسیاری از والدین، با اقدامات شبکه پویا در زمینه تامین مالی مخالفند. ظاهرا علت عمده این مخالفت ها و اعتراضات، عدم تمکن مالی والدین جهت تهیه کالای تبلیغ شده برای فرزندانشان است.
تبلیغات، مایه انتخاب شرطی، نه عقلی!
مدتی پیش حسین عباسی فر پژوهشگر رسانه در یادداشتی تحت عنوان "اخراج وقاحت بازرگانی از شبکه کودک" گفته بود: «در تعریف تبلیغات بازرگانی در سایت اداره کل بازرگانی صدا و سیما آمده است: تبلیغات بازرگانی در حقیقت جایگزین انتخاب شرطی به جای انتخاب عقلانی است و این یعنی با صراحت و وقاحت تمام میگویند که شما نباید انتخاب عقلانی داشته باشید، بلکه آن چیزی را باید انتخاب کنید که ما از قبل برای شما پسندیدهایم. حال فرض کنید مخاطب این تبلیغات کودکی باشد که قدرت انتخاب ندارد. قطعاً هر عقل سلیمی این پدیده را یک فریب تلقی میکند. حذف تبلیغات از شبکه پویا قدم بزرگی در راه رسیدن به اقتصادی عادلانهتر، فرهنگی متعالیتر و جامعهای سالمتر است که قطعاً تلاشها و دغدغههای مدیریت این شبکه برای تحقق آن غیرقابل چشمپوشیاست.»
تبلیغات از اول آبان حذف شد؟!
محمد سرشار مدیر شبکه کودک در سی ام مهرماه با انتشار پستی در اینستاگرام خبر از حذف تبلیغات از شبکه کودک داد. در این پست آمده است: «از فردا آرزویی که شبکه کودک، خانوادهها و کارشناسان، دست در دست هم به دنبال آن بودند محقق میشود و بنا به مصوبه شورای معاونان سازمان صداوسیما و دستور معاون سیما، پخش آگهیهای بازرگانی از شبکه کودک متوقف خواهد شد.»
معاون سیما: شرایط مالی مان نامساعد است، نمی توانیم!
دیری نگذشت که معاون سیما به این مسئله واکنش نشان داد و گفت: «حذف تبلیغات بازرگانی از شبکه کودک هدفگذاری کلان رسانه ملی است اما این کار به تدریج انجام خواهد شد.»
سید مرتضی میرباقری با بیان اینکه از مدت ها قبل و برغم شرایط نامساعد مالی سازمان بنابه درخواست مخاطبان شبکه کودک تبلیغات دراین شبکه روند نزولی داشته است افزود: با توجه به سیاستگذاری صورت گرفته روند کم کردن تبلیغات دراین شبکه همچنان ادامه دارد تا دربازه زمانی مشخص بتوانیم این تبلیغات را به تدریج از شبکه کودک حذف کنیم.
معاون سیما تاکید کرد : سازمان صداو سیما علاقهمند است تا از همین امروز تبلیغات را در شبکه کودک حذف کند اما شرایط سخت مالی و اقتصادی اجازه این کار را نمیدهد و امیدواریم با یاری نهادهای مسئول دراین زمینه با سرعت بیشتری حرکت کنیم.
شایان ذکر است به گفته برخی از کاربران توئیتر، ظاهرا در کنداکتور اول آبان شبکه پویا، خبری از تبلیغات نبوده بنابراین ادعای محمد سرشار، در مقایسه با صحبت های معاون سیما، به واقعیت نزدیک تر است. باید دید نهایتا چه تصمیمی در این باره اتخاد می شود.
توئیتری ها چه می گویند؟
برخی از کاربران توئیتر نسبت به این مسئله واکنش هایی نشان داده اند که خواندن آنها خالی از لطف نیست.
اسماعیل معنوی کارشناس هنر و رسانه در توئیتی به صحبت های معاون سیما مبنی بر حذف تدریجی تبلیغات واکنش نشان داد از اثرات سوء تبلیغات گفت.
رضا آزاد دانشجوی مقطع دکتری علوم سیاسی نیز در توئیت خود مدعی شد تبلیغات در قالب دیگر به این شبکه اضافه خواهد شد.
همچنین فاطمه محبی طنزنویس و فعال رسانه ای در توئیت خود آورده است: «کنداکتور امروز شبکه پویا و نهال بدون تبلیغات چیده شده، این یعنی مدیر شبکه در حال خدمته.»
کاربر «مهندس خبرنگار» هم ضمن اشاره به توئیت محمد سرشار، اعتقاد خود مبنی بر انتقال تبلیغات شبکه پویا به دیگر شبکه ها را اعلام کرد.