سوز سرمای زمستان بر تن سیل زدگان گلستانی/ فرجام وعده وزیر کشور به سیل زدگان چه شد؟


سوز سرمای زمستان بر تن سیل زدگان گلستانی/ فرجام وعده وزیر کشور به سیل زدگان چه شد؟

هفت ماه از سیل استان گلستان گذشت، سیل زدگان گلستانی به فصل زمستان نزدیک می شوند و این درحالی است که وعده های مسئولان برای بازسازی واحدهای خسارت دیده در سیل در مدت دو ماه هنوز محقق نشده است.

به گزارش گلستان ۲۴؛ پاییز هم فرا رسید و کم کم سرمای هوا زمستان را به دریچه ذهن انسان می کشاند، گرچه سفیدی زمین از برف زمستان برای بسیاری دلنشین است ولی مناطق سیل زده گلستان از سوز و سرمای آن هراس دارند.

ماه ها پشت سر هم گذشت و علی رغم آنکه استاندار گلستان وعده داده بود که رسیدگی به مناطق سیل زده را اولویت قرار خواهم داد ولی در مقام عمل آنگونه که باید وعده های داده شده از سوی مسئولان به مردم سیل زده پیگیری و محقق نشد گرچه با حضور استاندار بانک ها در انعقاد قرارداد و پرداخت تسهیلات شتاب بیشتری گرفتند اما گمان بد استاندار برای ادامه روند بازسازی در فصل زمستان به واقعیت نزدیک می شود.

وزیر کشور در ماه های نخست سیل در استان گلستان به این مهم تاکید داشت که منازل خسارت دیده از سیل در مدت 2 تا سه ماه تکمیل شود و وزیر کشور همچنین در آن زمان وعده داده بود که تا زمان حل نشدن مشکلات مناطق سیل زده در استان باقی خواهد ماند و امروز بسیاری از مردم سیل زده از فرجام وعده وزیر کشور می پرسند.

با وجود چنین وعده ای به مردم سیل زده گلستان بسیاری از منازل در مرحله پی کنی قرار دارد و این خود نوید آن را می دهد که ساخت و ساز منازل آنها حداقل تا چند ماه آینده به پایان نخواهد رسید.

همچنین گرچه بیان شد که تعمیرات منازل خسارت دیده از سیل به پایان رسیده ولی در این بخش نیز گلایه هایی وجود دارد برخی از تسهیلات و اعتبارات بهرمند شدند اما بنا به دلایلی به تعمیر منزل نپرداختند، عده ای هم در بخش ارزیابی کارشناس واجد الشرایط برای بهرمندی از اعتبارات و تسهیلات شناخته نشدند، از سویی مردم مناطق سیل زده می گویند که به مرور زمان خسارت های ناشی از سیل در منازل آنها در حال نمایان شدن است.

بازسازی ۶۵۳۰ واحد خسارت دیده در سیل گلستان

بر اساس نظر کارشناسان سیل اخیر به 21 هزار و 100 واحد خسارت وارد کرد و از این میزان 7 هزار و 400 واحد نیاز به تعمیر داشت و بنا به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان 6 هزار و 530 واحد اقدام به بازسازی منزل خود کردند.

بر اساس این گزارش 870 واحد مسکونی که در سیل تخریبی عنوان شده هنوز یا از تسهیلات بهرمند نشدند و یا اینکه به مرحله پی کنی ساختمان نرسیدند و این خود نیاز به یک بررسی موشکافانه دارد.

براساس ارزیابی میدانی بسیاری از افرادی که در این دسته قرار دارند یا با ضمانت های زنجیری مشکل دارند و حاضر به ضمانت فرد دیگری نمی شوند و یا اینکه وسع لازم برای پرداخت اقساط تسهیلات را ندارند و اعتقاد دارند که دولت باید کمک های بلاعوض به آنها اعطاء کند.

همچنین بنا به گزارش«محمدتقی زمانی نژاد»، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گلستان از مجموع 7 هزار و 400 واحد ۵ هزار واحد به مرحله فونداسیون رسیده است و می توان گفت که ۶ هزار و ۵۳۵ واحد از واحدهای تخریبی در مرحله پی کنی هستند و این یعنی که کار ساخت و ساز این واحدها تازه جان گرفته است.

در 17 مهر 500 واحد مسکونی در مناطق سیل زده با حضور رئیس بنیاد مسکن کشور به صورت متمرکز در روستای قانقرمه آق قلا به بهره برداری رسید و 6 هزار و 900 واحدی که در سیل اخیر تخریبی اعلام شده امیدوارند که به زودی جشن افتتاح منازل آنها نیز گرفته شود اما این شرایط بیانگر آن است که بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل نیازمند اعتبارات بیشتری است.

«میرمحمد غراوی» در این زمینه از سهمیه جدیدی برای بازسازی مناطق سیل زده خبر داد و گفت: در مرحله عقد قرارداد جدید برای این سهمیه هستیم.


معاون عمرانی استاندار گلستان گفت: توزیع مناسب اعتبارات ملی و استانی در بخش تاسیسات زیربنایی مناطق سیل زده سبب شده است دستگاه‌های اجرایی شتاب در اجرای برنامه های خود داشته باشند.

وی افزود: در حوزه زیرساخت ها لایروبی رودخانه‌ها و زهکشی ها در اولویت کاری قرار دارد و شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی استان متولی این امر هستند.

همچنین علاوه بر موضوع ساخت و سازها مدیرجهاد کشاورزی گمیشان به موضوع بازسازی جاده های بین مزارع تاکید دارد.

«نفس آتابای» می گوید: با توجه به فرا رسیدن فصل کشت نیاز است این جاده‌ها سریعتر مرمت شود و این امر نیاز به تخصیص اعتبار بیشتری است.

وی یادآور می شود که با هزینه 400 میلیون تومانی می توان بسیاری از این جاده های تخریب شده را مرمت کرد.

گلایه کشاورزان از کمک های ناکافی دولت

کشاورزان در این بخش نیز از ناکافی بودن کمک های بلاعوض دولت گلایه دارند گرچه 270 میلیارد تومان دولت در این بخش مصوبه داشته که نزدیک به 245 میلیارد تومان آن به کشاورزان پرداخت شده ولی با توجه به حجم بالای خسارت به بخش کشاورزی بسیاری از کشاورزان از میزان کمک های انجام شده از سوی دولت ناراضی هستند.

همچنین 100 واحد مسکونی به کمک موسسه عمران و مسکن اجتماعی بسیج کشور در گلستان ساخته می شود و برای سرعت بخشیدن به کار کارگاهی به این منظور تشکیل شده است.

بررسی وضعیت شهر آق قلا و گمیشان بیانگر آن است که هنوز بسیاری از مردم به شرایط اولیه خود برنگشتند و برای زندگی با دغدغه های زیادی روبه رو هستند.

بسیاری از شهروندان آق قلایی از شرایط منزل خود نگرانی دارند و با فرا رسیدن فصل سرما این نگرانی ها برای آنها دو چندان شده است و اعتقاد دارند که کارشناسان مسکن باید به شکل مستمر از وضعیت منازلی که در ابتدای سال تقریبا 25 روز در سیلاب فرو رفته بود را بررسی کنند.

سرما چادرنشینان سیل زده را تهدید می کند

برخی از صاحبان منازل آسیب دیده با وجود آنکه از کمک های دولت برای اجاره بها بهره مند شدند هنوز در چادرهای خود زندگی می کنند، عده ای می گویند که این اقدام برای بهره مندی از کمک خیران است و عده ای نیز اعتقاد دارند که به دلیل تعداد زیاد افراد خانواده مکان مناسبی برای آنها به منظور اجاره در شهر پیدا نمی شود.

این افراد با نزدیک شدن به فصل سرما نگرانی بیشتری دارند و معتقد هستند که در چنین شرایطی رنگ آسایش را نخواهند دید و خطرات سرما خوردگی فرزندان آنها را تهدید می کند.

«امیر شیرتوماج» فرماندار آق قلا نیز می گوید از میزان 7 هزار و 893 واحدی که از سوی کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ارزیابی شدند یک هزار و 670 واحد برای احداث و 3 هزار و 26 واحد برای تعمرات معرفی به بانک شدند و پرونده یک هزار و 849 واحد برای معرفی بانک به منظور کمک هزینه معیشتی ارسال شده است.

بازسازی واحدهای مسکونی با نزدیک شدن به فصل سرما بیش از پیش نیاز است در دستور کار مسئولان باشد و قطعا همانطور که بسیاری از مردم در زمان سیل به کمک مناطق سیل زده شتافتند انتظار دارند که مسئولان نیز چابکتر نسبت به رسیدگی به وضعیت مردم آسیب دیده از سیل اقدام کنند.

/شبستان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی