نخستین داروی جلوگیری‌کننده از پیشرفت آلزایمر وارد بازار می‌شود


نخستین داروی جلوگیری‌کننده از پیشرفت آلزایمر وارد بازار می‌شود

همشهری آنلاین: یک شرکت دارویی آمریکایی می‌گوید نخستین دارویی را که می‌تواند روند پیشرفت بیماری آلزایمر را مهار کند ساخته است و آماده وارد کردن آن به بازار است.

در حال حاضر دارویی که بتواند بر روند پیشرفت آلزایمر تاثیر بگذارد، وجود ندارد و داروهای موجود فقط به تسکین علائم بیماری کمک می‌کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی شرکت دارویی بیوژن می‌گوید به زودی درخواست تایید این داروی «راهگشا» به نام ادوکانموماب (aducanumab) را به سازمان غذا و داروی آمریکا خواهد فرستاد.

این شرکت قصد دارد در اوائل سال ۲۰۲۰ در آمریکا برای این دارو درخواست مجوز کند و برای اروپا هم طرح مشابهی دارد.

فرآیند تایید این دارو ممکن است یک تا دو سال به طول انجامد. هدف شرکت بیوژن این است که اگر مجوز دارو تایید شود، ابتدا دارو را در اختیار بیمارانی بگذارد که قبلا در بررسی‌های بالینی این دارو شرکت کرده بودند.

اعلام بیوژن درباره این دارو اندکی غافلگیرکننده است، زیرا این شرکت قبلا در مارس ۲۰۱۹ پس از نتایج نومیدکننده کارآزمایی‌های بالینی کار روی این دارو را متوقف کرده بود.

اما این شرکت می‌گوید تجزیه‌وتحلیل مجموعه بزرگتری‌ از داده‌های همین بررسی‌ها نشان می‌دهد دوزهای بالاتر آدوکانوماب می‌تواند برای افراد در مراحل اولیه آلزایمر سودمندی قابل‌توجهی داشته باشد و سرعت زوال بالینی بیماران را کاهش دهد، به طوری که حافظه‌های این افراد و مهارت‌هایشان در زندگی روزانه بیشتر حفظ شود.

ادوکانوماب پروتئینی به نام آمیلوئید را هدف قرار می‌دهد که در مغز افراد دچار آلزایمر به طور غیرطبیعی رسوب می‌کند دانشمندان معتقدند پلاک‌های ناشی از رسوب این ماده برای سلول‌های مغزی سمی هستند و پاک کردن این پلاک‌ها با استفاده از داروها پیشرفت‌ عمده‌ای در درمان زوال عقل ایجاد می‌کند، هرچند که علاج نهایی بیماری نیست.

بیش از یک دهه هست که داروی جدیدی برای درمان زوال عقل به بازار نیامده است.

کد خبر 460196

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر