دیدار محرمانه پادشاه بحرین و نتانیاهو با تمرکز بر علنی‌سازی روابط


دیدار محرمانه پادشاه بحرین و نتانیاهو با تمرکز بر علنی‌سازی روابط

منابعی از دیدار محرمانه پادشاه بحرین و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پایتخت مجارستان خبر دادند که طی آن طرفین بر تقویت و علنی‌سازی روابط دوجانبه تأکید کرده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یک منبع دیپلماتیک مطلع به پایگاه خبری «البحرین الیوم» خبر داد که «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بوداپست، پایتخت مجارستان دیداری محرمانه داشتند.

این منبع، که نامش ذکر نشده است، تأکید کرد که این دیدار در آوریل گذشته در جریان سفر بی‌سابقه پادشاه بحرین به بوداپست با هدف تقویت روابط با مجارستان و دیدار با «یانوش آدیر» رئیس‌جمهوری این کشور، انجام شد.

به گفته منبع مذکور، این دیدار به عنوان بخشی از مقدمات برگزاری «کارگاه اقتصادی منامه» که به عنوان گام نخست اجرای طرح «معامله قرن» محسوب می‌شود، انجام شد که البته طرف آمریکایی مقدمات این دیدار را که از آن به عنوان «دیداری صمیمانه میان پادشاه یک کشور عربی و نتانیاهو» یاد می‌کند، ترتیب داد.

این دیدار محرمانه زمانی انجام شد که نخست‌وزیر اسرائیل به همراه خانواده‌اش در حال گذراندن تعطیلات بود ولی او در سفری یک روزه به بوداپست رفت تا با حمد بن عیسی دیدار کند. این دیدار دور از چشم رسانه‌ها انجام شد.

پادشاه بحرین ضمن ابراز خرسندی از دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، اظهار داشت که روابط با اسرائیل فراتر از چارچوب دیپلماتیک است و آنها «به ائتلاف در سطوح سیاسی، امنیتی و نظامی علیه دشمن مشترک‌شان، ایران، علاقه‌مند هستند».

حمد بن‌عیسی همچنین اظهار داشت که به نمایندگی از سوی عربستان سعودی و امارات تأکید می‌کند که علاقه‌مند به تقویت روابط با اسرائیل هستند و امنیت اسرائیل بخشی از امنیت خلیج‌فارس است. وی همچنین از روابط خوب و ویژه منامه با سازمان‌های یهودی در داخل و خارج بحرین ابراز غرور و افتخار کرد.

آل خلیفه درخصوص همکاری امنیتی منامه و تل‌آویو، ابراز امیدواری که بحرین از تجربیات اسرائیل در زمینه آنچه آن را «مبارزه با گروه‌های تروریستی» ادعا کرد، استفاده کند.

از سوی دیگر، نتانیاهو از آل خلیفه تشکر کرد و اقدامات وی برای عادی‌سازی و تقویت روابط با رژیم صهیونیستی و نیز سیاست‌های تهاجمی و آشکار «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی علیه آنچه «دشمن مشترک» خواند را ستود.

به گفته این منبع دیپلماتیک، دیدار مذکور به دلیل برگزاری «کارگاه اقتصادی منامه» و برداشتن گام‌های تدریجی برای علنی شدن روابط دیپلماتیک میان طرفین، که به موازات همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی صورت می‌گیرد، انجام شد.

طبق این گزارش، به دنبال دیدار محرمانه پادشاه بحرین و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیام‌های محرمانه‌ و دیدارهایی علنی و غیر علنی میان مقام‌های وزارت خارجه طرفین انجام شد و طرفین ابراز امیدواری کرده‌اند که روابط دیپلماتیک منامه و تل‌آویو در چارچوب طرح «معامله قرن»، طی یک سال آینده علنی شد. امری که ناظران تأکید دارد که با توجه به میزبانی منامه از هیئت‌های صهیونیستی و دیدارهای وزیر خارجه آل خلیفه با مسئولان اسرائیلی محتمل است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان