گلستان در هفته‌ای که گذشت


گلستان در هفته‌ای که گذشت

گرگان - ایرنا - درگذشت نخستین استاندار گلستان، برگزاری آخرین جلسه رسیدگی به پرونده پرهام‌، پاکسازی پارک جنگلی النگدره گرگان از درختان حادثه‌ساز، برگزاری کنفرانس تخصصی حقوق کودک در گرگان و کمک 26 میلیارد ریالی خیرین گلستان به جشن عاطفه‌ها از جمله رویدادهای خبری گلستان در هفته گذشته بود.

سیدابراهیم درازگیسو اولین استاندار گلستان شامگاه سه شنبه بر اثر وقوع تصادف جان خود را از دست داد.

وی در مسیر حرکت از تهران به گرگان در جاده فیروزکوه بعد از پیاده شدن از خودرو با خودروی دیگری برخورد کرد که به علت شدت ضربه وارده در دم جان خود را از دست داد.

پیکر مرحوم درازگیسو روز پنجشنبه با حضور اقشار مختلف مردم و مسوولان محلی تشییع و در امامزاده عبدالله گرگان به خاک سپرده شد.

گلستان در هفته‌ای که گذشت

در مراسم تشییع مرحوم درازگیسو شماری از فرماندهان نظامی و انتظامی، شخصیت‌های سیاسی حضور داشتند.

مرحوم درازگیسو در کارنامه خدمتی خود تصدی استانداری گلستان و هرمزگان، فرماندار گرگان و گنبدکاووس، مشاور وزیر کشور و سفیر ایران در آلمان شرقی و ترکمنستان و همچنین اولین شهردار و فرماندار گرگان پس از پیروزی انقلاب را داشت.

شخصیت ‌های کشوری و لشگری از جمله معاون اول رییس جمهور، رییس دفتر رییس جمهوری، وزیر امور خارجه، رییس جمهور دوران اصلاحات، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استاندار گلستان در پیام‌های جداگانه‌ درگذشت نخستین استاندار گلستان را تسلیت گفتند.

**

آخرین جلسه رسیدگی به پرونده موسوم به شرکت پرهام آزادشهر به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور به ریاست قاضی حجت الاسلام محمدرضا مزیدی و با ۲ مستشار دادگاه، دادستان، سه متهم اصلی پرونده (سیداحمد میرمحمدی، مهدی و نادر قوانلو)، ۳۸ شاکی از مجموع ۲ هزار و ۸۵۲ شاکی پرونده، وکلای مدافع متهمین و شاکیان برگزار شد.

دادستان عمومی و انقلاب گرگان در این جلسه گفت که دادگاه، مفسد فی‌الارض بودن متهمان پرونده اخلالگران نظام اقتصادی کشور موسوم به پرهام آزادشهر و صدور حکم اعدام برای این افراد را وارد ندانست و این اتهام را رد کرد.

حجت الاسلام سیدرضا سیدحسینی اظهار داشت: اگر میزان اموال توقیف شده متهمان کفاف رد مال را نداده و آن ها نتوانند پول ها را تامین کنند باید به دنبال کسب رضایت از شاکیان باشند.

پرونده موسوم به لیزینگ خودرو شرکت پرهام آزادشهر پس از چهار جلسه رسیدگی اکنون ۲ هزار و ۸۵۲ شاکی در استان های گلستان و سیستان و بلوچستان دارد که با اضافه شدن مالباختگان جدید میزان اختلاس متهمان ردیف‌های اول تا سوم در مجموع به ۲ هزار و ۸۱۹ میلیارد ریال است که سهم شاکیان گلستانی یک هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال و بقیه سهم شاکیان سیستان و بلوچستان است و به همه این شکایت‌ها در گلستان رسیدگی می شود.

**

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان در نشست کارگروه پدافند غیرعامل جهادکشاورزی استان گفت که با همکاری باغداران و برخی اقدامات بیولوژیک، جمعیت آفت مگس مدیترانه‌ای در باغ‌های استان کاهش یافته و خطر شیوع آن کنترل شد.

مختار مهاجر اظهار داشت: با وجود کنترل شیوع این آفت، خطر انتقال آن به باغهای دیگر در امسال و سال های بعد وجود دارد.

آفت مگس میوه مدیترانه ای می تواند به ۲۵۰ گونه گیاهی از جمله هلو، شلیل، خرمالو، انار، انجیر، گلابی و نارنگی آسیب وارد کند.

در زمان شروع فعالیت این آفت، میوه ۹۸ درصد باغات هلو و شلیل استان برداشت شده بود و آسیب چندانی به این باغات وارد نشد اما عملکرد این آفت در باغات نارنگی پیش رس و خرمالو خود را نشان داد و موجب وارد شدن خسارت شد.

**

رییس اداره فنی جنگلداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: در قالب برنامه ششم توسعه امسال در هزار هکتار از زمین‌های مستثنیات، منابع ملی و شیب‌دار شرق استان درختانی با قابلیت رشد سریع مانند اکالیپتوس و صنوبر کاشته می‌شود.

داود مقدسی اظهار داشت: برای کشاورزان علاقه‌مند به زراعت چوب، وام ارزان قیمت از طریق بانک کشاورزی، خدمات مشاوره فنی و نهال رایگان ارایه می شود.

وی بیان کرد: پیش از این و در ۳ دوره پنج ساله نهال اکالیپتوس در زمین های واجد شرایط استان کاشته شد اما به دلیل سرمای ناگهانی رشد آن ها متوقف شده و به باروری نرسید اما همچنان از زراعت این درخت در گلستان حمایت می‌شود.

**

با هدف ایجاد امنیت و رفع خطر استفاده گردشگران درختان پوسیده و حادثه‌ساز پارگ جنگلی النگدره گرگان با نظارت کارشناسان واحد اداره فنی جنگلداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قطع و جمع‌آوری انجام شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرگان گفت: عملیات قطع و خروج بیش از ۳۰۰ اصله درخت پوسیده و حادثه ساز نشانه گذاری شده در جنگل النگدره از ۱۰ روز قبل توسط پیمانکار آغاز شده بود.

گلستان در هفته‌ای که گذشت

علی اصغر نیکویی گفت: پیش از این اقدام، عملیات شاخه زنی درختانی که احتمال شکستن و سقوط آن ها در پارک وجود داشت با همکاری شهرداری گرگان صورت گرفته بود.

به گفته وی بیشتر درختان پوسیده و حادثه ساز در پارک جنگلی النگدره از نوع " ممرز" هستند.

**

همایش "روز مزرعه گاومیش دام هزاره سوم" با حضور مسوولان کشوری و استانی، محققان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، کارشناسان و پرورش‌دهندگان گاومیش استان‌های کشور در بندرگز برگزار شد.

مهاجر رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان در این مراسم ترغیب سرمایه گذاران و معرفی مزایای پرورش این حیوان برای ایجاد فرصت های شغلی جدید را از اهداف برگزاری این همایش اعلام کرد و گفت: گلستان به دلیل برخورداری از مناطق دارای آب بندان، رودخانه، تالاب، ساحل دریای خزر و شبه جزیره میانکاله، دارای ظرفیت مناسب پرورش گاومیش و افزودن بر تولید بیشتر گوشت قرمز است.

به گفته وی گلستان دو هزار و ۱۰۰ راس گاومیش دارد که بخش عمده آنها در بندرگز، گُمیشان، کردکوی، گنبدکاووس و ترکمن نگهداری می شوند.

**

با حضور معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری پانزدهمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک در گرگان برگزار شد.

محمود عباسی در این کنفرانس گفت: کاهش کودک همسری نیازمند تقویت حمایت قضایی از کودکان، افزایش قانونی سن رشد و آگاهی‌رسانی به خانواده‌ها است.

وی اظهار داشت: کودک آزاری، خشونت علیه کودکان، کودکان بازمانده از تحصیل و کودک همسری از جمله آسیب‌های جدی کودکان در استان‌های کشور است که رعایت دقیق قوانین و مقررات از تعداد این آسیب ها کم خواهد کرد.

عباسی با اشاره به شناسایی ۷۰ هزار کودک کار در کشور گفت: وضعیت کلی کودکان در بعضی از استان های کشور مطلوب بوده اما در برخی از استان های شرایط کودکان نامناسب است.

**

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) گلستان از مشارکت ۲۶ میلیارد ریالی خیرین این استان به جشن عاطفه‌ها برای کمک به دانش‌آموزان نیازمند خبر داد و گفت: از این مقدار ۴ میلیارد ریال توسط دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در ۲ هزار و ۵۰۰ مدرسه پرداخت شد.

اسکندر اسکندری اظهار داشت: اکنون ۱۴ هزار دانش‌آموز و دانشجوی این استان از خدمات این نهاد در طول سال تحصیلی بهره‌مندمی شوند.

وی افزود: این نهاد با پرداخت کمک هزینه پوشاک، نوشت افزار و ایاب و ذهاب دانش آموزان، تقویت بنیه تحصیلی و برگزاری کلاس‌های آموزشی آمادگی کنکور و دانشگاه، کمک‌ هزینه تحصیلی و تامین شهریه دانشجویان به ویژه حمایت از دانشجویان نخبه در تمامی مقاطع تحصیلی، گام‌های مؤثری برای ارائه خدمت به مددجویان در حال تحصیل برمی‌دارد.

**

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: امسال ۲۵۷ هزار تن کالا به ارزش ۷۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار از این استان شمالی به ۳۱ کشور دنیا در قاره های گوناگون از جمله تونس، غنا، آرژانتین، مالزی، کویت، برزیل، امارات متحده عربی، مالزی، سوریه، صربستان و تاجیکستان صادر شده است.

حسین طلوعیان اظهار داشت: محصولات تولیدی گلستان پس از تلاش موثر در راستای افزایش کیفیت و مرغوبیت به قاره‌های اروپا، آمریکای جنوبی، آفریقا و برخی کشورهای قاره آسیا صادر می‌شود.

انواع فرآورده خام دامی شامل تخم مرغ، میگو، پا و پنجه مرغ و میگو، رب گوجه، لبنیات، فولاد، جوجه یک روزه، سیمان و خوراک دام از جمله اقلام صادراتی گلستان است.

**

لغزنده شدن پیست سوارکاری آق‌قلا ناشی از بارش روزهای اخیر موجب لغو هفته هشتم کورس اسب‌دوانی پاییزی این شهر واقع در شمال استان گلستان شد.

۶۲ راس اسب از نژادهای ترکمن و دوخون برای رقابت در ۶ دور و در مسافت‌های هزار و ۱۲۰۰ متری هفته هشتم ثبت نام کرده بودند.

**

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان با اشاره به وجود تعدادی خانوار چادرنشین در مناطق سیل زده استان گفت: ۲۳ چادر در آق قلا و ۳ چادر در گمیشان وجود دارد که این افراد خود مالک هستند و تلاش داریم ظرف یک ماه آینده این چادرها بطور کامل جمع شوند و آنها در خانه هایشان مستقر گردند.

**

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای گلستان گفت که در حال حاضر ۸۰ درصد ظرفیت سدهای این استان به دلیل کنترل و تعمیر دوره مخازن خالی از آب است.

شعبان رسولی افزود: آب موجود در پشت ۱۴ سد در حال بهره برداری استان نزدیک به ۵۴ میلیون مترمکعب است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن