پیشرفت 40درصدی مصوبات دولت در بیرجند/هزار وعده خوبان یکی وفا نکند


پیشرفت 40درصدی مصوبات دولت در بیرجند/هزار وعده خوبان یکی وفا نکند

بیرجند- طی سفر اعضای کابینه دولت تدبیر و امید به خراسان جنوبی در سال 93 نزدیک به 23 پروژه برای خراسان جنوبی مصوب شد که بعد از گذشت پنج سال هنوز به سرانجام نرسیده‌اند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: اواخر سال ۹۳ بود که خبر سفر رئیس‌جمهور دهان‌به‌دهان بین مردم خراسان جنوبی چرخید و سوژه داغ محافل شد. بالاخره اخبار ضدونقیض سفر رئیس‌جمهور به استان رنگ واقعیت به خود گرفت و مردمان دیار کویر برای نخستین بار میزبان هیئت دولت شدند تا بلکه تدبیر و امید آن‌ها بتواند اندکی از گرد محرومیت استان بزداید.

دکتر روحانی در یازدهمین سفر استانی خود این بار پا به کویر خشک و محروم خراسان جنوبی گذاشت، استانی که درد بی‌آبی و نبود زیرساخت‌هایی ازجمله جاده‌های دوبانده و حمل‌ونقل ریلی باوجود قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی آن را در بن‌بست پیشرفت قرار داده است.

سفر یک‌روزه اما فشرده هیئت دولت به خراسان جنوبی بودجه اختصاص‌یافته به استان را هم فشرده و کمتر از سایر استان‌ها کرد.

قول‌ها و وعده‌های رئیس‌جمهور در این سفر و در جمع مردم بیرجند، حکایت از تحول در استان را داشت و بارقه‌های امید را در دل مردم روشن کرد اما هنوز هم این وعده‌ها به سرانجام نرسیده است.

اجرای طرح انتقال آب با خطوط لوله‌ای به طول ۶۰۰ کیلومتر، احداث هشت طرح گلخانه‌ای و ۱۸ واحد دام‌پروری برای استان، تبدیل ۱۰۰ کیلومتر از راه‌های استان به بزرگراه، عملیاتی و اجرایی شدن طرح راه‌آهن استان، تصویب ۲۱ طرح و پروژه و اجرایی شدن آن تا پایان سال ۹۴ و ۹۵ با اعتبار ۲۷۰ میلیارد تومان ازجمله مهم‌ترین مصوبات دولت در این سفر بود که روحانی برای تحقق آن در سال ۹۳، ۹۴ و نهایت ۹۵ قول مساعد داد.

قول روحانی برای اجرای مصوبات تا سال ۹۵

رئیس‌جمهور در این سفر و در جمع مردم بیرجند گفت: اولین قدمی که ان‌شاءالله دولت یازدهم برخواهد داشت، اینکه تمام قول‌هایی که الآن خدمت شما می‌دهم، قول‌هایی است که به حول و قوه الهی در سال ۹۳ و ۹۴ یا در سال ۹۵ اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

روحانی ادامه داد: طرح‌هایی که دولت در زمینه آب اجرایی و عملیاتی خواهد کرد، چند سدی که در دست اجرا است ازجمله سد سیاه‌کوه، ان شاء الله در سال ۹۴ تکمیل و افتتاح خواهد شد.

پیشرفت 40درصدی مصوبات دولت در بیرجند/هزار وعده خوبان یکی وفا نکند

وی همچنین برای اجرایی شدن طرح انتقال آب با لوله به طول حدود ۶۰۰ کیلومتر برای بخش کشاورزی تا پایان سال ۹۴ قول مساعد داد و افزود: طرح آبیاری گلخانه‌ای در استان می‌تواند کارساز باشد که تأمین زیربناها را دولت انجام می‌دهد و بخش خصوصی دنبال خواهد کرد و تا پایان سال ۹۳ و اوایل سال ۹۴، هشت طرح گلخانه‌ای و ۱۸ طرح دام‌پروری برای استان به‌این‌ترتیب اجرایی خواهد شد.

روحانی با اشاره به مشکلات استان در بخش راه گفت: در تهران در جلسه‌ای که آقای استاندار حضور داشت مسئله راه‌های استان را موردبررسی قرار دادیم. ۱۰۰ کیلومتر از این راه‌ها را تبدیل به بزرگراه خواهیم کرد که این ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه در سال ۹۴ و ۹۵ ان‌شاءالله به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اصل اینکه در خراسان جنوبی باید طرح راه‌آهن اجرایی و عملیاتی شود، مورد اتفاق جمع هیئت دولت است، افزود: ان‌شاءالله راه‌آهن را دنبال خواهیم کرد، البته چون برخی از بخش‌ها را درگیر بحث و مذاکره هستیم، امروز قول آن را نمی‌دهم، اما به شمال قول می‌دهم دولت با همه همت اجرای راه‌آهن استان را دنبال خواهد کرد تا بیرجند و استان خراسان جنوبی به راه‌آهن سراسری متصل شود.

پیشرفت ۴۰ درصدی بعد از ۵ سال

وی در پایان این سخنرانی گفته بود: در این سفر ۲۱ طرح و پروژه به تصویب دولت رسیده است و این ۲۱ طرح و پروژه امشب در شورای عالی استان اعلام خواهد شد تمام این ۲۱ طرح و پروژه تا پایان سال ۹۵ برخی از آن ۹۳ و ۹۴ اجرایی و عملیاتی می‌شود و دولت ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح‌ها مدنظر قرار داده است.

امروز نزدیک به پنج سال از سفر روحانی به خراسان جنوبی می‌گذرد و باوجود گذشت سه سال از زمان تعیین‌شده برای اتمام این پروژه‌ها تنها نزدیک به ۴۰ درصد پروژه‌های سفر به بهره‌برداری رسیده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی دراین‌ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سفر رئیس‌جمهور به همراه اعضای هیئت دولت به خراسان جنوبی در سال ۹۳ تعداد ۲۳ پروژه عمرانی در زمینه‌های مختلف کشاورزی، پزشکی، آب و فاضلاب، راه و زیرساخت‌های جاده‌ای، راه‌آهن، ورزشی، گردشگری و سایر موارد مربوط به عمران شهری برای استان به تصویب رسید.

مجید پورعیسی با بیان اینکه تاکنون ۴۰ درصد از مصوبات یعنی تعداد ۹ پروژه اجرایی شده است، بیان کرد: مابقی پروژه‌ها به دلیل شرایط اقتصادی کشور و رشد هزینه‌های اجرایی با پیشرفت فیزیکی میانگین بالای ۶۰ درصدی در حال اجرا است.

هزینه کرد ۳۸۵۰ میلیارد ریالی

به گفته وی تاکنون برای اجرای این پروژه‌ها بالغ‌بر سه هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی در ارتباط با پروژه راه‌آهن بیرجند هم گفت: این پروژه بخشی از پروژه راه‌آهن سراسری چابهار – مشهد بوده که تاکنون بیش از ۲۰ میلیارد و ۷۵ میلیون ریال برای مطالعه کامل اجرای پروژه مذکور هزینه و مطالعات اجرایی انجام‌گرفته اسـت.

پیشرفت 40درصدی مصوبات دولت در بیرجند/هزار وعده خوبان یکی وفا نکند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی اضافه کرد: در سـال جاری نیز از محل اعتبارات سـفر دکتر نوبخت به اسـتان ۴۳ میلیارد ریال بابت عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن قطعه بیرجند به یونسی گناباد تخصیص داده‌شده و تأمین اعتبار آن از سایر منابع در دست اقدام است.

پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه های کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سفر هیئت دولت به استان در سال ۹۳ اجرای ۶۰۰ کیلومتر عملیات انتقال آب برای اراضی کشاورزی استان مصوب شد.

غلامرضا قوسی، اعتبار مصوب برای این پروژه‌ها را بالغ‌بر ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از این محل تاکنون ۲۵۰ میلیارد ریال ابلاغ‌شده است.

وی ادامه داد: باوجوداینکه تاکنون ۵۰ درصد این اعتبارات به استان ابلاغ‌شده اما ۶۵ درصد پروژه‌ها اجرا شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، تکمیل زیرساخت‌های هشت مجتمع گلخانه‌ای با اعتبار ۱۱۰ میلیارد ریال را یکی دیگر از مصوبات این سفر عنوان کرد و گفت: از این رقم نیز تاکنون ۴۷ میلیارد ریال تخصیص‌یافته است.

قوسی از پیشرفت فیزیکی ۸۸ درصدی این پروژه‌ها خبر داد و گفت: در مجموع تاکنون نزدیک به ۷۰ درصد مصوبات سفر هیئت دولت به استان در بخش کشاورزی محقق شده است.

پیشرفت ۱۰۰درصدی پروژه های راه

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به تصویب چهار پروژه در بخش راه در سفر هیئت دولت به استان در سال ۹۳، اظهار کرد: این پروژه‌ها شامل ۱۰۰ کیلومتر باند دوم راه دسترسی بود که تاکنون ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مهدی جعفری، بهسازی راه اصلی فیض‌آباد، بجستان، فردوس، دیهوک، گناباد، فردوس، تربت‌حیدریه، بیرجند را از این پروژه‌ها برشمرد و گفت: بالغ‌بر ۵۱۳ میلیارد ریال برای این پروژه مصوب شده که تاکنون ۴۵۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه طول کل این محور ۳۲۴ کیلومتر است، بیان داشت: از این میزان تاکنون ۲۲۲ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و ۱۰۴ کیلومتر نیز در دست اجرا است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تعهدات سفر در این طرح احداث ۶۰ کیلومتر بوده است، عنوان کرد: از این رقم ۲۰ کیلومتر در محور بیرجند- قاین، ۱۰ کیلومتر قاین- خضری، ۱۵ کیلومتر در محور قاین- بیرجند و ۱۵ کیلومتر در محور دیهوک، فردوس و بجستان اجراشده است.

جعفری به احداث باند دوم محور زاهدان-بیرجند اشاره کرد و گفت: طول کل این محور ۲۵۱ کیلومتر بوده که تاکنون ۷۰ کیلومتر به بهره‌برداری و ۹۵ کیلومتر در دست اجرا است.

پیشرفت 40درصدی مصوبات دولت در بیرجند/هزار وعده خوبان یکی وفا نکند

وی ادامه داد: از این محور نیز ۲۰ کیلومتر جزء تعهدات سفر هیئت دولت به استان بوده است که ۱۵ کیلومتر در محور بیرجند- سربیشه و پنج کیلومتر در محور سربیشه- نهبندان بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از پیشرفت ۱۰۰ درصدی این پروژه خبر داد و گفت: تاکنون بالغ‌بر ۸۰ میلیارد ریال از اعتبار مصوب این محور تخصیص‌یافته است.

جعفری با اشاره به بهسازی راه اصلی کرمان- دیهوک را یکی دیگر از پروژه‌های مصوب سفر دانست و گفت: تاکنون برای این پروژه نیز ۱۰۰ میلیارد مصوب و از این میزان ۹۰ میلیارد ریال تخصیص‌یافته است.

رؤیای دست نیافتنی راه آهن تا ۱۴۰۴

وی با بیان اینکه کل این طرح در استان ۲۰۵ کیلومتر بوده است، بیان داشت: از این میزان نیز تاکنون ۱۰۳ کیلومتر اجراشده و ۶۰ کیلومتر در دست اجرا است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اضافه کرد: از این محور نیز بهسازی ۲۰ کیلومتر جزء مصوبات سفر دولت به استان بوده است.

اتصال خراسان جنوبی به شبکه ریلی یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم استان در این سفر بود که باوجود وعده‌های متعدد برای کلنگ زنی مهرماه سال جاری با حضور معاون اول رئیس‌جمهور کلنگ آن به زمین زده شد اتصال خراسان جنوبی به شبکه ریلی یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم استان در این سفر بود که باوجود وعده‌های متعدد برای کلنگ زنی مهرماه سال جاری با حضور معاون اول رئیس‌جمهور کلنگ آن به زمین زده شد و آن‌طور که مسئولان می‌گویند تا شش سال دیگر نیز سوت قطار در کویر خراسان جنوبی شنیده نخواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی دراین‌ارتباط هم از آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن بیرجند خبر داد و گفت: احداث راه‌آهن زاهدان- بیرجند و اتصال آن به راه‌آهن سراسری بافق- مشهد یکی از مصوبات سفر روحانی به استان بود که طی چند هفته گذشته کلنگ آن به زمین زده شده است.

وی اضافه کرد: برای این پروژه نیز تاکنون ۲۷۰ میلیارد ریال مصوب شده که بالغ‌بر ۴۳ میلیارد ریال آن محقق شده است.

وی، طول کل پروژه را بالغ‌بر ۹۰۱ کیلومتر اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود سال اول بهره‌برداری از این پروژه سال ۱۴۰۴ بوده و فاز دوم آن نیز در سال ۱۴۲۳ به سرانجام می‌رسد.

پیشرفت ۹۰ درصدی سد سیاهو

بهره‌برداری از پروژه‌های بخش آب از جمله اتمام سد فرخی قاین و سد سیاهو یکی دیگر از مصوبات سفر هیئت دولت به خراسان جنوبی بود که قرار شد تا سال ۹۴ به اتمام برسد اما آن‌طور که معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی می‌گوید«سد سیاهو سربیشه اکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و درصورتی‌که مشکل اعتباری پیش نیاید تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.»

پیشرفت 40درصدی مصوبات دولت در بیرجند/هزار وعده خوبان یکی وفا نکند

وی اضافه کرد: امسال برای تأمین اعتبار این پروژه ۲۰ میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است درحالی‌که برآوردها نشان می‌دهد تکمیل و بهره‌برداری از سد نیازمند ۴۰ میلیارد تومان اعتبار است.

بنابراین گزارش دکتر روحانی به همراه اعضای کابینه تدبیر و امید در دوم فروردین‌ماه سال ۹۶ هم مهمان مردم خراسان جنوبی بود که این سفر دستاوردی برای مردم استان نداشت و تنها به‌منظور بهره‌برداری از برخی پروژه‌ها از جمله اســتادیوم ۱۵۰۰۰ نفری آزادی بیرجند، جاده منطقه ویژه اقتصادی، مجتمع فرهنگی هنری فردوس و ... صورت پذیرفت.


خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: اواخر سال ۹۳ بود که خبر سفر رئیس‌جمهور دهان‌به‌دهان بین مردم خراسان جنوبی چرخید و سوژه داغ محافل شد. بالاخره اخبار ضدونقیض سفر رئیس‌جمهور به استان رنگ واقعیت به خود گرفت و مردمان دیار کویر برای نخستین بار میزبان هیئت دولت شدند تا بلکه تدبیر و امید آن‌ها بتواند اندکی از گرد محرومیت استان بزداید.

دکتر روحانی در یازدهمین سفر استانی خود این بار پا به کویر خشک و محروم خراسان جنوبی گذاشت، استانی که درد بی‌آبی و نبود زیرساخت‌هایی ازجمله جاده‌های دوبانده و حمل‌ونقل ریلی باوجود قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی آن را در بن‌بست پیشرفت قرار داده است.

سفر یک‌روزه اما فشرده هیئت دولت به خراسان جنوبی بودجه اختصاص‌یافته به استان را هم فشرده و کمتر از سایر استان‌ها کرد.

قول‌ها و وعده‌های رئیس‌جمهور در این سفر و در جمع مردم بیرجند، حکایت از تحول در استان را داشت و بارقه‌های امید را در دل مردم روشن کرد اما هنوز هم این وعده‌ها به سرانجام نرسیده است.

اجرای طرح انتقال آب با خطوط لوله‌ای به طول ۶۰۰ کیلومتر، احداث هشت طرح گلخانه‌ای و ۱۸ واحد دام‌پروری برای استان، تبدیل ۱۰۰ کیلومتر از راه‌های استان به بزرگراه، عملیاتی و اجرایی شدن طرح راه‌آهن استان، تصویب ۲۱ طرح و پروژه و اجرایی شدن آن تا پایان سال ۹۴ و ۹۵ با اعتبار ۲۷۰ میلیارد تومان ازجمله مهم‌ترین مصوبات دولت در این سفر بود که روحانی برای تحقق آن در سال ۹۳، ۹۴ و نهایت ۹۵ قول مساعد داد.

قول روحانی برای اجرای مصوبات تا سال ۹۵

رئیس‌جمهور در این سفر و در جمع مردم بیرجند گفت: اولین قدمی که ان‌شاءالله دولت یازدهم برخواهد داشت، اینکه تمام قول‌هایی که الآن خدمت شما می‌دهم، قول‌هایی است که به حول و قوه الهی در سال ۹۳ و ۹۴ یا در سال ۹۵ اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

روحانی ادامه داد: طرح‌هایی که دولت در زمینه آب اجرایی و عملیاتی خواهد کرد، چند سدی که در دست اجرا است ازجمله سد سیاه‌کوه، ان شاء الله در سال ۹۴ تکمیل و افتتاح خواهد شد.

پیشرفت 40درصدی مصوبات دولت در بیرجند/هزار وعده خوبان یکی وفا نکند

وی همچنین برای اجرایی شدن طرح انتقال آب با لوله به طول حدود ۶۰۰ کیلومتر برای بخش کشاورزی تا پایان سال ۹۴ قول مساعد داد و افزود: طرح آبیاری گلخانه‌ای در استان می‌تواند کارساز باشد که تأمین زیربناها را دولت انجام می‌دهد و بخش خصوصی دنبال خواهد کرد و تا پایان سال ۹۳ و اوایل سال ۹۴، هشت طرح گلخانه‌ای و ۱۸ طرح دام‌پروری برای استان به‌این‌ترتیب اجرایی خواهد شد.

روحانی با اشاره به مشکلات استان در بخش راه گفت: در تهران در جلسه‌ای که آقای استاندار حضور داشت مسئله راه‌های استان را موردبررسی قرار دادیم. ۱۰۰ کیلومتر از این راه‌ها را تبدیل به بزرگراه خواهیم کرد که این ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه در سال ۹۴ و ۹۵ ان‌شاءالله به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اصل اینکه در خراسان جنوبی باید طرح راه‌آهن اجرایی و عملیاتی شود، مورد اتفاق جمع هیئت دولت است، افزود: ان‌شاءالله راه‌آهن را دنبال خواهیم کرد، البته چون برخی از بخش‌ها را درگیر بحث و مذاکره هستیم، امروز قول آن را نمی‌دهم، اما به شمال قول می‌دهم دولت با همه همت اجرای راه‌آهن استان را دنبال خواهد کرد تا بیرجند و استان خراسان جنوبی به راه‌آهن سراسری متصل شود.

پیشرفت ۴۰ درصدی بعد از ۵ سال

وی در پایان این سخنرانی گفته بود: در این سفر ۲۱ طرح و پروژه به تصویب دولت رسیده است و این ۲۱ طرح و پروژه امشب در شورای عالی استان اعلام خواهد شد تمام این ۲۱ طرح و پروژه تا پایان سال ۹۵ برخی از آن ۹۳ و ۹۴ اجرایی و عملیاتی می‌شود و دولت ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح‌ها مدنظر قرار داده است.

امروز نزدیک به پنج سال از سفر روحانی به خراسان جنوبی می‌گذرد و باوجود گذشت سه سال از زمان تعیین‌شده برای اتمام این پروژه‌ها تنها نزدیک به ۴۰ درصد پروژه‌های سفر به بهره‌برداری رسیده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی دراین‌ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سفر رئیس‌جمهور به همراه اعضای هیئت دولت به خراسان جنوبی در سال ۹۳ تعداد ۲۳ پروژه عمرانی در زمینه‌های مختلف کشاورزی، پزشکی، آب و فاضلاب، راه و زیرساخت‌های جاده‌ای، راه‌آهن، ورزشی، گردشگری و سایر موارد مربوط به عمران شهری برای استان به تصویب رسید.

مجید پورعیسی با بیان اینکه تاکنون ۴۰ درصد از مصوبات یعنی تعداد ۹ پروژه اجرایی شده است، بیان کرد: مابقی پروژه‌ها به دلیل شرایط اقتصادی کشور و رشد هزینه‌های اجرایی با پیشرفت فیزیکی میانگین بالای ۶۰ درصدی در حال اجرا است.

هزینه کرد ۳۸۵۰ میلیارد ریالی

به گفته وی تاکنون برای اجرای این پروژه‌ها بالغ‌بر سه هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی در ارتباط با پروژه راه‌آهن بیرجند هم گفت: این پروژه بخشی از پروژه راه‌آهن سراسری چابهار – مشهد بوده که تاکنون بیش از ۲۰ میلیارد و ۷۵ میلیون ریال برای مطالعه کامل اجرای پروژه مذکور هزینه و مطالعات اجرایی انجام‌گرفته اسـت.

پیشرفت 40درصدی مصوبات دولت در بیرجند/هزار وعده خوبان یکی وفا نکند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی اضافه کرد: در سـال جاری نیز از محل اعتبارات سـفر دکتر نوبخت به اسـتان ۴۳ میلیارد ریال بابت عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن قطعه بیرجند به یونسی گناباد تخصیص داده‌شده و تأمین اعتبار آن از سایر منابع در دست اقدام است.

پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه های کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سفر هیئت دولت به استان در سال ۹۳ اجرای ۶۰۰ کیلومتر عملیات انتقال آب برای اراضی کشاورزی استان مصوب شد.

غلامرضا قوسی، اعتبار مصوب برای این پروژه‌ها را بالغ‌بر ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از این محل تاکنون ۲۵۰ میلیارد ریال ابلاغ‌شده است.

وی ادامه داد: باوجوداینکه تاکنون ۵۰ درصد این اعتبارات به استان ابلاغ‌شده اما ۶۵ درصد پروژه‌ها اجرا شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، تکمیل زیرساخت‌های هشت مجتمع گلخانه‌ای با اعتبار ۱۱۰ میلیارد ریال را یکی دیگر از مصوبات این سفر عنوان کرد و گفت: از این رقم نیز تاکنون ۴۷ میلیارد ریال تخصیص‌یافته است.

قوسی از پیشرفت فیزیکی ۸۸ درصدی این پروژه‌ها خبر داد و گفت: در مجموع تاکنون نزدیک به ۷۰ درصد مصوبات سفر هیئت دولت به استان در بخش کشاورزی محقق شده است.

پیشرفت ۱۰۰درصدی پروژه های راه

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به تصویب چهار پروژه در بخش راه در سفر هیئت دولت به استان در سال ۹۳، اظهار کرد: این پروژه‌ها شامل ۱۰۰ کیلومتر باند دوم راه دسترسی بود که تاکنون ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مهدی جعفری، بهسازی راه اصلی فیض‌آباد، بجستان، فردوس، دیهوک، گناباد، فردوس، تربت‌حیدریه، بیرجند را از این پروژه‌ها برشمرد و گفت: بالغ‌بر ۵۱۳ میلیارد ریال برای این پروژه مصوب شده که تاکنون ۴۵۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه طول کل این محور ۳۲۴ کیلومتر است، بیان داشت: از این میزان تاکنون ۲۲۲ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و ۱۰۴ کیلومتر نیز در دست اجرا است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تعهدات سفر در این طرح احداث ۶۰ کیلومتر بوده است، عنوان کرد: از این رقم ۲۰ کیلومتر در محور بیرجند- قاین، ۱۰ کیلومتر قاین- خضری، ۱۵ کیلومتر در محور قاین- بیرجند و ۱۵ کیلومتر در محور دیهوک، فردوس و بجستان اجراشده است.

جعفری به احداث باند دوم محور زاهدان-بیرجند اشاره کرد و گفت: طول کل این محور ۲۵۱ کیلومتر بوده که تاکنون ۷۰ کیلومتر به بهره‌برداری و ۹۵ کیلومتر در دست اجرا است.

پیشرفت 40درصدی مصوبات دولت در بیرجند/هزار وعده خوبان یکی وفا نکند

وی ادامه داد: از این محور نیز ۲۰ کیلومتر جزء تعهدات سفر هیئت دولت به استان بوده است که ۱۵ کیلومتر در محور بیرجند- سربیشه و پنج کیلومتر در محور سربیشه- نهبندان بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از پیشرفت ۱۰۰ درصدی این پروژه خبر داد و گفت: تاکنون بالغ‌بر ۸۰ میلیارد ریال از اعتبار مصوب این محور تخصیص‌یافته است.

جعفری با اشاره به بهسازی راه اصلی کرمان- دیهوک را یکی دیگر از پروژه‌های مصوب سفر دانست و گفت: تاکنون برای این پروژه نیز ۱۰۰ میلیارد مصوب و از این میزان ۹۰ میلیارد ریال تخصیص‌یافته است.

رؤیای دست نیافتنی راه آهن تا ۱۴۰۴

وی با بیان اینکه کل این طرح در استان ۲۰۵ کیلومتر بوده است، بیان داشت: از این میزان نیز تاکنون ۱۰۳ کیلومتر اجراشده و ۶۰ کیلومتر در دست اجرا است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اضافه کرد: از این محور نیز بهسازی ۲۰ کیلومتر جزء مصوبات سفر دولت به استان بوده است.

اتصال خراسان جنوبی به شبکه ریلی یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم استان در این سفر بود که باوجود وعده‌های متعدد برای کلنگ زنی مهرماه سال جاری با حضور معاون اول رئیس‌جمهور کلنگ آن به زمین زده شد اتصال خراسان جنوبی به شبکه ریلی یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم استان در این سفر بود که باوجود وعده‌های متعدد برای کلنگ زنی مهرماه سال جاری با حضور معاون اول رئیس‌جمهور کلنگ آن به زمین زده شد و آن‌طور که مسئولان می‌گویند تا شش سال دیگر نیز سوت قطار در کویر خراسان جنوبی شنیده نخواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی دراین‌ارتباط هم از آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن بیرجند خبر داد و گفت: احداث راه‌آهن زاهدان- بیرجند و اتصال آن به راه‌آهن سراسری بافق- مشهد یکی از مصوبات سفر روحانی به استان بود که طی چند هفته گذشته کلنگ آن به زمین زده شده است.

وی اضافه کرد: برای این پروژه نیز تاکنون ۲۷۰ میلیارد ریال مصوب شده که بالغ‌بر ۴۳ میلیارد ریال آن محقق شده است.

وی، طول کل پروژه را بالغ‌بر ۹۰۱ کیلومتر اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود سال اول بهره‌برداری از این پروژه سال ۱۴۰۴ بوده و فاز دوم آن نیز در سال ۱۴۲۳ به سرانجام می‌رسد.

پیشرفت ۹۰ درصدی سد سیاهو

بهره‌برداری از پروژه‌های بخش آب از جمله اتمام سد فرخی قاین و سد سیاهو یکی دیگر از مصوبات سفر هیئت دولت به خراسان جنوبی بود که قرار شد تا سال ۹۴ به اتمام برسد اما آن‌طور که معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی می‌گوید«سد سیاهو سربیشه اکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و درصورتی‌که مشکل اعتباری پیش نیاید تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.»

پیشرفت 40درصدی مصوبات دولت در بیرجند/هزار وعده خوبان یکی وفا نکند

وی اضافه کرد: امسال برای تأمین اعتبار این پروژه ۲۰ میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است درحالی‌که برآوردها نشان می‌دهد تکمیل و بهره‌برداری از سد نیازمند ۴۰ میلیارد تومان اعتبار است.

بنابراین گزارش دکتر روحانی به همراه اعضای کابینه تدبیر و امید در دوم فروردین‌ماه سال ۹۶ هم مهمان مردم خراسان جنوبی بود که این سفر دستاوردی برای مردم استان نداشت و تنها به‌منظور بهره‌برداری از برخی پروژه‌ها از جمله اســتادیوم ۱۵۰۰۰ نفری آزادی بیرجند، جاده منطقه ویژه اقتصادی، مجتمع فرهنگی هنری فردوس و ... صورت پذیرفت.

کد خبر 4753866

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!